beantwoord

NS personeel & mondkapje

• 10 oktober 2020
  • 17 reacties
  • 668 Bekeken

Gisteren kreeg ik in een nieuwsbrief van de NS het bericht dat het vanaf heden (9 oktober) verplicht is om een mondkapje te dragen op het station en het perron.

MAAR (10 oktober) waarom draagt een kwart van het NS personeel: machinisten, conducteurs en politie geen mondkapje hier in Leiden?..

icon

Beste antwoord door Loes 10 oktober 2020, 11:13

Het is nog geen verplichting op het station, maar een zeer dringend advies. Dat is ook de reden waarom de ene collega hem wel draagt en de ander niet. Het wordt ons zeer dringend geadviseerd. Ik heb meer duidelijkheid als het wel of niet verplicht word.

Bekijk origineel

17 reacties

Het is nog geen verplichting op het station, maar een zeer dringend advies. Dat is ook de reden waarom de ene collega hem wel draagt en de ander niet. Het wordt ons zeer dringend geadviseerd. Ik heb meer duidelijkheid als het wel of niet verplicht word.

Goed voorbeeld: doet goed volgen (!)

Het dragen in station en op perron is ook voor personeel geheel vrijblijvend. Het personeel hoeft hier dus niet het goede voorbeeld in te geven, immers ook zij mogen zelf beslissen of ze het kapje dragen of niet @Guido2  

De vraag is vooral hierin een eigen keuze in te maken en elkaars keuzes hierin te respecteren.

Reputatie 6

Dringende adviezen die door het eigen personeel als geheel vrijblijvend worden bestempeld ?

Zo komen we er wel.

Het topic gaat erover of het dragen verplicht is op perrons en in stations is of een advies, het is dus een advies en dus juridisch gezien vrijblijvend. Niet meer en niet minder @BrunoEst 

Reputatie 6

Ik denk dat een deel van het personeel dezelfde opvatting heeft als een deel van de Nederlandse bevolking het is een advies en geen plicht.

Het personeel is dus een prima afspiegeling van geheel Nederland.

En daarom zie je dit gebeuren.

Waarbij nog geldt dat iedere avond deskundigen op TV discuseren over het nut van mondkapjes en er geen eenduidig beeld is wat ook wordt uitgestraald door het kabinet.

Door dit beleid is de draagkracht na 1 Juli helemaal weggevallen en ging Nederland inclusief Rutte met vakantie. 

Wat in Maart krachtig werd ingezet is verworden tot slappe hap.

Ik ben bang dat alleen een korte lock down met strenge handhaving de geest in de fles zal terugbrengen.

Reputatie 4

Dringende adviezen die door het eigen personeel als geheel vrijblijvend worden bestempeld ?

Zo komen we er wel.

Dat is geen reactie van het NS personeel. Maar er worden inderdaad reacties op de NS community gepost door zekere reizigers die zich voordoen als NS personeel door de toon en inhoud van hun berichten maar dat niet zijn.

Een soort would be conducteurs die veel NS vakjargon gebruiken en daardoor de indruk wekken bij de NS te werken.

Ik denk dat hierdoor een verkeerd signaal wordt gegeven aan de reizigers, en dat dit voor veel onduidelijkheid zorgt, zie ook bovenstaand bericht.

Voor mij in ieder geval een reden te meer om niet meer deel te nemen aan discussies. 

Ik kan deze reacties niet meer serieus nemen

Reputatie 7

Maar er worden inderdaad reacties op de NS community gepost door zekere reizigers die zich voordoen als NS personeel door de toon en inhoud van hun berichten maar dat niet zijn.

Er zijn op dit forum een aantal forumleden actief die voor de NS werken. Volgens mij hebben deze leden dit ook allemaal naast hun naam staan.

Voor zover ik weet zijn de actieve "NS" leden buiten de moderators op dit moment ikzelf, @Loes @Jeroen en @Edwin. Dan zal ik nog wel iemand zijn vergeten maar het zijn er niet heel erg veel.

Reputatie 4

Maar er worden inderdaad reacties op de NS community gepost door zekere reizigers die zich voordoen als NS personeel door de toon en inhoud van hun berichten maar dat niet zijn.

