beantwoord

Opgesloten op station Woerden

• 24 september 2014
  • 50 reacties
  • 1743 Bekeken

Het is dus vrij gemakkelijk om opgesloten te raken op station Woerden.

Ik kocht afgelopen weekend een retourtje Woerden vanaf station Utrecht CS en stapte op de trein. In Woerden staan poortjes die niet open gaan met een gewoon kaartje. Er is geen andere (legale) manier om het station te verlaten dan door de poortjes.

Kortom: wederrechtelijke opsluiting? Iemand beweerde later dat ik had moeten "inchecken" Nee. Dat hoefde helemaal niet. Ik kom gewoon het station inlopen. Op het kaartje zelf staat wartaal: "Geldig door in en uit te checken".
icon

Beste antwoord door Bart NS 24 september 2014, 18:19

Met een eenmalige chipkaart kan je gewoon in en uitchecken, als je niet incheckt kan je ook niet binnen komen.

En als het echt verkeert loopt, dan kan je altijd vanaf een informatie-zuiltje die bij de poortjes staan, de NS bellen en op verzoek de poortjes op afstand te laten openen. Op deze manier heb ik al enkele (senioren) mensen uit de brand geholpen die aan de verkeerde kant incheckten, en nog 'buiten' stonden na ingecheckt te hebben.

Met je eenmalige OV-chipkaart kan je inderdaad altijd het station verlaten, zelfs als je bijvoorbeeld bent vergeten in te checken. Zoals Aar zegt, kan je ook altijd contact opnemen via de Servicepaal, zodat je ook het station verlaten kan. Op die manier kan het niet voorkomen dat je vast komt te zitten op het station. Dank iedereen voor de uitgebreide reacties. Dit topic verplaats ik naar 'OV-chipkaart'.

Bekijk origineel

50 reacties

Met een eenmalige chipkaart kan je gewoon in en uitchecken, als je niet incheckt kan je ook niet binnen komen.
Een eenmalige OV-chipkaart is alleen maar een geldig vervoerbewijs als u incheckt, ook al kun je op de meeste stations gewoon doorlopen (oangs in-/uitcheckpaaltjes.
En die opdruk "Geldig door in en uit te checken" is voor de doorsnee mens heel duidelijk:
INchecken als je het station betreedt en UITchecken als je het station wilt verlaten.

Wat een geluk dat je onderweg geen controle hebt gehad. Want dan had de conducteur vastgesteld dat je niet had ingecheckt, dus je vervoerbewijs niet geldig had gemaakt.
Dan had je van de conducteur een nieuw vervoerbewijs gekregen (met een barcode waarmee je wel een poortje had kunnen openen) maar wel met een wettelijke verhoging ("boete") van €35.

Voortaan dus toch maar even lezen wat er op staat en daarnaar handelen.
maar op Woerden zijn de poortjes juist wel dicht en ook al heb je niet ingecheckt, dan kan je bij de poortjes wel uitchecken, dus hoe TS opgesloten raakte is mij een raadsel.
Reputatie 6
Badge
En als het echt verkeert loopt, dan kan je altijd vanaf een informatie-zuiltje die bij de poortjes staan, de NS bellen en op verzoek de poortjes op afstand te laten openen. Op deze manier heb ik al enkele (senioren) mensen uit de brand geholpen die aan de verkeerde kant incheckten, en nog 'buiten' stonden na ingecheckt te hebben.
HansS,

Ja, Wat een geluk.

De NS heeft duidelijk aan de service gewerkt. Niet alleen zelf een kaartje kopen, het moet ook nog zelf "geknipt" worden. Daar waar er vroeger een conducteur langs kwam om kaartjes te knippen, komt er nu een langs om te kijken of je zelf je kaartje wel hebt geknipt. En zo niet, dan zwaait er wat. Niet alleen een boete, maar je kan ook het station niet uit.

"Geldig door in en uit te checken" is natuurlijk wartaal. Dat men er misschien wel uit komt wat er wordt bedoeld, maakt het niet minder wartaal. En gut: als ik een kaartje koop dan bedoel ik toch ook dat ik er mee wil reizen. Een gemiddelde conducteur zou daar wel uit moeten komen.

