beantwoord

Ondergrondse fietsenstalling Delft

• 21 maart 2015
  • 17 reacties
  • 2960 Bekeken

Sinds drie weken rijden de treinen in Delft ondergronds. De betaalde fietsenstalling achter het oude station is opgeheven, en fietsen kunnen nu gratis worden gestald in de ondergrondse fietsenstalling met 24 uur toezicht. Over de nieuwe situatie heb ik enkele vragen.

1. De nieuwe ondergrondse fietsenstalling heeft een systeem waarmee wordt aangegeven hoeveel plaatsen er vrij zijn in de stalling. Op vrijdag 20 maart rond 17:00 gaf dit systeem aan dat er meer dan 100 plaatsen vrij waren. De hele stalling was echter vol. Ik heb overal gekeken en veel mensen konden geen plek vinden. Na een tijdje gezocht te hebben naar een plek, heb ik mijn fiets buiten moeten plaatsen. De informatie op de schermen zou handig moeten zijn om snel een fiets te parkeren, maar is op deze manier zinloos, en ik miste hierdoor mijn trein. Wat wordt hieraan gedaan?

2. In de afgelopen weken zijn diverse fietsen gestolen uit de ondergrondse fietsenstalling. Op social media hebben meerdere mensen dit aangegeven, en volgens de beheerders van de stalling (bij de ingang) zijn er meerdere gevallen bekend. In een reactie op een artikel in het AD (regio Delft), geeft NS aan dat zij niet bekend zijn met de klachten en geen reden zien voor verandering. Hoe is dit mogelijk? Tegenover de vaste gebruikers van deze stalling, en klanten die voorheen betaalden voor een plek in de oude stalling, vind ik dit een vreemde reactie van NS. Het desbetreffende artikel is hier te vinden: https://twitter.com/tweetkees/status/578839727266263040

3. Als een fiets langer dan 14 dagen geparkeerd staat, dan wordt deze verwijderd. Hoe gaat dit gehandhaafd worden? Het systeem om te detecteren of plaaten vrij zijn functioneert niet goed, dus dit lijkt een serieus probleem te zijn.

4. Waarom is er geen bewaakte fietsenstalling in de nieuwe situatie? Er is duidelijk veel vraag naar, en de huidige stalling met 'toezicht' biedt slechts schijnveiligheid. Voor reizigers die voorheen betaalden voor het stallen van hun dure of nieuwe fiets is er geen geschikt alternatief gedurende drukke periodes (vrijdagmiddagen, weekend).

Alvast bedankt voor jullie reactie.
icon

Beste antwoord door Momo 21 maart 2015, 22:23

Hi reiziger99,
Hier een medeforens, jouw vragen zijn ook mijn vragen en zorgen.
Zie ook een andere vraag hierover gesteld https://forum.ns.nl/op-station-17/fietsenstalling-station-delft-tijdens-vakantie-10637

Wat betreft jouw vragen:

1. Ik heb afgelopen vrijdag ook zeker 10 minuten lopen zoeken naar een plekje, en zag zelf ook meerdere mensen zoekend rondlopen. Uiteindelijk heb ik maar gewacht tot ik iemand vanuit het station de stalling binnen kwam en ben die persoon gaan volgen om haar vrijgevallen stallingsplek in te nemen. Door dit lange zoeken heb ik helaas wel de trein gemist die ik wilde hebben.
Ik weet niet of het systeem dat aangeeft hoeveel plekken er vrij zijn niet werkt, wat ik wel heb opgemerkt is dat sommige fietsen niet goed in de wielgleuf staan, maar bv net op de rand ervan of met het voor of achterwiel net ernaast. Dan wordt de sensor niet ingedrukt en wordt de plek als vrij aangegeven. Zo zag ik bv in een rij waarbij op het scherm 13 vrije plekken werden aangegeven, al zeker 5 fietsen op deze manier gestald.
Ik zag in die rij nog wel 1 of 2 plekken op de bovenste laag, maar het lukt mij niet om mijn fiets daarin te krijgen.

2. Ook op de website van Spoorzone Delft zijn al meerdere meldingen van gestolen fietsen in de korte tijd dat de stalling nu open is. Zie
http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwe_locaties_fietsparkeren_bij_station_delft
En de laatste week zie ik ook steeds meer fietsen met een stevig kettingslot vastgemaakt aan het rek, dit getuigt ook van het groeiende gevoel van onveiligheid van de mensen die hun fiets er stallen. Zelf heb ik ook intussen een extra kettingslot aangeschaft (degene die vorig jaar bij een test van de Fietserbond als beste uit de test kwam).
Bedankt voor jouw link naar het artikel, dit bewijst dat de meldingen op de Spoorzone site niet zomaar een paar geisoleerde meldingen zijn. Die 24 uur per dag toezicht die er zou zijn, is dus een wassen neus.