Er zijn op dit forum een aantal forumleden actief die voor de NS werken. Volgens mij hebben deze leden dit ook allemaal naast hun naam staan.

Voor zover ik weet zijn de actieve "NS" leden buiten de moderators op dit moment ikzelf, @Loes @Jeroen en @Edwin. Dan zal ik nog wel iemand zijn vergeten maar het zijn er niet heel erg veel.

Jullie bedoelde ik dan ook niet

Reputatie 4

Je kunt in het topic toch zien op wel bericht ik heb gereageerd

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is vooral hierin een eigen keuze in te maken en elkaars keuzes hierin te respecteren.

Ik heb geen enkel respect voor mensen die vinden dat ze dit aan hun laars mogen lappen, ook niet als het NS personeel is. 

Badge

Ik heb geen enkel respect voor mensen die vinden dat ze dit aan hun laars mogen lappen, ook niet als het NS personeel is. 

Alsof er iemand in Nederland wakker gaat liggen als ze jouw respect niet hebben. Het NS personeel is gewoon een afspiegeling van het Nederlandse volk en hoeveel procent van de bevolking draagt er nu vrijwillig een mondkapje in het openbaar ???

Reputatie 4

Alsof er iemand in Nederland wakker gaat liggen als ze jouw respect niet hebben. Het NS personeel is gewoon een afspiegeling van het Nederlandse volk en hoeveel procent van de bevolking draagt er nu vrijwillig een mondkapje in het openbaar ???

Overigens vind ik dat dit soort reacties ook een verkeerd signaal geven naar reizigers toe, zeker als dit door een NS medewerker op deze manier wordt geuit hier. Ook een reden om niet meer deel te nemen aan de discussie hier.

Reizigers worden hier regelmatig aangesproken op de toon en inhoud van hun berichten, maar voor NS personeel geldt dat blijkbaar niet.

Reizigers worden hier regelmatig aangesproken op de toon en inhoud van hun berichten, maar voor NS personeel geldt dat blijkbaar niet.

Er likt me niets mis met de toon en inhoud. Dat jij @mariskah het graag anders ziet, dat kan en wordt ook gerespecteerd. Zo lang de mondneuskapjes verplichting niet geldt op station of perron is iedereen vrij om een eigen keuze hierin te maken. Personeel (of reizigers) hoeven naar elkaar toe daarin geen voorbeeld te zijn. Het dragen is immers eigen verantwoordelijkheid.

Reputatie 3

Het topic gaat erover of het dragen verplicht is op perrons en in stations is of een advies, het is dus een advies en dus juridisch gezien vrijblijvend. Niet meer en niet minder @BrunoEst 

Hiermee wordt een keuze alleen langs een juridische maatlat gelegd in plaats van te kijken naar wat in de rest van de wereld, en met name in het verre oosten al aan ervaring met SARS en MERS is opgedaan. Europa en Nederland in het bijzonder hebben in een zelfingenomen bubbel verkeerd. Wetenschappers incluis. Met al wat oudere kennis uit de rest van de wereld is er ook een moreel ethische maatlat die deze “keuze” beïnvloedt. 

We moeten het gegeven dat ons RIVM te lang onder en steen heeft verkeerd en dat onze overheid overmorgen geen wet klaar heeft niet als excuus gebruiken voor het niet hoeven dragen van een kapje. Alle inhoudelijke argumenten, voor - en nadelen, die oeverloos op dit forum langskomen kunnen wij als forumleden onmogelijk kwantificeren. Gevolg is dat topics over mondkapjes in cirkeltjes rondgaan. De internationale wetenschappelijke consensus is dat ondanks de nadelen van verkeerd gebruik netto mondkapjes voordeel blijven opleveren. Die consensus is al opgebouwd bij de SARS en MERS besmettingen en bevatten informatie over een langere meetperiode dan we nu met Covid-19 hebben. 

