Opmerking

• 20 oktober 2015
  • 12 reacties
  • 483 Bekeken

Afgelopen zondag maakte ik iets unieks mee.

Vanuit Den Haag per trein onderweg naar de Amsterdamse halve marathon, we waren net vertrokken uit Schiphol, deelde de conducteur mede dat de trein zou worden omgeleid en pas weer zou stoppen in Almere. Doodleuk. Zonder te hoesten. 'We slaan Amsterdam over'.

Om mij heen waren grofweg twee reacties zichtbaar.
Die van hardlopers die volslagen in paniek raakten: dachten zij eerst nog na 4 minuten rustig naar de start te wandelen, nu realiseerden zij zich dat ze niet eens op tijd zouden zijn om de laatste deelnemer te zien finishen. 
En toeristen: zich totaal niet bewust van de impact van de mededeling van zojuist. Ik zou wel willen weten hoe lang het duurt voordat een toerist door heeft dat hij in Almere staat en niet in Amsterdam, een stad die op sommige plekken steeds meer op Almere begint te lijken. Dat zou een stunt zijn, als de IJburg-citymarketing dat aan zou durven: "Almere. Gewoon in Amsterdam". Dat je terugkeert naar Japan met drie geheugenkaarten vol foto's van Almere. Episch.

Ik behoorde tot de eerste groep. Zelfs de even later wat zuur aangekondigde extra stop op Amsterdam Centraal ("blijkbaar willen er veel passagiers per sé in Amsterdam uitstappen") kon er niet voor zorgen dat ik op tijd aan zou komen in het voorste startvak van waaruit ik hoopte een toptijd te gaan lopen.

Maar wat zou het. 

Allereerst: ik loop geen toptijd. Ik loop best aardig, want mijn referentiekader zijn mensen die niet hardlopen. Ik ben niet voor niets géén lid van een atletiekclub - gezellig, maar erg slecht voor je ego. 
Ik leed dus geen schade. Maar sterker: deze onverwachte wending leverde me zelf wat op!

Zo moet ik zeggen dat het een hele ervaring was om te starten tussen mensen die waarschijnlijk meer genieten van de weg ernaartoe dan het doel op zich. 
Op sommige stukken ging het zó langzaam, dat mensen ons vroegen of we een stapje opzij wilden doen zodat de hardlopers er door konden.

Tweede leermoment: in tegenstelling tot wat veel mensen denken of hopen, is inhalen aan de zijkanten van de weg níet effectief. Ik weet niet of u bij @NSonline hardloopt, maar neem deze tip mee of verspreid hem: inhalen doet u gewoon dwars door het midden, door de as van de groep als het ware. Het is onvoorstelbaar, maar zowel de traagste als de snelste lopers positioneren zich aan de randen van de weg, beide waarschijnlijk met als doel om uit de luwte te lopen, uiteraard met de nodige fricties en enkeltrapperij tot gevolg. 

Want, derde leerervaring, mensen worden beesten als ze gehinderd worden in hun ultieme doel: een Facebook-update die zo'n 40 gedweeë likes moet opleveren van 'vrienden' die zich in werkelijkheid afvragen wat je bezielt om in je spaarzame vrije tijd met 17.000 onbekende zwetende, stinkende en enkeltrappende mensen de meest inspiratieloze route door de hoofdstad te rennen die je maar kunt verzinnen. Het schijnt dat ze op driekwart van de route niets hebben hoeven afzetten of omleiden omdat er toch geen ziel komt: je wilt er niet dood gevonden worden. Almere, gewoon in Amsterdam.

Kortom: ik en anderen zijn door dat extra ommetje niets tekort gekomen. Het heeft ons hooguit wat mooie ervaringen opgeleverd. Dat zou je echter niet zeggen als je dat schuimbekkende, woedende clubje felgekleurde hardlooppakjes vóór de start zag schreeuwen en schelden in de trein over 'nooit meer met het OV', 'we klagen ze aan' en ga zo maar door.

