beantwoord

NS OV kaart poortjes

• 23 augustus 2018
  • 20 reacties
  • 466 Bekeken

Reputatie 1
Bij het in/uitchecken via de OV poortjes geeft het beeldscherm de status weer, er klinkt een piep en de poortjes gaan open als alles goed gaat.

Echter wanneer twee personen met (bijvoorbeeld) een Traject-Vrij abonnement na elkaar door het poortje gaan, dan laat het scherm geen verschil zien tussen beide personen. Het scherm geeft iets aan als 'Traject Vrij uitgecheckt' Het scherm gaat tussentijds niet even op zwart. Er is wel een piep, maar die is niet altijd goed hoorbaar op een druk station.

Misschien is het een goed idee om iets op het scherm te laten zien waardoor het ook zonder de piep duidelijk is dat de tweede kaart geaccepteerd is? Een keer knipperen tegelijk et de piep zou al fantastisch zijn.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 23 augustus 2018, 14:30

Ah, duidelijk. Ik denk dat ik andere meldingen hiervan dan een beetje gemist heb tot nu toe, het kwam me zo snel in ieder geval niet bekend voor. Als ik het goed begrijp is het dus voornamelijk een schoonheidsfoutje, niet iets wat echt problemen oplevert in de functionaliteit. Uiteraard is dat alsnog iets wat verbeterd zou kunnen worden, maar waarschijnlijk heeft het lagere prioriteit dan andere problemen. Ik zal het in ieder geval even doorgeven, mocht ik een terugkoppeling krijgen dan zal ik dat uiteraard hier laten weten!
Bekijk origineel

20 reacties

Zeker dat zou heel handig zijn, ik wacht vaak even als iemand hetzelfde abonnement heeft als ik.

Het is een keer gebeurt dat ik wel door het poortje mocht (met alarm) maar daarna kan je niet meer inchecken natuurlijk bij gesloten poortjes.
Goedemiddag gvangestel. Ik vind het jammer om te lezen dat het scherm dit zo onduidelijk aangeeft wanneer een tweede transactie volgt. Ik ontvang alleen wel graag iets meer informatie. Heb je dit nu eenmalig gemerkt, of iets dit iets wat je consequent tegen komt? Kom je het overal tegen, of enkel op een bepaald station? In het geval van het laatste, is het dan een specifiek poortje of bij alle poortjes? Hoe snel na de eerste persoon volgt de tweede? Heb je gemerkt of dat iets uitmaakt?
Reputatie 1
Hoi @Stijn NS, ik merk dit vooral op station Hilversum en dan bij alle poortjes. maar dat is vooral omdat ik daar 's avonds in de spits aankom en dus samen met veel medereizigers zo snel mogelijk door de poortjes wil. Vanzelfsprekend heb ik hier alleen last van wanneer het druk is en er 'toevallig' ook iemand voor mij staat met een Traject Vrij abonnement.

Dit is niet iets dat echt 'fout' is, het is hoofdzakelijk onhandig. Vandaar mijn suggestie. Zoals @MvanGelder aangeeft kun je dit voorkomen door iets langer te wachten met het aanbieden van je OV-kaart wanneer er iemand voor je staat met een Traject Vrij abonnement. Maar dat levert ook weer geklaag van de personen die achter mij in de rij staan. Niet dat ik me daar erg veel zorgen over maak trouwens 😗

Aangezien dit uiteindelijk simpelweg software is, kan het (in ieder geval in theorie) ook aangepast worden. Vandaar mijn verzoek om de overgang tussen twee ov-kaarten op het beeldscherm van een poortje duidelijker in beeld te brengen.
Reputatie 7
Badge +3
Dit is er enkele keren eerder aangegeven op het forum en is iets wat bij alle poortjes en paaltjes zo is.
Zelf let ik meestal ook op het groene lampje na aanbieden in combinatie met de piepjes.
Ah, duidelijk. Ik denk dat ik andere meldingen hiervan dan een beetje gemist heb tot nu toe, het kwam me zo snel in ieder geval niet bekend voor. Als ik het goed begrijp is het dus voornamelijk een schoonheidsfoutje, niet iets wat echt problemen oplevert in de functionaliteit. Uiteraard is dat alsnog iets wat verbeterd zou kunnen worden, maar waarschijnlijk heeft het lagere prioriteit dan andere problemen. Ik zal het in ieder geval even doorgeven, mocht ik een terugkoppeling krijgen dan zal ik dat uiteraard hier laten weten!
Reputatie 7
Badge +3
Hier bv eentje van een jaar geleden:.
https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-en-uit-checken-ov-kaart-informatie-display-27181
Reputatie 1
@Stijn NS Het is inderdaad een 'nice to have'. Ik las in het andere topic (thanks @Momo) de suggestie om extra tekst weer te geven. Ik ben al blij als het scherm knippert wanneer het overgaat naar de volgende ov-kaart. Dat kan niet supermoeilijk zijn. Het systeem kan immers ook een nieuw piepje geven bij een nieuwe kaart.

