beantwoord

Onderhoudswerkplaatsen i.c.m. inzetgebied

• 17 november 2016
  • 9 reacties
  • 529 Bekeken

Reputatie 4
Onderhoudswerkplaatsen van NS zijn al jaar en dag op de meest onlogische plaatsen om werkgelegenheid te brengen in gebieden waar weinig werk is. Zo zit de werkplaats van ICM en VIRM op de afgelegen plaats Onnen, waar leeg extra naar gereden wordt uit Zwolle of Groningen. Daarnaast heb je Maastricht voor onderhoud van (een klein deel) VIRM, de kleine series DDM-1, DDAR en 1700 locs welke ook extra leeg uit het noord-oosten of Noord-Holland komen, tezamen met de nieuwe Flirt. Daarnaast is er Hengelo voor DM'90. Haarlem voor schadeherstel. En de oudste werkplaats, welke wel in het inzetgebied ligt, en dat is Leidschendam. Hier wordt SGMM, SLT en DDZ onderhouden, en ook de R-net flirts in de toekomst. En Traxx+icr op de Watergraafsmeer.

Hieruit haal ik de conclusie dat sprintermaterieel aardig makkelijk naar werkplaatsen komt, en IC materieel VIRM en ICM doorgewisselt kan worden als het naar de uithoeken van het land moet. Waarbij DDM-1 en DDAR tijdelijk ver van onderhoud zijn verwijderd omdat hier plaats was toen deze weer extra in dienst kwamen. Traxx+icr zit helemaal goed. Vreemde eend in de bijt blijft DDZ. Dit materieel is omgebouwd als IC, maar wordt tijdelijk ingezet als stoptrein (nieuwe dienstregeling Flirt) of als IC in gebieden ver van Leidschendam af (bijv. Zwolle-Roosendaal). Daarom rijdt hiervoor ook extra leeg materieel door het land om deze naar onderhoud te brengen. Nu rijdt DDZ ook wel een paar IC diensten in de buurt, maar per nieuwe dienstregeling wordt het weer ver weg gestuurd.

Alle IC diensten worden in Den Haag/Leiden naar Utrecht worden ICM enkeldeks i.p.v. dubbeldeks op deze drukke trajecten. DDZ is speciaal verlengd naar 6 bakken om te rijden op het slecht gelegen baanvak Leiden-Utrecht, dit gaat ook teniet.

Nu is mijn vraag, waarom wordt DDZ niet ingezet in de randstad in de 'huidige' (nieuwe dienstregeling andere nummers) plaatselijke 2000, 8800, 2800 tezamen met misschien de 1700? Bij inzet bij de werkplaats in de buurt gaat ook de inzetbaarheid omhoog omdat er geen extra lege treinen hoeven te rijden.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 23 januari 2017, 01:26

We hebben over dit vraagstuk helaas geen terugkoppeling ontvangen. Onze planners moeten met veel zaken rekening houden en de rangeerterreinen en onderhoudswerkplaatsen maken daar ook onderdeel van uit.
Mocht ik toch nog terugkoppeling ontvangen dan lees je dat natuurlijk a.s.a.p.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +1
DDZ-6 verschilt wezenlijk van DDZ-4. Eerstgenoemde mag alleen ingezet worden op IC-diensten (bv. 3600). DDZ-4 wordt alleen ingezet op sprinterseries.
Maar terecht wijs je erop dat het handig zou zijn treinen in te zetten niet te ver van de werkplaatsen waar ze onderhouden worden.
Reputatie 4
DDZ-4 en DDZ-6 zijn op een onderdeel helemaal hetzelfde, en dat zou de compressor zijn omdat deze van een viertje niet genoeg lucht zou kunnen pompen voor een zesje. Voor de rest zijn er bij een zesje alleen maar twee tussenrijtuigen (DDZ: ABvk-Bv1-ABv-(Bv2-ABv)-mBk) extra geplaatst. Omdat het vermogen van beide motorbakken hetzelfde is, maar de lasten voor een zes hoger zijn, mogen zesje geen stoptreindienst rijden. Vieren rijden tijdelijk sprinterdienst (omdat ze dit voor de verbouwing ook deden) tot de flirts zouden komen, en rijden op dit moment daarnaast ook dagelijks in de IC Den haag Centraal - Utrecht Centraal.
Hoi mcn1995, wat een moeilijke vraag zeg. Ik ga dit voor je navragen.
Reputatie 3
Op zich zou het heel goed mogelijk kunnen zijn. Momenteel zijn er 30 DDZ-4's en 20 DDZ-6's. De 5600 moet sowieso met DDZ gereden worden (anders wordt het te krap), dus dat kost 10 viertjes (6 in normale omloop en 4 voor spitsversterking (16.20/16.50/17.20/17.50 uit Ut). Dan houd je dus nog 20 zesjes en 10 viertjes over. Voor de normale omloop in de 2000/2800/8800/(1)1700 heb je het volgende nodig:
2800 - 3 omlopen
2000/8800 - 7 omlopen
(1)1700 - 8 omlopen
Totaal: 18 omlopen. Dan houd je dus nog 8 stellen over. Zeg dat er vier nodig zijn voor de versterking en vier voor onderhoud/reserve, dan past het net. Het zou dus wel kunnen, maar het wordt wel krapjes.
Ik heb de vraag nog uitstaan bij de verantwoordelijke afdeling. Het is dus nog even afwachten op dit antwoord.

@Jan-Mark Bedankt voor het meedenken. Zo zie je maar weer dat de dienstregeling een hele puzzel is! 😉 Je geeft aan dat een dienstregeling die aangepast is aan de plek van de onderhoudsplaats krap is. Wellicht is dat ook de reden dat de treinen niet rijden volgens deze dienstregeling. Om daar een uitspraak over te doen, heb ik echter eerst meer info nodig. Jullie lezen hopelijk zsm meer van mij.
Update 30-11: Het kan nog wel een tijdje duren voordat ik terugkoppeling krijg. Dit bericht heb ik vandaag van de verantwoordelijke afdeling binnen gekregen. Er zijn meerdere cases die uitgezocht moeten worden en hierbij geldt "wie het eerst komt, wie het eerst maalt." Jullie ontvangen een bericht als ik meer weet!
Reputatie 4
Ik denk dat er nog niets bekend is van de verantwoordelijke afdeling, maar vanuit de praktijk kan ik wel melden dat de huidige inzet van icm 3/4 buiten de spits, en icm 6/7 in de spits geen succes is in de oude 2000/8800/1700. Veel volle treinen (en niet eerste klas reizigers in de eerste klas), ben net als meerdere collega's met vertraging uit Utrecht vertrokken. Bij mij omdat ik de cabine niet in kwam door dringende reizigers bij de deur.
Update 29-12: Via verschillende afdelingen is deze klacht/suggestie inmiddels gepasseerd. Ik hoop jullie z.s.m. een antwoord te kunnen geven!
We hebben over dit vraagstuk helaas geen terugkoppeling ontvangen. Onze planners moeten met veel zaken rekening houden en de rangeerterreinen en onderhoudswerkplaatsen maken daar ook onderdeel van uit.
Mocht ik toch nog terugkoppeling ontvangen dan lees je dat natuurlijk a.s.a.p.

Reageer