beantwoord

Onbemande trein

• 29 mei 2020
  • 8 reacties
  • 194 Bekeken

Mag de machinist als hij zijn cabine verlaat de tractiemotoren actief laten?

icon

Beste antwoord door Julian 29 mei 2020, 11:55

Wellicht dat er beter uitgelegd kan worden wat de vraagsteller bedoelt. Het is namelijk technisch zo goed als onmogelijk dat er tractie wordt gegeven (en dus de tractiemotoren actief zijn) als de machinist de cabine verlaat omdat er aan een heleboel voorwaarden voldaan moet zijn voordat er tractie gegeven kan worden. Zodra de machinist de cabine verlaat zal per definitie er niet meer aan die voorwaarden voldaan kunnen worden en dus is het daarmee onmogelijk dat de tractiemotoren actief zijn als de machinist de cabine verlaat.

Als de vraagsteller bedoelt dat de trein aan blijft staan bij het verlaten van de cabine: dat klopt. Treinen blijven altijd aanstaan. Over het algemeen zal alleen in een werkplaats bij bijvoorbeeld onderhoud of reparatie een trein uitgeschakeld worden.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7

Ik weet dat dit gebeurt bij onder andere een machinist wissel en bijvoorbeeld als hij/zij frontseinen controleert kan het ook voorkomen. Dan blijft de trein ook "aan" staan.

Als de trein helemaal onbeheerd achter blijft is het niet de bedoeling.

Vanwaar de vraag?

Overigens hebben @Jeroen @Edwin en @Julian hier veel meer verstand van

Reputatie 7
Badge +3

Als een trein aan het eindpunt keert en de machinist naar het andere eind van de trein loopt gebeurt dit natuurlijk ook altijd. Zo lang de rem er op staat is dat ook helemaal niets bijzonders. 

Wellicht dat er beter uitgelegd kan worden wat de vraagsteller bedoelt. Het is namelijk technisch zo goed als onmogelijk dat er tractie wordt gegeven (en dus de tractiemotoren actief zijn) als de machinist de cabine verlaat omdat er aan een heleboel voorwaarden voldaan moet zijn voordat er tractie gegeven kan worden. Zodra de machinist de cabine verlaat zal per definitie er niet meer aan die voorwaarden voldaan kunnen worden en dus is het daarmee onmogelijk dat de tractiemotoren actief zijn als de machinist de cabine verlaat.

Als de vraagsteller bedoelt dat de trein aan blijft staan bij het verlaten van de cabine: dat klopt. Treinen blijven altijd aanstaan. Over het algemeen zal alleen in een werkplaats bij bijvoorbeeld onderhoud of reparatie een trein uitgeschakeld worden.

Badge

Bij ons elektrische materieel zijn de tractiemotoren feitelijk alleen actief als we versnellen of als we op de motoren remmen, de zgn. ED remming. Zodra wij stil staan zijn de tractiemotoren niet actief.

Een trein moet verder net als een auto ‘aangezet’worden en daar hebben we een sleutel voor nodig en gaan er bepaalde handelingen aan vooraf voordat een trein kan/mag vertrekken.  Zodra een trein verlaten wordt en opgesteld wordt op een opstel-/rangeerterrein of voor de nacht op een station dan hebben we de optie om een trein energie zuinig op te stellen, dit zodat het energie verbruik van de trein beperkt wordt tot het hoogst noodzakelijke en dat is de accu's opladen en de luchtvoorziening in stand houden (compressor).

Reputatie 7
Badge

Ik denk (kijkend naar de gebruikersnaam) dat ik het wel weet.

Nee, bij het keren doen we niet alles uitzetten (stroomafnemers naar beneden), dus je zult op Kersenboogerd altijd het geluid houden van compressors en koelinstallaties. De tractiemotoren maken geen geluid als ze niet gebruikt worden.

Reputatie 7

@Edwin @Julian @Jeroen alle drie binnen een kwartier :D toppers!

Reputatie 5

Over Hoorn Kersenboogerd gesproken… Ik heb daar laatst een keer een bijplaatsing gezien (en meteen een filmpje gemaakt voor m’n zoontje, die is helemaal gek van SNG). De procedure is kennelijk dat er eerst vanaf Hoorn een stuk SNG naar Kersenboogerd rijdt en die staat daar dan al een tijdje. Als het vervolgens tijd wordt om te gaan rijden, komt vanaf het opstelspoor het oorspronkelijke SNG-deel aangereden en dan wordt er gekoppeld.

Het lijkt mij veel logischer om als het oorspronkelijke deel nog op het opstelspoor staat (+/- 20 minuten), dat het extra deel uit Hoorn ook daarnaartoe rijdt en dat er dan dáár vast gekoppeld wordt? Dan komt er een complete trein aan in Kerssenboogerd.

Het zou mij trouwens ook logischer lijken om de stoptrein uit Leiden niet in Hoorn Kersenboogerd te laten keren, maar door te laten rijden naar Enkhuizen. En dan de intercities naar Amsterdam-Heerlen-Maastricht in Hoorn te termineren. In Hoogkarspel Flora hebben ze niet echt een intercity nodig :wink: .

Hallo HartvoorHoorn en welkom bij de NS Community. 

Ik zie dat onze Machinisten al gereageerd hebben. Kun je hier verder mee uit de voeten? 

Reageer