Dat groene lampje van @Momo heb ik nog niet ontdekt. Waar zit dat dan?
Reputatie 7
Badge +3
Ik bedoel het groene lampje bij een paaltje. Poortjes hebben die volgens mij niet.

Bij mij speelt dat snel achter elkaar uitchecken op De Vink en daar staan paaltjes.
Het is op zich wel een probleem want je weet niet 100% zeker of je wel of niet ingecheckt bent.
Het is alleen bij drukte inderdaad, dan blijven de poortjes openstaan door de stroom mensen , bij uitchecken met een andere abonnement zie je wel dat je saldo anders is uiteraard, maar bij inchecken krijg je het saldo niet te zien, maar je abonnement.

Maar kom alsjeblieft niet met het argument dan dat je dat bij de kaartautomaat kan zien, want dat duurt veels te lang.
Is het verplichte uitchecken van grote stromen reizigers bij een nu eenmaal beperkt aantal poortjes, niet eigenlijk belachelijk onnodig oponthoud dat vroeger niet bestond?
Waarom zijn alle poortjes eigenlijk uitsluitend ingericht op rechtshandigen, met het incheck/uitcheck-punt rechts van het poortje? Ik ben niet eens 100% linkshandig (ben ambidexter, dus veel dingen doe ik net zo makkelijk zowel links- als rechts-handig) en dan sta je bij zo'n poortje met je bagage in je rechterhand en je pasje in de linker, zit die "check-cel" aan de rechterkant. Nou ben ik nog tweehandig, maar voor echte linkshandigen is dat toch niet handig?

Zeker in het begin is het me regelmatig overkomen dat ik mijn pasje aan de linkerkant bij het venster hield, en dan ging het poortje links van me open en stond ik voor een dicht poortje. Na een paar fiasco's let je er natuurlijk op, en merk nu dat ik bij het in- en uitchecken echt eerst bewust moet nadenken van "oh ja, moet met rechts, anders gaat poortje niet open".

Had het niet zo gemaakt kunnen worden dat ook linkshandigen niet opeens voor een gesloten poortje staan omdat zij aan de voor hen natuurlijke zijde hebben ingecheckt of uitgecheckt?
Reputatie 5
Badge
Naar schatting is 10% van de wereldbevolking linkshandig. Of dat veel of weinig is laat ik in het midden, maar ik vermoed dat mede hierdoor is gekozen om de boel rechthandig in te richten. Dat zorgt tevens voor uniformiteit. De sensor zit immers altijd rechts van het poortje.

Echter, dat is denk de bedoeling, want ik zie nog altijd met regelmaat iemand de sensor links van het poortje proberen, dus zo vanzelfsprekend is het schijnbaar ook niet...
Reputatie 5
Waarom zijn alle poortjes eigenlijk uitsluitend ingericht op rechtshandigen, met het incheck/uitcheck-punt rechts van het poortje? Ik ben niet eens 100% linkshandig (ben ambidexter, dus veel dingen doe ik net zo makkelijk zowel links- als rechts-handig) en dan sta je bij zo'n poortje met je bagage in je rechterhand en je pasje in de linker, zit die "check-cel" aan de rechterkant. Nou ben ik nog tweehandig, maar voor echte linkshandigen is dat toch niet handig?

Zeker in het begin is het me regelmatig overkomen dat ik mijn pasje aan de linkerkant bij het venster hield, en dan ging het poortje links van me open en stond ik voor een dicht poortje. Na een paar fiasco's let je er natuurlijk op, en merk nu dat ik bij het in- en uitchecken echt eerst bewust moet nadenken van "oh ja, moet met rechts, anders gaat poortje niet open".

Had het niet zo gemaakt kunnen worden dat ook linkshandigen niet opeens voor een gesloten poortje staan omdat zij aan de voor hen natuurlijke zijde hebben ingecheckt of uitgecheckt?

Eenduidigheid, overal poortjes volgens hetzelfde principe is het makkelijkst. Daarnaast is verreweg het grootste gedeelte van de bevolking rechtshandig, dus daarom zal voor rechts gekozen zijn.

Reis eens naar andere landen met poortjes, zal je zien dat het overal hetzelfde is, aan één kant uitchecken en niet aan beide. Het is gewoon een kwestie van gewenning. Zelfde als dat je tijdens het autorijden met je rechterhand moet schakelen, met je rechtervoet gas geeft en remt en indien nodig met je linkervoet de koppeling bedient.

Ik draag overigens zelf mijn pasjes in mijn linkerzak, heb het nog nooit een probleem gevonden mijn ov kaart van mijn linkerhand naar mijn rechterhand te verhuizen.

Ik ben trouwens wel verontwaardigt dat u in de ene discussie zegt dat u niet zo'n persoon bent die zich aan alles loopt te ergeren, maar toch begint u allerlei discussies over wat er wel niet allemaal mis is met de NS, dat alles vroeger beter was en dat u het absoluut niet eens bent met de plaatsing van de 1e klasse in de sprinters? Sorry als dit verkeerd overkomt, maar ik ben hier verbaasd over.
Badge +3
De 'polonaise' door de poortjes is inderdaad verwarrend.

