Onbewaakte fietsenstalling

• 22 januari 2018
  • 4 reacties
  • 158 Bekeken

Reputatie 3
Naast de onbewaakte fietsenstallingen van NS zijn er ook onbewaakte fietsplaatsen. De gemeente ontwikkelt deze vaak in samenwerking met ProRail. Onbewaakte fietsplaatsen worden regelmatig opgeschoond. Oude fietswrakken en fietsen die langer dan de toegestane 21 dagen staan gestald, worden gelabeld. Vervolgens worden ze verwijderd om ruimte vrij te maken voor de dagelijkse reiziger. Is uw fiets weg? Neem dan contact op met uw gemeente. (= tekst website NS)
Laatst heeft een gemeente bijna 300 fietsen verwijderd van zo'n stalling. Omdat het (in hun ogen) een wrak was of omdat de fiets er te lang stond. Als waarschuwing werd er een week van tevoren een rood label aan gedaan. Niet alleen gebeurde dat in de kerstvakantie waardoor veel scholieren/werknemers hun fiets sowieso niet gebruikten, maar boven lijkt dit me onrechtmatig. Een dergelijk label zou er immers meer dan 21 dagen op moeten zitten om te kunnen constateren dat die fiets er langer dan 21 dagen staat.
En omdat het veel scholierenfietsen betreft, is het soms lastig om te zien of het daadwerkelijk een wrak is of niet (tenzij lege banden of zo). Je zet tenslotte geen al te mooie fiets in een onbewaakte stalling, want dan weet je zeker dat hij de volgende week weg is. Dus zou men ten alle tijde die 21 dagen moeten aanhouden.

4 reacties

Hoi Henk,

Op welk station was dit en heb je hier zelf last van ondervonden?
Reputatie 3
Heerhugowaard. De fietsen zijn van een rode sticker voorzien op 2 januari en vervolgens weggehaald op 9 januari. Tijdelijk opgeslagen bij de gemeente en tegen betaling van € 20 op te halen.
Maar dat is natuurlijk een vreemde zaak in een vakantieweek en bovendien in strijd met de 21 dagenregel.
Dat is erg snel inderdaad. Mocht je hier een klacht over willen indienen, dan moet ik je doorverwijzen naar de gemeente Heerhugowaard.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is inderdaad erg snel.
Ik weet dat de gemeente Delft wel eens zulke acties had (of misschien nog heeft) bij station Delft Zuid (en voorheen ook bij het oude station Delft) door een touwtje vast te maken aan de spaken. Gebruik je je fiets, dan breekt het touwtje, zit het touwtje en na 4 weken nog op dan wordt deze weggehaald. Al heb ik ook wel eens gezien dat er na 4 weken een kaartje aan werd gehangen en 1 of 2 weken later de fiets pas werd weggehaald.

Reageer