NS-personnel en roken

  • 5 April 2024
  • 8 reacties
  • 212 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Is NS-personeel vrijgesteld van het rookverbod in het station en op de perrons? Als dat zo is, is dat echt oneerlijk. Zo niet, dan wilt u ze er misschien aan herinneren. Vanochtend op station Den Helder achter een van uw medewerkers aan moeten lopen, stikkend in een rookwolk. Ook roken ze regelmatig vlak bij de ingang van het station.


8 reacties

Reputatie 7
Badge

Natuurlijk is personeel daar niet van vrijgesteld. Een flink aantal medewerkers trekt zich daar echter nog minder van aan dan sommige rrizigers en de kans dat een collega ze erop aanspreekt is uiteraard ook nog kleiner dan de kans dat een medewerker een rokende reiziger aanspreekt.

Ook roken ze regelmatig vlak bij de ingang van het station.

Roken voor de ingang van het station is toegestaan. Alleen op het station zelf geldt een rookverbod.

Reputatie 7

Verbod of niet, gerook op stations is nog aan de orde van de dag. Zie het zovaak. Het heeft geen enkele zin daarover te klagen. Het verandert niets. Al vaker opgemerkt dat er grote borden (zo groot als reclameposters) overal op stations zouden moeten komen, zoals je dat op buitenlandse stations zoals in Engeland ook ziet (" It is an offence to smoke on railway stations"). Recht in je gezicht en niet te missen. Dat zou al flink schelen. 

@Rene74

Ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is. Net als met vegan eten, vliegen, windmolens, etc. geldt ook "hoe meer gedram, hoe meer verzet".

Ik las gisteren dat de douane door de enorm verhoogde sigarettenaccijns steeds meer begint aan te lopen tegen grootschalige sigarettensmokkel omdat dat bij de huidige prijzen een zeer lucratieve business is geworden.

Reputatie 7
Badge +3

Borden plaatsen is geen gedram. Veel mensen weten gewoon niet dat er niet meer gerookt mag worden. Het verbod is in oktober 2020 - coronatijd - ingevoerd, en alleen tijdens die maand omgeroepen op de stations. Verder is er totaal geen communicatie over (geweest), behalve een regeltje tussen de huisregels die geen mens leest. In Nederland is het nog steeds gebruikelijk dat er buiten gerookt mag worden, tenzij anders aangegeven. Maar dan moet je het dus wel aangeven.

Borden plaatsen is geen gedram. 

Ik denk dat veel mensen dat wel als zodanig ervaren. NS personeel (waar het hier over gaat) weet natuurlijk drommels goed dat er op het station een rookverbod geldt en behalve wellicht een verdwaalde buitenlandse toerist geldt dat ook voor de reizigers. 

Reputatie 7
Badge +1

Er is natuurlijk al een eerder topic over roken op deze community. In dit topic kan je ook zien dat bijna alle landen het beter doen dan de NS. Andere landen hebben bijvoorbeeld wel opvallende posters hangen.

 

  

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat veel mensen dat wel als zodanig ervaren.

Jij denkt altijd precies te weten hoe anderen denken. Maar het is gewoon niet waar, in elk geval lang niet voor iedereen. Ik rook zelf, en veel van mijn vrienden ook. Als ik met hen op een station sta en ze willen er een opsteken, en ik geef aan dat dat niet meer mag, kijken ze me verbaasd aan: “Waarom staat dat dan nergens?”

Reageer