3. Hierover zijn ook weer op de Spoorzone Delft website door meerdere mensen vragen gesteld en de enige officiele reactie is dat de dure stalling niet als opslagplek is bedoeld en je dus maar gewoon een andere oplossing moet zoeken. Als alternatief geven ze dan bv aan dat buiten het stationsgebied de maximale stallingsduur 28 dagen is (waar zijn die plekken dan vraag ik me) of dat je dan maar de bus moet nemen. Ofwel, zoek het maar lekker uit.
Zie behalve de eerder gegeven link ook http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/fietsenstalling_feestelijk_geopend.
Ik heb hier zelfs al een mail over gestuurd aan de gemeente Delft. Hun antwoord kwam grofweg op hetzelfde neer. Zij hadden nog wel een ander alternatief, namelijk de stalling bij station Delft-Zuid. Hier mag je blijkbaar wel 4 weken stallen, maar gezien het aantal forenzen en studenten die van de nieuwe ondergrondse stalling gebruik maken, denk ik dat er een groot capaciteitspobleem komt wanneer men hier in de maanden juli en augustus massaal gebruik van gaat maken. En wellicht staan fietsen hier ook niet veilig, zeker als je hem langere tijd laat staan.

4. Voorheen stalde ik mijn fiets ook in de bewaakte stalling (de oude blauwe vG&L loods) en zou dit graag ook nu weer doen. De officiele reactie waarom er nu geen bewaakte stalling is, is dat "er voor is gekozen geen bewaakt gedeelte meer te hebben, en dat dit ook ingegeven is door het feit dat de fietsenstalling een openbaar karakter heeft door het doorgaande fietspad in de stalling". Helaas naar nu blijkt, ook openbaar voor het dievengilde....

In het antwoord van de gemeente Delft werd nog wel gezegd dat eind dit jaar het huidige regime met de NS zal worden geevalueerd om mogelijk aanpassing van het regime door te voeren en dat mijn reactie hierin zal worden meegenomen. Misschien moeten maar zoveel mogelijk mensen hun klacht melden bij de gemeente, al heb ik weinig hoop dat er echt iets zal veranderen.
Bekijk origineel

17 reacties

Op vrijdag 20 maart rond 17:00 gaf dit systeem aan dat er meer dan 100 plaatsen vrij waren. De hele stalling was echter vol.
(...)
Het systeem om te detecteren of plaaten vrij zijn functioneert niet goed, dus dit lijkt een serieus probleem te zijn.

Daar heb ik me ook al over verbaasd. Misschien komt het doordat mensen hun fiets zo parkeren dat de sensor niet wordt ingedrukt. Vouw- en kinderfietsen met kleine wielen staan soms voorbij de sensor en in de benedenstallingen zetten mensen hun wiel ook wel net naast de geleider, waardoor ook het pedaal niet wordt ingedrukt. Een andere mogelijke verklaring is dat er nu al sensoren stuk zijn.

2. In de afgelopen weken zijn diverse fietsen gestolen uit de ondergrondse fietsenstalling.
(...)
de huidige stalling met 'toezicht' biedt slechts schijnveiligheid.

Er is inderdaad geen functioneel toezicht. Het is net een duiventil. Dat kunnen ze niet allemaal in de gaten houden, al zouden die fietsenmakers niet ondertussen met andere dingen bezig zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Hi reiziger99,
Hier een medeforens, jouw vragen zijn ook mijn vragen en zorgen.
Zie ook een andere vraag hierover gesteld https://forum.ns.nl/op-station-17/fietsenstalling-station-delft-tijdens-vakantie-10637

Wat betreft jouw vragen:

1. Ik heb afgelopen vrijdag ook zeker 10 minuten lopen zoeken naar een plekje, en zag zelf ook meerdere mensen zoekend rondlopen. Uiteindelijk heb ik maar gewacht tot ik iemand vanuit het station de stalling binnen kwam en ben die persoon gaan volgen om haar vrijgevallen stallingsplek in te nemen. Door dit lange zoeken heb ik helaas wel de trein gemist die ik wilde hebben.
Ik weet niet of het systeem dat aangeeft hoeveel plekken er vrij zijn niet werkt, wat ik wel heb opgemerkt is dat sommige fietsen niet goed in de wielgleuf staan, maar bv net op de rand ervan of met het voor of achterwiel net ernaast. Dan wordt de sensor niet ingedrukt en wordt de plek als vrij aangegeven. Zo zag ik bv in een rij waarbij op het scherm 13 vrije plekken werden aangegeven, al zeker 5 fietsen op deze manier gestald.
Ik zag in die rij nog wel 1 of 2 plekken op de bovenste laag, maar het lukt mij niet om mijn fiets daarin te krijgen.

