beantwoord

OV Chip in-uitcheckpalen staan op Utrecht HC in de weg voor blinden.

• 13 June 2015
  • 9 reacties
  • 379 Bekeken

Zie deze foto. Rondom de palen zijn op Hoog Catharijne op de grond geen voelbare markeringen aangebracht. Vandaag heb ik gezien dat een man met een blindenstok tegen zo'n paal aan botste.

icon

Beste antwoord door Stephan NS 15 June 2015, 08:28

Bekijk origineel

9 reacties

Ik geloof meteen dat middels de app het saldo kan worden voorgelezen, maar dat neemt het probleem van het niet eigenhandig kunnen verhogen niet weg. Een OV-chipkaart automatisch laten opladen vindt ik vragen om problemen. Er hoeft maar iemand je kaart in handen te krijgen en die kan gaan en staan waar ie wil op jou kosten. Ik weet ook wel dat je de kaart kan laten blokkeren, maar dan moet je wel merken dat je hem kwijt bent. Ik heb ooit mijn OV dagen lang niet nodig en let er dan ook niet op, in die paar dagen kan er al iemand 4 keer het halve land door zijn gereisd. Dat is eigenlijk het ding met alle zogenaamde ' oplossingen' voor dit probleem. Neem bijvoorbeeld mijn voorbeeld van het ov-chip+ verhaal. Je hoeft niet langer in te checken, je kan bellen voor je treinreis en het wordt later van je rekening afgeschreven. Probleem opgelost .....of?
Het is een oplossing die maar half werkt, en wel om de volgende redenen:
- Je checkt niet langer in en uit. De conducteur checkt middels een RFID lezer of je bent ingecheckt ja of nee. Ergo, als jij niet incheckt maar enkel dat abonnement op je kaart hebt staan reis je altijd wit, ook als je zwart reist, want ik geloof er niks van dat conducteurs op de een of andere manier kunnen zien of jij inderdaad naar die mensen hebt gebeld.
- Je boekt een ov-chip+ reis middels de NS klantenservice. Ik kan het mis hebben, maar ik geloof dat deze klantenservice 24/7 beschikbaar is. Niet zo voor ov-chip+, die door de weeks als ik het goed heb onthouden van 09:00 tot 22:00 beschikbaar is en in het weekend zelfs van 09:00 tot 17:00. Ergo, ik kan nooit op tijd komen op mijn werk als ik daar om 9 uur moet zijn, wat mij een vrij normale begintijd van een werkdag lijkt, en even een zaterdagavond in de stad zit er ook niet in want na 5 uur gaat de lijn dicht, tenzij ik natuurlijk van te voren exact afspreek wanneer ik ga reizen en op de klok ga reizen. Ik kan je vertellen, dat is niet bepaald lekker reizen en sowieso ook niet erg realistisch aangezien de NS vaaker tegen vertragingen aanloopt dan ik tegen obstakels.

Dat was me een beetje een preek, maar dat de toegankelijkheid van dit systeem op de 2e, of zelfs 5e plaats is gekomen tijdens de implementatie lijkt me na dit alles toch vrij duidelijk. 🙂
Reputatie 2
@zersiax
Kan je dat niet lezen via de ns-app. Ik heb net geoefend en kan nu met m'n ogen dicht het saldo laten voorlezen.
Dat moet toch ook via de website kunnen?
En automatisch opladen is misschien ook wat?
Reputatie 2
Het is juist de bedoeling dat blinden met hun tast-stok ergens tegenaan slaan. Het zit ook in het woord: tast-stok.

Bijv: tegels met ribbels die slechtzienden naar een muur leiden. Dat is een herkenningspunt en het leidt een slechtziende (omdat je er met een stok tegen kan slaan).

Probeer het zelf maar eens: de deur in je huis vinden als er geen meubels staan. Of als er wel meubels staan.

Blinden kan dit paaltje niets schelen. Er zal we vaker een obstakel, kinderwagen of wat dan ook, ergens staan.
We hebben dit verder uitgezocht: per 31 juli komt die tijdelijke passage helemaal te vervallen en wordt de 'oude' looproute van en naar Hoog Catharijne weer hersteld. Het signaal van het ontbreken van de geleidestroken hebben we doorgezet naar ProRail.
Goed dat je dit hier meldt, wim.vogel.52. Veiligheid vinden wij zeker belangrijk, het is niet de bedoeling dat reizigers met een visuele beperking tegen paaltjes aanlopen. Ik ga je melding doorzetten.

Groet,
Stephan
Deze forumgebruiker heeft er ook al meerdere topics over geopend. Uiteraard heeft dat tot geen enkele aanpassing van de zijde van NS geleid.
@ Zersiax

Wow, wat een verhaal zeg en daar schrik ik eerlijk gezegd van, dat anno 2015 door de NS zo weinig rekening wordt gehouden met blinden en slechtzienden...
Nog erger vind ik dat de NS kaartautomaten totaal niet zijn 'ingericht' voor deze groep.. En dan te bedenken dat de loketten met bemensing op alle kleine en middelgrote stations zijn wegbezuinigd. Een zeer slechte zaak dat de NS blijkbaar totaal geen rekening heeft gehouden met deze kwetsbare en afhankelijke groep. Onbegrijpelijk
het hele ov-chipkaart systeem is één grote onwenselijke situatie als het om visueel gehandicapten gaat. Het maakt een spontane treinreis iets wat bijna een onmogelijkheid wordt. Je moet maar hopen dat je uberhaupt de incheckpaal kan vinden, dan moet je maar hopen dat je genoeg saldo hebt, zoniet heb je een probleem want je kan dat alleen niet fatsoenlijk opwaarderen. "dat kan bij het loket van het station wel" wordt je dan vriendelijk verteld. Kan wel zo zijn, maar laat nu niet ieder station een loket hebben? Het is zelfs zo erg dat conducteurs dit dondersgoed weten en niet-ingecheckte blinde treinreizigers soms niet eens afkeuren. Dan heb ik het nog niet eens gehad over ov-chip_, die hier een oplossing voor zou moeten vormen maar meer een tijdelijke pleister op de wond is die nog eens flink lek is ook en laat ik al helemaal niet beginnen over wat voor implicaties de inmiddels op enkele stations geplaatste poortjes hebben. Dat dit gebeurt op Uutrecht CS is, hoewel het niet rechtstreeks iets met de OV-chipkaart te maken heeft, na deze lijst helaas niet meer iets waar ik verbaasd over kan reageren.

Bron: Ik ben zelf blind en reis vaak zat met het OV, een reismethode die voor mij een uitkomst zou moeten zijn om me in dit land te verplaatsen.
Dat lijkt me een zeer pijnlijke ervaring voor deze groep mensen. Ik hoop dat dit snel wordt opgepakt, want dit is geen wenselijke situatie.....

Reageer