beantwoord

ov-paaltjes Rotterdam Lombardijen

• 9 november 2014
  • 12 reacties
  • 392 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Tenet wilde ik dus mijn vriend op de trein gaan zetten op Rotterdam Lombardijen.
Ik loop dan altijd mee naar zijn perron zodat ik hem normaal op de trein kan zetten en normaal
afscheid kan nemen.
Er is dan altijd een paaltje open zodat je gewoon met iemand mee kan lopen,
Nu waren ze allemaal dicht en kon je alleen het perron op als je incheckte. Er stond ook allemaal beveiliging en
ik zei tegen mn vriend dat ik ervan baalde dat ik niet met hem mee naar het perron kon. Hierop kreeg ik van die
medewerkers dat dit pech was voor mij en dat het altijd zo zou blijven vanaf nu.

Dit zou zijn tegen mensen die voor de trein springen en hangjongeren.
Nu ben ik 2 x per week op station Rotterdam Lombardijen waarvan sowieso 1 x laat in de avond en ik heb nog nooit last
gehad van mensen die voor de trein springen of hangjongeren.
Bovendien mensen die voor de trein springen checken gewoon in want dat zal hun weinig schelen of er dan geld van hun ov
af wordt gehaald. En jongeren die willen klieren klimmen dalijk gewoon over die paaltjes heen want die beveiliging zal daar niet elke avond blijven staan.

Ik wil gewoon graag met mijn vriend meelopen naar het perron om hem normaal op de trein kunnen zetten en normaal afscheid te kunnen nemen.

Dit was een paar dagen geleden ook, waarna ze heel veel klachten kregen en het na een dag al is geannuleerd.
Kan het op Rotterdam Lombardijen ook nog worden geannuleerd?

Mvg,
een geirriteerde treinreizigster.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 9 november 2014, 20:49

Het is al een aantal jaren verboden om zonder geldig vervoerbewijs op een perron te komen. De gesloten poortjes houden u aan die regel. U kunt nog wel op het perron komen door in te checken en bij het verlaten van het perron weer uit te checken. Daarvoor hebt u wel een OV-chipkaart met minimaal 16 euro saldo of een NS-abonnement en 6 euro saldo nodig. Als u niet langer dan een uur binnen de poortjes verblijft, brengt NS daarvoor geen kosten in rekening.
Bekijk origineel

12 reacties

Het is al een aantal jaren verboden om zonder geldig vervoerbewijs op een perron te komen. De gesloten poortjes houden u aan die regel. U kunt nog wel op het perron komen door in te checken en bij het verlaten van het perron weer uit te checken. Daarvoor hebt u wel een OV-chipkaart met minimaal 16 euro saldo of een NS-abonnement en 6 euro saldo nodig. Als u niet langer dan een uur binnen de poortjes verblijft, brengt NS daarvoor geen kosten in rekening.
Het is altijd verboden geweest bij mijn weten.

Maar dan vraag ik me af waarom er beveiliging stond als die gesloten poortjes onverlaten juist tegen moeten houden.

Dan heb je geen beveiliging nodig.... (Sowieso is R'dam Lombardijen een van de stilste stations wat overlast betreft en staan die poortjes er alleen maar omdat Rotterdam CS en Blaak in de buurt liggen)
Waar de poortjes dicht gaan, posten tijdelijk medewerkers.

Het is niet altijd verboden geweest. Eind jaren '60 werd het perronkaartje afgeschaft en werden de perrons vrij toegankelijk. Pas ergens in het begin van deze eeuw werd het vervoerbewijs op het perron weer verplicht gesteld als ik het me goed herinner. De oproer die daarover ontstond (inderdaad vanwege de onmogelijkheid om mensen weg te brengen tot op het perron) ebde snel weg toen bleek dat NS destijds niet tot handhaving overging. (Vandaag de dag zouden ze die tactiek aanduiden met 'coulance'.)
Beste LisaL,