Of is bij de NS de gemiddelde reiziger een stuk slimmer dan de gemiddelde conducteur? Dat moet haast wel. Ik kwam hier op de site ook ene Eva tegen, en die was echt niet slim.

> de NS bellen en op verzoek de poortjes op afstand te laten openen

Hmm. Mag je ook 112 bellen en vragen of de politie je komt ontzetten? Het kan toch niet zo zijn dat de NS iemand gevangen houdt, ook al is er dan kennelijk iets mis als een "niet geldig gemaakt vervoersbewijs".
Reputatie 6
Badge
Als jij in de achtbaan gaat, en klem wordt gezet in een veiligheidsbeugel, valt dat ook onder vrijheidsberoving volgens jouw? En verder reis je toch vanuit vrije wil, dus ik snap je punt over vrijheidsberoving niet....
En die opdruk "Geldig door in en uit te checken" is voor de doorsnee mens heel duidelijk:
INchecken als je het station betreedt en UITchecken als je het station wilt verlaten.

Dat is hoe jij de tekst interpreteert omdat je bekend bent met de ov-chipkaart. Iemand die niet bekend is met de ov-chipkaart (en die dus bij uitstek tot de doelgroep van de eenmalige chipkaart behoort) zal bij het letterlijk interpreteren van deze tekst denken dat zijn kaartje pas geldig is als hij er voor het reizen eerst mee in- EN uitcheckt.
Reputatie 6
Badge
Een kennis van mij was het ook opgevallen, maar goed, je moet niet alleen doen, maar ook denken... Wat zou de logica zijn dat je in- en direct erna weer en uitcheckt. ;)

Maar goed, het had beter verwoord kunnen worden. Maar hoe omschrijf je dat in een korte zin?
jjj

Dat is hoe jij de tekst interpreteert omdat je bekend bent met de ov-chipkaart. Iemand die niet bekend is met de ov-chipkaart (en die dus bij uitstek tot de doelgroep van de eenmalige chipkaart behoort) zal bij het letterlijk interpreteren van deze tekst denken dat zijn kaartje pas geldig is als hij er voor het reizen eerst mee in- EN uitcheckt.

Ja dat klopt inderdaad, als dat er zo staat is het erg dom van NS, want dan zou je inderdaad na inchecken gelijk uitchecken, anders is de kaart niet geldig.
En waarom zou je met een gewoon kaartje moeten uitchecken? Als je er bent, dan is er toch geen enkele reden meer om uit te checken? Het is niet zo dat je dan nog een geldig kaartje nodig hebt. Of komt er een conducteur-met-een-boete achter je aan rennen omdat je al thuis zit meet een niet-uitgecheckt kaartje?
Nu niet nee, maar anders blijven de poortjes dicht.

En je kan niets claimen bij evt vertragingen.

Met je eenmalige OV-chipkaart kan je inderdaad altijd het station verlaten, zelfs als je bijvoorbeeld bent vergeten in te checken. Zoals Aar zegt, kan je ook altijd contact opnemen via de Servicepaal, zodat je ook het station verlaten kan. Op die manier kan het niet voorkomen dat je vast komt te zitten op het station. Dank iedereen voor de uitgebreide reacties. Dit topic verplaats ik naar 'OV-chipkaart'.

Reputatie 6
Badge
Even misschien handig om te vertellen. Met een verlopen dagkaart is ook uitchecken niet mogelijk.
Ik weet niet of het uitchecken onmogelijk gemaakt wordt op het moment dat je hem na verloopdatum uitleest bij een kaartautomaat, of pas nadat je op de laatste dag uitgecheckt hebt.

Ik ga het nog eens uittesten. 😉
Reputatie 3
Badge

Met je eenmalige OV-chipkaart kan je inderdaad altijd het station verlaten, zelfs als je bijvoorbeeld bent vergeten in te checken.

De ervaring van de vragensteller lijkt dit nu net te ontkrachten. . . Dus ofwel het is gewoon niet waar, ofwel er was meer aan de hand in het geval van de vragensteller.

