Opgesloten op station vanwege poortjes

• 26 december 2018
  • 15 reacties
  • 868 Bekeken

Vanmiddag stapte ik uit op station Apeldoorn. Ik wilde vervolgens uitchecken om het station te verlaten. Ik heb geen idee waar het door kwam, maar toen ik uit probeerde te checken stond er op het scherm: 'U bent al uitgecheckt'. Heel vreemd, want ik had deze ochtend wel degelijk ingecheckt. Maargoed, daar was blijkbaar iets mis gegaan of er was iets mis met het systeem. Niet relevant verder.

Het punt dat ik eigenlijk wil maken is het probleem waar ik vervolgens tegenaan liep. Eerst kon je beneden bij de fietsenstalling het station nog uitkomen, maar helaas... alles zit nu potdicht. Ik heb het overal geprobeerd, het lukte me niet meer om van het perron af te komen, ik bleef de melding krijgen dat ik al was uitgecheckt. Ik zag ook geen enkele paal waar ik nog opnieuw in zou kunnen checken, dat bevond zich allemaal aan de andere kant van de poortjes. :-S

Gelukkig was er een vrouw zo behulpzaam om mij verder te helpen met haar pasje. Zo lukte het mij om aan de andere kant van de poortjes te komen. Uiteraard niet de bedoeling maar er was helemaal niemand in de buurt die me kon helpen. Als zoiets laat op de avond gebeurt zit je dus muurvast op zo'n station. Op de grotere stations zijn er meestal wel voldoende servicepunten, maar niet op de kleinere stations.

Meer mensen die hier tegenaan zijn gelopen? Ik voelde me echt opgesloten, daarom vind ik het belangrijk om dit hier te delen. En ik ga er denk ik ook nog een klacht over indienen, in de hoop dat er iets mee gedaan wordt.

15 reacties

Tip voor de volgende keer: Neem de volgende keer contact op met de NS Klantenservice via de servicezuil die bij elke rij poortjes in de buurt staat. Zij kunnen op afstand de poortjes bedienen en deze openen.
Overigens kan op Apeldoorn op de perrons eventueel gewoon opnieuw ingecheckt worden bij de overstappalen.
Reputatie 7
Badge +3
Hebt U wellicht geprobeerd bij een poortje van Arriva uit te checken? Of hebt u op het perron bij aankomst uitgecheckt bij een overstappaaltje?
Hi Chessica. Welkom bij de Community.

Ik kan me je gevoel goed voorstellen. Hopelijk overkomt je dit niet nogmaals.

De tips van Julian zijn wat dit betreft goed om even te onthouden 🙂.
Bedankt voor de reacties en de tips. Ik weet niet wat er mis is gegaan. 's Ochtends heb ik ingecheckt op het station in Helmond. Daarna heb ik mijn reis vervolgd om vervolgens in Apeldoorn weer uit te checken. Ik probeerde in eerste instantie uit te checken bij de poortjes van de fietsenstalling beneden, waar ik al de melding 'U bent al uitgecheckt' kreeg. Ik heb niet uitgecheckt bij een overstappaal.

Ik dacht op dat moment er nog wel uit te kunnen via perron 1, dus ik ben daar naar boven gelopen om het nog eens te proberen. Daar kreeg ik echter dezelfde melding. Op dat perron zag ik verder geen incheckpaal staan. Omdat ik nogal wat bagage bij me had besloot ik het aan iemand te vragen. Als die mevrouw mij niet had kunnen helpen, had ik inderdaad naar een van de andere oplossingen moeten zoeken.

Als er iets gebeurt lijkt me dit toch wel problematisch, dan ben je niet zomaar van het station af. Nja, dan zou ik ergens overheen springen en mijn bagage achterlaten of zo, maar dat gaat niet op voor oudere mensen lijkt me... Je moet er toch best wel even wat moeite voor doen dan om weg te komen. En als je slechthorend of slechtziend bent, ben je nog verder van huis.

