beantwoord

OV Chipkaart / automatisch opladen E 10 / bij saldo E 5 / poortje NS - werkt dit ??

• 18 januari 2015
  • 7 reacties
  • 535 Bekeken

Stel dat de OV Chipkaart ingesteld staat op automatisch opwaarderen met E 10 als minimum E 5 is.
Dit is gebaseerd op instaptarief OV (GVB, Connexxion).

1/. Nu kom je door omstandigheden in de situatie dat je met de NS moet reizen.
Als je nu bij poortje van NS station komt, dan blijft het poortje dicht neem ik aan.
Klopt dit ?

2/. als je niet door poortje komt, is er een oplossing nodig.
a. kan je opwaarderen met E 10 als er bijv. nog E10 saldo op de kaart staat
Kom je nu door het poortje ?
b. als je opwaarderen automatisch verhoogt naar E 20 bij minimum saldo E 16,
werkt dit meteen als iemand dat online regelt (kan dit ook bij servicepunt
op NS station ook op zondag toegankelijk neem ik aan, in winkelcentra op Zo
alhier niet)

3/. Andere opties ? (om door poortje te komen)

4/. Als je iemand wegbrengt of ophaalt, dan heb je als je naar perron saldo op de OV chipkaart
nodig (je moet door poortje) ?. Kan dat niet meer zonder OV chipkaart ?

Bvd.
icon

Beste antwoord door Stephan NS 19 januari 2015, 10:55

Stel dat de OV Chipkaart ingesteld staat op automatisch opwaarderen met E 10 als minimum E 5 is.

Als je nu bij poortje van NS station komt, dan blijft het poortje dicht neem ik aan.
Klopt dit ?

Het NS-abonnement op je ov-chipkaart bepaalt wat het minimumbedrag is, dat op je ov-chipkaart moet staan. Als je een NS-abonnement hebt is dit €10, als je geen NS-abonnement hebt is dit €20. Als je saldo op de kaart niet voldoende is, zal het poortje inderdaad niet opengaan. Echter, als je automatisch opladen hebt, zal het saldo automatisch worden opgeladen en gaat het poortje gewoon open. Je hoeft dan dus niet apart naar de kaartautomaat.

Zeker, opwaarderen kan bij de kaartautomaat. Na het opwaarderen kun je door het poortje. Zoals hierboven vermeld, is dit bij automatisch opladen niet iets waar je rekening mee hoeft te houden.

alhier niet)

Dan kom je zeker door het poortje.

Nee, er moet voldoende saldo op de ov-chipkaart staan.

4/. Als je iemand wegbrengt of ophaalt, dan heb je als je naar perron saldo op de OV chipkaart

Dat kan bij poortjes inderdaad niet meer zonder ov-chipkaart. Als je echter binnen 60 min uitcheckt op hetzelfde station, krijg je het instaptarief wat je bij het inchecken hebt betaald weer teruggestort.
Bekijk origineel

7 reacties

Als je incidenteel met NS reist: Zet bij een kaartautomaat handmatig saldo op je kaart. Daarna MOET je bij een CICO inchecken als je op reis gaat ! Niet vergeten; anders reis je zwart.
Badge +3
Ik geloof dat het in theorie mogelijk kan zijn dat je dan bij NS de melding Saldo te laag krijgt omdat ook na het laden van 10 euro er niet genoeg saldo op de kaart staat, maar dat je direct opnieuw je kaart voor de lezer kunt houden om een tweede keer met 10 euro op te laden en dan vervolgens alsnog kunt inchecken.

De antwoorden op uw vragen:
1. Zie boven.
2a. Ja en ja.
2b. Je moet de wijziging bij een ophaalautomaat op je kaart laden, daarna is het bedrag gewijzigd.
3. Hard trappen?
4. Nee, maar als u binnen 60 minuten uitcheckt op hetzelfde station waar u bent ingecheckt, krijgt u uw instaptarief terug en kost het niets.
Ik denk dat bijboeken handmatig in de persoonlijke situatie veiliger is. Ik hoopte dat na je de kaart opnieuw opgeladen zou worden. Dat is niet zeker.

Omdat de persoon die de OV chipkaart gebruikt, beperkingen heeft en dat zelf niet even oplost, probeer ik het vooraf zo op de OV chipkaart te regelen, dat er geen onnodig oponthoud ontstaat. De persoon sluit aan bij een groep die internationaal reist. Die trein wacht niet, het moet gladjes gaan.

Bedankt.

4. Nee, maar als u binnen 60 minuten uitcheckt op hetzelfde station waar u bent ingecheckt, krijgt u uw instaptarief terug en kost het niets.

Je mag een uur op het station vertoeven en als je uitchecked, krijg je je instaptatief terug.
Dat betekent toch dat je bij inchecken E20 op de kaart moet hebben ?
\.
Je bedoelt met Nee, waarschijnlijk dat het niet anders kan. :D

Bedankt voor je reactie.
Badge +3
Mijn nee is het antwoord op de vraag of dat niet meer zonder OV-chipkaart kan.
Je mag een uur op het station vertoeven en als je uitchecked, krijg je je instaptatief terug.
Dat betekent toch dat je bij inchecken E20 op de kaart moet hebben ?
Antw. dus Ja.

Bedankt voor je reactie.

Het probleem was denk ik dat u bij vraag 4 eigenlijk twee vragen stelde:
Vraag 4a: Als je iemand wegbrengt of ophaalt, dan heb je als je naar perron saldo op de OV chipkaart
nodig (je moet door poortje) ?.
Vraag 4b: Kan dat niet meer zonder OV chipkaart ?

Het antwoord op vraag 4a luidt: Ja, als het station gesloten poortjes hebt dan zal je om deze te passeren een geldig reisproduct moeten hebben. Dat kan bestaan uit een ov-chipkaart met voldoende saldo, een eenmalige chipkaart, een abonnement met vrij reizen, een abonnement met reizen op rekening of een e-ticket.
Het antwoord op vraag 4b luidt: Jawel, maar dan heeft u een eenmalige chipkaart nodig of een e-ticket.

Klopt dit ?

Het NS-abonnement op je ov-chipkaart bepaalt wat het minimumbedrag is, dat op je ov-chipkaart moet staan. Als je een NS-abonnement hebt is dit €10, als je geen NS-abonnement hebt is dit €20. Als je saldo op de kaart niet voldoende is, zal het poortje inderdaad niet opengaan. Echter, als je automatisch opladen hebt, zal het saldo automatisch worden opgeladen en gaat het poortje gewoon open. Je hoeft dan dus niet apart naar de kaartautomaat.

Zeker, opwaarderen kan bij de kaartautomaat. Na het opwaarderen kun je door het poortje. Zoals hierboven vermeld, is dit bij automatisch opladen niet iets waar je rekening mee hoeft te houden.

alhier niet)

Dan kom je zeker door het poortje.

Nee, er moet voldoende saldo op de ov-chipkaart staan.

Dat kan bij poortjes inderdaad niet meer zonder ov-chipkaart. Als je echter binnen 60 min uitcheckt op hetzelfde station, krijg je het instaptarief wat je bij het inchecken hebt betaald weer teruggestort.

Reageer