beantwoord

NS.nl/geleiedelijnen: hoe moet ik weten of de beschrijvingen kloppen?

  • 21 januari 2020
  • 40 reacties
  • 1256 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider***
  • 898 reacties

Op NS.nl/geleiedelijnen staan routebeschrijvingen van geleiedelijnen op stations. Hoe moe tik weten of deze betrouwbaar zijn?

Zo wordt op mijn eigen station verbouwd. Recentelijk is de routebeschrijving geupdate, en is bijvoorbeeld het busstation toegevoegd. Maar de oude situatie in het stationsgebouw is weer beschreven, terwijl routes zijn verander den CiCo’s zijn vervangen door poortjes. Het lijkt mij dat een routebeschrijver van tevoren weet op welke stations er wordt verbouwd, en anders moeten de bouwhekken en tijdelijke geleidelijnen toch wel een hint zijn?

Jammer dat ik dit weer moet aankaarten. Mijn vorige topic is onterecht als ‘beantwoord’ gemarkeerd. Het zou fijn zijn als dit eens serieus wordt opgepakt.


 

icon

Beste antwoord door Jouke NS 20 februari 2020, 19:30

Ik heb na aanleiding van je reacties een uitgebreid telefoongesprek gevoerd met de personen binnen onze organisatie die over de geleidelijnen gaan, VIRM. De geleidelijnen worden bij het opleveren van een nieuw station vastgesteld door ProRail maar veranderen natuurlijk door de jaren heen na verbouwingen. De gedachte was dat we van problemen of onjuiste lijnen reacties van onze reizigers zouden krijgen en daarop konden reageren.

Persoonlijk vond ik dit niet echt een prettige gedachte en daarmee sluit ik aan bij wat jij voor ogen hebt: dat NS pro-actief de geleidelijnen op onze website aanpast. Vooralsnog heb ik het volgende kunnen bereiken: NS gaat voor de 15 grootste stations alle geleidelijnen opnieuw in kaart brengen. Dit is een kostbare operatie, vandaar dat we beginnen bij de grootste 15. Daarna zullen we evalueren en zullen we al dan niet besluiten om ook de andere 385+ stations aan te pakken. Een kleine stap, dat zal ik direct erkennen, maar ik denk dat we hiermee de juiste mensen geactiveerd hebben. Ik hoop dan ook dat jij je kunt vinden in deze oplossing. 

Bekijk origineel

40 reacties

Een realist zou inzien dat als je iets al meerdere jaren een probleem is en steeds toegezegd wordt dat er stappen gemaakt worden maar die niet tot verbetering leiden dat het naïef is om te denk dat de eerst volgende toezegging wel tot verbetering leidt.

Een jaar geleden (of al meer) heeft Sivan op verzoek van VIRM dit hele proces al doorlopen en toen afspraken gemaakt met de achterliggende afdeling dat na signaal dat de informatie niet klopt van een station dat dit binnen enkele dagen op de site kan staan. Toen kon dat ook!

Daarbij werd aangegeven dat het helaas niet mogelijk was om sneller ook echte verbeteringen uit te voeren, want de site werd vervangen door een nieuwe opzet. Daarna zou het beter onderhoudbaar moeten zijn. De vervanging is ondertussen gedaan, de wijzigingen worden echter alleen maar slechter opgepakt.

Dus beetje jammer dat je nu mij neer zet als iemand die niet realistisch wil zijn. Volgens mij ben ik erg realistisch. Ik geloof niet dat er daadwerkelijk stappen gezet worden omdat de kwaliteit alleen maar achteruit gaat.

Ook jammer dat zodra de NS geen goed antwoord heeft er gelijk weer naar ProRail gewezen wordt. De NS wil graag zelf de informatie verstrekken en geeft altijd aan dat ze vinden dat ze dit beter kunnen dan ProRail. Als jullie vinden dat ProRail geen goed werk levert spreek pro-rail daar dan op aan en gebruik het niet als excuus.

Reputatie 6

Nou, de handelswijze is verre van pro-actief. In Zaandam zijn dus tijdens de verbouwing kennelijk mensen langs geweest om wat geleidelijnen op te meten. Nu staan er de verkeerde beschrijvingen op de site (dit heb ik al meer dan een halfjaar geleden aangegeven). Zoals ik ook al heb aangegeven, de disclaimer dat er een verbouwing is, staat dus ergens onderaan de pagina. 

