NS service en verkooppunt Delft is verdwenen

Ik heb helaas vandaag, 28-2-2015, moeten constateren dat op het, overigens wel mooie station Delft, het NSservice en verkooppunt is verdwenen. Voor mij betekent dit dat ik hier mijn anonieme OVkaart niet meer contact (met papiergeld) op kan laden.
Voor mij is opladen met de bankpas geen optie, dan is namelijk de kaart niet meer anoniem.

31 reacties

Ik hoop dat u er zich van bewust bent dat als u uw kaart anoniem wilt houden u ook niet in aanmerking komt voor:
  • Geld terug bij vertraging
  • Geld terug bij een vergeten check-in/check-out (ook als dit niet vergeten bent, maar dit door een storing niet mogelijk is
  • Restitutie van uw saldo bij het verlopen van uw ov-chipkaart
  • Geld terug als een vervoerder ten onrechte geld van uw kaart heeft afgeschreven (denk hierbij bijvoorbeeld aan het correctietarief dat de NS in rekening brengt als u na 60 minuten wachten op een vertraagde trein de moed opgeeft en weer uitcheckt op uw vertrekstation).

Anonimiteit is niet alleen een stuk lastiger geworden met de OV-chipkaart, het is vooral veel duurder geworden.
Reputatie 1
IK vraag me toch af wat mensen die zo anoniem willen blijvend dat ze niet eens durven pinnen voor een treinkaartje te verbergen hebben??
IK vraag me toch af wat mensen die zo anoniem willen blijvend dat ze niet eens durven pinnen voor een treinkaartje te verbergen hebben??

Dat vind ik dan weer een enge gedachte.
Ik begrijp heel goed dat wanneer mensen kunnen kiezen tussen gemak aan de ene kant en privacy aan de andere kant ze voor het eerste kiezen, maar om dan van die groep die wel principieel voor privacy kiest, ook als dat ze veel meer tijd en geld kost, meteen maar het ergste te denken gaat me veel te ver.
Reputatie 1
Persoonlijk vind ik dat een bedrijf mag weten wie haar klanten zijn, dus vind ik dat de NS van iedere reiziger mag weten wie het is en waar hij/zijn van en naartoe gaat!!! Niets engs aan wat mij betreft.
Persoonlijk vind ik dat een bedrijf mag weten wie haar klanten zijn, dus vind ik dat de NS van iedere reiziger mag weten wie het is en waar hij/zijn van en naartoe gaat!!! Niets engs aan wat mij betreft.

Met enge gedachte doelde ik op uw gedachte dat eenieder die niet mee wil werken aan de dataverzamelwoede die bedrijven en overheden erop nahouden wel iets ergs te verbergen zal hebben.

Ik snap best dat de NS vanuit commercieel oogpunt graag wil weten wanneer, hoe vaak en met welk reisproduct ik reis, ik vind alleen dat ze dat helemaal niets aangaat. Vooral omdat alle lusten bij hen zitten en alle lasten bij mij.
Verder blijkt uit de krakkemikkige webshop en het enorme karwei dat een simpele tekstuele aanpassing van de website lijkt te zijn dat de NS en ICT geen goede combinatie is. Ik vind het dan ook bijzonder onwenselijk dat zij een enorme database met zeer persoonlijke informatie bijhouden.
Reputatie 1
Als ik wil vliegen wil(of moet) de luchtvaart maatschappij weten wie ik ben. Als ik online een nieuwe TV koop moet ik mijn naam, adres en bank of cc gegevens achter laten. Als ik een auto koop moet ik deze op mijn naam zetten. Als ik een fiets koop en deze wil verzekeren....... Als ik lid wil worden van een vereniging dien ik mijn contact gegevens op te geven.

Wat is het verschil tussen bovenstaande en NS, helemaal niets, gewoon bedrijven of instellingen die willen weten met wie ze zaken doen. En als je het hier niet mee eens bent dan ga je maar niet met de trein?? zo simpel is het.

