beantwoord

Opgesloten op station Woerden

• 24 september 2014
  • 50 reacties
  • 1743 Bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 4
Badge
Stations waar de toegangspoortjes 24/7 begeleid in gebruik zijn genomen (4)
(Altijd een NS-medewerker aanwezig voor assistentie)
Woerden, Almere Centrum, Houten, Den Helder

zo staat er op http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/poortjes-op-stations.html#hoe-gaat-ns-poortjes-in-gebruik-nemen

Waar was die NS-medewerker in Woerden?
@ Taka

Bijgaand een foto van de servicezuil die je op elk station aantreft (op grotere stations soms zelfs meerdere).

Overigens sluit NS geen mensen op. Als je niet kunt uitchecken omdat je niet hebt ingecheckt is dat niet de schuld van NS, maar moet je de hand in eigen boezem steken!

Het concept van de poortjes is op zich juist. Kijk maar eens bij de metrostations van het GVB of de RET.
Het station betreden door bij een poortje in te checken (dat daarop opent) en uitchecken door bij een poortje uit te checken (wat dan eveneens opent). Werkt bij GVB en RET probleemloos.
En ook NS heeft (o.a. op Woerden) maanden lang het systeem tot volle tevredenheid uitgeprobeerd.

Maar ja, er zijn ruim 300 stations zonder poortjes (uitsluitend CICO's) en nog een groot aantal stations waar ook voor het betreden van het station de poortjes nog niet gesloten zijn. En als men dan "vergeet" in te checken kun je bij het verlaten van een station met gesloten poortjes de neus wel eens stoten.
En zoals gezegd, dat komt niet door het systeem. Sommige reizigers blijken (getuige de vele "bonnen" die de conducteurs uit moeten schrijven) nogal vergeetachtig.

@John de Jong
Tijdens de proefperiode waren de poortjes in Woerden alleen tijdens de spits gesloten en was er ondersteunend personeel aanwezig.
Sinds ongeveer 1 maand (uit mijn hoofd) zijn de poortjes in Woerden (als eerste station) 24/7 gesloten en is er geen ondersteunend personeel meer aanwezig.
Geleidelijk aan zal dat ook op andere stations met poortjes gaan gebeuren.
Als je vergeet in te checken, kan je alsnog gewoon uitchecken bij de poortjes, dat kost alleen 10 of 20 euro.

@Hertog als je niet ingecheckt bent kan dat ook een fout van het systeem zijn. Bv van de week was er een storing bij Blaak, waarbij er ook geen personeel aanwezig was om mensen in of uit te checken.

En poortjes kunnen ook gewoon dom dicht blijven na een geldige uitcheck. dan zit je ook opgesloten (wat mij overkwam bij de metro, waarna ik snel achter iemand anders aan naar buiten liep).
Reputatie 4
Badge

@John de Jong
Tijdens de proefperiode waren de poortjes in Woerden alleen tijdens de spits gesloten en was er ondersteunend personeel aanwezig.
Sinds ongeveer 1 maand (uit mijn hoofd) zijn de poortjes in Woerden (als eerste station) 24/7 gesloten en is er geen ondersteunend personeel meer aanwezig.
Geleidelijk aan zal dat ook op andere stations met poortjes gaan gebeuren.

Dat is niet wat NS zelf beweren. Zij zeggen dat er 24 uur assistentie is. zie nogmaals:
http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/poortjes-op-stations.html#geplaatste-toegangspoortjes-60

Dat wordt dus niet waargemaakt.

Ik zie in de trein helaas heel veel problemen met incidentele reizigers die problemen hebben met de OV-chipkaart en conducteurs (niet allemaal, maar sommigen wel), die een reiziger die per ongeluk niet over een correct vervoersbewijs beschikt als een crimineel behandelen. Het hele systeem is gebouwd op de veronderstelling dat de mens kwaadwillig is. Alleen als je je als reiziger gewillig laat kleineren, heb je misschien geluk dat de conducteur een coulance-aantekening maakt en daarop wijst. Dat zich onderdanig laten kleineren lukt helaas niet alle reizigers, zodat deze mensen weggezet worden als agressieve zwartrijders, waarmee dan zogenaamd wordt aangetoond dat al het wantrouwen jegens de medemens terecht is. Het zou de NS sieren als ze zich eens af zouden vragen hoe ze uit deze spiraal komen.

Gelukkig zijn er ook menslievende conducteurs.
Ik begrijp er uit dat er alleen tijdens de proefperiode personeel aanwezig is.