Overigens is een interessante vraag wat er gebeurt als zo'n station ontruimd moet worden, bijvoorbeeld bij brand. Gaan dan alle poortjes automatisch open zodat het helemaal niet uitmaakt of je in- of uitgecheckt bent?
Reputatie 6
Badge
Als er een calamiteit is kan je de poortjes handmatig openen via een noodknop. Ook bij een brandalarm gaan ze open. In- en uitchecken kan dan helaas niet om de doorstroming veilig door te laten lopen.

Met je eenmalige OV-chipkaart kan je inderdaad altijd het station verlaten, zelfs als je bijvoorbeeld bent vergeten in te checken.

De ervaring van de vragensteller lijkt dit nu net te ontkrachten. . . Dus ofwel het is gewoon niet waar, ofwel er was meer aan de hand in het geval van de vragensteller.

Overigens is een interessante vraag wat er gebeurt als zo'n station ontruimd moet worden, bijvoorbeeld bij brand. Gaan dan alle poortjes automatisch open zodat het helemaal niet uitmaakt of je in- of uitgecheckt bent?

Zo te lezen heeft hij direct uitgecheckt na het inchecken en is toen verder gaan reizen (wat inderdaad letterlijk op een eenmalige chipkaart staat) en dan kan je blijkbaar geen tweede keer meer uitchecken (wat bij de metro in elk geval klopt, want dat heb ik ook een keer gehad toen een poortje gesloten bleef na een geldige uitcheck)

Dus in dat geval kan je wel degelijk opgesloten raken.
En hoop maar dat er nooit brand komt, want als dat net zo getest is als de OV chipkaart zelf wordt het een ramp. Jij vindt die nood knop niet met brand en personeel is op veel stations niet aanwezig en is ws elders erg druk bezig....
Reputatie 6
Badge
Als het een uitslaande brand is (wat zelden heel snel ontwikkelt) dan is er wel even tijd om de noodknop te zoeken, en anders gaan de poorten vanzelf wel open als de brandmelder aanslaat. Ik heb het systeem toevallig zelf eens bij de NS getest, dus dat zal wel goed komen.

Zodra er op de noodknop gedrukt wordt kan de NS direct meekijken op de camera's die rond de poorten staan opgesteld.
Beste Bart,

Met mijn eenmalige chipkaart kan je dus *niet* station verlaten. Het lijkt me dat de NS dit goed moet onderzoeken. Op station Woerden heb ik geen noodknoppen oid gezien. Geen idee waar die zouden moeten zijn. Dat betekent dat ze in elk geval niet op een duidelijk zichtbare plaats te vinden zijn.

Het geaccepteerde antwoord gaat uit van een ongeteste theorie. Ik zou zeggen, probeer het zelf eens. De theorie klopt namelijk niet.
Beste Taka, mocht dit incidenteel gebeuren dan kunnen reizigers contact opnemen met een NS-medewerker via de Servicepaal. Wij houden ook goed in de gaten wat voor meldingen er via deze paal binnenkomen en hoe vaak dit voorkomt.
Reputatie 6
Badge
Ik ben benieuwd aan welke kant van de poortjes Taka naar de noodknop gezocht heeft? Deze is 'nooduitgang-groen' en staat met een plastic beschermkapje op een paaltje.
Dan kunnen ze beter bij de poortjes worden geplaatst.

Ik was een keer opgesloten op een metrostation en toen kon ik ze ook niet vinden, gelukkig zag de man die me opgesloten had mij op een camera.
Reputatie 6
Badge
De noodknop is NIET bedoeld om de poortjes te openen als je 'opgesloten' zit. Doe je dit wel, dan is dat strafbaar en worden vanaf dat moment camerabeelden geregistreerd.

Gewoon de blauwe knop op de informatiezuil gebruiken.
Blauwe knop? Informatiezuil? Servicepaal? Allemaal niet gezien. Waar zouden die moeten staan? Bij de poortjes?

Hoezo is strafbaar het om de noodknop te gebruiken als je opgesloten bent? De NS moet mensen niet opsluiten. Dat is pas strafbaar.

Het concept van dat je er alleen uit kan via poortjes die soms niet werken, is fout. Dat er poortjes zijn bij de toegang is prima. Maar die zijn er dan weer niet. Het systeem faalt.

Reageer