beantwoord

omroepen op station en informatievoorziening bij vertragingen

• 19 juli 2019
  • 18 reacties
  • 532 Bekeken

Reputatie 4
Gisteren weer eens gemerkt dat alle computers en draaiboeken ten spijt de informatie voorziening bij verstoringen lachwekkend te noemen is, tenminste als je geen haast hebt.
Ik stond op station Lelylaan, de eerste omroep begon verstaanbaar met "Beste reizigers" en daarna viel het volume weg......dus onverstaanbaar. Bij de tweede omroep was ook het "beste reizigers" het enige wat verstaanbaar was, de rest ging verloren door langsrazende IC direct..... Dan weet je toch nog niets.... dus maar afwachten en wat heen en terug drentelen. Je zou denken dat de computer wel zou weten dat er een trein langs komt en 30 seconden wacht met omroepen
Kom je uiteindelijk 25 minuten later op Sloterdijk en kijk je naar de informatieborden.... De eerste trein richting Zaandam aangegeven op de borden vertrekt om :28 vanaf spoor 9.... Dat is een kompleet ander station, zo een paar honderd meter ver weg. Kom je daar aan.... geen bankje om te gaan zitten. Je hebt nog maar een ruim half uur gestaan en gelopen.... Kijk je een paar minuten later weer op de schermen... de trein van :28 heeft nu 20 min. vertraging... De eerste trein die zou kunnen nemen gaat nu plotseling om :35, maar wel vanaf het gedeelte van het station waar ik net vandaan kom. Om nu weer terug te rennen, nee dank u. Dan toch maar beter wat blijven drentelen en wachten tot :48. Als ik dan de omroep hoor denk ik dat is nou zinvolle informatie..... De trein naar Hoorn vertrekt over enkele minuten en rijdt niet verder dan Hoorn. Niet vanaf welk spoor de trein vertrekt....kennelijk overbodige informatie. Dan eindelijk de trein vertrekt. Gaat niet zo snel... Na een paar minuten stuift een ic voorbij en wij sudderen door. Eindelijk Zaandam... Even ruim anderhalf uur gedaan over een stukje van 12 minuten..... flink de pest in, hoofdzakelijk door de pijn in de rug van het moeten staan door het ontbreken van bankjes op Sloterdijk spoor 9/10.
icon

Beste antwoord door Rueben NS 19 juli 2019, 18:32

Hoi Philned,

Wat jammer om te lezen dat je zo'n nare ervaring met ons had tijdens een verstoring. Nu is het inderdaad spijtig dat je niet op een bankje kon zitten om de vertraging af te wachten en is het ook jammer dat je onze omroepen niet goed kon horen op het station. Nu bespeur ik uit je verhaal nog geen vragen, dus mijn vraag aan jou is dan ook of er iets waar je een antwoord op wil hebben. Ik lees het graag!
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge
Zijn de bankjes op Sloterdijk spoor 9 en 10 dan weggehaald ?
Nog niet zo heel lang geleden op gezeten......
Ook op verschillende foto's op het www zijn ze overigens ook duidelijk te zien.
Reputatie 4
Zijn de bankjes op Sloterdijk spoor 9 en 10 dan weggehaald ?
Nog niet zo heel lang geleden op gezeten......
Ook op verschillende foto's op het www zijn ze overigens ook duidelijk te zien.

Er zaten een paar mensen op hun platte gat op de vloer, verder alleen staande mensen gezien, in elk geval in de buurt van de (rol)trap. Ergens heel ver weg, maar dat was misschien wel tussen de 40 en 50 meter van de trap, kunnen een paar mensen zitten en dat zal misschien de andere kant op, ergens verscholen achter de lift, ook wel zo zijn. Als ik er weer eens langs kom zal ik nog eens kijken, maar meer dan een man of 20 passen er vast niet op die bankjes en er waren nogal wat mensen aanwezig toen ik er kwam.
Achteraf gezien had ik beter op de Lelylaan kunnen blijven zitten, dan was ik met de zelfde trein gegaan en had ik niet die hele wandeling op Sloterdijk hoeven maken. Maar ja achteraf he....
Hoi Philned,