Ik vind het overigens ook erg raar en ook niet erg klantvriendelijk dat er helemaal geen personeel meer is.
In UK staat er bij elk station personeel bij de poortjes, niet alleen om mensen te helpen maar omdat het systeem gewoon niet 100% gaat werken.
Reputatie 4
Badge
Ik begrijp er uit dat er alleen tijdens de proefperiode personeel aanwezig is.

Ik vind het overigens ook erg raar en ook niet erg klantvriendelijk dat er helemaal geen personeel meer is.
In UK staat er bij elk station personeel bij de poortjes, niet alleen om mensen te helpen maar omdat het systeem gewoon niet 100% gaat werken.

Waar staat dat, dat er alleen tijdens de proefperiode personeel is?

Er staat toch gewoon het volgende?

Geplaatste toegangspoortjes (60)

Stations waar de toegangspoortjes 24/7 begeleid in gebruik zijn genomen (4)
(Altijd een NS-medewerker aanwezig voor assistentie)
Woerden, Almere Centrum, Houten, Den Helder

UNQUOTE
http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/poortjes-op-stations.html#geplaatste-toegangspoortjes-60

Als er nu geen personeel meer is, moet men dat erbij zetten.
Ja daar heb je gelijk in.
Reputatie 6
De noodknop is NIET bedoeld om de poortjes te openen als je 'opgesloten' zit. Doe je dit wel, dan is dat strafbaar en worden vanaf dat moment camerabeelden geregistreerd.
Wederrechtelijke vrijheidsberoving is ook strafbaar...
Badge +3
Met mijn eenmalige chipkaart kan je dus *niet* station verlaten.
Welke tekst verscheen op het scherm van de kaartlezer toen u probeerde een poortje te openen met uw eenmalige chipkaart?

Hoezo is strafbaar het om de noodknop te gebruiken als je opgesloten bent? De NS moet mensen niet opsluiten. Dat is pas strafbaar.
De noodknop is bedoeld voor noodgevallen zoals brand waarbij het station ontruimd moet worden. Bij gebruik van de noodknop openen alle poortjes en verschijnt de tekst "Verlaat het station" op het schermpje. In- en uitchecken is dan niet meer mogelijk, dus voor niet-noodsituaties is dit onwenselijk.
Reputatie 6
Badge
De noodknop is NIET bedoeld om de poortjes te openen als je 'opgesloten' zit. Doe je dit wel, dan is dat strafbaar en worden vanaf dat moment camerabeelden geregistreerd.
Wederrechtelijke vrijheidsberoving is ook strafbaar...

Hier is GEEN sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving. Je bent nu eenmaal wettelijk verplicht om in te checken. Een UVB krijg je niet voor niets zonder geldig vervoersbewijs.

Dus ik snap het hele probleem niet?
Op de infozuil zitten twee knoppen, de blauwe en de rode. De blauwe is bedoeld voor informatie en hulp van de NS. Waarom druk je die niet in als je 'vastzit'? Verder zijn de poortjes ook geen Fort Knox, er zijn mogelijkheden........

PS: Ik wil mensen echt niet aanzetten tot zwart reizen, maar gewoon aangeven dat er TOTAAL GEEN sprake is van een totale opsluiting cq. wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Reputatie 3
Badge

Op de infozuil zitten twee knoppen, de blauwe en de rode. De blauwe is bedoeld voor informatie en hulp van de NS. Waarom druk je die niet in als je 'vastzit'? Verder zijn de poortjes ook geen Fort Knox, er zijn mogelijkheden........

PS: Ik wil mensen echt niet aanzetten tot zwart reizen, maar gewoon aangeven dat er TOTAAL GEEN sprake is van een totale opsluiting cq. wederrechtelijke vrijheidsberoving.

Cruciaal voor de normale gang van zaken is dat het poortje alleen maar open gaat met een geldige checkin of checkout (afhankelijk van de richting).
Cruciaal voor noodsituaties (brand, gaslek, terreur e.d.) is dat de poortjes opengaan en iedereen eruit kan, ingecheckt of niet.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de noodknop gebruikt als je domweg geen geldig vervoersbewijs hebt. Zelfs niet als dat jouw schuld niet is. Je mag ook niet aan de noodrem trekken als de trein doorrijdt op een station waar hij eigenlijk had moeten stoppen.
> Het station betreden door bij een poortje in te checken (dat daarop opent) en uitchecken door bij een poortje uit te checken (wat dan eveneens opent). Werkt bij GVB en RET probleemloos.

