Oss: 'bakfiets' onder de trein. Wat een drama !

• 20 september 2018
  • 53 reacties
  • 1414 Bekeken

Reputatie 7
Beste communityleden,

Wat een verschrikkelijke ramp in Oss: een 'bakfiets' met een volwassen bestuurster en vijf kinderen rijdt dwars door de spoorboom onder een trein. Vier kinderen op slag dood.

We lezen alles over verschrikkelijke natuurrampen en aanslagen, maar op de een of andere manier komt dit heel hard aan. Het zal wel zijn, omdat ik ook kinderen heb en die plek ken, zeker ?

Ik hoop, dat de twee overlevenden het uiteindelijk zullen overleven zonder te veel handicaps, zowel lichamelijk als geestelijk en dat ook de conducteur, de machinist, de hulpverleners en al die getuigen er weer bovenop komen.

We kunnen het alleen maar eens zijn met Pro Rail: de beste overweg is geen overweg.

53 reacties

Een ontzettend trieste, verschrikkelijke gebeurtenis :(

Het gaat ons allen niet in de koude kleren zitten. We leven ontzettend mee met de nabestaanden, slachtoffers, treinpersoneel en alle betrokkenen.

Ook ik heb een dochter... Woorden schieten te kort 😞
Reputatie 7
Badge
Wat een vreselijk ongeluk inderdaad. 😞 Hoe kunnen dit soort dingen toch steeds weer gebeuren. Er zijn al zo veel ongelukken geweest op overwegen.
Ik denk dan ook dat ongelijkvloerse overwegen toch echt beter (en vooral veiliger) zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad buitengewoon triest. Het lijkt te gaan om een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden.

Ik hoorde de eerste berichten vanochtend op de radio. Inmiddels zijn er meer details bekend over de toedracht van het noodlottige ongeval. Het zou gaan om een ongeval met een elektrische bakfiets van het type Stint waarvan mogelijk de remmen niet gewerkt hebben. Dat is te triest voor woorden en ik kan me goed voorstellen dat er vraagtekens gezet worden bij het gebruik van dit vervoermiddel.
https://www.parool.nl/amsterdam/kinderopvang-doet-elektrische-bakfiets-in-de-ban-na-drama-oss~a4604810/
Reputatie 7
Badge
Inderdaad buitengewoon triest. Het lijkt te gaan om een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden.

Ik hoorde de eerste berichten vanochtend op de radio. Inmiddels zijn er meer details bekend over de toedracht van het noodlottige ongeval. Het zou gaan om een ongeval met een elektrische bakfiets van het type Stint waarvan mogelijk de remmen niet gewerkt hebben. Dat is te triest voor woorden en ik kan me goed voorstellen dat er vraagtekens gezet worden bij het gebruik van dit vervoermiddel.https://www.parool.nl/amsterdam/kinderopvang-doet-elektrische-bakfiets-in-de-ban-na-drama-oss~a4604810/

Wat een nachtmerrie. 😞
Ze hadden beter eigenlijk zo snel mogelijk weg moeten rennen zodat ze veilig achter de spoorbomen zouden kunnen komen.
En de fiets...tja gewoon maar laten staan. Mensenlevens zijn gewoon belangrijker dan zo'n fiets.
Dus dat is dan ook de tip die ik iedereen kan geven. Of je nou met de auto of de fiets op een spoorwegovergang bent beland en de spoor bomen gaan dicht en je kan niet wegkomen...dan is de enige tip die ik kan geven....ren voor je leven en laat die fiets of auto gewoon op het spoor achter. Meestal duurt het een aantal seconden voordat de trein bij de overgang is nadat de spoorbomen zijn dicht gegaan. In die seconden moet je gewoon hard wegrennen.
Badge +3
Op zich zijn die dingen veilig genoeg voor op een fietspad of een rustige woonwijk e.d. Ze rijden hier overal rond en er passen 6 tot 10 kinderen (peuters/kleuters) in.

Maar een groot probleem is dat alle zitplaatsen in de bak 'childproof' veiligheidsgordels hebben. Soms zelfs drie- of vierpuntsgordels zoals een Maxi Cosy.

Je springt daar dus niet zomaar even uit als zo'n ding stilvalt op een gevaarlijke plek (dat wil je normaal gesproken ook niet met kids, maar in dit geval is het fataal geworden...)

Bovendien kan een bestuurder hem ook niet met gemak even aan de kant duwen of achteruit trekken. Bij geen bestuurder op de 'treeplank', een storing of lege accu worden de wielen namelijk geblokkeerd.