Wat jammer om te lezen dat je zo'n nare ervaring met ons had tijdens een verstoring. Nu is het inderdaad spijtig dat je niet op een bankje kon zitten om de vertraging af te wachten en is het ook jammer dat je onze omroepen niet goed kon horen op het station. Nu bespeur ik uit je verhaal nog geen vragen, dus mijn vraag aan jou is dan ook of er iets waar je een antwoord op wil hebben. Ik lees het graag!
Reputatie 7
Badge
door het ontbreken van bankjes op Sloterdijk spoor 9/10.

Gelukkig, het probleem van de bankjes is opgelost. Wel jammer dat er geen plekje meer vrij was. Perron 9 en 10 is normaliter niet heel druk, dus de bankjes aldaar zijn normaliter ruim voldoende.

De omroepinstallatie "weet" niet dat er langs een perron een trein rijdt. Die systemen zijn niet dusdanig aan elkaar gekoppeld dat de omroep "even wacht" met omroepen.
Reputatie 2

... en is het ook jammer dat je onze omroepen niet goed kon horen op het station....

Dag Rueben,

En hoe laten jullie de doven realtime weten wat er aan de hand is?

Jullie gebruiken beeldschermen, dus waarom niet bv een tolk op het scherm die een en ander toelicht. Vaak gebruiken jullie vaste teksten, dus kan je ook opgeslagen filmpjes met een tolk gebruiken om de storing toe te lichten. 😉
Reputatie 7
Badge
En hoe laten jullie de doven realtime weten wat er aan de hand is?

Omdat je dit onderwerp al vaker in andere topics loslaat is het blijkbaar erg belangrijk voor jou, @Valewijn.
Misschien een idee om daar een topic over te openen, dan telkens in andere topics off-topic te gaan over dit onderwerp.
Hey @Valewijn,

Als het gaat om de informatie die op het station worden omgeroepen, is er naar mijn weten geen realtime vertolking of verbeelding voor doven. Wel wordt de reisplanner met enige regelmaat geüpdatet en worden erop de informatieschermen eventuele veranderingen weergegeven. Daarnaast kan je onze klantenservice altijd een berichtje sturen als je reisadvies nodig hebt 😉. Wellicht is het mogelijk vanuit ons om voor doven en slechthorenden een vertolker op de informatie schermen te laten zien. Ik zal je suggestie dan ook intern doorzetten, want het is zeker geen slecht idee!
Reputatie 4
Hoi Philned,

Ach, het was hoofdzakelijk voor mensen met een afspraak absolute chaos. Er werden geen alternatieven aangeboden om op de snelst mogelijke manier naar Sloterdijk te komen, ook niet in de reisplanner. Ik heb heel wat paniekerige telefoontjes gehoord.

Ik wil alleen wel eens weten waarom er nog steeds geen goede oplossingen zijn om verstoringen tot een veel kleiner gebied te beperken. Is het de communicatie tussen ProRail en de NS waarbij de NS wel wil maar ProRail nee roept, ligt het aan de infrastructuur?

Je zou denken dat met de inzet van een computer bij elke stop van elke trein berekent kan worden wat het beste alternatief is als de trein tussen vertrek en aankomst op het volgende station panne krijgt. De computer heeft dan al een alternatief klaar voor het gebeurt.

