Skip to main content

Lelystad centrum ben ik noodgedwongen alle kaartautomaten(de vier automaten in de stationshal en ook de automaat die buiten staat, de automaatnummers weet ik niet) langs geweest. Allemaal gaven aan dat mijn pinpas onleesbaar is. Maar de pinpas doet het wel bij de pinautomaten en in de winkels dus het ligt niet aan de pas. Las wel online dat vanaf 2006 er zo af en toe problemen zijn met het lezen van vooral nieuwe uitgerolde pinpassen en mijn huidige pinpas is ook een nieuwe pinpas. Dit is trouwens volgens datzelfde bericht niet bij elke automaat en of met elke pinpas maar dus wel een probleem dat blijkbaar sindsdien nog steeds zo af en toe de kop op steekt her en der. 
Gelukkig kon ik nog op tijd online mijn anonieme kaart opwaarderen maar zolang ik dus deze abn-pinpas heb, kan ik deze dus niet meer opwaarderen via de ns-kaartautomaten?

Bij problemen met een pin-pas lijkt mij dat er eerst bij de betreffende bank geïnformeerd moet worden, heb je dat al gedaan?


Een alternatief voor opwaarderen in een winkel of station is om saldo te bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm

Dat kan je vervolgens wel ophalen bij een NS kaartautomaat, sterker nog bij inchecken bij NS wordt het automatisch op je kaart gezet.

Wellicht ook toch maar een nieuwe pas aanvragen, want als er vanaf 2006 al af en toe problemen zijn zouden daarover veel meer meldingen moeten zijn. Ik heb er in ieder geval nog niemand over gehoord dat geen enkele automaat werkte.


Misschien ook even handig om te vermelden van welke bank de pinpas is dan kan het geregistreerd worden en gekeken worden of deze klacht vaker voorkomt.  Mocht iemand uit uw omgeving ook dezelfde bank hebben dan kan deze wellicht ook eens kijken of hetzelfde probleem ontstaat.

Zelf dit ook gehad met een bankpas bij een bedrijf en dat is na een klacht inmiddels verholpen.


Jeroen, is zo te lezen de ABN-AMRO. 

zolang ik dus deze abn-pinpas heb, kan ik deze dus niet meer opwaarderen via de ns-kaartautomaten?

 


Jeroen, is zo te lezen de ABN-AMRO. 

zolang ik dus deze abn-pinpas heb, kan ik deze dus niet meer opwaarderen via de ns-kaartautomaten?

 

Helemaal overheen gelezen :D

Maar als er met die pas problemen zouden zijn dan zou je toch meer klachten verwachten aangezien het een gangbare bankpas is en niet een pas die minder voorkomt.

 


Maar als er met die pas problemen zouden zijn dan zou je toch meer klachten verwachten aangezien het een gangbare bankpas is en niet een pas die minder voorkomt.

Vandaar mijn vorige reactie. Het gebeurt wel eens dat een NS automaat klaagt over ‘pas onleesbaar’ maar dat zou nooit bij alle automaten op een station moeten gebeuren. Dan zou het een algemene pinstoring zijn (met andere melding).

 


Gewoon de bankpas vervangen zodra die ook maar ergens weigert. De fase van soms wel en soms niet is al onwerkbaar, en het wordt eerder slechter dan beter. ABN doet het vervangen in korte tijd.


Jeroen, is zo te lezen de ABN-AMRO. 

zolang ik dus deze abn-pinpas heb, kan ik deze dus niet meer opwaarderen via de ns-kaartautomaten?

 

Maar als er met die pas problemen zouden zijn dan zou je toch meer klachten verwachten aangezien het een gangbare bankpas is en niet een pas die minder voorkomt.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets mis is met het betrokken pasje.


Goedendag,

Ik heb meteen bij de bank geïnformeerd. Niks aan de hand met de pas zelf.Had de pas een paar dagen geleden ontvangen, geactiveerd en al.Zag wel dat het design iets anders was dan mijn oude pinpas.Zo zag je duidelijk een spatie tussen de twee lagen waartussen de chip zit maar bij de oude pinpas zie je dit niet. 
Heb ook bij Kiosk op het station wat gepind, bij de pinautomaat werkte hij ook gewoon. Behalve dus bij de ns-kaartautomaten op het station. Op het net kwam ik tegen dat dit vanaf 2006 zo af en toe her en der speelt bij sommige mensen(een enkeling ook met de ing-pinpas). Dus veel mensen zijn het er niet nee. maar zag wel dat ze een nieuwe pinpas hadden aangevraagd dus denk dat ik dat maar ga doen en kijken of dat helpt. 
Heb uiteindelijk inderdaad maar online opgewaardeerd maar is lastig als je niks op je pas hebt maar naar een automaat heen moet reizen….trouwens de apparaten gaven allemaal bij mijn pas ‘onleesbare pinpas’ aan en werkten dus niet voor MIJN pas.Had niet opgelet of ie het wel deed bij anderen.Maar ik ga kijken als ik toch een andere pinpas kan krijgen want ik vind het fijner om gewoon bij de automaat op te waarderen gezien je online meteen €10moet opwaarderen versus minimaal €4 bij de kaartautomaten.

Dank allemaal voor het meedenken.Het wordt een nieuwe pas aanvragen!