Erg triest inderdaad.
Reputatie 7
Badge
Op zich zijn die dingen veilig genoeg voor op een fietspad of een rustige woonwijk e.d. Ze rijden hier overal rond en er passen 8 tot 10 kinderen (kleuters) in.

Maar een groot probleem is dat de zitplaatsen in de bak 'childproof' veiligheidsgordels hebben. Je springt daar dus niet zomaar even uit als zo'n ding stilvalt op een gevaarlijke plek (dat wil je normaal gesproken ook niet met kids, maar in dit geval is het fataal geworden.

Bovendien zal de bestuurder hem ook niet met gemak even aan de kant kunnen duwen of achteruit trekken. Ik hoorde dat bij geen bestuurder, een storing of lege accu de wielen namelijk blokkeren.

Erg triest inderdaad.

Ja dan is het inderdaad allemaal wat moeilijker. En dat de wielen op zo'n moment blokkeren is natuurlijk helemaal eng. 😞
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb uit de berichtgeving juist begrepen dat het in dit geval niet ging om een vervoermiddel dat midden op de overweg was stilgevallen (ook een nachtmerrie) maar juist om een vervoermiddel dat niet kon remmen en daardoor op de overweg is terechtgekomen. Ik kan me het scenario nog niet voorstellen. Is de bestuurder tegen de slagboom aangereden? Op sommige beelden zie ik een ontwrichte slagboom die blijkbaar de Stint niet heeft kunnen tegenhouden.

Wat een onwaarschijnlijk ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Reputatie 4
Echt een verschrikkelijke en buitengewoon tragische gebeurtenis inderdaad 😢

Naast het medeleven voor de nabestaanden die hun kinderen hebben verloren, leef ik ook mee met die arme machinist die dit ongeval heeft zien gebeuren en helemaal machteloos was. Hij verdient alle steun die er maar te bieden is.

Maar ook de hulpverleners verdienen nu een hele sterke schouder. Ik weet dat zij er op getraind zijn om hiermee om te gaan, maar een ongeval zoals dit zal een behoorlijke impact hebben.

Heel veel sterkte !
Reputatie 7
Badge
Voor de ouders van die kinderen vind ik het ook verschrikkelijk hoor. Die zijn nu hun kinderen kwijt voor altijd.
Voor een ouder is dat het ergste wat er kan gebeuren volgens mij.
Reputatie 7
Badge
Ik liep net naar beneden en ik hoorde mij ouders toevallig ook al praten over het ongeluk.
Badge +3
De tweet om 10:08 van Roger van Boxtel had ik gemist, maar bij deze (voor het archief). En @voorbererov toont respect.

https://twitter.com/rogervanboxtel/status/1042686904003686400

Badge +3
En @voorbererov toont respect.
Dat moest dus @mijvoorbeterov zijn op Twitter.
Badge +3
Ik ben niet zo van de Telegraaf, maar lees zojuist dit:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2586571/kanttekeningen-geplaatst-bij-introductie-stint

SWOV maakte zich zorgen over het feit dat iemand van zestien of ouder zonder rijopleiding tien kinderen zou kunnen vervoeren. Als compromis is besloten dat de fabrikant van de Stint trainingen aanbiedt bij de aankoop van de bakfiets.

Dat vond de minister genoeg dus, want ik zie vaak bakfietsen (herinnert u zich de bierfietsen?) die veel logger zijn en helemaal geen verzekeringsplaatje e.d. nodig hebben..

Maar ja, bij aankoop een trainig? En volgende maand moet weer iemand anders met zo'n ding op pad, en wie regelt de training dan? Doe gewoon een rij/vaardigheidsbewijs dan!

Een Uber chauffeur vind ik ook geen taxi, da's gewoon een deelauto waar je geen garanties hebt.. Kan je net zo goed gaan liften. Een soort keurmerk/examen op zijn minst dus, óók voor Stints bestuurders (>16 jaar).

Het ministerie gaat het toelatingsproces voor stints, maar ook voor andere licht gemotoriseerde voertuigen met een maximumsnelheid van 25 km per uur, opnieuw tegen het licht houden. De politie, de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de NS en ProRail onderzoeken het drama in Oss.
Reputatie 7
Die hele Stint en vooral de leverancier moeten nauwkeurig onder de loep worden genomen.