Als het oplossen elke kleine blikschade of kapotte auto op de snelweg even veel moeite zou kosten als een klein probleem op de rails was Nederland 24/7 een grote file
Reputatie 7
Badge
Een autoweg is in geen enkel opzicht te vergelijken met een spoorlijn. Die vergelijking gaat dan ook compleet mank.
Het laten rijden van een trein, precies op de seconde is een enorme uitdaging zowel technisch als logistiek. Er hoeft maar weinig fout te gaan om een geplande dienstregeling niet te kunnen rijden.
Daarbij is autorijden een peulenschil, probeer maar eens op de seconde nauwkeurig, door dichte mist, ergens naar toe te rijden........ Dat gaat u niet lukken.
Toch wordt dit wel gewoon verwacht van een trein, en het mooie is, vaak lukt dit ook zeer goed.
Maar gaat er iets fout op het spoor, dan is en blijft bijsturen een enorm ingewikkelde uitdaging.
@Philned Of iets een goede oplossing is of niet is een kwestie van perspectief 😉. Maar ik snap dat het jou en je medereizigers niet snel genoeg kan, iedereen wil immers op tijd op zijn of haar bestemming aankomen. In de algemene regel probeert de NS samen met ProRail elke verstoring en defect zo snel mogelijk op te lossen en daarnaast ook iedereen zo snel mogelijk op weg helpen. Echter heeft dit helaas gewoon tijd nodig. Een storing of defect is nou eenmaal geen gepland evenement. Er moet onder andere in kaart gebracht worden wat er aan de hand is, wat voor een impact dit heeft op desbetreffende trein (mits en eer gestrande of defecte trein is) en wat voor een impact dit heeft op de dienstregeling. Als dit alles in kaart is gebracht wordt er gekeken naar wat er nodig is om de storing of defect te verhelpen (denk aan een sleeptrein regelen, benodigdheden voor een nieuwe wissel, etc.) Dan wordt er een actieplan opgesteld en gaat iedereen aan het werk om de storing te verhelpen.

Tegelijkertijd wordt dus in kaart gebracht wat voor een impact dit heeft op de dienstregeling en wordt er gekeken naar waar treinen dan wel en niet kunnen rijden, er vervangend vervoer nodig is of dat er bij hoge uitzondering extra of langere treinen ingezet kunnen worden. Als hierop besloten wordt, wordt dit pas bekend gemaakt aan de reiziger en proberen we dan ook iedereen in goede banen te leiden. Echter is dit geen exacte wetenschap en kan er in de tussentijd van alles en nog wat bijkomen waardoor de initiële plannen moeten worden aangepast. Wat uiteindelijk zeer onaangenaam is voor de reiziger.

In hoeverre een storing impact heeft op een bepaald gebied ligt aan de storing zelf. Als een heel stuk spoor niet gebruikt kan worden kan je hoog of laag springen, de treinen kunnen daar gewoon niet langs. Ondanks dat computers een deel van onze taken over hebben kunnen nemen, zijn het geen wondermachines die ad hoc een nieuwe dienstregeling kunnen berekenen, hoe handig dat ook zou zijn 😉. En een snelweg is geen treinspoor, dus die vergelijking gaat niet op. Hier kan je trouwens lezen over met wat voor storingen we te maken hebben en hoe dit nou in elkaar steekt. Mocht je nog met vragen zitten, dan zie ik ze wel verschijnen.
Reputatie 2

En hoe laten jullie de doven realtime weten wat er aan de hand is?Omdat je dit onderwerp al vaker in andere topics loslaat is het blijkbaar erg belangrijk voor jou, @Valewijn.
Misschien een idee om daar een topic over te openen, dan telkens in andere topics off-topic te gaan over dit onderwerp.

Dag AbbeyRoad,

Nou, in bijna elk topic lees je wel eens: bel eens, luister naar de omroep. Dat zijn vaak de situaties waar wij snel tussen wal en schip vallen. Juist dat soort voorbeelden is een perfect middel om (hopelijk) iemand even wakker te schudden.

Vijf jaar geleden gaf ik dat ook aan in dit topic, maar daarna hoorde 😏 je er niks meer van. Meestal was de reactie: een goed idee zeg. En dat was het dan ook.

Ribtegels voor blinden, toegang voor rolstoelhouders, omroep in allerlei talen. Alles is keurig geregeld bij NS en andere instellingen. Deze groep mensen zijn enorm zichtbaar. Doven zijn juist erg onzichtbaar wat dat betreft.

