beantwoord

Op station aangeven dat trein gaat splitsen

• 14 januari 2015
  • 7 reacties
  • 2690 Bekeken

Waarom staat er geen informatie op de borden of op een station een trein gesplitst wordt, zodat reizigers er rekening mee kunnen houden waar ze instappen?
icon

Beste antwoord door Loes 14 januari 2015, 09:10

Ik ben in Eindhoven dat wel gewend. Daar staat het in de borden, bv achterste deel blijft achter. Ook wordt het omgeroepen. Op welk station speelt dit bij u?
Als u een smartphone heeft, laat de gratis app Rijdendetreinen ook zien na de instellingen te hebben aangepast welk materieel rijdt en of er gesplitst of gecombineerd wordt.
Bekijk origineel

7 reacties

Ik ben in Eindhoven dat wel gewend. Daar staat het in de borden, bv achterste deel blijft achter. Ook wordt het omgeroepen. Op welk station speelt dit bij u?
Als u een smartphone heeft, laat de gratis app Rijdendetreinen ook zien na de instellingen te hebben aangepast welk materieel rijdt en of er gesplitst of gecombineerd wordt.
Hallo Janvangoch, Zoals Loes al aangeeft wordt dit vaak wel aangeven op station. Op welk station heb jij ervaren dat dit niet zo is? Op welk traject reis je dan? Groet, Marjan
Reputatie 3
Badge
Ik zal niet voor Janvangoch spreken, maar mijn ervaring is dat het op Den Haag Centraal vaak niet op de perronaanwijzers staat. Ook niet of er nog een deel bijgeplaatst wordt.

Het komt regelmatig voor dat er een IC van de 700-serie binnenkomt die uit twee delen bestaat, en die moet keren als IC uit de 2100-serie, waarbij er eerst een stel vanaf moet. Dan staat er bij het perron "Niet instappen", terwijl het personeel bezig is om de stellen te splitsen om het voorste stel weg te rangeren. Als dat gelukt is, wordt pas op de perronaanwijzers de bestemming van de trein aangegeven. De deuren van het weg te rangeren stel zijn dan al dicht. Ik ken de situatie inmiddels, dus ik ga echt niet in de kou en wind staan wachten tot het bord verspringt en ga vrolijk in het achterste stel zitten, maar het is niet erg duidelijk.

Het gebeurt ook nogal eens (meestal bij verstoringen) dat er een trein op spoor 9 (of 10) staat die uit twee stellen lijkt te bestaan, maar waarvan later blijkt dat het voorste stel eerst naar Groningen/Leeuwarden vertrekt, en het achterste stel 10 minuten later naar Haarlem/Amsterdam Centraal. Ook dat staat dan niet duidelijk aangegeven. En wat meer is: meestal weten de conducteurs en het stationspersoneel het ook niet.
Conducteurs die een bepaalde trein moeten rijden, kunnen vaak gewoon het treinstelnummer opvragen. Doe ik ook altijd, ik wil weten wat ik mee ga krijgen. Op Den Haag Centraal als kopstation kan er inderdaad wat anders spelen dan in Eindhoven. In Eindhoven staat een trein altijd eerst aangegeven en dat er een deel achterblijft. In Den Haag Centraal beginnen alle treinen, dus heb je niet echt een vooraankondiging. Ik heb er weinig ervaring mee, maar ik heb het wel eens meegemaakt op Den Haag ja.
Het is niet altijd optimaal, maar voor mijn beleving staat het er meestal wel duidelijk op en wordt er extra omgeroepen, maar dat is mijn beleving.
Reputatie 2
in Nijmegen bij de 4400's, dan blijft op Nijmegen nog wel eens het achterste gedeelte staan zonder mededeling. Idem dito bij meer start-stations, waaronder Alkmaar. Helaas zijn er mensen die niet ver genoeg kijken en dan niet doorhebben dat een treindeel niet rijdt of dat enkel een treindeel dicht is. Het zou dan handig zijn als er gewoon altijd staat 'achterste treindeel rijdt niet'. Wat voor de NS en frequente reizigers duidelijk is, is niet altijd voor iedereen duidelijk. En een kleine moeite kan verwarring voorkopen en een klantvriendelijk imago bevorderen.
Waar er kop gemaakt wordt, is het niet handig om te refereren aan het achterste of voorste treinstel dat achterblijft. Is dat gerekend in de aankomstrichting of in de vertrekrichting?
Reputatie 3
Badge
Waar er kop gemaakt wordt, is het niet handig om te refereren aan het achterste of voorste treinstel dat achterblijft. Is dat gerekend in de aankomstrichting of in de vertrekrichting?

Ik zou zelf denken dat voor en achter altijd geldt in de (beoogde) reisrichting. Als ik richting Amsterdam wil, dan is de 'Amsterdamse' kant de voorkant. Maar hier is veel discussie over mogelijk. Zit je voor of achter je toetsenbord, zit je voor of achter de televisie, zit je voor of achter het stuur? (Iedereen zegt 'achter het stuur', maar waarom zit je voor de televisie en achter je toetsenbord of computer?)

Bovendien maak ik regelmatig mee dat reizigers vragen welke kant de trein op gaat (bijvoorbeeld als mensen niet achteruit willen rijden); niet iedereen kan zich goed oriënteren. En zelfs op kopstations kun je die vraag verwachten, maar dat heeft niks met oriëntatie te maken 😉.
Op Den Haag Centraal roepen ze vaak om "Het treinstel aan de halzijde is niet bestemd voor reizigers." Dan weet je waar je aan toe bent.

Reageer