2. Ook op de website van Spoorzone Delft zijn al meerdere meldingen van gestolen fietsen in de korte tijd dat de stalling nu open is. Zie
http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwe_locaties_fietsparkeren_bij_station_delft
En de laatste week zie ik ook steeds meer fietsen met een stevig kettingslot vastgemaakt aan het rek, dit getuigt ook van het groeiende gevoel van onveiligheid van de mensen die hun fiets er stallen. Zelf heb ik ook intussen een extra kettingslot aangeschaft (degene die vorig jaar bij een test van de Fietserbond als beste uit de test kwam).
Bedankt voor jouw link naar het artikel, dit bewijst dat de meldingen op de Spoorzone site niet zomaar een paar geisoleerde meldingen zijn. Die 24 uur per dag toezicht die er zou zijn, is dus een wassen neus.

3. Hierover zijn ook weer op de Spoorzone Delft website door meerdere mensen vragen gesteld en de enige officiele reactie is dat de dure stalling niet als opslagplek is bedoeld en je dus maar gewoon een andere oplossing moet zoeken. Als alternatief geven ze dan bv aan dat buiten het stationsgebied de maximale stallingsduur 28 dagen is (waar zijn die plekken dan vraag ik me) of dat je dan maar de bus moet nemen. Ofwel, zoek het maar lekker uit.
Zie behalve de eerder gegeven link ook http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/fietsenstalling_feestelijk_geopend.
Ik heb hier zelfs al een mail over gestuurd aan de gemeente Delft. Hun antwoord kwam grofweg op hetzelfde neer. Zij hadden nog wel een ander alternatief, namelijk de stalling bij station Delft-Zuid. Hier mag je blijkbaar wel 4 weken stallen, maar gezien het aantal forenzen en studenten die van de nieuwe ondergrondse stalling gebruik maken, denk ik dat er een groot capaciteitspobleem komt wanneer men hier in de maanden juli en augustus massaal gebruik van gaat maken. En wellicht staan fietsen hier ook niet veilig, zeker als je hem langere tijd laat staan.

4. Voorheen stalde ik mijn fiets ook in de bewaakte stalling (de oude blauwe vG&L loods) en zou dit graag ook nu weer doen. De officiele reactie waarom er nu geen bewaakte stalling is, is dat "er voor is gekozen geen bewaakt gedeelte meer te hebben, en dat dit ook ingegeven is door het feit dat de fietsenstalling een openbaar karakter heeft door het doorgaande fietspad in de stalling". Helaas naar nu blijkt, ook openbaar voor het dievengilde....

In het antwoord van de gemeente Delft werd nog wel gezegd dat eind dit jaar het huidige regime met de NS zal worden geevalueerd om mogelijk aanpassing van het regime door te voeren en dat mijn reactie hierin zal worden meegenomen. Misschien moeten maar zoveel mogelijk mensen hun klacht melden bij de gemeente, al heb ik weinig hoop dat er echt iets zal veranderen.
Sorry maar de nieuwe fietsenstalling in Delft is echt een verslechtering. Ben het eens met bovenstaande posts.

Ik wil bij deze ook pleiten voor een betaalde en bewaakte stalling waar ik zeker kan zijn van een plek.
- Altijd probleemloos gestald in betaalde stalling.
- Kan nu moeilijk/geen plek vinden op vrijdag en in weekend.
- Rekken te smal bemeten, altijd problemen met in elkaar hakende sturen.
- Stalling staat vol met wrakken van mensen die hun fiets voorheen gewoon buiten neerzetten.
- Risico van diefstal is in deze stalling dus zeer reëel.

Eigenlijk zijn de chaos en risico's van een bovengrondse gratis stalling gewoon verplaats naar de ondergrondse stalling...

Aan wie kunnen we onze klachten richten ? NS, Prorail, gemeente Delft ? Aan alle drie misschien ?
Voelt iemand zich geroepen om een facebook pagina te starten om deze ellende onder de aandacht te brengen ?
Bedankt voor jullie reacties. Het bevestigt het beeld dat ik heb van de situatie. Op de website van spoorzone Delft komen steeds meer berichten over gestolen fietsen.

