OV-fiets

Ik geef toe, ik ben groot fan van het product OV-fiets. Het brengt mij precies op de plek in de stad waar ik wil, nadat ik er met de trein heen ben gegaan. De fiets is een prima standaard fiets. Ok, geen luxe, geen versnellingen, geen handremmen, maar dat zijn alleen maar weer onderdelen die kapot kunnen gaan.

Wat me wel opvalt is de kwaliteit van de fietsen en de stallingen. Sommige fietsen zijn oud en soms zelfs kapot, die zouden niet meer in de 'pool' moeten zitten. In sommige stallingen is het een regelrecht zooitje. Fietsen worden niet goed verzorgd, staan er niet netjes bij. Andere stallingen zien er prima uit.

Wat zijn jullie ervaringen?

14 reacties

Ik denk dat dit dan ligt aan de locatie. Ik heb ook een aantal keer gebruik gemaakt van de OV-fiets en het is inderdaad een goed concept. Maar ik heb nog nooit een ondeugdelijke fiets gekregen. Bij een bemande stalling lijkt me dat je altijd kan vragen om een andere fiets indien je de andere niet redelijk vind.
Reputatie 1
Ik merk vooral in de grote steden dat de kwaliteit van de OV-fietsen nog weleens te wensen over laat, maar verder ben ik er ook een groot fan van. In Utrecht is het wel altijd even zaak goed te kijken welke fiets je pakt, want als ik ergens vaak een fiets met een mankement tref is het daar wel.
En het is ook altijd de vraag of je eerst een fiets mag pakken en daarna de pas kunt laten scannen of andersom. Ik mis wel een beetje een standaard daarin, waardoor het altijd een verrassing is welke procedure een bepaalde stalling hanteert.

Wel heb ik geregeld ruzie met zelfservice-stallingen. In Purmerend laatst een fietskluis die voor mij besloot dat ik een fiets wilde huren terwijl ik 'm juist kwam inleveren:? En gisteren in Heerlen de eerste sleutel die ik kreeg in de zelfservice-stalling maar weer ingeleverd en een andere geprobeerd, waarmee ik gelukkig wel het hek door kwam. Bij het inleveren echter weer niet... (goed dat dit topic er is, bedenk me net dat ik die storing nog even moet melden)
Die ergernis over de procedure herken ik. Ik kom op veel verschillende stations en ben veel verschillende procedures tegengekomen. En telkens kijkt de beheerder je vreemd aan, zo van 'Wat is hier nou niet logisch aan?'. Standaardisering zou inderdaad fijn zijn.

Met zelfservice heb ik maar 1 ervaring, in Bilthoven, en die verliep redelijk goed. Het was meer dat ik het systeem niet kende dan dat er iets mis ging.
Reputatie 1
Haha toevallig, bij mij was het in Bilthoven juist een aparte ervaring... hele zelfservice-stalling vol fietsen maar volgens het apparaat waar je de sleutel uit krijgt was er maar eentje beschikbaar. Dat bleek toevallig een fiets te zijn die aan de "verkeerde" kant van het hek naast het sleutelafgifte-apparaat stond.
Beste nsreiziger,

Goed om te lezen dat je een groot fan bent van de OV-fiets. Het is inderdaad een handig vervoermiddel van het station naar een plek in de stad. Mocht je zien dat iets niet goed gaat met de stalling of dat je een fiets krijgt waarvan de kwaliteit slecht, kun je dit altijd even mailen naar info@ov-fiets.nl. Er kan dan direct wat aangedaan worden, zodat jouw ervaring volgende keer wel positief is bij die stalling.

