beantwoord

Onduidelijke stopplaats van de trein

• 12 oktober 2018
  • 14 reacties
  • 368 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur**
  • 81 reacties
Sinds kort zijn de blauwe stopborden op spoor 7B in Den Bosch anders geplaatst en zouden de treinen dichter bij de roltrap stoppen.
Echter, in de praktijk is het onduidelijk waar de trein nu precies gaat stoppen. De ene keer staat het eind van de trein op spoor 7A en de andere keer stopt ie weer helemaal aan t eind van perron 7B zoals het eerst was.
Hierdoor is het voor veel mensen onduidelijk waar de trein gaat stoppen, met als gevolg dat het ene treindeel vaak erg druk is en het andere vrij rustig is.

Zou hier naar gekeken kunnen worden?
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 oktober 2018, 17:45

De machinist zal altijd op dezelfde wijze handelen bij dezelfde seinbeelden, borden enz.

Dus als de Treindienstleider anders wil en dus deze anders instelt (de rijweg) handelt de machinist daar naar en stopt deze op een andere plek. De Treindienstleider zal er altijd een goede reden voor hebben.
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo WH97,

De cijferborden op het perron geven aan waar de trein moet stoppen, afhankelijk van de lengte van de trein. Merk je dat dit ook een verschil maakt?

Ik zal dit eens aankaarten het lijkt mij eens goed om na te gaan waar dit aan ligt. Heb je een voorbeeld qua tijdstip wanneer je dit opmerkt?
Reputatie 2
Lijkt er op dat er treinen zijn die specifiek stoppen op 7a of 7b en dat er treinen zijn die stoppen op 7 en dus zowel op a en b staan. Dit zou op de cta’s moeten worden aangegeven om verwarring te voorkomen. En op de bakkenborden worden de machinisten van treinen die zowel de a als b zijde van een perron gebruiken via een wit vlak met blauw getal gewezen waar te stoppen. Deze bakkenborden zie je echter niet overal. Ene helft is dan blauw met wit cijfer (voor specifiek a of b zijde) en de andere helft wit met blauw cijfer voor het hele perron.
Niet helemaal juist @PaulBSA

De borden heten officieel treinlengteborden.

Rijdt een trein op een perron met wissels in het midden rechtdoor dan stopt de machinist bij het blauwe bord met wit cijfer.
Komt de trein halverwege perron krom door het wissel (dus van een ander spoor) dan stopt de machinist bij het witte bord met blauw cijfer.
Staat het aantal rijtuigen niet op het bord, dan rond de machinist naar boven af.
Dus staat er een bord 4 en bord 8 en heeft de trein 5 rijtuigen, dan stopt hij/zij bij de 8, en er vooral niet tussenin.

Bij sommig materieel, bv SLT is er door de veel kortere rijtuiglengte een andere manier van stoppen, een 6-wagenstel stopt bv bij de 4.
Reputatie 7
Badge +3
Het is in Den Bosch inderdaad een chaos geworden vooral bij de sprinters naar Dordrecht en de intercity's naar Roosendaal. Ik snap niet dat het voor NS en ProRail anno 2018 onmogelijk is om treinen op een voorspelbare plaats te laten stoppen.

Over het probleem van de kortere bakken van SLT en Flirt bij het stoppen is trouwens hier ook al talloze keren geklaagd zonder dat er ook maar iets aan gebeurd is.

Dat alles staat nog los van het voortdurend wisselen tussen 7, 7a en 7b en tussen 6, 6a en 6b wat zowel voor machinisten als reizigers onduidelijk is.
In ieder geval voor de machinisten zou het toch wel duidelijk moeten zijn waar ze hun trein neer moeten zetten. Dit is in hun regelgeving duidelijk geregeld en uitgelegd.
Maw. in dezelfde situatie stopt de trein altijd op dezelfde plek, of het nu een SLT of Flirt is of niet.
Tis allemaal zo simpel, lijkt mij.
Er zijn een aantal momenten op de dag waarop de opstelling om logistieke redenen afwijkt. Als eerste is er dat op tijdstippen dat de spitssprinter Oss - Deurne rijdt de sprinter Arnhem - Dordrecht verhuist naar 7a omdat deze anders (op papier) te dicht op die spitssprinter zit om naar 7b te kunnen. Daarnaast verhuist de intercity Zwolle - Roosendaal kort na de spits enkele naar 7a op tijdstippen dat de sprinter Arnhem - Dordrecht ingekort wordt, omdat er dan een treinstel achterblijft op 7b. Daarnaast wijkt de intercity 's avonds uit naar 7a vanwege de cross-platform overstap met de intercity Enkhuizen - Maastricht, die kan niet op de b-fase omdat er op 6b dan een kerende sprinter staat.