In de media heeft de gemeente Delft de afgelopen weken uitgebreid laten weten dat ze blij zijn met het station, maar als het om de fietsenstalling gaat schuiven ze nu graag de verantwoordelijkheid af op NS. Namens de NS wordt vervolgens de kop in het zand gestoken en geeft niemand een zinvolle reactie. De reacties die NS op twitter geeft komen ook niet verder dan vermelden dat de situatie "vervelend" is. Dat antwoord is de makkelijkste weg voor iemand die zelf niet met de problematiek te maken heeft. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand van NS hier een inhoudelijke reactie kan geven.

Op het station wordt ook verwezen naar de fietsenstalling buiten. In deze stalling is het vrijwel onmogelijk om fietsen hoog te stallen, omdat je je fiets volledig zelf moet optillen. Verder staat deze stalling vol met wrakken, is het erg smerig en het stallen van een fiets is erg risicovol omdat het geen doorgaande looproute meer is.
De reacties die NS op twitter geeft komen ook niet verder dan vermelden dat de situatie "vervelend" is.

Dat is vooruitgang, want dat betekent dat NS nu impliciet erkent dat er fietsen worden gestolen, hetgeen ze tot voor kort nog ontkenden.
Ik heb vrijdagmiddag rond 17:00 mijn trein gemist omdat ik geen plek had voor mijn fiets.
Ik wil graag de betaalde fietsenstalling terug, omdat dan ook de bewaking is geregeld en we meer dan 14 dagen mogen parkeren.
reactie van NS lijkt serieus:

Ik vind het erg vervelend om te horen dat u niet tevreden bent over de nieuwe stalling in Delft. Wij zijn er voor onze klanten en nemen uw klacht dan ook zeer serieus.
Zoals u heeft gemerkt wordt de stalling in Delft meteen vanaf de opening in februari al erg goed gebruikt. Wij zijn natuurlijk blij dat klanten de nieuwe stalling gebruiken, maar zien ook dat we nog kunnen verbeteren in het handhaven in de stalling.
Wij zijn een onderzoek gestart naar hoe wij, samen met de Gemeente Delft en politie Haaglanden, snel acties kunnen ondernemen. Een voorbeeld is dat wij extra mensen in zullen zetten om bijvoorbeeld het stallen te reguleren en dat we reizigers gaan adviseren over het voorkomen van diefstal.
Om de kwaliteit van de service die wij willen verlenen te kunnen blijven bieden zijn wij continu op zoek naar verbeteringen. Ik ga er van uit dat wij, mede dankzij uw reactie, onze klanten in de toekomst beter van dienst zullen zijn in Delft.
Dan heb ik nog een gratis tip voor ze: Als de stalling vol is, geef dat dan ook aan bovenaan de 'tijdelijke trap tot 2017', want zoals het nu gaat, moet men eerst de 'tijdelijke trap tot 2017' af, naar de stalling fietsen, daar tot de conclusie komen dat het vol is (hoewel ik nog geen enkele keer een vrije-plaatsen melding heb zien aangeven dat er een rek vol was, dus die displays hebben geen enkel nut), vervolgens tegen de stroom in terug de 'tijdelijke trap tot 2017' op om bij de bovengrondse stalling te kunnen komen.

De huidige situatie was natuurlijk te verwachten: De bovengrondse stalling is in elk opzicht minder aantrekkelijk dan de ondergrondse: Je moet omlopen om er te komen (vanaf het perron door de ondergrondse fietsenstalling en dan voorlangs of helemaal via de andere kant van de stationshal en dan om het busplatform heen), je kunt er alleen terug in de richting van het station fietsend weer wegkomen (het ligt voor niemand al op de route), de rekken zijn erg onhandig (de bovenstallingen zijn niet uitschuifbaar, dus je moet ongeleid je fiets naar ongeveer 1,5 m tillen en vervolgens je voorwiel tussen de spijlen aan het uiteinde zien te mikken) en natuurlijk is er geen overkapping. Nogal wiedes dat de meesten de voorkeur geven aan de ondergrondse stalling.

...

Knap dat je een reactie hebt gekregen. Naar welk adres heb je gemaild ?
Ik zou graag weten aan wie ik een mail zou kunnen richten in deze.

Alvast bedankt voor het adres 🙂

...

Knap dat je een reactie hebt gekregen. Naar welk adres heb je gemaild ?
Ik zou graag weten aan wie ik een mail zou kunnen richten in deze.