Met vriendelijke groet,

Brian
Dank Brian, dat zal ik doen.
Ov- fiets: ik heb op zaterdag 24 mei een abonnement afgesloten van een jaar voor het huren van een OV-fiets via mijn OVchipkaart. Op donderdag 29 mei kreeg ik via email te horen, dat er een storing was opgetreden en dat mijn abonnement nog niet te gebruiken was. Heel vervelend want ik moest op zaterdag 31 mei een fiets hebben om 's nachts nog naar mijn overnachtingsadres in Leiden te komen. Op zaterdag 31 mei nog naar de OV-fietsenstalling geweest om mijn kaart te laten checken, maar de storing was er nog steeds, dus kregg ik geen fiets mee. Ik moest op een ander adres (een eind verder de stad inlopen) voor 9,50 een fiets huren, 6,35 meer als de ov-fiets mij gekost zou hebben. Ik was dus niet blij!
Inmiddels heb ik nu, 3 weken later, nog steeds geen bericht dat de storing is opgeheven en mijn abonnement op mijn OV-chipkaart staat. Slechte service voor een dienst waar zoveel reclame voor wordt gemaakt met het gegeven dat het je reis zoveel makkelijker maakt!
Badge
Jessica, vervelend om te lezen dat dit je ervaring is met OV fiets. Op dit moment is de storing bij OV- fiets nog steeds niet verholpen. Hoe lang dit gaat duren, durf ik niet te zeggen. Je mening/klacht/signaal mag je altijd even mailen naar info@ov-fiets.nl. Hopelijk is de storing snel voorbij.
Hoi NS reiziger. Ik denk dat jouw ervaring en de ervaring van vele anderen stallings gebonden is. Ik kan alleen aleen spreken van mijn ervaringen binnen de fietsenstalling op het Jaarbeursplein in Utrecht. Het duurt slechts een paar minuten om een fiets te halen en te brengen, zelf in de spits. Het is wel belangrijk om defecten te melden aan de beheerder. Zelfservice stallingen werken niet goed mee aan het concept van de OV fiets, welke beter is dan de NS momenteel realiseert.
Reputatie 4
Badge
Ik neem heel vaak de OV-fiets. In de meeste stations werkt het prima (Arnhem, Amersfoort, Apeldoorn, Utrecht Centraal, Rotterdam, Deventer). Een ramp is echter Leiden. Daar krijg je eerst een sleutel, staan de fietsen in een zootje bij elkaar en ben je eindeloos aan het zoeken naar jouw nummer. Vaak kapotte verlichting.
Misschien kan dat beter?

En verder zou het erg fijn als reizigers bij de stalling melden dat er iets defect is aan de fiets en de fietsenstalling daar ook iets mee doet.

In sommige gevallen zou ik wel een fiets willen reserveren en ben ook wel bereid om daar extra voor te betalen.
Ik huur 2 keer per week een ov fiets op station Alkmaar noord . Ik heb de afgelopen weken nog geen 1 keer een goede fiets gekregen . Oa meegekregen met een slag in het wiel ,de trappers waar een soort slag inzat . Zwaar reden ,en vandaag zachte banden en de jas beschermer die eerst tussen het wiel zat ,en die er later ook gewoon afviel . Ik ben afhankelijk van de ov fiets omdat ik 2 keer in de week naar fysio moet en daar geen bussen heenrijden
Hoi Annemiek1958, wat vervelend dat je een aantal keren een OV-fiets hebt meegekregen die niet naar wens was. Zoals mijn collega Brian zegt in bovenstaand bericht: Mocht je zien dat iets niet goed gaat met de stalling of dat je een fiets krijgt waarvan de kwaliteit slecht, kun je dit altijd even mailen naar info@ov-fiets.nl. Er kan dan direct wat aangedaan worden, zodat jouw ervaring de volgende keer wel positief is bij die stalling.
Vrijdag was ik in Alkmaar, en heb een ov fiets gehuurd. De fietsketting piepte nogal en vloog bij de eerste hobbel van het tandwiel af. Gelukkig zaten er geen schroeven in de kettingkast zodat ik het zelf kon repareren. De man van de fietsenstalling gaf aan dat er veel slechte ov-fietsen tussen zaten omdat het onderhoudswerk niet meer terplekke gedaan mag worden, maar dat de fietsen zo nu en dan worden opgehaald door een onderhoudsbedrijf. Niet bepaald een 2016 oplossing, lijkt me. De volgende keer maar olie en gereedschap meenemen dan?
Hoi Cees_60, jammer dat jouw OV-fiets onderhoud nodig had. Ik hoop dat je ondanks dit alsnog zsm weer onderweg was. Goed dat je dit aangeeft, ik zal je feedback doorgeven.

Reageer