Van VS kan men heel wat leren. Daar is het al jaren gewoon bij de wet geregeld. Rolstoel, je kan al jaren zo de bus in (want ze hebben enorm respect voor de veteranen). Mobiel? Geen punt, een verplicht onderdeel in je smartphone zorgt ervoor dat je het zo kan gebruiken, enz.

En een aparte topic? Dat klinkt heel geisoleerd, beetje opzij schuiven. Nee, goedhorende mensen moeten weten dat ook doven erbij horen. Ook deze doven komen dezelfde problemen tegen als andere goedhorenden. TS sprak erover dat hij de omroep niet kon horen. Dus laat ik dat weten hoe het dan zit met de doven. Die leven en werken tussen de goedhorenden en andere gehandicapten, dus mogen wij ook in allerlei topics reageren. En als je dat vervelend zou vinden, weet je ook hoe even vervelend wij het vinden dat wij nog geen gehoor vinden in dit soort situaties.

Gelukkig hebben we Whatsapp, Twitter, FB, etc. Maar realtime is een heel andere koek. Juist waar de tijd een belangrijke rol speelt. Verdikkeme, als de trein niet voorbij raasde, had ik de omroep kunnen horen en alsnog naar de juiste spoor kunnen rennen en tijdig de trein kunnen pakken. Dus een "zeldzame" situatie dat de goedhorenden net even pech hebben. Nou, in dat soort pechsituatie zitten wij meestal.

Maar voor de duidelijkheid: je hoeft geen medelijden te hebben met deze groep. Het is alleen wel prettig dat ook de doven even snel kunnen weten waar ze aan toe zijn als er een storing is.
Reputatie 2
Hey @Valewijn,

Als het gaat om de informatie die op het station worden omgeroepen, is er naar mijn weten geen realtime vertolking of verbeelding voor doven. Wel wordt de reisplanner met enige regelmaat geüpdatet en worden erop de informatieschermen eventuele veranderingen weergegeven. Daarnaast kan je onze klantenservice altijd een berichtje sturen als je reisadvies nodig hebt 😉. Wellicht is het mogelijk vanuit ons om voor doven en slechthorenden een vertolker op de informatie schermen te laten zien. Ik zal je suggestie dan ook intern doorzetten, want het is zeker geen slecht idee!

Hallo Rueben,

Ik reageerde zojuist net op het bericht van AbbeyRoad. Het gaat voornamlijk om realtime gevallen. Bv via de omroep krijg je meteen en veel meer directe info dan via een reisplanner. Daar gaat wat enige tijd erover heen. Bv wordt er omgeroepen dat men naar spoor 2 moet lopen/oversteken om de trein te kunnen halen die over 5 minuten vertrekt. Als je dat op de reisplanner ziet, is de trein allang vertrokken. Ook wij willen ergens op tijd of met zo min mogelijke vertraging aankomen.Vandaar realtime. Ik las bv ergens dat als je NS via Twitter bereikt, dat je een kwartiertje later een bericht krijgt (of zoiets). Dat is niet realtime.

De TS gaf op ludieke wijze aan dat het niet lekker ging met de mededelingen. Dat zou ons zeker ontgaan zijn. Maar als het wel echt goed ging met de mdedelingen vast ook. 😏
@Valewijn Ik heb dat dan ook meegenomen in je suggestie, dat juist een realtime optie ontbreekt en dat jullie dat graag willen zien naast alle bestaande opties. En we zijn op twitter inderdaad verplicht om binnen 15 minuten te reageren. Veelal lukt het ons ook om al binnen enkele minuten te reageren. Niet geschoten is altijd mis 😉.
Reputatie 7
Badge +3
@Valewijn
Mijn eigen ervaring is dat omroepberichten vaak flink achterlopen en vaak ook minder accuraat zijn dan de info die in de app staat. Ik ga daarom maar liever op de app af.
Reputatie 6
Badge +1
@Valewijn
Mijn eigen ervaring is dat omroepberichten vaak flink achterlopen en vaak ook minder accuraat zijn dan de info die in de app staat. Ik ga daarom maar liever op de app af.