En ja, ik blijf er van overtuigd dat als je bang bent om je gegevens aan de NS te geven je iets te verbergen moet hebben!! Vraag me af hoe mensen zoals de topic starter hun INternet aansluiting, Gas, licht en water, hun auto of hun huur/hypotheek betalen??
Zet uw pincode dan maar even online, want u heeft immers niets te verbergen...

Iemand die niet begrijpt dat een database met gegevens makkelijk gehackt kan worden en dat daardoor uw gegevens misbruikt kunnen worden....

Dat die nog bestaan in deze tijd.
Reputatie 7
Badge +4
Bij voorbaat dingen aannemen is gevaarlijk. Het kan uit principe zijn maar ook uit een belang. Dat weet je niet. Het kost in ieder geval de gebruiker geld om zo te reizen. NS heeft inzage in die reizen en kan op die grond gegevens verzamelen maar ook service verlenen. Het heeft twee kanten. Verder kunnen justitie, politie en de fiscus, althans de FIOD, gegevens inzien al is dat ook weer wettelijk beperkt.
Ook hier geldt dat dat niet de reden hoeft te zijn voor het reizen met een anonieme kaart maar inderdaad: het kan natuurlijk wel. Bij voornoemde diensten moet er dan wel een redelijk vermoeden van een misdrijf, veelal fraude, zijn.

Persoonlijk vind ik door de moderne middelen de privacywetgeving een wassen neus aan het worden. Het zal me persoonlijk een zorg zijn dat iemand weet of kan weten hoe ik reis, geld opneem of waar ik me met mijn smartphone bevind. En het hoeft niet altijd om een misdrijf te gaan, mensen kunnen gewoon willen reizen zonder dat iemand dat ooit weet en dat hoor je dan niet te koppelen of iemand misschien een vriend of vriendin heeft en dat verborgen wil houden. Dat is ook niet strafbaar overigens. Men kan anoniem willen reizen uit principe, wat kan, of vanuit een belang en dat is meestal meer voor de hand liggend. Die vrijheid heb je in Nederland en als mensen om die reden meer willen betalen dan is dat een keuze in een vrij land.

Bedenk wel dat privacy erg onder druk staat. Ik kan van mijn (gestolen) iPhone bepalen waar hij is: zou de AIVD dat niet kunnen, of de CIA? Dat geloof je toch niet. Er is over ons veel op te zoeken. En ook hier weer heeft het twee kanten. Het koppelen van databases kan fraude bij uitkeringen of bij belastingen opsporen maar tast de privacy ook aan. Er zijn altijd twee kanten. Door de koppelingen van medische gegevens kunt u bij incidenten in een ziekenhuis sneller geholpen worden maar hoe zijn die gegevens beschermd als er zoveel mensen in kunnen kijken?

Ik vraag me af of de anonieme chipkaart zoveel voordelen heeft op dit gevoelige punt van privacy.
Ns heeft inzage in die reizen en kan op die grond gegevens verzamelen maar ook service verlenen.

Dat zou zeker kunnen, helaas doen ze dat niet, vandaar mijn eerdere opmerking over de lusten voor de vervoerders, de lasten bij de reiziger.

Zo trof ik gisteravond op Amsterdam Centraal een situatie aan die Pe_pe op dit forum eerder ook al had beschreven op een ander station. Alle poortjes toonden aan de incheckzijde een rood kruis, via het omroepsysteem werd geen informatie gegeven ook was er geen personeel in de buurt. Vervolgens zag ik diverse mensen dan maar aan de uitcheckzijde (waar wel een groene pijl werd getoond) hun pas scannen, dus dat is weer kassa voor de NS. Ik neem aan dat de NS weet dat deze situatie zich gisteren voordeed, men zou dus op basis van de uitchecks zonder incheck eenvoudig automatisch tot restitutie van het saldo kunnen overgaan. Helaas heeft de NS in dat eerdere, soortgelijke, topic van Pe_pe al aangeven dit niet te zullen doen. Mensen zullen zelf een claim moeten indienen en anders kunnen ze fluiten naar hun geld.