Echt, ik snap hier gewoon niks meer van: haal die beschrijvingen er dan uit en geef DUIDELIJK aan dat er een verbouwing is. 

Ik heb inmiddels een reactie gekregen maar kan daarmee de vraag nog niet beantwoorden, ik ga doorvragen en kom er z.s.m. op terug. 

Reputatie 6

Op Den Haag Centraal kloppen na verleggen van wat geleiedelijnen door het verplaatsen van de poortjes wat beschrijvingen niet meer. Er staat geen melding of iets dergelijks. Oepsie…

Ik heb na aanleiding van je reacties een uitgebreid telefoongesprek gevoerd met de personen binnen onze organisatie die over de geleidelijnen gaan, VIRM. De geleidelijnen worden bij het opleveren van een nieuw station vastgesteld door ProRail maar veranderen natuurlijk door de jaren heen na verbouwingen. De gedachte was dat we van problemen of onjuiste lijnen reacties van onze reizigers zouden krijgen en daarop konden reageren.

Persoonlijk vond ik dit niet echt een prettige gedachte en daarmee sluit ik aan bij wat jij voor ogen hebt: dat NS pro-actief de geleidelijnen op onze website aanpast. Vooralsnog heb ik het volgende kunnen bereiken: NS gaat voor de 15 grootste stations alle geleidelijnen opnieuw in kaart brengen. Dit is een kostbare operatie, vandaar dat we beginnen bij de grootste 15. Daarna zullen we evalueren en zullen we al dan niet besluiten om ook de andere 385+ stations aan te pakken. Een kleine stap, dat zal ik direct erkennen, maar ik denk dat we hiermee de juiste mensen geactiveerd hebben. Ik hoop dan ook dat jij je kunt vinden in deze oplossing. 

Als dit het ambitieniveau van de NS is, waarom hou je dan niet helemaal op met de informatie vermelden?  Of op z'n minst vermeld dat de informatie niet gecontroleerd wordt en de NS ook niet de ambitie heeft deze juist te vermelden op de site.

Paar weken terug geeft de NS aan specifiek voor slechtziende een aparte app uit te brengen, met veel bombarie omdat het toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat kan ik niet rijmen met een ambitie niveau dat als 80% van de informatie klopt dat het dan goed genoeg is.

Dat is precies waar we aan willen werken. We hebben op dit moment niet goed in beeld of 80% van de informatie over geleidelijnen niet klopt. En laat ik dan nog maar een ballon doorprikken: ProRail is in eerste instantie verantwoordelijk voor het aanleggen van de geleidelijnen en na een verbouwing moet de informatie worden aangepast. Dat dit niet goed gaat is nu dus duidelijk, nu willen we stappen zetten om het te verbeteren. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Een realist zou dit inzien. 

@Jouke: met de toegankelijkheid van de website bedoelde ik het formulier op ns.nl/geleidelijnen. Net even weer geprobeerd, en met mijn spraaksoftware kan ik dus het 'ik ben geen robot'-vakje niet aanvinken. De vorige keer lukte dat wel, en toen kreeg ik zo'n onbruikbare audio-uitdaging dat halverwege werd afgekapt.
Het lijkt mij dat NS juist wel mogelijk maakt om opmerkingen van reizigers over de lijnen in te laten dienen. Je kunt onmogelijk van een paar honderd stations altijd alles up-to-date houden wanneer er kleine wijzigingetjes zijn, dat snapt denk ik iedereen.

Ik zie overigens nog steeds dat alle routes van Zaandam er op staan, en dat de melding over de verbouwing onderaan de pagina staat.

Ik snap dat je het formulier niet kunt gebruiken omdat je 1 optie niet kunt aanvinken. @TheoSu  is dit iets wat nog op de planning staat om op te lossen of ligt dit probleem buiten NS? 

 

Op Den Haag Centraal kloppen na verleggen van wat geleiedelijnen door het verplaatsen van de poortjes wat beschrijvingen niet meer. Er staat geen melding of iets dergelijks. Oepsie…

Dit stations staat volgens mij op de shortlist om op te pakken bij die eerste 15. Ik kan me echter voorstellen dat dit verhaal door het Corona-virus wat vertraging oploopt. 

