Onduidelijke station plattegronden

• 20 September 2021
  • 4 reacties
  • 94 Bekeken

Op de website Stations informatie NS kun je plattegronden vinden van trein stations.  Kan handig zijn als je meerdere keren moet overstappen en de tijd er tussen is heel kort. Ik moest onlangs op station Amersfoort overstappen van aankomst perron 5 naar vertrek perron 4a. Ik had slechts 2 minuten volgens de dienstregeling. Uit de plattegrond maakte ik op, dat ik via het viaduct van 5 naar 4a moest lopen (rennen in dit geval). Uit de trein gekomen rende ik zonder verder te kijken de trap op naar het viaduct. Boven aangekomen zag ik geen verwijzing naar 4a. We alle andere perrons.
Zoeken, zoeken. Kon het niet vinden. Uiteindelijk bleek 4a gewoon aan de andere kant van 5 te liggen en had ik alleen dus hoeven over te steken. Nu was de trein natuurlijk al lang weg.
Die plattegronden zijn zeer onduidelijk. Je ziet wat dikkere licht gele strepen. Dat zijn de perrons neem ik aan. En heel dunne grijze strepen. De rails. Maar die "rails” lopen soms gewoon door het perron heen.
Ik heb Amsterdam Centraal ook even bekeken. Ook daar rails door het perron heen.
Wie maakt in hemelsnaam nu zulke plattegronden, waar je echt niets aan hebt.
NS, gaarne duidelijke en juiste plattegronden. Met deze kunnen we niets.

4 reacties

Reputatie 6

Ik kopieer dit antwoord van @Momo even vanuit een ander topic;

Op https://plattegrondstation.nl/ staan vaak betere plattegronden met wel a en b zijde vermeld.

De plattegronden op de NS site geven vaak vooral aan waar welke winkeltjes zijn in de stationshal maar niet de spoornummers en a/b zijde.

Als ik hier de plattegrond van Amersfoort vergroot zie ik duidelijk 5A en 4A tegenover elkaar.

Badge +3

Let wel op dat bij Plattergrondstation deze vaak ernstig verouderd zijn. Zo staat er nog Eindhoven (zonder Centraal) en de plattegrond is zo oud dat de nieuwe/tweede rieizgerstunnel en liften er niet eens op staan.

Volgens die plattegrond heeft Eindhoven geen liften dus, nou ja de goederenliften en de tunnel naar het oude postkantoor (die wel gebruikt werd voor assistentie maar niet voor reizigers toegankelijk was).

Via https://www.openstreetmap.org (of Google Maps) kom je ook een heel eind, voor Amersfoort Centraal zie https://osm.org/go/0E6mWEw3Q--

Ja, dat zijn veel en veel betere plattegronden. Ik kan nu heel duidelijk zien hoe 5 en 4a ten opzichte van elkaar liggen. Heel bedankt voor de link. Ik wil er regelmatig gebruik van gaan maken, omdat ik nog al veel dagjes met de trein maak met een dagkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Die bij Plattegrondstation kunnen inderdaad verouderd zijn. Volgens mij zijn dat de plattegronden die voorheen op de NS site stonden maar bij het vernieuwen zijn er nieuwe plattegronden gekomen, waar inderdaad vooral te zien is waar de winkeltjes zijn. Dat kan natuurlijk ook handig zijn, maar de informatie op de oude plattegronden is net zo, zo niet belangrijker voor reizigers. Jammer dat NS er niet voor heeft gekozen om allebei de soorten plattegronden te hebben op de site (en om ze dan ook te updaten). Stations bestaan vaak uit 2 verdiepingen, dus zou het ook handig zijn van allebei een plattegrond te hebben. 

Reageer