Omreizen en toch snel deuren dicht

Amsterdam Zuid. Trein naar Amersfoort. Er waren nog een paar mensen aan het instappen, waaronder ik, maar trein iets vertraagd. Fluiten en deur dicht. Dan rennen we nog naar de conducteurs en ook dicht. Ik ben een tijd stil geweest, maar dit gebeurd steeds vaker met vertraagde treinen. Dit is rond uit belachelijk. Moet ik de mensen voor me aan de kant duwen ofzo. Het kost me al een half uur extra door werkzaamheden, dus een beetje respect voor je passagiers. Trein van 18:45 naar Enschede vanaf Amsterdam Zuid

12 reacties

Badge
Dit zou niet mogen gebeuren, er had gewoon gewacht moeten worden tot iedereen ingestapt was vertraagd of niet vertraagd.

Zelf herken ik het niet, op drukke stations kijk ik zelf vanaf de cabine ook langs de trein om te zien of alle reizigers ingestapt zijn. Ook als extra ogen voor de HC kijk ik dan altijd even mee. Op dagen zoals vandaag waar ik zelf veel op een station aankwam waar de bussen naar en vandaan reden besteed ik ook altijd even extra aandacht aan reizigers welke nog naar de trein toe komen vanaf de bussen, mits ik daar natuurlijk zicht op heb. Ik ga liever iets later weg en neem iedereen mee dan dat ik mensen moet achterlaten op het station.

Wel is het zo dat we met de trein op normale dagen op de stations niet eindeloos kunnen wachten op mensen die aangerend komen, op sommige stations zou je dan echt nooit vertrekken met je trein.
Het was een flinke rij en duurde schijnbaar te lang. Conducteurs helemaal vooraan. Konden haast niet zien of iedereen was ingestapt. Middenstuk is slecht verlicht. Dit was meer gokken of iedereen binnen was. Ik zit nu in de trein van een half uur later naar Amersfoort. Amsterdam naar Weesp ligt eruit. Dit was de snelste route. Was helaas
Badge
De hoofdconducteurs horen zich dusdanig op te stellen dat ze goed overzicht hebben van de trein, wellicht dat @Loes hier iets meer toelichting op kan geven aangezien het haar vakgebied is. En anders misschien @Slidestops als voormalig hoofdconducteur.
Dat kan ik zeker. Hoe wij ook vertrekken, ik doel dan dat de HC bij elkaar staan of ze staan verspreid opgesteld, de Chef van de Trein (als er meerdere HC zijn, is er altijd 1 de "baas") en die behoort alle deuren goed te overzien of deze vrij zijn of dat er iets of iemand tussenzit. Soms is het lastig om te zien en dan moet je een andere positie kiezen om het te overzien. Als ik echt moeite heb, kan ik de machinist vragen om mee te kijken en deze zal afzwaaien als de deuren die hij of zij kan overzien veilig gesloten zijn, ok, eerst komt het signaal dat het veilig is om te sluiten en daarna dat alles correct dicht zit.
Op het moment dat er iets niet correct gaat in dit vertrekproces, heb ik iets uit te leggen, want er zal onderzoek komen.
We mogen pas beginnen met de procedure als men veilig is uit- en ingestapt. Ik geef wel aan dat ik niet eeuwig blijf wachten op reizigers die naast de trein blijven lopen, ik zal dan op een tactisch moment de vertrekprocedure inzetten.

Offtopic, vandaag waren 2 reizigers zeer ontsteld naar mij toe, want een deur was defect, ze wilden mee en ze hoorden een fluitsignaal. Alleen dit fluitsignaal kwam niet van mij, maar van een andere trein. Ze dachten echt dat ik het was.
Reputatie 5
Dit lijkt me een typisch gevalletje instappers == niet fluiten.
Misschien leuk om een geld terug bij vertraging claim in te dienen. Die wordt vast afgewezen door de afwijscomputer, maar wil graag meedenken als het nodig is 🙂.
wsm schreef:

Dit lijkt me een typisch gevalletje instappers == niet fluiten.
Misschien leuk om een geld terug bij vertraging claim in te dienen. Die wordt vast afgewezen door de afwijscomputer, maar wil graag meedenken als het nodig is 🙂.

Hoe kom je toch zo negatief. Volgens mij ergens iets fout gegaan. Ik krijg keurig antwoordt op hetgeen gebeurd is en dan kom jij. Niet iedereen is zo als jij. Volkomen onnodig
Reputatie 6
Badge
vanavond maakte ik het andersom mee. Nadat er al gefloten was, werd iemand door conductrice aangemaand om sneller te lopen naar de enige nog geopende deur. Het ging om iemand die net van de trap af kwam, dus niet iemand die net wilde instappen toen gefloten werd en de deur zag dicht gaan.
Flink balen dat je door het fluitsignaal en het sluiten van de deuren niet meer meekon met de trein, Niekje69. Dat halve uur kun je op de zondagavond ook besteden aan andere dingen. Ik zie dat Loes en Jeroen al een aardige toelichting hebben gegeven over het reilen en zeilen bij vertrekken. Heb je van mij nog iets nodig?

@MoDe fijn dat je ook een voorbeeld geeft van een situatie waarin er ruimte is voor coulance op de regel Fluiten=Niet meer instappen! Bedankt voor het delen.
Reputatie 6
Badge
@Jouke NS als de regel fluiten = niet instappen is, dan hoort er na het fluiten niet gewacht te worden op iemand die nog niet op perron is. Trein was ruim op tijd en iedereen die stond te wachten was ingestapt en de vertrekprocedure was begonnen.

Het voorval dat bij een vertraagde trein al gefloten wordt terwijl wachtende mensen nog aan het instappen zijn, komt helaas vaker voor.
Ik ben het met je eens MoDe, ik heb mijn vorige post wat aangepast.
Een beetje coulance had van mij na de staking van vanochtend zojuist wel gemogen. Ik ren om 17:41 uur bij Amsterdam zuid al hijgend de roltrap op (ik ben nl geen 20 meer, ook geen 30 en ook geen 40) en zie de trein van 17.42 uur richting Lelystad tot mijn vreugde nog staan. Terwijl ik vanaf de roltrap het perron op spring steekt de conductrice haar fluitje in haar mond. De deur van dr trein staat nog open *net naast de roltrap* ik ren er heen en vraag beleefd of ik nog mee mag. En wat denk je dat haar antwoord is? NEE!! En echt op een zeer onaardige toon! Sorry hoor, maar ik heb echt op mijn tong gebeten om geen lelijk woord naar haar hoofd te hoeven slingeren! Ik begrijp de regel, maar kom op zeg, dit sloeg echt helemaal nergens op. Mensen op het perron zeiden me dat ik er gewoon in had moeten springen en waren het met me eens dat haar gedrag echt niet klantvriendelijk was.
Zojuist zag ik op zuid dat de overstappers uit de iets vertraagde IC uit Utrecht voor een deel nog mochten instappen in de IC naar Dordrecht, maar aangezien dat alleen via de deur bij de conducteur kon moesten velen naar de achterste deur rennen. Dat duurde blijkbaar toch te lang en een man of 20 werd niet meer de trein ingelaten.

Reageer