Zwartrijders houd je er ook niet mee tegen. Als je zelf incheckt lopen ze snel achter je aan door de poortjes heen, dat heb ik ook al meegemaakt. Maar oké, dat terzijde...
Reputatie 7
Badge +3
Hebt U al eens in uw transactieoverzicht gekeken wat er nu precies gebeurd is? Het heeft er gezien uw verhaal alle schijn van dat U hebt uitgecheckt bij de fietsenstalling en vervolgens uw kaart daar meteen (bewust of onbewust) nogmaals voor dezelfde lezer hebt gehouden en toen de mededeling "u bent al uitgecheckt" hebt gekregen. Het transactieoverzicht kan daar duidelijkheid over geven.U kunt uw transacties controleren bij de kaartautomaat, op Mijn NS of op de site/app van OV-chipkaart. U kunt dan tevens controleren of U het juiste bedrag hebt afgerekend.

Dat poortjes niet zouden helpen tegen zwartrijders wordt overigens gelogenstraft door de cijfers van vorige week:
https://www.nu.nl/binnenland/5643689/ns-minder-zwartrijders-en-agressie-dankzij-inchecken-met-poortjes.html
Reputatie 7
Badge +3
De vraag is natuurlijk wel of er daadwerkelijk minder zwartrijders zijn, of dat er minder zwartrijders gesnapt worden. Er staat alleen dat er minder boetes zijn uitgedeeld, maar dat kan ook komen door minder controle 🙂
Tamzin, ik heb niet meer gekeken. Het maakt voor mij niet heel veel uit wat er is gebeurd omdat ik in het weekend en met feestdagen vrij kan reizen. Waarschijnlijk zal ik dus inderdaad met mijn pasje iets niet goed hebben gedaan.

Feit blijft dat het lastig is om in geval van nood van het perron af te komen, vooral op de kleinere stations is er weinig controle op. De poortjes zijn nog niet zo lang allemaal overal dicht, het gaat dus vooral over de langere termijn. Ik begrijp dat het voor zwartrijders nu lastiger wordt gemaakt, maar is dat op de langere termijn ook nog zo? Maargoed, eigenlijk is dat een hele andere discussie. Het ging er mij vooral om dat het niet meevalt om weg te komen.

Ik zal er verder geen klacht over indienen, aangezien dit mijn persoonlijke struggle is. Tot nu toe heb ik ook geen reacties gezien van anderen die hier tegenaan lopen, dus blijkbaar zitten anderen er niet zo mee.

Fijn dat jullie in ieder geval de moeite hebben genomen om te reageren.
Reputatie 7
Badge +3
Voor echte noodgevallen is er altijd een noodknop bij de poortjes waarmee ze opengaan.

In minder spoedeisende gevallen kan de servicezuil gebruikt worden om contact op te nemen met de klantenservice, die de poortjes vervolgens op afstand kunnen openen.
Weet iemand waar die noodknop zit dan als er geen conducteur of ander NS-personeel aanwezig is? 😉 Het is mij nog niet opgevallen, maar wellicht heb ik niet goed gekeken... (?) Er mag best wat meer voorlichting over komen. Zijn er ook al eens oefeningen gedaan met noodsituaties?
Badge
De servicezuil, staat over het algemeen in de buurt van de poortjes. Blauwe knop is voor de service vragen.

En alleen bij ECHTE NOODGEVALLEN staat er ook een ander kleiner paaltje naast de poortjes met een plastic afdekkapje (mits deze niet gesloopt is) en daaronder de knop, deze is herkenbaar aan het groene vlak met witte tekst. Deze knop is er om bij noodgevallen in één keer alle poortjes open te krijgen. Misbruik is niet toegestaan en kan bestraft worden, deze paaltjes staan onder camera toezicht !!!!