Op het Nederlandse Journaal werd gemeld, dat er 2 instanties zich zorgen maakten: de SWOV én de RDW.
Euh... dan heb je zo ongeveer alle experten genoemd.

Er zijn getuigenissen, dat ze schreeuwde, dat de remmen niet werkten.
Eerdere versies van de Stint hadden nog een noodstop. Deze niet.

Je zou dan verwachten, dat de leverancier vraagt die dingen niet meer te gebruiken voordat de reden is gevonden.
Wat raadt de fabrikant de gebruikers aan ? "Volg je gevoel."
Reputatie 7
Badge +3
Ik kwam pas geleden zo'n Stint tegen op het fietspad, ik had daarvoor nog nooit zo'n ding gezien. Het zijn een soort brede, rijdende badkuipen waar ze een Segway achterop gemonteerd hebben. Ik schok van de breedte en de snelheid, die dingen gaan echt behoorlijk hard. Het lijkt me dat je toch even flink moet oefenen voor je met zo'n gevaarte veilig de straat op kunt.
Reputatie 7
Badge
Ik dacht de hele tijd dat het om een fiets ging. Maar dat is helemaal niet waar. Een stint is heel wat anders (zoals Tamzin ook al omschreef).
ik vind die dingen echt heel gevaarlijk. En ik ben van mening dat die stints gewoon verboden moeten worden.

Voor de gene die niet weten hoe een stint eruitziet.

Het is eigenlijk gewoon een soort step waar een grote bak aan de voorkant zit. De stint kan maximaal 14 km per uur, (maar in de praktijk kunnen ze sneller ongeveer 17km per uur)
Aan al het vervoer kleven enorme risico's en hier gaat het zoals het lijkt om een treurige samenloop van omstandigheden. Dat instanties nu opeens openlijk vraagtekens zetten bij dit vervoermiddel NADAT er een noodlottig ongeval is gebeurt daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Als je vraagtekens hebt bij de veiligheid van een vervoermiddel had je deze als instanties nooit mogen toelaten tot de vraagtekens beantwoord zijn.

Vooruit lopen op de werkelijke oorzaak leidt slechts tot speculaties waar de betrokkenen/nabestaande niets aan hebben, daar wil ik dan ook absoluut niet aan mee doen. Ditzelfde ongeval had ook plaats kunnen vinden met een taxi busje waarin elke dag ook weer duizenden kinderen worden vervoerd, hadden we dan de taxi busjes ter discussie gesteld ???

Laten we gewoon afwachten wat de uitkomsten zijn van de onderzoeken naar dit noodlottige ongeval en dan kijken naar mogelijkheden om dit in de toekomst te voorkomen.
Reputatie 7
Badge
Aan al het vervoer kleven enorme risico's en hier gaat het zoals het lijkt om een treurige samenloop van omstandigheden. Dat instanties nu opeens openlijk vraagtekens zetten bij dit vervoermiddel NADAT er een noodlottig ongeval is gebeurt daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Als je vraagtekens hebt bij de veiligheid van een vervoermiddel had je deze als instanties nooit mogen toelaten tot de vraagtekens beantwoord zijn.

Vooruit lopen op de werkelijke oorzaak leidt slechts tot speculaties waar de betrokkenen/nabestaande niets aan hebben, daar wil ik dan ook absoluut niet aan mee doen. Ditzelfde ongeval had ook plaats kunnen vinden met een taxi busje waarin elke dag ook weer duizenden kinderen worden vervoerd, hadden we dan de taxi busjes ter discussie gesteld ???

Laten we gewoon afwachten wat de uitkomsten zijn van de onderzoeken naar dit noodlottige ongeval en dan kijken naar mogelijkheden om dit in de toekomst te voorkomen.

Wat is dit nou weer?
Ik vind zo'n bak er niet eens veilig uitzien. Alle mensen die ik ken heb ik gevraagd wat zij vinden van dit voertuig en of zij vinden dat kinderen hier veilig in vervoerd kunnen worden en allemaal hebben ze gezegd ONVEILIG.
Je kan dit toch niet vergelijken met een bus? Die kinderen zitten op zo'n ding in de buitenlucht. In een taxi busje zit je tenminste nog veilig binnen en ben je beschermd door de carrosserie. Dat is een heel groot verschil hoor. In zo'n stint ben je gewoon een zwakke weggebruiker.
Tuurlijk kunnen er altijd wel ongelukken gebeuren. Maar dat kan ik dan overal wel op zeggen.
Dus als ik (bijvoorbeeld) na het fluitsignaal instap in een trein en word staand gehouden en ik ga ook zoiets zeggen van (ja maar overal kleven wel risico's aan vast)....kom ik daar mee weg dan? Ik denk het niet.
Appels met Peren vergelijken heeft nooit geen zin.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben het geheel met @JBa eens. Uit één ongeval in een onwaarschijnlijke en trieste samenloop van omstandigheden kunnen geen algemene conclusies getrokken.