 


Paar weken geleden weigerde mijn pas bij een betaalautomaat in de AH.Dus een nieuwe pas aangevraagd. Deze nieuwe pas kan wel gewoon gelezen worden door de kaartautomaten van de NS!😁

Probleem lag dus gewoon aan de pas van de ABN alhoewel de ABN dat zeer onwaarschijnlijk vond…😩


Zelfde probleem, ook met mijn nieuwe bankpas. Alleen bij NS apparaten en bijzonder genoeg de laatste tijd met mijn oude kaart alleen als ik de ov-kaart met €50 of meer wil opwaarderen. Het ligt niet aan de betaallimieten van de passen. Dit probleem met ING bankpassen schijnt al sinds 2011 te spelen… Ik waardeer de kaart doorgaans op met creditcard bij NS dan wel bij een oplaadpaal in een winkel waar ik gewoon het maximale op de kaart kan zetten met een ing bankpas. De apparaten van Arriva werken zelden, dus dat probeer ik al niet eens meer. Maar het is nogal vervelend dat ik een ov-kaart 2 x moet opwaarderen om vanuit het noorden naar Schiphol met de NS te reizen. Eerst €20 om in te kunnen stappen en dan nog een €20 om uit te kunnen checken. Aangezien ik zelden nog met de NS reis (we weten wel waarom) heb ik geen zin om nog meer wegen te bewandelen die ik al ken. Blijkbaar heb ik ook een aparte kaart nodig om een flex abonnement te kunnen nemen, want die ik niet te combineren met die van de Qbuzz. Reizen met ov-pay is ook geen oplossing aangezien ik een portemonnaie vol met kaarten heb. Moet ik ook nog eens gaan onthouden met welke kaart ik ben ingecheckt. Ik doe niet aan smartphone, dus dat is ook geen optie. Ik heb ook wel meegemaakt dat alleen de contactloos betalen werkte op een station en aangezien mijn creditkaart toen die mogelijkheid nog niet had, dat werd dus zwartrijden. En een kaartje kopen vooraf met korting kan blijkbaar plotseling ook niet meer.


Ik had eind vorig jaar in de bussen in Eindhoven de grootste moeite om in-en uit te checken met een Revolut (VISA) pas die verder overal feilloos werkt, hoewel ik hem maar één keer bij NS gebruikt heb (en daarvoor ook niet in de bus).

Uiteindelijk zelfs maar uitgestapt zonder uitchecken en de rit 2 dagen later gecorrigeerd via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht De dag erna met een (V pay) pas ASN Bank ging het beter, maar nog altijd traag (kaart meerdere keren aanbieden en lang voor de lezer houden).

Kaartjes met (abonnements)korting kopen kan overigens al jarenlang niet meer. Daar is niets plotselings aan, en als je kaartjes met 40% Samenreiskorting bedoelt, daarvoor is sinds 22 april 2024 een code nodig van een abonnementhouder met wie je meereist. Samenreizen met jezelf (omdat je je ov-chipkaart met Dal Voordeel niet kan opladen) heeft nooit gemogen, daarvoor koop je een kaartje voltarief of reis je op je bankpas, en gebruik je daarna https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (3 keer per jaar mogelijk).


Vorig jaar heb ik nog kaartjes met vroegboekkorting gekocht. Daar was geen abo voor nodig. Gewoon op de site van de NS. Die zij daar dus mee gestopt.


Vorig jaar heb ik nog kaartjes met vroegboekkorting gekocht. Daar was geen abo voor nodig. Gewoon op de site van de NS. Die zij daar dus mee gestopt.

Nee hoor, die zijn vervangen door PrijsTijd Deal tickets, met korting afhankelijk van het traject , datum van bestellen en tijdstip van je reis. Geen abonnement voor nodig.

https://www.ns.nl/uitgelicht/prijstijd-deal

Voor een reis die deels met een andere vervoerder is (bijv. Blauwnet naar Zwolle en dan met NS verder) zijn er geen PrijsTijd Deals, je zult dan dus een ticket met korting vanaf Zwolle moeten kopen en naar Zwolle reizen met een ander ticket of je bankpas.

Als ik binnenkort naar Utrecht wil kan dat met korting buiten de spits. Morgen 10%, vrijdag 15%, zaterdag 25% en zondag 40% (als ik het vandaag bestel).

 


Die optie verschijnt dus niet meer op de website (anders dan vermeld wordt). Voor de zekerheid ook nog even met een andere browser geprobeerd, maar niets dus, al zeker sinds december niet meer. Waarschijnlijk wekt het alleen in de app en wat ik al schreef, ik doe niet aan smartpgone.


Blijkbaar vanwege het traject naar Schiphol?
 

 


Blijkbaar vanwege het traject naar Schiphol?
 

 

Schiphol valt hier inderdaad blijkbaar niet onder, want bij elke andere begin en eind punt krijg ik de korting wel te zien...


Dat klopt, dat de bestemming hier Schiphol Airport is, zorgt ervoor dat er geen PrijsTijdDeal wordt aangeboden. Tip: koop een kaartje naar Hoofddorp, dan kunt u nog wel wat euro's besparen.


Waarom valt Schiphol Airport hier overigens niet onder?


Ik gebruik ook geen smartphone en zie de PrijsTijdDeals wel gewoon op de website reisplanner. Wel is het zo dat er niet altijd voor ieder traject PrijsTijdDeal tickets zijn. Als ik bv van Leiden naar Den Haag Centraal plan krijg ik geen PrijsTijdDeals te zien, maar wel wanneer ik naar Den Haag HS plan. 

 


Reageer