Oke dan. Niet eerder bewust op gelet.
Ben alsnog benieuwd of dit in de toekomst gaat werken zo met die poortjes als iedereen op elkaar staat in te duwen om erdoor te komen. Zelfs als ze snel opengaan is dit nog een opgave. Hier meerdere oefeningen mee doen zou niet verkeerd zijn. Ik zag dat een proef in Zwolle is gedaan, alleen deden die mensen precies wat er werd gezegd (netjes achter elkaar eruit lopen) en het was geen massa. En wat doe je bij een storing van die apparaten? Als de poortjes dus niet open gaan / de knop defect is, weet ik veel.
Zomaar wat vragen die in me opkomen. Het blijft een obstructie die in mijn ogen best voor veel oponthoud kan zorgen.
De poortjes zijn in de 'natuurlijke' stand open. Dus als er iets mis gaat in de aansturing, stroomstoring of iets in die richting, dan zullen de poortjes automatisch openen.
Overigens, je hoeft niet te wachten tot de poortjes weer dicht zijn voordat je jouw kaart aanbiedt. Bij veel mensen snel achter elkaar blijft het poortje dan gewoon open staan tot er een ongeldige kaart aangeboden wordt of tot er even niemand doorheen gelopen is.
Reputatie 6
Badge +2
201812 28 21:20
Ik dacht dat bij uitchecken zonder ingecheckt te zijn het instaptarief in rekening wordt gebracht. Bij Weekend Vrij zou dat in de periode van vrij reizen € 0 zijn. Misschien is er een wachttijd van een paar minuten (of langer?) vanaf de vorige checkuit?
Reputatie 2
Inderdaad Dennis, ik dacht ook dat de melding “u bent al uitgecheckt” slechts voor 3 minuten blijft, en je daarna alsnog kan uitchecken. Kan iemand dat bevestigen?

De blauwe (i) knop op de servicepaal naast de poortjes is idd de beste suggestie anders.
Reputatie 2
Inderdaad Dennis, ik dacht ook dat de melding “u bent al uitgecheckt” slechts voor 3 minuten blijft, en je daarna alsnog kan uitchecken. Kan iemand dat bevestigen?

Je kunt na 3 minuten opnieuw uitchecken, echter is dat dan een 'isolated' check-out (een check-out zonder geldige check-in) en het instaptarief zal dan ook opnieuw worden afgeschreven. Geen probleem met vrij reizen, maar in andere gevallen een extra 10 of 20 euro kwijt.

De blauwe informatiezuil is inderdaad de beste optie in dit geval (van een noodgeval is hier natuurlijk absoluut geen sprake).

Hoe dan ook, met de melding "U bent al uitgecheckt", ben je sowieso al bij een poortje uitgecheckt. Heel zelden komt het voor dat het poortje niet open gaat, veel vaker zie ik gebeuren dat mensen naar het scherm staren, wachten tot het poortje sluit en dan dus tegen deze melding aanlopen.

Ik vermoed dan ook in dit geval dat het poortje gewoon open stond en je niet bent doorgelopen, maar mocht het inderdaad het (zeldzame) geval zijn dat het poortje niet direct opende, doe dan in het vervolg een stap terug (volledig uit het poortje, zodat de sensoren vrij zijn) en in 99% van de gevallen opent het dan alsnog.

Die melding staat overigens geheel los van het uitchecken bij de overstappaal op het perron; wanneer je daar alvast uitcheckt, kun je bij de poortjes alsnog je kaart scannen, dan verschijnt er slechts "Tot ziens" op het scherm en vind er geen verdere transactie plaats. Hierbij maakt het niet eens uit van welke vervoerder het poortje is, zowel bij Arriva als bij NS gaat het poortje gewoon open. Gelijk ook een oplossing om de rij voor de fietsenstalling te vermijden: check op het perron alvast uit bij NS en loop de fietsenstalling in via de Arriva poort (hiervoor hoef je dus niet bij Arriva ingecheckt te zijn).

Reageer