Bij die andere voorbeelden kan je het station niet in, zonder in te checken. Bij de NS kan dat wel. Het is zelfs onduidelijk of je bent ingecheckt of niet. Ik heb geen mogelijkheid om te zien of ik het ingecheckt.

> En zoals gezegd, dat komt niet door het systeem. Sommige reizigers blijken (getuige de vele "bonnen" die de conducteurs uit moeten schrijven) nogal vergeetachtig.

In mijn geval is dat niet vergeetachtig. Het is een kwestie van onduidelijkheid. De NS kan niet verwachten dat elke reiziger zich eerst verdiept in de manier waarop de NS het de reiziger nu weer moeilijk maakt. Reizen moet simpel zijn, en zonder misverstanden. Een kaartje op station Utrecht, wat ik koop voor "vandaag", dient gewoon "vandaag" geldig te zijn. Daar is toch helemaal niets moeilijks aan? Waarom moet het dan nog eens speciaal geldig worden gemaakt? Dat is de onlogica ten top. Alleen in de minds van de NS kan het logisch zijn dat zo'n kaartje niet geldig is. De NS dient een logica aan te bieden voor de reiziger, niet de reiziger verplichten om zich in te leven in het interne denken van de NS.

> Welke tekst verscheen op het scherm van de kaartlezer toen u probeerde een poortje te openen met uw eenmalige chipkaart?

Niets, er verscheen geen tekst, er gebeurde helemaal niets.

> Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de noodknop gebruikt als je domweg geen geldig vervoersbewijs hebt. Zelfs niet als dat jouw schuld niet is.

Pfff. De NS kan zoveel bedoelen. Als de NS een waterdicht systeem wil maken om zwartrijden onmogelijk te maken, en dan maar voor lief neemt dat de betalende reiziger daarom af en toe wordt opgesloten, dan lijkt me dat de verkeerde keuze.

Het gaat wel over mensen die een eigen leven hebben, en dat lijkt de NS een beetje te vergeten.
Reputatie 6
Badge +2
> Welke tekst verscheen op het scherm van de kaartlezer toen u probeerde een poortje te openen met uw eenmalige chipkaart?

Niets, er verscheen geen tekst, er gebeurde helemaal niets.

Als vooraf het scherm helemaal zwart was dan was het poortje niet in werking; je moet dan een ander poortje nemen. Als er Uitchecken op stond en dat bleef zo bij de poging tot uitchecken dan hield je de kaart misschien op de verkeerde plaats.
Reputatie 3
Badge
Een kaartje op station Utrecht, wat ik koop voor "vandaag", dient gewoon "vandaag" geldig te zijn. Daar is toch helemaal niets moeilijks aan? Waarom moet het dan nog eens speciaal geldig worden gemaakt? Dat is de onlogica ten top. Alleen in de minds van de NS kan het logisch zijn dat zo'n kaartje niet geldig is. De NS dient een logica aan te bieden voor de reiziger, niet de reiziger verplichten om zich in te leven in het interne denken van de NS.

Nee hoor. Het is redelijk normaal. In Frankrijk en Italië bijvoorbeeld moet je je kaartje altijd stempelen voordat je instapt. En daar koop je niet alleen een kaartje voor 'vandaag' maar voor die ene specifieke trein.

Het is gewoon een manier om te voorkomen dat hetzelfde kaartje tweemaal gebruikt wordt, ook als je niet gecontroleerd wordt. Ik schat dat je wel vijf keer op een dag op en neer kunt van Haarlem naar Amsterdam zonder gecontroleerd te worden, en dus met hetzelfde kaartje, als je niet hoeft in te checken.
Reputatie 6
Badge +2
Het is gewoon een manier om te voorkomen dat hetzelfde kaartje tweemaal gebruikt wordt, ook als je niet gecontroleerd wordt.
De poortjes laten je volgens mij de hele dag overal onbeperkt door met een eenmalige chipkaart, net als met een e-ticket.
Nee hoor. Het is redelijk normaal. In Frankrijk en Italië bijvoorbeeld moet je je kaartje altijd stempelen voordat je instapt. En daar koop je niet alleen een kaartje voor 'vandaag' maar voor die ene specifieke trein.