Grote invloedsfactoren hierin zijn dat het verspreiden van het virus door de lucht factoren meer bijdraagt aan de virusverspreiding dan de verspreiding via contact met oppervlakken. Dus ondanks verkeerd gebruik (~contactvlakken) is de bescheiden bijdrage die mondkapjes aan het afremmen van die verspreiding van het virus via de lucht betekenisvol genoeg om te gebruiken. Dat mondkapjes netto positief uit de bus komen wordt ook beïnvloedt doordat het leeuwendeel van de mensen die dingen gewoon redelijk tot goed gebruikt. En bij die grote groep heeft iedereen baat, omdat mensen met een mondkapje vooral anderen beschermen.

Eigenlijk draag je zo’n mondkapje uit compassie voor je medemens, en indirect voor het in stand houden van onze samenleving en nog indirecter voor het in stand houden van onze (innerlijke) beschaving. Het woord “keuze” heb ik daarom tussen aanhalingstekens gezet. Eigenlijk hebben we als samenleving momenteel geen keuze. We hebben weinig alternatieven behalve het gebruik van deze mondkapjes, naast het stoppen met het samenleven zelf misschien, maar dat moet niet ons doel zijn. Onze samenleving ondergaat op dit moment een beleg. Mensen sterven dagelijks en bepaalde beroepsgroepen staan weer zwaar onder druk. Moeten we dan mensen wel een platform geven voor een achterhoedegevecht over iets wat bij het overgrote deel van de wereldbevolking een no-brainer is geworden?

Natuurlijk ben ik ook geen fan van kapjes, maar ik merk ook dat ik er gewend aan raak. En dat kleine leed, dat staat toch niet in verhouding met wat Nederlanders met een medisch beroep nu ondergaan of met wat mensen meemaken die iemand in de familie hebben verloren door of in verband met Covid-19? Ik wil daarom mensen vragen: “zet jezelf er overheen, focus niet op het gedrag anderen maar vooral op je eigen gedrag, ga die dingen dragen en richt je blijk op de toekomst en leef verder”. Er zijn belangrijker dingen in het leven. Voor ieder is dit naar mijn mening vooral een moreel-ethische afweging met een wat mij betreft heldere uitkomst.

Aan de forum moderatie: misschien een suggestie om een sticky topic te maken over mondkapjes met daarin verwezen alle eerdere topics die inmiddels over dit onderwerp zijn verschenen. Misschien wordt het cyclische karakter van deze topics ook voor toevallige passanten op het forum wat duidelijker en zien ze op tijd in dat alles wat is te zeggen over mondkapjes inmiddels al is gezegd en geschreven.

Badge +3

NS medewerkers trekken hun eigen plan, handhaven is niet hun ding.

Een melding zoals “Hey NS, op Leiden spoor 4 naar Amsterdam om 18:08 stapt de HC uit samen met de reizigers en steekt gewoon een sigaret op!” (net als iedereen vroeger als ze dat wilden)

Dat wordt ook afgedaan als ‘dat is zeker niet de bedoeling! ik zet een melding door’

Heb je nog een signalement? Ja hij had een snor!

Zou daar intern echt iets mee gedaan worden al die meldingen?

Het leek op verklikkerij (heb je een signalement?) NS personeel dat rookt waar het niet meer mag, en dan vragen naar waar en wie?

@mrfreeze had daar ooit een heel goed antwoord op “welke trein?” Die gele!

Het is dus niet de taak van de reizigers om personeel aan te spreken of te melden op hun ‘rookgedrag’ en andersom dus ook niet, als het zo werkt.

Zelfde voor mondkapjes, doe er maar iets mee, er is geen wet het zijn voor trein huisregels of dringend advies.

Reputatie 7
Badge +3

Het leek op verklikkerij (heb je een signalement?) NS personeel dat rookt waar het niet meer mag, en dan vragen naar waar en wie?

@mrfreeze had daar ooit een heel goed antwoord op “welke trein?” Die gele!

Het is dus niet de taak van de reizigers om personeel aan te spreken of te melden op hun ‘rookgedrag’ en andersom dus ook niet, als het zo werkt.

Mja, dat was vooral omdat de betreffende conductrice iets deed wat niet mag, maar waar ik persoonlijk geen problemen mee of last van had. Dan vind ik het niet netjes om te ‘klikken'. Als een klant wel echt last heeft van het gedrag van personeel, vind ik wel dat dat intern doorgezet en besproken o.i.d. moet worden.

Reageer