Een poortje blijft open, het schermpje (maar dan moet je stoppen en gaan kijken wat dat zegt, 1 of 2 seconden lang de tijd om dat te doen meen ik) piept wel netjes, maar slecht hoorbaar want bij het poortje ernaast gebeurt precies hetzelfde.

Toevallig vandaag een discussie over voor slechtzienden/slechthorenden (of dat scherm is onleesbaar door de zon).

Die moeten dan maar niet in de spits die polonaise gaan doen, of hulp vragen aan medereizigers of personeel zoeken, of later kijken of alles goed is gegaan. Druk druk druk...

Qua linkshandigen.. mee eens! Maar zo is de wereld ingericht en wij passen ons dus gewoon aan. Linksom of rechtsom, niet druk over maken we redden ons wel tegenover die andere 90% (rechtshandigen) hoor!

Als mijn magnetron ping zegt en ik het deurtje wil openen met links (foto zojuist gemaakt) lukt dat ook immers niet 😃 Valt mee te leven, toch?

Reputatie 5
Prachtig voorbeeld @Robert B, dat wil ik even gezegd hebben als je zelfs de moeite neemt een foto te uploaden.

Het probleem met het niet zeker weten of je bent in-/uitgecheckt als de melding voor de persoon voor je hetzelfde is, is voor mij erg herkenbaar, al had ik er als student meer last van dan nu met traject vrij.

Ik heb ooit (toen ik net veel met de trein ging reizen en nog niet helemaal zonder afremmen door de poortjes liep) zelfs de deurtjes tegen me aan gehad omdat ik na het inchecken iets te lang twijfelde en precies ging lopen toen de deurtjes besloten dicht te gaan. Voor de nieuwsgierigen onder ons: ja, twijfelachtige zwartrijders worden meteen gestraft; doet best zeer.

De piepjes van een hele rij poortjes zijn bij drukte gewoon echt niet te onderscheiden en dan moet het scherm verschil maken. De benodigde software-aanpassing om bijvoorbeeld de achtergrondkleur hetzelfde te laten werken als de lampjes op paaltjes lijkt - al is dat altijd een gevaarlijke aanname - eenvoudig, dus ik zou het doen.

Nice to have? Misschien, hoewel ik hem denk ik iets hoger in zou schalen. Lijkt me echter sowieso laaghangend fruit en dat blijft leuk om af en toe te plukken, ook als de appels bovenin groter zijn (hogere prioriteit hebben).
Het zou mooi zijn als de poortjes een trilelement hebben dat tegelijk met de piep even trilt. Maar de mooiste oplossing zou zijn om het poortje direct te sluiten zodra de voorganger erdoor is. Waarom moet het deurtje 2 seconden extra open blijven staan? Om zwartrijders ook een kans te geven? Of ziet het poortje geen rol-koffers?

Een ander idee is het "snelpoortje"; een variant van het huidige poortje, maar dan eentje op steroïden; piept & flitst een fractie van een seconde, gaat vliegensvlug open en dicht. Je hebt maar een paar van zulke poortjes nodig; de rest kan lekker ouderwets langzaam blijven. Je zou ook de software zo kunnen maken dat het gedrag van poortjes van tevoren is in te stellen per ov-chipkaart. Als doorgewinterde abonnementshouder configureer je dan je "snelpoortje" online in mijn-ns; niet voor jezelf, maar voor degene na jou 🏎
Het beste zou dan een systeem zijn zoals bij metro's in Parijs, dat je na incheck zelf moet duwen en daarna blokkeert het gelijk weer (ik ben de naam even kwijt)

Dat duurt wellicht langer maar is wel duidelijker.
Badge +3
Het beste zou dan een systeem zijn zoals bij metro's in Parijs, dat je na incheck zelf moet duwen en daarna blokkeert het gelijk weer (ik ben de naam even kwijt)

Dat duurt wellicht langer maar is wel duidelijker.

Dat is een draaihek oftewel tourniquet, maar die zijn super onhandig met bagage zoals een flinke rugzak of trolley (rolkoffer) e.d.

Ook zijn ze nogal onhandig als je haast hebt. Een poortje is (of gaat) zichtbaar open, maar een geblokkeerde tourniquetstang vinden je edele delen niet fijn :D

Overigens zijn er al redelijk ver gevorderde projecten (van o.a. TU Delft) met hippe gestroomlijnde poortjes, die eigenlijk altijd open staan en je met lichtbalken en geluidssignalen er doorheen leiden, en die alleen dichtklappen als er iets niet klopt (maar dan wel voordat je ze in je gezicht krijgt of klem komt te zitten).
Het beste zou zijn al die poortjes, die hoe dan ook onhandig zijn, naar de schroothoop te verwijzen en mensen weer vrij toegang te geven tot het station en in de treinen gewoon te controleren zoals het hoort.
Mee eens ja, de echte zwartrijders komen wel binnen, nu is het gewoon extra geld vangen van mensen die vergeten uit te checken (en daardoor dubbel zoveel betalen) en dan praten we nog maar niet over stations als Sloterdijk

Reageer