Dat verschilt in Italië per type trein. Voor de snellere treinen op grote trajecten als Milaan - Florence - Rome - Napels moet je inderdaad plaatsen reserveren voor een specifieke trein (al kun je volgens mij je reservering kosteloos wijzigen), voor de regionale treinen die je op de meeste andere trajecten tegenkomt koop je een kaartje dat binnen 2 maanden te gebruiken is op een zelf te kiezen dag en tijdstip.
> Als vooraf het scherm helemaal zwart was dan was het poortje niet in werking; je moet dan een ander poortje nemen.

Oh. Zijn er uitcheckpoortjes die niet in werking zijn? Hoe kan ik dat nu weten? Het scherm was - als ik het me goed herinner - helemaal zwart. Waarom staat er dan niet een tekstje op het scherm dat aangeeft dat het poortje niet werkt? Er zijn allerlei pakkende teksten als "buiten werking" die dat heel begrijpelijk maken. En als het toch allemaal elektronisch is, is het natuurlijk een kleine moeite om automatisch bij een poortje aan te geven dat het buiten werking is. Desnoods op een reserveschermpje.

De buurpoortjes waren allemaal drukbezocht en het ging allemaal zo snel dat ik niet goed kon zien wat er gebeurde. Uiteindelijk ben ik met iemand meegeglipt, en dat gaf geen enkel probleem. Dus het systeem maakt het alleen maar ingewikkeld, maar is uiteindelijk zo lek als een mandje.

Zijn er ook incheckpoortjes die niet in werking zijn dan? Hoe kan je dan weten of je bent ingecheckt?
Reputatie 6
Badge +2
Als een scherm van een poortje helemaal zwart is geldt dat meestal ook voor de andere poortjes in het rijtje, en ook voor de andere kant. Vaak zijn ze net nieuw en nog niet aangesloten/aangezet, zoals op Den Haag Centraal. Er zijn dan ook nog paaltjes. Maar het poortje kan ook kapot zijn, waarbij de andere het wel doen. Bij een scherm dat helemaal zwart is kan je hoogstwaarschijnlijk niet inchecken. In theorie kan alleen het scherm kapot zijn en het in-/uitchecken wel werken, maar als dat al voorkomt lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat dat bij meerdere tegelijk is, dus sowieso kan je bij een zwart scherm beter een andere kiezen, waarvan het scherm wel werkt, als die er is.
Dat lijkt me ook logisch op zich, al vraag ik me wel af waar die NS medewerker was, die er moet zijn.
Reputatie 6
Badge +2

Met je eenmalige OV-chipkaart kan je inderdaad altijd het station verlaten, zelfs als je bijvoorbeeld bent vergeten in te checken.

De ervaring van de vragensteller lijkt dit nu net te ontkrachten

Ik heb het geprobeerd. Je kan met een eenmalige chipkaart zonder ingecheckt te zijn inderdaad gewoon uitchecken.
Reputatie 4

Met je eenmalige OV-chipkaart kan je inderdaad altijd het station verlaten, zelfs als je bijvoorbeeld bent vergeten in te checken.

Ik heb het geprobeerd. Je kan met een eenmalige chipkaart zonder ingecheckt te zijn inderdaad gewoon uitchecken.
Lijkt me wel logisch omdat internationale tickets ook op z'n wegwerpkaart worden verkocht.
Reputatie 6
Badge +2

Lijkt me wel logisch omdat internationale tickets ook op z'n wegwerpkaart worden verkocht.

Dat gaat niet helemaal op, want zo'n kaartje is alleen verkrijgbaar als enkele reis of retour vanaf Nederland, niet voor een enkele reis of retour vanaf het buitenland. Dus je kan altijd inchecken.
Reputatie 1
Badge
maar op Woerden zijn de poortjes juist wel dicht en ook al heb je niet ingecheckt, dan kan je bij de poortjes wel uitchecken, dus hoe TS opgesloten raakte is mij een raadsel.
doossimpel± ze werken met de cyclus IN/UIT/IN dus als je geen IN hebt kom je er niet UIT
Reputatie 6
Badge +2
maar op Woerden zijn de poortjes juist wel dicht en ook al heb je niet ingecheckt, dan kan je bij de poortjes wel uitchecken, dus hoe TS opgesloten raakte is mij een raadsel.
doossimpel± ze werken met de cyclus IN/UIT/IN dus als je geen IN hebt kom je er niet UIT

Mijn recente ervaring is zoals gezegd dat dit niet waar is.
Je kunt inderdaad gewoon uitchecken zonder ingecheckt te zijn.

Reageer