Ontkoppelen van treinen

• 3 juni 2015
  • 7 reacties
  • 954 Bekeken

Sinds een paar jaar worden treinen in de normale dienstregeling niet meer ontkoppeld. Nou heb ik twee kleine jongens waarmee ik regelmatig treinen ga kijken, we wonen op 10 minuten ov-reistijd van Utrecht CS en daar is altijd wel wat te zien. Het koppelen van treinen is voor mijn boys echt magisch, en ik wil ze dit graag een keer echt laten zien.

Nou vroeg ik mij af of er met spoorwerkzaamheden nog wél wordt gekoppeld of ontkoppeld, en waar dat dan plaatsvindt. Ik sprak een NS medewerker op het station vorige week, die vertelde mij dat dat weekende ervoor op Gouda was.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar we binnenkort (overdag, ze zijn 3 en 5) treinen gaan kijken. 🙂

7 reacties

Er word nog steeds planmatig gekoppeld en ontkoppeld in de dienstregeling, echter meestal niet meer op Utrecht CS, in het weekend vind dit regelmatig plaats in Gouda, IC van Enschede naar Den Haag / Rotterdam.
Badge +3
Als ik me niet vergis, worden de intercity's van Amersfoort naar Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal, die om heel en half van spoor 8 op Utrecht Centraal richting Den Haag en Rotterdam vertrekken, in Utrecht gesplitst. En in omgekeerde richting wordt er op spoor 11 gecombineerd, dacht ik.
Reputatie 6
Badge +1
Verder wordt in de spits op Deventer altijd een treinstel aangekoppeld danwel achtergelaten op de rit Den Haag-Enschede v.v., en in Alkmaar op de rit Nijmegen-Den Helder v.v., maar dat ligt allebei niet echt naast Utrecht C.S.
De grootste kans maakt u inderdaad bij werkzaamheden, en die zijn er voornamelijk in het weekend. Maar ik zie dat Tochjo gelijk heeft, dat is zo ongeveer de enige trein die regulier gekoppeld/ontkoppeld wordt.
Verder wordt in de spits op Deventer altijd een treinstel aangekoppeld danwel achtergelaten op de rit Den Haag-Enschede v.v., en in Alkmaar op de rit Nijmegen-Den Helder v.v., maar dat ligt allebei niet echt naast Utrecht C.S.
De grootste kans maakt u inderdaad bij werkzaamheden, en die zijn er voornamelijk in het weekend. Maar ik zie dat Tochjo gelijk heeft, dat is zo ongeveer de enige trein die regulier gekoppeld/ontkoppeld wordt.

Hoewel deze treinen ook vaak nog in tweevoud doorrijden naar Enschede. Niet elke trein, wel vaak.
Volgens wikipedia is het verleden tijd in de reguliere dienstregeling: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vleugeltrein
IC van Amersfoort naar Den Haag-Rotterdam kan ik in de reisplanner niet als gecombineerde trein vinden.

Worden van tijdelijke wijzigingen in de dienstregeling ook vertrekstaten gemaakt? In een vertrekstaat zou direct duidelijk zijn dat een trein twee bestemmingen heeft. Zou ik die dan ergens online kunnen vinden? Ik kan normale vertrekstaten al niet eens online vinden.
Badge +3
De huidige koppeling op Utrecht Centraal is een gevolg van werkzaamheden op dat station waardoor er beperkingen zijn aan het spoorgebruik. Wikipedia is hier kennelijk niet aan aangepast. Als u vanuit Amersfoort een reis plant naar Den Haag Centraal, dan ziet u dat dat om 10 en 40 minuten over het hele uur kan zonder overstap. Als u vanuit Amersfoort een reis plant naar Rotterdam Centraal, dan krijgt u dezelfde vertrektijd te zien, ook zonder overstap. Dat komt omdat de trein in Utrecht gesplitst wordt en een deel naar Den Haag gaat en een deel naar Rotterdam gaat.

Goede opmerking van u om naar de vertrekstaat te kijken. Dit is de vertrekstaat van station Amersfoort waar die treinen op vermeld staan.
Reputatie 1
Het is een beetje in een uithoek, maar in Enkhuizen wordt aan het begin en het einde van de spits aardig wat gesplitst of gecombineerd!!

Reageer