Onhandige poortjes Duivendrecht

• 23 maart 2021
  • 18 reacties
  • 327 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Vandaag na 2 maanden weer een dagje op het werk geweest. Op de heenweg via Strandvliet Arena gereisd. Op de terugweg even langs de Makro geweest en vervolgens naar Duivendrecht gelopen. Bij de ingang van Duivendrecht staat er poortjes voor de Metro en de trein. Het was 14.56 uur en de trein zou vertrekken om 14.58 uur, ik dacht dan kan ik waarschijnlijk beter de metro naar CS of Sloterdijk nemen en daar overstappen, ik heb dus ingecheckt voor de metro. Boven aangekomen bleek dat de trein een minuutje vertraging had en ik wilde daar dus gebruik van maken door uit te checken bij de metro en in te checken voor de trein. Het metropaaltje meldde echter u bent al ingecheckt, uitchecken kan dus blijkbaar alleen beneden. 

Uiteindelijk omdat e.e.a. een stuk gemakkelijker is, toch maar uitgecheckt bij de trein, maar nu heb ik dus wel mijn werkgever op € 4,00 extra kosten gejaagd door een incheck zonder uitcheck. 

Ik vind het helaas weer een typisch voorbeeld van dit systeem wat alleen voor de vervoerders is bedacht en niet voor de reizigers.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou hier een klacht over indienen bij GVB. Het zijn hun poortjes en paaltjes.

https://www.gvb.nl/klantenservice

Ik zou hier een klacht over indienen bij GVB. Het zijn hun poortjes en paaltjes.

https://www.gvb.nl/klantenservice

Bedankt voor de tip. Ik heb dit inmiddels bij het GVB ingediend

Ik kan even niet zo snel achterhalen hoe lang je dient te wachten om weer uit te checken zonder dat het instaptarief wordt ingehouden. Je dient wel binnen 20 minuten weer uit te checken bij de metro. Ik weet dat je wel weet dat je via onze klantenservice dit kan laten herstellen, maar voor de meelezers wil ik kwijt dat je hier onze contactgegevens kan vinden. We zullen deze 4 euro dan in mindering brengen bij een volgende maandfactuur.

Reputatie 3

Het metropaaltje meldde echter u bent al ingecheckt, uitchecken kan dus blijkbaar alleen beneden. 

Ik heb regelmatig bij de metro uitgecheckt in de 'hal' van station Duivendrecht om vervolgens bij NS in te kunnen checken. Dat lukte gewoon, maar in mijn geval kwam ik wel van een ander metrostation.

Bij NS kun je na een incheck meteen uitchecken bij een ander paaltje, maar bij GVB moet hier misschien een x-aantal minuten tussenzitten?

Ik kan me herinneren dat ik dit op Amsterdam Amstel heb meegemaakt. Daar moest ik ook wachten voor ik op het perron bij een GVB-paaltje een check-in van de metro kon corrigeren. Verder volgens mij zelfde situatie, wilde toch de trein nemen i.p.v. de metro. 

Het metropaaltje meldde echter u bent al ingecheckt, uitchecken kan dus blijkbaar alleen beneden. 

Ik heb regelmatig bij de metro uitgecheckt in de 'hal' van station Duivendrecht om vervolgens bij NS in te kunnen checken. Dat lukte gewoon, maar in mijn geval kwam ik wel van een ander metrostation.

Bij NS kun je na een incheck meteen uitchecken bij een ander paaltje, maar bij GVB moet hier misschien een x-aantal minuten tussenzitten?

Blijkbaar wel dus.

Het GVB gaat binnen 3 dagen reageren zoals ik hier lees. Daar zouden andere vervoerders een voorbeeld aan kunnen nemen. 

Bedankt dat u de tijd heeft genomen om ons op de hoogte te brengen van uw klacht. We vinden het jammer dat u niet tevreden bent over onze dienstverlening en zullen proberen u zo goed mogelijk te helpen. 

Uw klacht is geregistreerd onder kenmerknummer GVB-216342-D0G4. We verwachten u binnen 3 werkdagen te kunnen antwoorden.  

Heeft u vragen?

Neem dan contact met ons op en houd uw kenmerknummer bij de hand. De afdeling Verkoop en Service is bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8:00 tot 19:00 uur op telefoonnummer 0900-8011 (gebruikelijke belkosten). U kunt natuurlijk ook terecht op onze website www.gvb.nl.

Badge +3

Dit lijkt me ‘by design’, zodat iemand die incheckt om door de metro poortjes te gaan niet bij een paaltje op het perron (van hetzelfde station) weer kan uitchecken. Daarvoor zul je toch echt weer door de poortjes naar buiten moeten.

Daar zal verder geen tijdslimiet op zitten (om zwartrijden te voorkomen). Een foutieve incheck bij een paaltje kan je tegenwoordig na een seconde of 10 weer ongedaan maken.

Ben benieuwd wat de reactie van het GVB is, laat maar weten.

Het positieve is dat je wel gewoon bij een NS paaltje kon inchecken, want bij Arriva paaltjes op de perrons krijg je dan de melding dat je al bij een andere (trein)vervoerder ingecheckt bent.

Hi RobertB: Duivendrecht is een gedeeld station met aan de ene kant van het perron de trein en aan de andere kant van het perron de metro. Als je dus weer terug naar de poortjes moet, moet je dus ook weer 2 trappen af. Uitchecken bij de metro en weer inchecken bij de trein. Die is dan natuurlijk allang weg en dan kan je dus vervolgens een half uur wachten, of het hele circus opnieuw doen en dan toch maar de metro nemen. 

Dat bedoel ik dus met dat het chipsyteem voor de vervoerder en niet voor de reiziger s bedacht.

