beantwoord

onterecht boete gekregen omdat ik in de lift stond

• 17 januari 2015
  • 18 reacties
  • 814 Bekeken

Beste leden,
Ik heb vandaag een boete gekregen omdat mijn vriendin en ik in de lift stonden. We wouden naar beneden gaan bij de metro om informatie te vragen want zij heeft geen ov-chipkaart. Toen opeens een man om onze ov kwam vragen. Mijn vriendin zei tegen deze meneer dat ze geen ov heeft. De meneer zei dat we niet naar beneden konden gaan omdat zei niet een ov had. Dus stapten we uit de lift. Tot plots twee mannen daar stonden en zeiden dat we een boete kregen omdat we niet hadden ingecheckt, want je moest je blijkbaar inchecken (die je volgens mij ook beneden kon doen). Nu hebben we allebei een boete van 38,50 terwijl we niks strafbaars hebben gedaan. We wouden pas later met de metro gaan reizen en wouden alleen maar informatie gaan vragen. Ze vroegen namelijk of we een geldig vervoersbewijs hadden. En die had ik namelijk wel maar die meneer accepteerde het niet. Hij zei dat het hem niet kon schelen en dat we toch een boete krijgen. Ik ben nu heel erg boos we hebben niets strafbaars gedaan en hebben toch een boete. Dat is niet de enigste we zijn ook minderjarig en de man praatte echt grof met ons. Ik weet nu niet wat ik moet doen. De mannen hadden ook geen ns kleren aan anders had ik het gewoon aan hun netjes gevraagd wat we konden doen. Dit gebeurde bij Rotterdam-Blaak. Het was de eerste keer dat ik met de metro ging reizen.
icon

Beste antwoord door Stephan NS 19 januari 2015, 10:36

Hallo maryam,

Vervelend om te lezen dat je een boete hebt gekregen op station Rotterdam Blaak. Onze collega's van RET zetten hier controleurs in (met name bij de liften), het lijkt er sterk op dat je de boete van hen hebt gekregen. Ik adviseer je contact op te nemen met RET, indien je het oneens bent met de boete. Je topic is verplaatst naar "Op het station".

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

18 reacties

Waar gebeurde dit?
Waar gebeurde dit?
Dit gebeurde bij Rotterdam-Blaak.
Waren ze niet van de RET ? Zo te zien wel aan het bedrag van de boete, dat is 38,50 bij de RET.

Via de lift komen wel meer zwartrijders binnen.
Het klinkt inderdaad als een beruchte sluiproute waar controleurs posten. Ik denk dat er weinig tegen de boete te beginnen valt als die lift zich binnen het gebied bevindt waar men een vervoerbewijs nodig heeft. Strikt genomen is dat ongetwijfeld ergens reglementair verboden, of u nu van plan was om zwart te gaan rijden of niet.
Het klinkt inderdaad als een beruchte sluiproute waar controleurs posten. Ik denk dat er weinig tegen de boete te beginnen valt als die lift zich binnen het gebied bevindt waar men een vervoerbewijs nodig heeft. Strikt genomen is dat ongetwijfeld ergens reglementair verboden, of u nu van plan was om zwart te gaan rijden of niet.
Ik had ook een vervoerbewijs en er zat ook genoeg geld op.
Nee je had niet ingecheckt.
Een OV-chipkaart is geen geldig vervoerbewijs als er niet is ingecheckt.

Is het dan niet logischer om de liften eveneens achter poortjes te plaatsen? Zo voorkomen ze deze situatie op station Amsterdam Bijlmer Arena.
Dat zal logistiek wel niet kunnen , ik weet het ook niet.
Is het dan niet logischer om de liften eveneens achter poortjes te plaatsen? Zo voorkomen ze deze situatie op station Amsterdam Bijlmer Arena.

Waar die poortjes ook staan, ze staan altijd wel op de een of andere manier onhandig.
Hallo maryam,

Vervelend om te lezen dat je een boete hebt gekregen op station Rotterdam Blaak. Onze collega's van RET zetten hier controleurs in (met name bij de liften), het lijkt er sterk op dat je de boete van hen hebt gekregen. Ik adviseer je contact op te nemen met RET, indien je het oneens bent met de boete. Je topic is verplaatst naar "Op het station".

Groet,
Stephan
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind het er inderdaad wel onduidelijk. Er staat niet dat je in de lift ingecheckt moet zijn. Bovendien mag en moet je wel oningecheckt in de soortgelijke lift ertegenover, aan de zuidkant, daar zijn beneden poortjes.
Reputatie 2
Waren ze niet van de RET ? Zo te zien wel aan het bedrag van de boete, dat is 38,50 bij de RET.

De EUR 3,50 bovenop de EUR 35 is sowieso diefstal. Als je met je OV-Chipkaart ben je veel minder kwijt en uit de automaat ben je ook veel minder kwijt. Dit stinkt juridisch gezien, maar ja vervoerders doen weleens vaker dingen die eigenlijk niet mogen.

Altijd weer die overijverige types die zich heer en meester voelen, omdat ze een uniform hadden (ook een oorzaak waarom er tegen dat soort mensen veel agressie is, zij zijn met hun arrogante houding daar dus ook voor een deel zelf debet aan!). Als ik bedrijfsleider binnen de RET was, had ik deze overijverige controleur even bij mij op het matje geroepen en hem duidelijk gemaakt dat zijn arrogante houding not-done was, desnoods liet ik hem de telefoon pakken en hem persoonlijk naar je opbellen om zijn excuses aan te bieden (zouden werkgevers vaker moeten doen met hun werknemers die naar hun klanten toe over de schreef zijn gegaan!).