Ander voorbeeld: de chaos op Utrecht Centraal eerder deze maand. Op basis van de reisgegevens die de NS heeft, moeten zij een redelijke inschatting kunnen maken van de mensen van wie het aannemelijk is dat zij op deze dag hadden willen reizen. NS had dus pro-actief deze mensen kunnen aanschrijven om restitutie te verlenen op basis van de Europese regelgeving die voorschrijft dat mensen bij een aannemelijke vertraging recht hebben op compensatie, ook als zij om die reden hebben afgezien van hun reis.
In werkelijkheid gebeurde het tegenovergestelde, mensen die een beroep deden op deze regeling werd ten onrechte verteld dat zij niet in aanmerking kwamen voor restitutie.
Zo trof ik gisteravond op Amsterdam Centraal een situatie aan die Pe_pe op dit forum eerder ook al had beschreven op een ander station. Alle poortjes toonden aan de incheckzijde een rood kruis, via het omroepsysteem werd geen informatie gegeven ook was er geen personeel in de buurt. Vervolgens zag ik diverse mensen dan maar aan de uitcheckzijde (waar wel een groene pijl werd getoond) hun pas scannen, dus dat is weer kassa voor de NS. Ik neem aan dat de NS weet dat deze situatie zich gisteren voordeed, men zou dus op basis van de uitchecks zonder incheck eenvoudig automatisch tot restitutie van het saldo kunnen overgaan. Helaas heeft de NS in dat eerdere, soortgelijke, topic van Pe_pe al aangeven dit niet te zullen doen. Mensen zullen zelf een claim moeten indienen en anders kunnen ze fluiten naar hun geld.
Maar even een linkje naar het bewuste topic om de vindbaarheid te vergroten. De reactie op dat punt was dat het een mogelijkheid voor toekomstige ontwikkeling was.
Maar even een linkje naar het bewuste topic om de vindbaarheid te vergroten. De reactie op dat punt was dat het een mogelijkheid voor toekomstige ontwikkeling was.

Dank voor de link, het kost me altijd dermate veel tijd om een topic te vinden met de zoekfunctie dat ik het deze keer maar niet eens had geprobeerd.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is weer een ander onderwerp. Het ging even over privacy en ik gaf een beetje aan dat het midden houden in dit soort zaken noodzakelijk maar ook niet eenvoudig is. Jij spreekt erover wat ze met die gegevens eventueel hadden kunnen doen maar niet hebben gedaan. Dit onderwerp is ook een van je stokpaardjes maar een vertragingen en een eventuele vergoeding op basis van Europese regels vind ik een ander onderwerp en ook van een andere orde.
@Theofiel
Voor deze was de zoekfunctie te omzeilen. Via een profielpagina van een gebruiker kun je doorklikken naar de topics die die gebruiker heeft gestart.

@Thom
Data vertegenwoordigen een waarde die de gemiddelde consument onderschat. Bij veel dingen die 'gratis' zijn, betaal je met je data in plaats van met geld. Als NS je data neemt zonder er iets van vergelijkbare waarde tegenover te stellen, is dat kwalijker dan wanneer ze dat wel zouden doen.
Voor deze was de zoekfunctie te omzeilen. Via een profielpagina van een gebruiker kun je doorklikken naar de topics die die gebruiker heeft gestart.

Mijn onjuiste aanname was dat jij met al je reacties vast meer dan 4 topics zou hebben gestart 🙂
Dat is weer een ander onderwerp. Het ging even over privacy en ik gaf een beetje aan dat het midden houden in dit soort zaken noodzakelijk maar ook niet eenvoudig is.