Badge +3

Ja, Duivendrecht is net als Amstel gedeeld maar het kunnen inchecken bij de GVB poortjes en op het perron weer uitchecken is natuurlijk ongewenst.

Alhoewel, zwartrijders kunnen wellicht ook na binnenkomst aan de andere zijde van de poortjes uitchecken en er dan niet doorheen lopen? Geen idee of daar een tijdslimiet op zit, maar poortjes mogen je natuurlijk nooit opsluiten in het binnengebied.

Laten we even de reactie van het GVB afwachten.

Ja, Duivendrecht is net als Amstel gedeeld maar het kunnen inchecken bij de GVB poortjes en op het perron weer uitchecken is natuurlijk ongewenst.

Alhoewel, zwartrijders kunnen wellicht ook na binnenkomst aan de andere zijde van de poortjes uitchecken en er dan niet doorheen lopen?

Precies dat laatste dus. Die hele poortjes zijn weinig waard, maar dat wisten we al langer.

Ik denk dat het punt van Robert een hele goede is om zwartrijden tegen te gaan. Dit zal niet zo zijn ingericht om de reizigers van de metro te pesten. 

Reputatie 4

Ik geloof dat ik wel eens hetzelfde gehad heb op station Nijmegen. Richting Maastricht kun je kiezen of je om .08 met Arriva (via Venlo) of .09 met NS (via Den Bosch) gaat. Ik wilde met Arriva mee en had dus ingecheckt bij het poortje van Arriva. Eenmaal op het perron bleek de trein vertraagd te zijn of überhaupt niet te rijden of bomvol te zitten, ik weet het niet meer precies, en dus was het tijd voor plan B: de Intercity van NS. Het paaltje van Arriva op het perron meldde echter “u bent al ingecheckt” en dus moest ik weer door de poortjes slalommen om bij Arriva uit te checken en bij NS in te checken. Daar zitten geen trappen tussen, maar onhandig is het wel, zeker met een tas in de ene hand en een kop koffie in de andere. :wink:  Sindsdien heb ik dat nog een paar keer moeten doen (ook andersom trouwens wel eens) en heb ik de paaltjes niet meer geprobeerd. Ik ga tegenwoordig standaard voor de poortjesslalom.

Reputatie 3

Alhoewel, zwartrijders kunnen wellicht ook na binnenkomst aan de andere zijde van de poortjes uitchecken en er dan niet doorheen lopen? Geen idee of daar een tijdslimiet op zit, maar poortjes mogen je natuurlijk nooit opsluiten in het binnengebied.

Ik kan ben nooit opgesloten geweest in een binnengebied van de metro. Ik heb op Amstel ook wel eens per ongeluk bij GVB ingecheckt en dan kun je door de poortjes wel gewoon meteen weer uitchecken.

Tenzij ik morgen positief test op covid o.i.d. kan ik het zaterdag uitproberen. Zowel het direct uitchecken bij de poortjes als bij het paaltje op het perron, ik moet dan toch met de trein naar Maastricht. 

Ik werd zonet gebeld door de klantenservice van het GVB een vriendelijke medewerkster legde uit dat het heel vervelend is dat het zo gelopen is. Bood gelijk ook excuses aan. Gaf aan dat ik eea via uitcheck gemist kan herstellen. (maar dat kan natuurlijk weer niet onbeperkt)

Ik heb wel aangegeven dat ik e.e.a. zeer onhandig geregeld vind en zeker voor buitenlanders niet begrijpbaar. Dit was ze wel met mij eens. Ik heb de medewerkster gecomplimenteerd voor de zeer snelle reactie op mijn klacht was ze blij mee.

NS zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

Reputatie 3

Ik heb het nagevraagd en getest omdat ik toch op Amstel was en het heeft niets met zwartrijden te maken. Er is een wachttijd van drie minuten (technisch iets).

Na twee minuten kreeg ik inderdaad nog de melding dat ik al ingecheckt was, maar na drie minuten kon ik bij het paaltje op het perron probleemloos uitchecken.

Ik heb het nagevraagd en getest omdat ik toch op Amstel was en het heeft niets met zwartrijden te maken. Er is een wachttijd van drie minuten (technisch iets).

Na twee minuten kreeg ik inderdaad nog de melding dat ik al ingecheckt was, maar na drie minuten kon ik bij het paaltje op het perron probleemloos uitchecken.

Daar heb je dan dus niks aan op het moment dat de trein er aan komt. Ik blijf het maar één van de vele problemen van de OV-chipkaart vinden. En daarbij het is niet iets technisch want je kan normaal altijd bij een ander paaltje het inchecken ongedaan maken.

Badge +3

Daar heb je dan dus niks aan op het moment dat de trein er aan komt. Ik blijf het maar één van de vele problemen van de OV-chipkaart vinden. En daarbij het is niet iets technisch want je kan normaal altijd bij een ander paaltje het inchecken ongedaan maken.

Mijn insteek was dus dat je niet zomaar op het perron zou kunnen uitchecken nadat je door (in dit geval GVB) poortjes naar binnen bent gekomen.

Dat daarvoor 3 minuten geldt (check uit bij GVB en rijd zwart verder, of ga maar bij de poortjes weer naar buiten) is een redelijke marge.

Voor zwartrijders helpt dit geen moer. Zij checken in bij NS. Dan kun je op het perron weer uitchecken en ziet niemand het. 

Geen idee waarom GVB die wachttijd heeft ingevoerd. Paaltjes staan er alleen op stations waar ook de NS komt. Daar kun je dus eenvoudig bovenstaande route toepassen.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt eerder op een ontwerpfout dan reiziger pesten. De ontwerpers hebben duidelijk niet over het scenario nagedacht zoals meegemaakt door @Pingpong nagedacht.

Reageer