Update: Ik heb zojuist begrepen van TheoSu dat de problemen met VoiceOver zouden moeten zijn opgelost. Dit is vanochtend getest. Zowel op de geleidelijnen website, als via de App zou het nu moeten werken.

Edit: VIRM heeft in het topic over de App bevestigd dat het probleem met de reCaptcha op de geleidelijnenpagina is opgelost. Tevens heb ik het beste antwoord gemarkeerd op de oorspronkelijke vraag, gezien dit eigenlijk al enige tijd geleden was gegeven.

Ik heb nog niet weer een reactie van TheoSu gehad. Maar dat is, zoals VIRM al aangeeft, een logisch gevolg. Ik zal in de komende week vragen of hij hier alweer tijd voor heeft gevonden. 

Reputatie 6

Het formulier is ook onbruikbaar door de beveiligingsuitdaging. Maar kan mij voorstellen dat de websitebeheerders even wat anders aan hun hoofd hebben op dit moment.

Het formulier is ook onbruikbaar door de beveiligingsuitdaging. Maar kan mij voorstellen dat de websitebeheerders even wat anders aan hun hoofd hebben op dit moment.

Daar doelde ik ook op. Ik hoop dat TheoSu en zijn collega's hier iets mee kunnen. 

Prima. Maar ik mis nog steeds een inhoudelijke reactie over het aanpassen van wijzigingen die door gebruikers zelf worden aangegeven (zoals het onderaan een pagina aangeven van een verbouwing), of de slechte toegankelijkheid van jullie website (waar het vooral niet de bedoeling is dat je wijzigingen mag doorgeven).

 

Je punt van het zelf doorgeven van fouten willen we met deze maatregelen gaan voorkomen. Onze wens is om het proces rondom geleidelijnen zo in te richten dat er geen wijzigingen vanuit jou, als reiziger, meer nodig zijn. Dat is een van de redenen waarom we nu zijn begonnen met de 15 stations. De slechte toegankelijkheid van onze website heb ik je in dit topic nog niet eerder over gehoord, waar doel je precies op? 

Badge +3

De slechte toegankelijkheid van onze website heb ik je in dit topic nog niet eerder over gehoord, waar doel je precies op? 

Dat is een ander topic (toegankelijkheid). Zoek maar op voice-over.

Voor blinden is deelnemen aan de Community (reacties plaatsen, quoten, eigen topics openen) een regelrechte ramp geworden sinds de nieuwe berichten-editor in gebruik is.

InSided vindt dat blijkbaar niet belangrijk, en wil het niet terugdraaien naar iets werkbaars, of een versimpelde/uitgeklede versie aanbieden voor mensen met een (ernstige) visuele beperking.

De slechte toegankelijkheid van onze website heb ik je in dit topic nog niet eerder over gehoord, waar doel je precies op? 

Dat is een ander topic (toegankelijkheid). Zoek maar op voice-over.

Voor blinden is deelnemen aan de Community (reacties plaatsen, quoten, eigen topics openen) een regelrechte ramp geworden sinds de nieuwe berichten-editor in gebruik is.

InSided vindt dat blijkbaar niet belangrijk, en wil het niet terugdraaien naar iets werkbaars, of een versimpelde/uitgeklede versie aanbieden voor mensen met een (ernstige) visuele beperking.

 

Volgens mij ben ik ook in dat topic redelijk actief, samen met Danny NS en TheoSu. Voor onze App kunnen we daar iets aan doen. Insided heb ik helaas geen invloed op. 

Ik heb eerder deze week om een update gevraagd bij TheoSu. Helaas wordt er op dit moment nog steeds gewerkt aan andere projecten die een hogere prioriteit hebben gekregen.

Ik kan in elk geval het volgende aangeven, VIRM. Naast dat de 15 grootste stations nu gecontroleerd en aangepast worden is nu duidelijk dat hier van NS veel meer verwacht mag worden. De afdeling die dit op moet pakken is zich hiervan bewust en wil hier graag mee aan de slag. Zij moeten dit nog wel in kaart brengen dus concrete plannen voor de andere stations zijn er op dit moment niet. 

Reputatie 6

Prima. Maar ik mis nog steeds een inhoudelijke reactie over het aanpassen van wijzigingen die door gebruikers zelf worden aangegeven (zoals het onderaan een pagina aangeven van een verbouwing), of de slechte toegankelijkheid van jullie website (waar het vooral niet de bedoeling is dat je wijzigingen mag doorgeven).