Dat is ook mijn ervaring. Er is ook nog eens veel meer informatie beschikbaar dan er omgeroepen zou kunnen worden.

Ik begrijp dat in wachten op omroepberichten in 2019 compleet niet, ik kan me niet herinneren dat ik iets heb gehoord wat ik nog niet wist en wel wilde weten.
Reputatie 4
@Philned Of iets een goede oplossing is of niet is een kwestie van perspectief 😉. Maar ik snap dat het jou en je medereizigers niet snel genoeg kan, iedereen wil immers op tijd op zijn of haar bestemming aankomen. In de algemene regel probeert de NS samen met ProRail elke verstoring en defect zo snel mogelijk op te lossen en daarnaast ook iedereen zo snel mogelijk op weg helpen. Echter heeft dit helaas gewoon tijd nodig. Een storing of defect is nou eenmaal geen gepland evenement. Er moet onder andere in kaart gebracht worden wat er aan de hand is, wat voor een impact dit heeft op desbetreffende trein (mits en eer gestrande of defecte trein is) en wat voor een impact dit heeft op de dienstregeling. Als dit alles in kaart is gebracht wordt er gekeken naar wat er nodig is om de storing of defect te verhelpen (denk aan een sleeptrein regelen, benodigdheden voor een nieuwe wissel, etc.) Dan wordt er een actieplan opgesteld en gaat iedereen aan het werk om de storing te verhelpen.

Tegelijkertijd wordt dus in kaart gebracht wat voor een impact dit heeft op de dienstregeling en wordt er gekeken naar waar treinen dan wel en niet kunnen rijden, er vervangend vervoer nodig is of dat er bij hoge uitzondering extra of langere treinen ingezet kunnen worden. Als hierop besloten wordt, wordt dit pas bekend gemaakt aan de reiziger en proberen we dan ook iedereen in goede banen te leiden. Echter is dit geen exacte wetenschap en kan er in de tussentijd van alles en nog wat bijkomen waardoor de initiële plannen moeten worden aangepast. Wat uiteindelijk zeer onaangenaam is voor de reiziger.

In hoeverre een storing impact heeft op een bepaald gebied ligt aan de storing zelf. Als een heel stuk spoor niet gebruikt kan worden kan je hoog of laag springen, de treinen kunnen daar gewoon niet langs. Ondanks dat computers een deel van onze taken over hebben kunnen nemen, zijn het geen wondermachines die ad hoc een nieuwe dienstregeling kunnen berekenen, hoe handig dat ook zou zijn 😉. En een snelweg is geen treinspoor, dus die vergelijking gaat niet op. Hier kan je trouwens lezen over met wat voor storingen we te maken hebben en hoe dit nou in elkaar steekt. Mocht je nog met vragen zitten, dan zie ik ze wel verschijnen.

Beste Rueben NS, Als je weet op welk moment welke trein waar is kan je vooraf, bij wijze van spreken, toch per minuut een storing simuleren en de best mogelijke oplossing klaar hebben liggen. Of heeft ProRail te weinig wissels en rangeer of opstel sporen die het moeilijk maken?
Er zijn ook zeker een groot aantal scenario's voorbereid waarbij er een plan klaarligt over hoe je een bepaalde situatie kunt oplossen. Live continue simulaties draaien om voor elke mogelijke storing een scala aan oplossingen te simuleren die voor elke specifieke situatie de beste oplossing kan zijn, voor alle treinen die op een gegeven moment rijden is denk ik een beetje excessief en waarschijnlijk ook realistisch niet haalbaar.
Reputatie 2
@Valewijn

@Masd bevestigde jouw verhaal ook. Dan is dat prettig om te weten. 👍🏻

Reageer