beantwoord

Onduidelijk overstap op metro bij Rdam Blaak

• 11 maart 2017
  • 13 reacties
  • 1502 Bekeken

Bij overstap van trein naar metro op Rdam Blaak zijn 2 zaken verwarrend:
- welke trap moet ik nemen? De wegwijsborden zijn niet duidelijk.
- moet ik nu wel of niet via de paaltjes uit- en inchecken. Door schade en schande ben erachter gekomen dat het richting Schiedam via paaltjes gaat en richting Capelle via poortjes.
Alles bij elkaar een verwarrend geheel voor iemand die er voor de eerste keer komt, zelfs voor een ervaren OV-reiziger.
icon

Beste antwoord door Raymond123 11 maart 2017, 15:27

De duidelijkheid m.b.t de trappen voor de metro (richting Schiedam) gaat dit jaar worden aangepast heb ik gelezen.

De huidige bebording klopt wel, maar is inderdaad niet duidelijk: Richting Schiedam loop je binnendoor en richting Capelle verlaat je het NS gebied door de poortjes.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge
De duidelijkheid m.b.t de trappen voor de metro (richting Schiedam) gaat dit jaar worden aangepast heb ik gelezen.

De huidige bebording klopt wel, maar is inderdaad niet duidelijk: Richting Schiedam loop je binnendoor en richting Capelle verlaat je het NS gebied door de poortjes.
Dank voor je antwoord, Raymond123.
Jammer om te lezen dat het zelfs voor een ervaren reiziger onoverzichtelijk is, reinoudsegers. Ik geef het meteen door voor je.
Reputatie 3
Dit heb je te danken aan voormalig minister Smit-Kroes.
Tijdens de bouw van de spoortunnel is er bezuinigd op een tussenverdieping.
Fijn dat het aangepast gaat worden. Je zou inderdaad kunnen zeggen dat de bebording wel klopt, maar bijzonder onduidelijk is. In combinatie met complex in- uitschenken niet handig. Vanmiddag is mijn zoon, wat minder ervaren, verkeerd gelopen. Metrootje later, geen ramp overigens.
Ik was ook een keer op het Blaak station maar het is onoverzichtelijk.geworden. Je zou maar bijvoorbeeld naar de wedstrijd van Feyenoord moeten gaan en dan mis je toch waar je moet zijn. Zou Prorail achter de feiten horen? Of is dit meer de taak van de gemeente Rotterdam? :?
Een wedstrijd van Feyenoord zou ik ook niet willen missen, inclusief het gevoel van oplopende spanning in een vollopende Kuip voor de wedstrijd. Toch maar snel die borden aanpassen?.
Reputatie 6
Badge
Gewoon de lift nemen. Dan hoef je nooit in te checken 😛

(Of het vragen aan anderen, werkt altijd 🙂 )
@reinoudsegers: Helemaal mee eens! Ik kom uiteindelijk altijd boven / op begane grond uit (vragen schiet je niet altijd mee op) en moet dan weer terug naar beneden en helaas, ook daar is het niet meteen duidelijk voor welke metro je welke route moet volgen! Ben nu op weg, eens kijken of het beter is. Paaltjes dus of de lift. Laatste keer was ca. 4 mnd geleden.

@Schraper: een tussenverdieping die mist, ik vermoedde dat al.

OT: Delft munt ook niet uit door overzichtelijkheid, overigens. Die bebordingsontwerpers moeten een virtuele robot hun aanwijz. laten testen, voor ze alles ophangen, of anders daarna een groep echte, maar niet super-ervaren OV-reizigers laten testen als het eenmaal hangt. En: hoe doen blinde mensen dit soort overstappen?
Overstap was supersnel, de clou is:
voor richting Schiedam de kronkeltrap nemen (hat tip Marokkaans meisje, aan wie ik het vroeg), dan idd paaltjes (dwz geen poortjes) om bij NS uit en bij RET in te checken, en je bent zo op het juiste metro-perron.
@landrsthrn: er waren geloof ik ook borden, maar ik heb jouw raad gevolgd 😉 !

Werkt dit wel?

zojuist een heel bericht opgesteld dat blijkbaar niet verzonden is. 
Kern: december 2019 is dit probleem nog steeds niet opgelost! Je wordt door grote borden uitgenodigd uit- en in te checken voor overstap van NS naar RET maar pas boven merk je dat je weer terug moet 🤬

En de stem achter de informatiepaal laat weten dat het probleem bekend  is en erover wordt nagedacht…...dus al twee jaar denken🥵 terwijl een simpele oplosding is er een duidelijke waarschuwing bij te zetten dat dit niet geldt voor de oostelijke richting. 
Bovendien moet je net weten welke trap je op moet als je noordelijk van die trap uit de trein stapt, je zoekt je rot naar info. 

Reputatie 5

Dus vermoedelijk is er achter de schermen een enorme strijd wie dat moet betalen-de RET of NS, en beiden claimen uiteraard dat de ander dat wel moet zijn. Deze sluikweg is ook zo ongeveer de enige poortjesvrije toegang tot de RET-metro in Rotterdam zelf en is hier ook vaak genoemd als boetevangers voor RET-controleurs.

Lijkt typerend voor het OV; meer geld kwijt zijn aan uitvechten wie het moet doen dan de actie zelf zou kosten.

Ik heb het probleem met de onduidelijke bewegwijzering nogmaals neergelegd bij de betreffende afdeling. Bedankt voor het melden René 2316.

Reageer