Ik heb contact gehad met TheoSu en wat ik in mijn vorige reactie al aangaf blijkt te kloppen. Hij is op dit moment erg druk met andere dingen. Hoewel belangrijk is de impact van dit probleem klein en daardoor staat het lager op de lijst van zaken die ze op willen pakken.

Ik begrijp van mijn collega's die de website beheren dat ze met een upgrade bezig zijn. Ze hebben de vraag van VIRM nu uitgezet bij de collega's die verantwoordelijk zijn voor de geleidelijnen. Ik hoop snel op een inhoudelijke reactie. 

Reputatie 6

Is er al na 27 dagen een inhoudelijke reactie?
 

Reputatie 6

@Jouke: met de toegankelijkheid van de website bedoelde ik het formulier op ns.nl/geleidelijnen. Net even weer geprobeerd, en met mijn spraaksoftware kan ik dus het 'ik ben geen robot'-vakje niet aanvinken. De vorige keer lukte dat wel, en toen kreeg ik zo'n onbruikbare audio-uitdaging dat halverwege werd afgekapt.
Het lijkt mij dat NS juist wel mogelijk maakt om opmerkingen van reizigers over de lijnen in te laten dienen. Je kunt onmogelijk van een paar honderd stations altijd alles up-to-date houden wanneer er kleine wijzigingetjes zijn, dat snapt denk ik iedereen.

Ik zie overigens nog steeds dat alle routes van Zaandam er op staan, en dat de melding over de verbouwing onderaan de pagina staat.

Reputatie 6

Hm, na drie weken staat nog steeds een verkeerde routebeschrijving op de site. Die eraf halen en aangeven dat een station in verbouwing ligt kan vast sneller.

Ik snap je vermoeden dat dit sneller kan, maar helaas is dit niet altijd het geval.

Reputatie 6

En waarom is dat zo? Als de (overigens niet helemaal correcte) beschrijving van het busstation is toegevoegd, dan is dat bureau daar toch langsgeweest? Dan zouden die bouwhekken, tijdelijke geleidelijnen en mannetjes met gele helmen toch een hint moeten zijn? Of hebben de medewerkers van het bureau last van wat ik heb?

Bij de verpoorting van Sloterdijk kon het overigens ook in drie weken.

Reputatie 6

Ik kan mij niet helemaal in deze oplossing vinden, omdat hiermee de problemen niet worden opgelost.
- Het duurt veel te lang voordat aanpassingen pro-actief worden doorgevoerd. Pro-activiteit vanuit de afdeling hoeft niet moeilijk te zijn: grootschalige verbouwingen kunnen zo worden gespot op de nieuwspagina's van NS en ProRail.
- Door reizigers aangedragen wijzigingen worden niet snel doorgevoerd. Ik heb een maand geleden aangegeven dat Zaandam weer incorrecte beschrijvingen heeft, terwijl dit station in verbouwing ligt. Ik zie net dat dat echt helemaal onderaan een routebeschrijving is weergegeven, dus tamelijk verstopt. Tja, er wordt domweg foutieve info op de site gezet. Sivan NS heeft in een vorig topic aangegeven dat meldingen over verbouwingen binnen een paar dagen op de site staan, maar met de nieuwe layout is deze wel een beetje verstopt.
Daarnaast is het een hel op de nieuwe site wijzigingen met het formulier door te geven. Wie heeft die Recaptcha ontwikkeld? Wat een ramp. Ik heb net meerdere audio-uitdagingen geprobeerd, maar ik heb geen flauw idee wat de bedoeling is.
Als je wel door het formulier heenploetert, waar gaat het dan heen? Vorige keer bleven mijn opmerkingen letterlijk enkele jaren lang bij de Oogvereniging liggen, aangezien opmerkingen van het oude formulier daar naartoe gingen.

Overigens kunnen de 15 stations wel worden bekeken, maar wordt dan rekening gehouden met busstations (ik zie ineens dat Zwolle bijvoorbeeld een beschrijving naar het busstation heeft) en actuele verbouwingen (zoals tijdelijke lijnen op Den Haag Centraal vanwege de werkzaamheden aan poortjes).

Ofwel: de bedoeling is goed, maar het achterliggende probleem wordt niet opgelost.
 

Reageer