Maar voordat u schakelt naar de modus 'klacht' en de dozen met sussende NS-notitieblokjes, ballonnetjes, puzzelboekjes en pennen opent of internet bankieren opstart om mij en de tientallen andere klagende hardloopreizigers in hun klaaggedrag ter wille te zijn ter waarde van €1,72, wil ik u één ding vragen.

Doe het niet.

Het is niet nodig: niet voor mij en ook niet voor dat andere hardloopvee dat zich vrijwillig door een bezemwagen de stad door laat drijven, ver weg van de plekken waar het echt de moeite waard was. We hebben allemaal kunnen starten, kunnen rennen en kunnen finishen. Ophouden met mekkeren.

Als u dan toch graag een gebaar maakt, maakt u dat dan alstublieft namens al deze klagers richting mensen die wat minder makkelijk meekomen. Omdat ze de spierkracht niet bezitten om aan zo'n wedstrijd mee te doen, al zouden ze dat zo graag willen. Omdat ze eenzaam zijn maar best graag eens samen met iemand de trein zouden willen pakken, maakt niet uit waarheen. 
Of omdat ze vluchteling zijn en pas echt hebben afgezien, en nog lang niet bij de finish zijn maar dat oh o graag zouden willen. 

Zelfs als die finish ligt in Almere.

Bedankt, namens alle klagers die eigenlijk niks te klagen hebben,

George Ziedses des Plantes

12 reacties

Ik moet toch even zeggen dat ik je bericht met veel plezier gelezen heb, George. Het is zowaar een odyssee 🙂 Ik ben blij om te lezen dat je ondanks de strubbelingen onderweg toch met een positieve insteek aan de start hebt kunnen verschijnen. Bedankt voor het plaatsen van deze leuke bijdrage en de tips!
Reputatie 7
Badge +4
Uw verhaal zou als column in de NRC niet misstaan 😉
Reputatie 3
Badge
Briljant verhaal! Ik hoop dat NS de ondertoon oppikt, dan doe ik het met de boventoon 🙂.
Dank voor de leuke reacties (nu NS nog :-))!

Ik merk dat in station Schiedam Centrum de reizigers durven niet eens om klantservice i-knop te aandrukken en bellen enzovoorts! Kunnen ze niet in Nederlands spreken ofzo? Of dat ze heeft onvoldoende spreekvaardigheiden. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat is de relevantie van deze opmerkingen in een topic van 4 (vier!) jaar geleden?

Nee,Er is dagelijkse inzien de omstandigheden van de reizigers. 

Badge +3

Dus als ik het goed begrijp krijg je bij het drukken op de blauwe Info-knop iemand die geen fatsoenlijk Nederlands spreekt? Hmm... :thinking:

Maar om welke dagelijkse omstandigheden van de reizigers gaat het?

Reputatie 4

Wat is de relevantie van deze opmerkingen in een topic van 4 (vier!) jaar geleden?

Ik denk dat het een reiziger is die geen nieuw topic hierover durft te starten, omdat hij/zij bang is dat hij dan de huisregels van de NS community overtreedt...

Dus als ik het goed begrijp krijg je bij het drukken op de blauwe Info-knop iemand die geen fatsoenlijk Nederlands spreekt? Hmm... :thinking:

Maar om welke dagelijkse omstandigheden van de reizigers gaat het?

Ik bedoeld niet op mijn persoonlijk,maar gericht aan de reizigers,hun willen reisinformatie,NS fietsenstalling en OV fiets huren,aldie info-knoppen durven ze niet opdrukken,en daarom ik twijfel dat de reizigers problemen met onze taal. 

Badge +3

Het indrukken van knopjes is niet gevaarlijk, en als er een taalbarrière is dan spreekt men bij NS in ieder geval Engels.

Reputatie 7
Badge +3

Zullen we een nieuw topic openen over dit onderwerp en een moderator verzoeken de relevante berichten naar dat nieuwe topic te verplaatsen?

Reageer