Volgens mij is het geen ander onderwerp (en als het dat wel is, dan is het vreemd om dat nu opeens op te merken terwijl ik juist op een opmerking van jou reageerde).
Doorgaans zijn mensen bereid direct afstand te doen van hun privacy voor:
1. (De schijn van) veiligheid.
2. (De kans op) voordeel

Denk bij dat tweede bijvoorbeeld aan mensen die voor een uiterst geringe kans op een prijs al hun persoonsgegevens invullen of de AH Bonuskaart.

Het was logisch geweest als de vervoerders, om draagvlak te winnen voor de OV-chipkaart (en dus de inbreuk op de privacy van de klant), eenzelfde strategie hadden gehanteerd als Albert Heijn. Helaas heeft men het tegenovergestelde gedaan en het aangegrepen om het reizen voor veel klanten onaangenamer en duurder te maken, zo creëer je dus een lose-lose situatie voor de reiziger.
Reputatie 7
Badge +4
@Thom
Data vertegenwoordigen een waarde die de gemiddelde consument onderschat. Bij veel dingen die 'gratis' zijn, betaal je met je data in plaats van met geld. Als NS je data neemt zonder er iets van vergelijkbare waarde tegenover te stellen, is dat kwalijker dan wanneer ze dat wel zouden doen.

einde citaat Pepe

Ik ben geen gemiddelde consument hoor en dat gratis verhaal kennen we allemaal van commerciele televisie en ook Facebook en aanverwant. Gratis bestaat niet in de economie, commerciele televisie betaal ik met veel van mijn aankopen terwijl ik er niet eens naar kijk. wie beweert dat commerciele televisie graits is, is niet goed bij zijn hoofd om eens een bekende leugen aan te halen. De vraag is natuurlijk wat NS er mee doet. Toch kan NS niet dezelfde bokkesprongen maken als Amerikaanse internetbedrijven.

In het kader van privacy vind ik overigens de data die NS verzamelt veel minder bedreigend dan het gegeven dat geheime diensten via een mobiele telefoon iemands positie kunnen vaststellen maar mogelijk dwalen we dan te ver af. Persoonlijk vind ik het om met het starttopic te beginnen wel erg ver gaan als je niet meer met je bankpas het saldo op je chipkaart wilt laden. Ik vraag me werkelijk af wat daar de reden voor is. Dat is dan een privezaak van de topicstarter en dat hebben we te respecteren. Ik discussieer graag als het over zaken gaat en niet over personen. Maar in dit geval is het niet los te koppelen voor haar dus dan kan en wil ik er verder niets mee.

Ik deel de mening van Theofiel niet. Het is ook duidelijk dat ik een totaal ander waarden- en normenpatroon hanteer, zeker in de omgang met maatschappelijke zaken.

Er is behoorlijk wat draagvlak voor de ov-chipkaart. Er is wel te veel onbekendheid en onzekerheid over. Er zijn ook veel reizigers waarbij het juist goedkoper en veel makkelijker is geworden. Ik heb door deze maatregelen de auto de deur uit gedaan en hou door het reizen met de trein honderden euros's per maand over. Voor mij is het een win-win situatie maar het is natuurlijk niet voor iedereen zo. Maar ik vind niet dat je je eigen opvattingen voor vaststaande feiten moet houden. Dat overtuigt mensen met wat meer opleiding nu eenmaal nooit, dat het mooi of overtuigend klinkt is niet voldoende. Zeker niet als er al dan niet zogenaamd subtiel op de persoon gespeeld wordt. Als het enigszins kan, moet je je tot de echte feiten beperken, als spelen mens- en maatschappijvisie altijd mee.
Maar ik vind niet dat je je eigen opvattingen voor vaststaande feiten moet houden.

Frappante uitspraak in een reactie die bolstaat van de eigen opvattingen, maar waarin de vaststaande feiten geheel ontbreken.
Ik weet niet waar Thom vandaan haalt dat de OV chipkaart het reizen goedkoper heeft gemaakt, maar dat is echt de grootste kolder.