Nu ken ik de situatie niet, maar de GVB heeft de info-balie voor de checkpaaltjes staan. Als de info-balie bij de RET binnen het zog. controle-gebied valt, dan staat de info-balie dus niet op de goede plek. Nu kun je wel inchecken, maar het rottige is dat je het opstaptarief van 88 cent wel kwijt bent, als je tenminste ook weer kunt uitchecken (de bussen van ARRIVA kennen deze mogelijkheid niet en moet je dus gedwongen een halte mee, om een groot deel van de 4 Euro weer terug te kunnen krijgen.

Ik adviseer om maar even contact op te nemen met Voor Beter OV of ROVER. ROVER (het OV-Loket) komt overigens alleen in actie, als je eerst een klacht bij de vervoerder hebt ingediend.
Reputatie 2
Hallo maryam,

Groet,
Stephan

Juridisch vraag ik me af, of een RET-/GVB-controleur überhaupt bevoegdheid heeft om ns-kaartjes te controleren. Dat zijn namelijk kaartjes vna een andere vervoerder (geldt ook voor check-ins). Een interessante vraag voor de juristen onder ons. Ik zal deze vraag ook even voorleggen aan Rikus Spithorst van Voor Beter OV.
Reputatie 2
Beste leden,
Ik heb vandaag een boete gekregen omdat mijn vriendin en ik in de lift stonden. We wouden naar beneden gaan bij de metro om informatie te vragen want zij heeft geen ov-chipkaart. Toen opeens een man om onze ov kwam vragen. Mijn vriendin zei tegen deze meneer dat ze geen ov heeft. De meneer zei dat we niet naar beneden konden gaan omdat zei niet een ov had. Dus stapten we uit de lift. Tot plots twee mannen daar stonden en zeiden dat we een boete kregen omdat we niet hadden ingecheckt, want je moest je blijkbaar inchecken (die je volgens mij ook beneden kon doen). Nu hebben we allebei een boete van 38,50 terwijl we niks strafbaars hebben gedaan. We wouden pas later met de metro gaan reizen en wouden alleen maar informatie gaan vragen. Ze vroegen namelijk of we een geldig vervoersbewijs hadden. En die had ik namelijk wel maar die meneer accepteerde het niet. Hij zei dat het hem niet kon schelen en dat we toch een boete krijgen. Ik ben nu heel erg boos we hebben niets strafbaars gedaan en hebben toch een boete. Dat is niet de enigste we zijn ook minderjarig en de man praatte echt grof met ons. Ik weet nu niet wat ik moet doen. De mannen hadden ook geen ns kleren aan anders had ik het gewoon aan hun netjes gevraagd wat we konden doen. Dit gebeurde bij Rotterdam-Blaak. Het was de eerste keer dat ik met de metro ging reizen.

Zo te lezen hebben jullie het 1e bevel van een RET-controleur gevolgd en zijn jullie dus niet naar beneden gegaan. Dan had zijn collega je niks kunnen maken. Het is altijd maar weer intimidatie en denken alles te kunnen zijn, ook al heeft zo'n controleur zich aan bepaalde regels te houden. Dit is wel een oorzaak waar een deel van de agressie jegens controle-personeel vandaan komt, en het dus ook eigenlijk een beetje aan zichzelf te wijten hebben, (geweld oid is nooit legitiem, maar met bepaalde houdingen (kleineren, denigrerend doen, onnodig boos doen, schofterig gedrag etc.) kun je het nou eenmaal wel zelf uitlokken!), maar daar hoor je dan ineens niks over.
Hallo maryam,

Groet,
Stephan

Juridisch vraag ik me af, of een RET-/GVB-controleur überhaupt bevoegdheid heeft om ns-kaartjes te controleren. Dat zijn namelijk kaartjes vna een andere vervoerder (geldt ook voor check-ins). Een interessante vraag voor de juristen onder ons. Ik zal deze vraag ook even voorleggen aan Rikus Spithorst van Voor Beter OV.

Nee dat is niet waar, OV chipkaart is voor iedere vervoerder en als je in moet checken voor de metro, moet dat.

Maar als ik het lees is het erg onduidelijk aangegeven, als het er niet staat kan je natuurlijk geen boete krijgen.
Reputatie 2
Hoi Maryam,

Sommige controleurs van de RET zijn helaas vrij streng en nemen weinig tijd om de inschatting te maken of jullie zoekend waren naar informatie of aan het zwartrijden waren.
Wat ik jullie zou aanraden is om, bij voorkeur met hulp van ouders of voogd, een nette email te schrijven naar kcc@ret.nl en jullie verhaal duidelijk te vertellen. Dit e-mail adres is van het KlantContactCentrum van de RET, het bedrijf dat jullie waarschijnlijk heeft beboet. Zij kunnen je verder helpen en eventueel wat doen aan de boete. Zorg dat je de gegevens van de boete goed vermeld alsmede dat je een klacht indient vanwege de slechte service op het Blaak-station.

Heel veel succes en laat ons rustig weten wat eruit gekomen is!
Reputatie 2
Hallo maryam,

Groet,
Stephan

Alle vervoerders hebben het recht te controleren op een geldig vervoersbewijs binnen hun vervoer. Dit hoeft niet alleen het vervoersmiddel te betreffen: ook voor aanwezigheid op een station kan een geldig vervoersbewijs gevraagd worden. Dit is dan ook het geval bij de RET. Controleurs van de RET mogen dus controleren of jij een geldig vervoersbewijs hebt, zij het in de vorm van een geactiveerd product op de OV-chipkaart. TLS is en blijft altijd eigenaar van de OV-chipkaart(in algemene voorwaarden) en geeft vervoerders het recht te controleren op alle producten aanwezig op de OV-chipkaart (in privacy voorwaarden). Alle producten sluit niet uit dat producten van andere vervoerders worden of mogen worden gecheckt.

Reageer