beantwoord

Ouderwetse afstempelautomaat.

• 13 oktober 2015
  • 21 reacties
  • 413 Bekeken

Ik heb van de NS nog een "ouderwets" kaartje toegestuurd gekregen en moet dat afstempelen.
Waar bevinden zich nog afstempelpalen op station utrecht centraal b.v.?
icon

Beste antwoord door Loes 13 oktober 2015, 14:09

Zet een zaklamp op de achterkant van het kaartje en zorg dat het licht erdoorheen gaat. Dan ziet u aan de voorzijde dat in het kaartje een chip en antenne zit. Alle stempelautomaten zijn buiten dienst gesteld, aangezien elk kaartje een chip heeft, behalve e-tickets en buitenlandse vervoersbewijzen.
Bekijk origineel

21 reacties

Hoi Carla, en welkom!

Wat voor kaartje heb je precies ontvangen?
Hoi Carla, en welkom!

Wat voor kaartje heb je precies ontvangen?
Een tot 0107-2016 te gebruiken kaartje. Dagkaart Klasse 2
CIV 1184
Reputatie 7
Badge +4
Vermoedelijk hoeft u niet af te stempelen en zit er een chipje in waarmee u in moet/kunt checken.
Ik ga er inderdaad vanuit dat je een dagkaart hebt, waarmee je kunt in- en uitchecken. Als je wil, mag je een foto van de dagkaart (voor- en achterkant) sturen naar forum@ns.nl. Dan kan ik met je meekijken.
Vermoedelijk hoef je niet af te stempelen en zit er een chipje in waarmee je in moet/kunt checken.

Ik kan zo met het blote oog geen chipje ontdekken tenzij dat verwerkt zou zitten in het zilveren lijntje dat aan de onderkant van het kaartje te zien is.
Zet een zaklamp op de achterkant van het kaartje en zorg dat het licht erdoorheen gaat. Dan ziet u aan de voorzijde dat in het kaartje een chip en antenne zit. Alle stempelautomaten zijn buiten dienst gesteld, aangezien elk kaartje een chip heeft, behalve e-tickets en buitenlandse vervoersbewijzen.
Ik denk dat u een mee reiskaart bedoelt voor 2 dagen, bij deze schrijft u de datum op het vakje. u kunt hier 2 dagen mee reizen met iemand die een geldig vervoersbewijs heeft.
Reputatie 7
Badge +4
Een meereiskaart van de spoordeelweken functioneert ook met een chip, de 2>1 upgrade werkt wel zoals u het beschrijft al moet je het opschrijven omdat stempelen niet kan. Mevrouw heeft echter een dagkaart.
Wellicht is het handig dat we even wachten tot Carla ons duidelijkheid geeft over wat ze heeft ontvangen.

Carla, als je wil kun je mij nog een foto sturen via forum@ns.nl. Als je dit niet wil, kun je ook omschrijven wat er op jouw vervoerbewijs staat.

Hoe dan ook is het inderdaad zo dat je jouw vervoerbewijs niet hoeft af te stempelen: dit is al een tijd niet meer mogelijk/nodig.
Sivan, ik heb je in een eerder antwoord de beschrijving van het kaartje gegeven . Ik ga het advies opvolgen het kaartje met een zaklantaarn te bekijken. Alle andere antwoorden wil ik voor bednaktne maar lijkem me niet relevant. Ik kreeg het kaartje van de NS nadat ik perongeluk twee kaartjes geactiveerd had i.p. v. 1. Geweldige service van de NS, waarvoor dank.
Wel jammer dat mijn, in mijn ogen eenvoudige vraag, niet tot een antwoord leidt van de Ns zelf.
Ik los het morgen wel op, als ik van plan ben met het kaartje te reizen. Ik resi vanaf 2006 metd e NS en ben redelijk op de hoogte van de procedures. Alleen dit stelde me voor een 'probleem". Ik hoop op begrip van de NS conducteurs/trices

Heb inmiddels dit advies opgevolgd en ja, er zijn chipjes zichtbaar, of beter gezegd een chip en een 'antenne"(?).
Bet ekent dit dat ik het kaartje wel voor de "poortjes" kan houden"?
Ja, die "antenne" ofwel chip zorgt ervoor dat de poortjes bij inchecken openen en visa versa. Veel reisplezier gewenst.
Ja, die "antenne" ofwel chip zorgt ervoor dat de poortjes bij inchecken openen en visa versa. Veel reisplezier gewenst.

Dank je wel voor de duidelijke uitleg!
Graag gedaan 🙂.
Om een idee te geven hoe het eruit ziet:

http://www.smartcardsupply.com/images/p_contactless01.gif

Dat chipje is maar klein, het opvallende (en in een OV-chipkaart vaak defecte) is de antenne, de lus die je ziet.
Reputatie 1
Badge
Je kan het zo zelf zien door een gebruikt kaartje-als het een dag in de regen heeft gelegen, los te scheuren. OF een gebruikt bib-boek van de sticker achterin te ontdoen-zie je hetzelfde. Of die van GVB of RET voor die metro.
Ouderwetse stempelautomaten zijn nog in gebruik in Zuid-Limburg tbv gebruiker EuRegiodagkaart. waarom er zo ontzettend lang over gedaan wordt om ze weg te halen snap ik niet-lijkt me dat nog vele Oosteuropese steden er blij mee zullen zijn als vernieuwing van hun gaatjesknippers.
Lieve mensen, nogmaals bedankt voor de uitgebreide reakties. Inmiddels heb ik vandaag mijn kaaartje gebruikt en het ging perfekt. Gewoon voor het schermpje van het poortje houden, net als bij de reguliere OV-NSkaart en 'een kind doet de was".;-)
Goed om te lezen Carla. Er zijn bij mijn weten ook niet echt kaartjes meer in de omloop zonder chip (we noemen dit eenmalige chipkaarten), op een aantal acties na, zoals de 2-1 upgrade waar Thom het over had. Ga er dus vanuit dat je bij NS altijd in- en uitcheckt wanneer je met een 'kaartje' reist.
Zie de laatste discussie over het Euregioticket dat de uitspraak "Ga er dus vanuit dat je bij NS altijd in- en uitcheckt wanneer je met een 'kaartje' reist" dus niet klopt!!!
Reputatie 7
Badge +4
In het Eurgeiokaartje dat je bij NS koopt, zit wel degelijk een chip. Uiteraard is die er niet als je de Euregioticket in Aken of Luik koopt.

Buitenlandse reizigers checken ook niet uit maar openen met een code op de e-ticket. Die uitzonderingen zijn voorlopig nog wel. NS weet en erkent dat. Voor de meeste reizen met NS gaat het echter zonder meer op.
Alleen de NS heeft er een chip in!!
Ook binnenlandse Euregiotickets hebben er soms geen chip inzitten (zie afbeelding van een zeer recent kaartje) en hebben ook geen QR-code... Dit is ook één van de redenen dat de poortjes in Sittard niet dicht kunnen.

Reageer