Alvast bedankt voor het adres :)

Ik roep iedereen op direct naar de NS te reageren.
Ga naar de NS website en verstuur een e-mail via EVA.
(Nsc.eva@ns.nl)
Dank je :)

Mail naar Nsc.eva@ns.nl komt dus daadwerkelijk aan bij een persoon ? Ja sorry, maar ik heb iets tegen die "Eva" die allerlei zogenaamde vragen stelt.

Er zijn intussen wel maatregelen genomen tegen diefstal:

Sorry voor degene die het heeft geinitieerd, maar dit is een beetje om te huilen...
Er wordt ook geflyerd. Behalve de tekst op het bord staat er een oproep op om in geval van diefstal melding te maken bij de beheerder en aangifte te doen bij de politie.

Vooral dat eerste is natuurlijk belangrijk, anders komt de beheerder alleen te weten dat er fietsen worden gestolen door te doen waar hij voor aangesteld is: toezicht houden.
Dank je :)

Mail naar Nsc.eva@ns.nl komt dus daadwerkelijk aan bij een persoon ? Ja sorry, maar ik heb iets tegen die "Eva" die allerlei zogenaamde vragen stelt.

JA, je kunt NS service alleen mailen via het EVA programma (tik zoiets in als email), maar dan krijg je wel een reactie van een "echt" persoon, in mijn geval van Willem van Olst, Operationeel Manager Klantenservice

Er zijn intussen wel maatregelen genomen tegen diefstal:

Sorry voor degene die het heeft geinitieerd, maar dit is een beetje om te huilen...
Mijn fiets afgelopen vrijdag netjes in het rek gezet (omdat ik weet dat er gecontroleerd wordt op fout plaatsen) en vastgezet met een extra kettingslot. Kom na het weekend terug is mijn fiets weg. Op de website van depot Den Haag staat dat hij is weggehaald met als reden dat de fiets er meer dan 14 dagen staat? Mijn fiets is dus onterecht weggehaald door een medewerker! Nu mag ik 25 euro betalen om mijn fiets terug te krijgen..

Ik ben zeer teleurgesteld in de manier van handelen in deze fietsenstalling.

Wat doet NS hieraan? Waar kan ik een klacht indienen?
Reputatie 7
Badge +3
Hetzelfde is een collega van mij tijdje geleden overkomen. Toen mijn collega zei dat haar fiets er echt niet meer dan 14 dagen stond, slechts 3 dagen deed de stallingmedewerker beetje laconiek dat het mechanisme wat moet registreren hoe lang een fiets er al staan dan waarschijnlijk defect was. Lekker makkelijk.

Gelukkig voor mijn collega was haar fiets nog niet naar depot gegaan en stond nog ergens achter de Fiets & Service, dus die kreeg ze gelijk terug. Kettingslot was wel doorgeknipt en daar kreeg ze een nieuwe voor.

Bij navragen verwees NS naar de gemeente Delft en de gemeente was een beetje vaag, dacht dat ze toch bij NS moest zijn maar dat antwoord kwam pas iets van 2 maanden later. Geen idee wat er daarna nog uitgekomen is.
Badge +3
Ze zijn blijkbaar nogal happig op het weghalen van fietsen want alle ruimte is blijkbaar welkom. Anders krijg je dit soort dingen:

Vandaag mijn fiets bij Delft weer in hoge stalling buiten moeten zetten. Ik ben alleen te klein om hem op slot te zetten. Gelukkig kan ik wel mijn fiets boven mijn macht erin tillen, maar vele niet. Dit is een wekelijks probleem. Kunnen hier uitrol stallingen komen?
Reputatie 7
Badge +3
Bekend probleem op vrijdagmiddag. Stalling 1 en 2 vol en de rekken van de buitenstalling zijn van een oud type die je niet uit kan schuiven. De buitenstalling zal zeker niet voorzien worden van uitschuif rekken want die staan er maar tijdelijk, er wordt nog gebouwd aan een 3e ondergrondse stalling onder het Antoni gebouw

Mijn tactiek wanneer ik geen plekje kon vinden was rond de aankomsttijd van een IC te wachten in de buurt van de ingang van de stalling vanuit het station en dan iemand volgen die een fiets ging weghalen.

Wat dan wel regelmatig het geval was, was dat voor de paden een rood-wit lint of ketting was gespannen, maar daar ging ik heel burgerlijk ongehoorzaam overheen of onderdoor. En het brede pad 6 van en naar de ingang vanuit het station wordt dan niet afgezet.

Edit, er zijn wel vanaf augustus tijdelijke extra fietsenrekken neergezet.
https://www.delft.nl/nieuws/tijdelijke-fietsenrekken-rond-station-delft
https://nieuwdelft.nl/tijdelijke-fietsenrekken-rond-station/

Reageer