Kan Thom ook een paar concrete vb aandragen voor wie de trein goedkoper is geworden DOOR de OV chipkaart invoering ?
Reputatie 7
Badge +4
De ovchipkaart helpt sterk bij het in kunnen voeren van dal- en spitsuren. Iedereen die in de daluren kan reizen of vooral veel reist met een weekendvrijabonnement, spaart veel geld uit. Ik reis elke zaterdag en zondag eerste klas over een vrij lange afstand voor bijna niks in verhouding. Dalvrij ook in veel gevallen als je zzp-er bent en het zo kunt inrichten. Voor deze mensen is het geen kolder, integendeel. Weekendvrij en dalvrij bestond echt niet en nu wel.

Verder hoeft niemand hier verantwoording aan aan wie dan ook af te leggen.
De ovchipkaart helpt sterk bij het in kunnen voeren van dal- en spitsuren.

Dat moet haast wel de grootste kolder zijn die ik hier op het forum heb aangetroffen. Juist door invoering van de ov-chipkaart is het hele concept van reizen in de spits in de prullenbak gegooid. Het maakt geen donder meer uit wanneer je reist, als je maar in de daluren incheckt.
Nee je hoeft geen verantwoording af te leggen, maar dit is echt onzin, de voordeeluren waren er al en de NS heeft die voordeeluren gewoon beperkt. Dat heeft an sich niets met de OV chipkaart te maken, de invoering van nieuwe abonnementen ook niet.

Maar goed die discussie is zinloos verder.
Dat heeft an sich niets met de OV chipkaart te maken, de invoering van nieuwe abonnementen ook niet.

Eerlijk is eerlijk, er is wel degelijk een verband tussen die twee. Zoals de NS de OV-chipkaart heeft aangegrepen om sommige abonnementen aanzienlijk te verslechteren (denk bijvoorbeeld aan het Voordeelurenabonnement en de Jaartrajectkaart) hebben ze tegelijkertijd ook een aantal nieuwe aantrekkelijke abonnementen geïntroduceerd (zoals Dal Vrij en Weekend Vrij).
Reputatie 7
Badge +2
Los van de issue over privacy / anoniem zijn, waarom is er geen NS service en verkooppunt in het nieuwe station van Delft? Wil NS in Delft geen service verlenen?

Op http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/stationsvoorzieningen/stations/d-e/delft staat nog wel vermeld : "In de nieuwe stationshal komen acht winkels en een Tickets & Service."
Komt deze Tickets & Service balie nog wel in de toekomst of is deze zo goed verstopt dat TS hem niet heeft kunnen vinden?
En wanneer wordt de pagina over station Delft en de voorzieningen daar aangepast op de NS website?
Wellicht zijn ze dat vergeten en komt het nog..
Ik heb helaas vandaag, 28-2-2015, moeten constateren dat op het, overigens wel mooie station Delft, het NSservice en verkooppunt is verdwenen. Voor mij betekent dit dat ik hier mijn anonieme OVkaart niet meer contact (met papiergeld) op kan laden.
Voor mij is opladen met de bankpas geen optie, dan is namelijk de kaart niet meer anoniem.
Hier in Weesp hebben we allang geen NS loketten meer. U zult met de moderne tijd mee moeten. Ik heb zelf ooit een anonieme ov chipkaart gekocht via de kaarten automaat. En tja er zijn ook op een aantal stations waar je in een enkele automaat nog ook met muntgeld kan worden betaald, of toch met je bankpasje of creditcard. Tegenwoordig heeft uw bank uw gegevens ook want om een rekening te openen moet je wel altijd je legitimeren. Dus 100% anoniem kan niemand zijn. En wat dacht u bij het uwv, zorgverzekering en bij de belastingdienst, moeten ze ook je gegevens weten. Sinds we de IBAN nummer hebben, is betalen met uw pinpas juist een stuk veiliger daardoor geworden. Daar ontkom je ook niet aan. En als u ooit een NS abonnement wilt aanschaffen dan is online gezien de enige oplossing om met ideal te betalen. Ik heb nu een Dal Voordeel abonnement 1e klasse en dat gaat prima!

Reageer