Ik heb het antwoord van Pe_pe als beste antwoord gemarkeerd. Je kunt dus nog wel gewoon op het perron komen zonder dat het je geld kost, maar je hebt dan wel een OV-chipkaart nodig. De dichte toegangspoortjes moeten zwartrijders en andere overlastplegers weghouden uit de trein en de perrons. De meeste agressie op en rond het spoor wordt door zwartrijders gepleegd. Alle stations met dichte poortjes zullen zijn uitgerust met voldoende personeel, om reizigers en passanten te helpen.
Beste LisaL,

Je kunt dus nog wel gewoon op het perron komen zonder dat het je geld kost, maar je hebt dan wel een OV-chipkaart nodig.

Wat vriendelijk dat jullie gratis ov-chipkaarten gaan verstrekken aan mensen die deze nog niet hebben!
Wanneer komen die beloofde passagepassen in de automaten ?
@theofiel, Daar wordt natuurlijk mee bedoeld dat als je gewoon goed in- en uitcheckt het saldo van de OV-chipkaart gewoon hetzelfde blijft.

@macca728 Dat is op dit moment nog niet bekend. Op Rotterdam Zuid zal binnenkort een proef starten. In deze link vind je meer info.
@Brian NS, mij is inmiddels bekend dat het aanschaffen van een OV-chipkaart en het storten van saldo dat je, voor het na vijf jaar verlopen van de chipkaart, uitsluitend tegen betaling kunt terugkrijgen door de NS wordt beschouwd als "zonder dat het je geld kost", maar het ontgaat me wat daar zo "natuurlijk" aan is.
En het kost geen geen saldo als je binnen het uur weer uitcheckt, pech dus als er een storing is.
Beste LisaL,

Ik heb het antwoord van Pe_pe als beste antwoord gemarkeerd. Je kunt dus nog wel gewoon op het perron komen zonder dat het je geld kost, maar je hebt dan wel een OV-chipkaart nodig. De dichte toegangspoortjes moeten zwartrijders en andere overlastplegers weghouden uit de trein en de perrons. De meeste agressie op en rond het spoor wordt door zwartrijders gepleegd. Alle stations met dichte poortjes zullen zijn uitgerust met voldoende personeel, om reizigers en passanten te helpen.

Okee heel erg bedankt!
@theofiel, Daar wordt natuurlijk mee bedoeld dat als je gewoon goed in- en uitcheckt het saldo van de OV-chipkaart gewoon hetzelfde blijft.
Tenzij je automatisch opladen aan hebt staan, want dan gebeurt het weleens dat voor het 'gratis' verblijf op het perron het saldo wordt opgehoogd. Doordat je vervolgens niets daarvan verreist, blijf je met een onnodig hoog saldo op je OV-chipkaart zitten.
Reputatie 5

De dichte toegangspoortjes moeten zwartrijders en andere overlastplegers weghouden uit de trein en de perrons. De meeste agressie op en rond het spoor wordt door zwartrijders gepleegd. Alle stations met dichte poortjes zullen zijn uitgerust met voldoende personeel, om reizigers en passanten te helpen.

Beetje late reactie, maar ben nog nieuw hier en zag toevallig iets over 'mijn' station, Lombardijen.

Ik vraag me na een paar maanden af in hoeverre de poortjes de echte zwartrijders buiten houden.
Die laten zich nl niet tegen houden door een poortje. Heb al gezien hoe ze via de trap van de oude tramhalte onder het station op het perron klimmen. Ook het meelopen met reizigers en gewoon botweg open trappen al meerdere malen gesignaleerd.
Personeel om te helpen heb ik de eerste 3 dagen nadat de poortjes dicht gingen gezien, daarna nooit meer.

Las vanochtend dat op R'dam CS men tegenwoordig 'gewoon' over het hek klimt en over het spoor naar perron 15/16 wandelt ... dat zijn precies de lui die ellende veroorzaken in/om de trein en die doen niet aan poortjes en inchecken.

Reageer