Vandaag las ik dat er in 1968 68 mensen om het leven zijn gekomen op spoorwegovergangen. Dat waren er 9 in 2017 en 4 in 2016. Dat toont al aan hoeveel veiliger het verkeer geworden is. Ook al omdat er in de afgelopen decennia al veel overwegen zijn verdwenen. Absolute veiligheid is een illusie en het lijkt me dan ook iets te veel van het goede om alle overwegen op te heffen en te vervangen of op te heffen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er altijd gekeken moet worden naar verbeteringen.

Ik kan me de verslagenheid overigens goed voorstellen. Juist omdat het verkeer steeds veiliger geworden is komt noodlottig ongeval als dit extra hard aan.
Reputatie 7
Badge
iMark@. Zou je misschien een linkje willen laten zien waarin staat dat het verkeer steeds veiliger word?
Reputatie 7
Badge +3
Sinds de piek in 1972 is er een bijna constante daling van het aantal verkeersdoden in Nederland. Dat is des te significanter omdat het aantal verkeersdeelnemers veel groter is en er veel meer verkeersbewegingen zijn dan in 1972 met 3264 dodelijke slachtoffers. Er kan ook nog worden aangetekend dat de verkeersdeelnemers steeds ouder worden. Een kleine stijging tussen 2015 en 2016 zegt dan ook niet zoveel. Als het basisaantal zo laag is, is iedere stijging meteen significant in de statistieken.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16/aantal-verkeersdoden-stijgt-naar-621-in-2015

Het maakt een enorm verschil: meer dan 3200 slachtoffers in 1972 tegen ongeveer 600 per jaar nu. Het lijkt me een gerechtvaardigde conclusie dat het verkeer steeds veiliger is geworden.
Reputatie 7
Badge
Dit linkje zegt iets anders. Hier staat dat er minder doden zijn onder de automobilisten maar dat het aantal doden onder de fietsers juist is toegenomen. In de meeste gevallen is er dan ook een auto bij betrokken.
https://www.nu.nl/weekend/4296038/onveilig-verkeer-geworden.html
Badge +3
Het aantal doden onder de fietsers is niet toegenomen.

In 1996 waren er 1251 verkeersdoden. 19,1 procent daarvan was een fietser. In 1996 overleden dus 0,191 x 1251 ≈ 239 fietsers in het verkeer. In 2015 (het laatste jaar waarvan het CBS cijfers geeft) waren er 621 verkeersdoden. Ongeveer 30 procent daarvan was een fietser. In 2015 overleden dus ongeveer 0,3 x 621 ≈ 186 fieters in het verkeer. Er kwamen in 2015 dus zo'n 50 fietsers minder om het leven in het verkeer dan twintig jaar daarvoor.

Gemeten naar aantal dodelijke ongelukken is het verkeer dus ook voor fietsers veiliger geworden.
Reputatie 7
Badge
Het aantal doden onder de fietsers is niet toegenomen.
Dat is niet wat in mijn linkje staat anders.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is een discutabele interpretatie van de cijfers.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/17/in-2017-meer-verkeersdoden-op-de-fiets-dan-in-de-auto

Er zijn in totaal minder verkeersdoden te betreuren in de afgelopen jaren. In absolute aantallen blijft het aantal verkeersdoden onder fietsers ongeveer gelijk maar is het aantal dodelijke slachtoffers onder automobilisten en inzittenden al decennia aan het dalen.
Verder is het aantal verplaatsingen per fiets met meer dan 15% toegenomen.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl214403-fietsgebruik

Wanneer het aantal slachtoffers dan ongeveer gelijk is gebleven dan is per saldo het fietsen veiliger geworden, afgezet tegen het toegenomen aantal verplaatsingen.

Er is wel een opmerkelijke stijging te betreuren van het aantal (zeer) ouderen dat verongelukt, vooral op e-bikes. Maar als dat mensen die zijn die voorheen helemaal niet fietsten dan is de stijging wel verklaarbaar.

Reageer