beantwoord

onjuiste info op display bij inchecken.

• 3 oktober 2015
  • 9 reacties
  • 255 Bekeken

L.S.
Recent maakte ik gebruik van mijn keuzedag. Tevens had ik op de chipkaart 2e naar 1e klas geladen. Het display van de kaart automaat gaf aan dat dit op mijn kaart was geladen. Echter bij het in inchecken gaf het display aan dat ik 2e klas reisde op deze keuzedag.
Enigzins vertwijfeld ben ik 1e klas gaan reizen. Bij controle bleek alles correct op mij ov-kaart te staan De conducteur heeft dat nog aan mij getoond. Vraag: waarom zie ik dat niet op het display als ik incheck? B.v.d. voor uw reactie.
icon

Beste antwoord door Iris NS 4 oktober 2015, 16:28

Welkom op het NS Serviceforum, paraaf. Ik begrijp dat je hierdoor twijfelt. Bij de automaat kun je checken of je upgrade van je klasse goed geladen is. Wanneer je incheckt zie je op het display inderdaad nog steeds je 2e klas keuzedag staan, omdat dit het "basisproduct" is waarmee er wordt ingecheckt.
Bekijk origineel

9 reacties

Welkom op het NS Serviceforum, paraaf. Ik begrijp dat je hierdoor twijfelt. Bij de automaat kun je checken of je upgrade van je klasse goed geladen is. Wanneer je incheckt zie je op het display inderdaad nog steeds je 2e klas keuzedag staan, omdat dit het "basisproduct" is waarmee er wordt ingecheckt.

Zou het niet handiger zijn om bij de display niet het basisproduct te tonen maar het 'geldige' product, bij samenreiskorting meldt de display namelijk ook geen voltarief maar korting. Overal lees je dat je als reiziger goed moet opletten dat de juiste tekst te lezen is, dan lijkt het mij toch dat de NS ook minimaal moet zorgen dat de juiste tekst getoond wordt.
marv87 slaat de spijker op z'n kop.

En als het al geen bug is, maar een merkwaardige doch bewuste keuze van NS om de verkeerde klasse te tonen bij gebruik van een 'Toeslag 2-1 Keuzedag', waarschuw de gebruikers daar dan ten minste voor op deze pagina.
Het gaat in dit geval om de add-on (Keuzedag). Vergelijk het met een dagkaart Fiets. Als jij dan incheckt, wordt niet 'Dagkaart Fietst' getoond, maar jouw product.
Het gaat toch om een toeslag 2-1 en echt handig is het niet. Als iemand incheckt moet hij toch de juiste informatie kunnen zien, hoe kan hij anders zien of de toeslag goed geladen is ?

Het is gewoon een tekortkoming van het systeem. Beide producten zouden zichtbaar moeten zijn op het display.

En als dat niet zo is, zou er bij het opladen een waarschuwing moeten komen op de automaat en op NS.nl
Het gaat in dit geval om de add-on (Keuzedag). Vergelijk het met een dagkaart Fiets. Als jij dan incheckt, wordt niet 'Dagkaart Fietst' getoond, maar jouw product.
Ik zou het niet eens onlogisch vinden als je incheckt met de addon dagkaartfiets dat de display toont:
Ingecheckt traject vrij
Ingecheckt dagkaar fiets.
Dat lijkt mij ook logisch, want hoe zou je anders moeten zien of je daadwerkelijk ingecheckt bent met beide producten ? Ja bij de automaat, maar dat zou niet moeten hoeven.
Ik vind het voorbeeld van een dagkaart fiets nogal ongelukkig gekozen, omdat daarmee niet hoeft te worden ingecheckt.

Dat is dan ook verkeerd, want als beide reisproducten voor de komende reis geldig zijn, moeten natuurlijk beide reisproducten getoond worden. Idem voor fyratoeslagen. Anders kan er beter geen reisproduct bij het inchecken worden getoond, want nu kun je als reiziger blijkbaar nog niet vertrouwen op het reisrecht dat het incheckpaaltje aangeeft.
Dat het op technisch niveau met add-ons werkt en dat het daarom 'dus' niet op het incheckpaaltje wordt getoond is denken vanuit het systeem in plaats van vanuit de reiziger.

Reageer