Op momenten dat de trein op 7a gepland staat om deze redenen zal deze in principe ook voor het sein stoppen. En in gevallen dat de trein moet doorrijden naar 7b omdat er een trein achter zit die op 7a moet stoppen zal deze ook minimaal zover door moeten rijden dat de achterkant van de trein voorbij de wissels staat. Alleen als beide delen van het perron voor deze trein gereserveerd zijn zou de trein netjes in het midden kunnen stoppen.
Badge +3
Ik kwam wegens geen IC Ut-Ehv gisteren met de sprinter vanuit Woerden aan in 's Hertogenbosch, rond 23:30. De IC naar Ehv van 0:09 ging vanaf 6a maar stond zo ver van de roltrappen dat de vertrekborden aan het eind van de trein (was een gestrande VIRMm-6 + VIRM-6 meen ik) gewoon uit waren.

Je loopt je een ongeluk, omdat ik eerst richting de sprinter op 6b gelopen was (was nog niet zeker wat de IC ging doen namelijk).
Dat is vreemd @Robert B , immers met 12 rijtuigen VIRM moet 6A toch redelijk gevuld zijn, waarbij de voorzijde bij vertrek toch redelijk in de buurt van de trap staat, immers 12 rijtuigen is ruim 300 meter, terwijl 6A zo uit mijn hoofd rond de 360 meter is.
Badge +3
Ik denk dat er twee VIRM-6 gekoppeld zijn (ik zat in voorste deel, een VIRMm) omdat de vorige er nog stond wegens de aanrijding eerder.

Volgens Rijdendetreinen zou het immers maar om één VIRM-6 gaan, maar bij binnenkomst in Eindhoven zag ik de roltrappen en Kiosk voorbij vliegen en dacht al "gaan we nog eens ergens stoppen?"

Dus ik denk dat daarom de borden in Den Bosch die ver van de roltrappen hangen uit stonden. En anders is (uit mijn hoofd) 13225 en zijn broertje/zusje aan de andere kant stuk. Dat was trouwens op spoor 7a, waar eerst een trein naar Dordrecht stond, en later de IC Roosendaal kwam (die overstap hebben we overgenomen, dus met +3 vertrokken).

Hoe dan ook (ik was er al een tijdje niet geweest) je loopt je daar een breuk... Zal in Roosendaal niet veel anders zijn (kom ik bijna nooit) maar in Utrecht nooit last van eigenlijk. Viel me op, want dichtbij de (rol)trappen stonden ze niet echt in mijn beleving.
Reputatie 2
@Bemined
De situatie die jij schetst die klopt inderdaad, maar dat wordt dan ook altijd duidelijk aangegeven.
Maar de rest van de dag is het voor de reizigers gokken waar de trein stopt. Hierbij heb ik 3 mogelijkheden voorbij zien komen:
1. De trein rijdt helemaal door naar het eind van perron 7B
2. De trein stopt op 7B waarbij het eind van de trein tot aan de kiosk komt.
3. De trein stopt voor ongeveer de helft op 7B. Hierdoor komt een deel van de trein op 7A terecht.
Dit laatste heb ik afgelopen donderdag om 16u30 meegemaakt. Hierdoor zat het voorste treindeel ramvol en had ik het achterste treindeel zowat voor mezelf alleen.

Dit is geen fijne situatie en zorgt voor een hoop geduw en gedring.
@WH97
En met jou ervaring, en kijken naar de kleur van de seinen langs spoor 7A en 7B in combinatie met de treinlengteborden en de stand van de wissels moet je precies kunnen bepalen waar de voorzijde van elk binnenkomende trein hoort te stoppen.
De enig ontbrekende info is of de Treindienstleider de machinist een opdracht heeft gegeven om afwijkend te stoppen.
Dat komt bij een normale treindienst niet voor.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is vreemd @Robert B , immers met 12 rijtuigen VIRM moet 6A toch redelijk gevuld zijn, waarbij de voorzijde bij vertrek toch redelijk in de buurt van de trap staat, immers 12 rijtuigen is ruim 300 meter, terwijl 6A zo uit mijn hoofd rond de 360 meter is.

Reputatie 2
@Stoomman
Dan zal ik daar eens een keer op letten.
Toch lijkt het me handiger als de trein op een vaste plek gaat stoppen aangezien er ook mensen zijn die hier niet dagelijks reizen.
De machinist zal altijd op dezelfde wijze handelen bij dezelfde seinbeelden, borden enz.

Dus als de Treindienstleider anders wil en dus deze anders instelt (de rijweg) handelt de machinist daar naar en stopt deze op een andere plek. De Treindienstleider zal er altijd een goede reden voor hebben.

Reageer