Ongeduldige instappers | NS Community
beantwoord

Ongeduldige instappers

  • 3 January 2023
  • 15 reacties
  • 542 Bekeken

Reputatie 5

Ik merk de laatste tijd dat er steeds vaker ongeduldige mensen zijn die niet willen wachten met instappen totdat iedereen is uitgestapt. Vooral bij die omgebouwde dubbeldekkers met hele brede deuren is dat het geval. Ook buiten de spits (als er genoeg plaats is) is dat voordringen het geval. Ik vind het behoorlijk irritant en het bevordert de doorstroming ook absoluut niet.

Kan NS hier niet meer aandacht aan besteden (bijvoorbeeld met een campagne, of extra controle, maar dat zal wel niet haalbaar zijn gezien het personeelstekort)?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 6 January 2023, 19:24

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge

Inderdaad irritant. Heb wel eens meegemaakt dat zo'n ongeduldige instapper op luide toon aangesproken werd door een conductrice.

Reputatie 7
Badge +3

In november 22 stonden in de spits op de grote stations reisbegeleiders die er voor zorgden dat in- en uitstappen netjes en verspreid over alle deuren plaatsvonden.

Het instappen voordat iedereen uitgestapt is, komt helaas steeds vaker voor. Kwestie van mentaliteit. Een campagne op social media, schermen op stations en in treinen en/of nieuwsbrieven zou ook low budget kunnen.

Reputatie 7
Badge +2

De verhalen die steeds vaker langs komen over conducteurs die al fluiten voordat instappers überhaupt de kans gehad hebben om in te stappen helpen natuurlijk ook niet.

Eerlijk gezegd vindt ik instappers die in een halve cirkel rondom de deur gaan staan nog een tikkeltje irritanter. Maar daar helpt met een vragende blik in de deuropening gaan staan vaak al, eventueel met een “Ja, en nu?” erbij.

Reputatie 7
Badge +3

Ik maak wel eens een opmerking dat wanneer ze geen ruimte geven aan de uitstappers de instappers echt de trein niet inkomen. Als ik zelf instapper ben zeg ik regelmatig dat we ons beter in een rij kunnen opstellen zodat de uitstappers er sneller langs kunnen. 

De verkleutering van Nederland begint behoorlijk ernstige vormen aan te nemen.

Reputatie 5

 Als ik zelf instapper ben zeg ik regelmatig dat we ons beter in een rij kunnen opstellen 

 

In Japan heb/had je dat toch ook op sommige stations, dat er dwars op de rijrichting van de trein op het perron aangegeven staat waar je in een rijtje kunt wachten om in te stappen? Werkt wel beter dan met z’n allen de deur barricaderen, zodat niemand uit kan stappen.

Reputatie 7
Badge +2

Niet alleen in Japan hoor, volgens mij had je dat zelfs op tramhaltes in Rotterdam tijdens Corona.

Blijkbaar gaat het in NL steeds verder achteruit als we hier ook al aandacht aan moeten besteden op social media en met posters op stations. Of zelfs met mensen die het begeleiden op de stations.

Kom op zeg, je wilt toch niet in een land wonen waar alles onder toezicht gesteld wordt want dan kun je beter naar Poetin land verhuizen. Nederland wordt al steeds meer een land waar alles voor je bepaald wordt, vroeger waren we zelfredzaam maar nu ….

 

Laat de NS zich nu eerst maar richten op het goed laten verlopen van de treindienst, schoonhouden van treinen en het controleren van vervoersbewijzen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan er niet over oordelen of dit nu vaker gebeurt dan enkele jaren geleden omdat ik al tijdje niet of nog maar zelden met de trein reis. Maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat bepaalde reizigers dit nu meer doen vanwege de inkrimping van de dienstregeling waardoor het in de nog wel rijdende treinen drukker is. Als je vaker, misschien wel dagelijks, reist en iedere keer in een drukke trein moet staan ben je misschien eerder geneigd om zo snel mogelijk in te stappen om op die manier nog wel een zitplaats te bemachtigen. Ik praat het hiermee niet goed, maar probeer alleen iets van een verklaring te vinden waardoor dit nu meer het geval is. In een situatie waarin er genoeg plek is om te zitten zal het denk ik minder gebeuren. 

Badge +3

Tip: instappen bij een 1e klas coupé, dan heb je vaak al een zitplaats 2e klas voordat alle uitstappers er bij de andere deuren uit zijn.

Een lijn/vak op het perron zoals in Japan (of RET trams) kan niet, want waar een trein precies stopt en waar de deuren precies zitten verschilt.

Met schermen boven het perron (zoals voorheen in Den Bosch en tegenwoordig op Schiphol?) kan je wel e.e.a. sturen, of in ieder geval een melding tonen over ‘uitstappers eerst’.

Reputatie 7
Badge +2

Ik kan er niet over oordelen of dit nu vaker gebeurt dan enkele jaren geleden omdat ik al tijdje niet of nog maar zelden met de trein reis. Maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat bepaalde reizigers dit nu meer doen vanwege de inkrimping van de dienstregeling waardoor het in de nog wel rijdende treinen drukker is.

Dit gebeurde voor corona ook al gewoon geregeld hoor. En met een beetje pech leverde het dan ook nog een preek van een HC op als er op het laatst nog een rij bij één deur met instappers stond. (of ongeduldig gefluit)

Tja, je kunt de instappers natuurlijk ook niet kwalijk nemen dat ze net bij een deur staan waar veel mensen willen uitstappen. Dat kan je vooraf ook niet ruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat het voor corona al gergeld gebeurde weet ik wel, de vraag is alleen of het nu vaker gebeurt. Zelf heb ik tot juni 2019 dagelijks gereisd als forens en heb dit maar zelden gezien. Wat ik toen wel soms zag was dat de instappers soms zo dicht elkaar stonden dat je er bij het uitstappen lastiger langs kon komen. En dit kwam naar mijn idee vaker voor bij drukkere treinen of treinen waarbij er meer mensen stonden te wachten. 

Ik zal jullie signalen doorzetten zodat we hiernaar kunnen kijken. Een low budget campagne online is een zeer goede tip.

Reputatie 7
Badge +3

Dit probleem is echt niet nieuw. Nederlanders zijn over het algemeen niet erg getraind in het rekening houden met anderen.

Reputatie 4

Wat mij de laatste paar maanden juist opvalt is dat er zoveel treuzelende uitstappers zijn. Ik maak het regelmatig mee dat je al bij de deur van de coupe staat en dat er toch ineens weer mensen uitkomen die naar buiten willen. Sommige uitstappers letten niet op of denken dat ze oneindig de tijd hebben om uit te stappen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij de laatste paar maanden juist opvalt is dat er zoveel treuzelende uitstappers zijn. Ik maak het regelmatig mee dat je al bij de deur van de coupe staat en dat er toch ineens weer mensen uitkomen die naar buiten willen. Sommige uitstappers letten niet op of denken dat ze oneindig de tijd hebben om uit te stappen.

Dat kan de maken hebben met dat op de schermen de reisroute vaak niet meer te zien is. Het niet of te laat omroepen van station. Of door oortjes in de oren niet horen dat station is omgeroepen.

Reageer