beantwoord

overdekte stalling Delft: geen toegang voor studenten

Nadat het een tijd lang beter ging m.b.t. dit probleem, is het sinds september weer raak. Vrijdagmiddag en zaterdagochtend wordt ik eigenlijk altijd bij de ingang van de overdekte stalling tegengehouden zonder dat deze ook daadwerkelijk helemaal vol is. Afgelopen vrijdag waren er bijvoorbeeld in werkelijkheid nog minstens tien plaatsen, zoals te zien is op de elektronische borden. En natuurlijk gaan er ook mensen weg die hun fiets weer meenemen. Al met al was er geen goede reden om de overdekte stalling voor alle reizigers op slot te doen. Het zou dan ook fijn zijn als er weer eerst wordt gekeken of de overdekte stalling daadwerkelijk vol is alvorens iedereen tegen te houden bij de ingang.
In reactie op JanH NS op
https://forum.ns.nl/op-station-17/nieuwe-stalling-delft-niet-open-voor-reizigers-18971
wil ik zeggen dat de gemeente volgens de betreffende pagina op hun website alleen fietsen afhaald die verwijderd moeten worden. Verder zegt een woordvoerder van de gemeente op http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/fietsenstalling_feestelijk_geopend
het volgende: ''NS Fiets is de beheerder van de stalling.'' Dit lijkt me vrij duidelijk.
Terugkomend op het probleem wil ik aanvullen dat het nu zelfs zo ver gaat dat er bij de afslag naar de openluchtstalling al een permanent bord geplaatst is dat deze stalling 'vol' is. Dit is natuurlijk onzin, want dit bord hangt er altijd.
Verder heeft het er de schijn van dat er bewust op bepaalde groepen wordt geselecteerd. Zo wordt de stalling altijd op slot gedaan op tijden dat veel studenten de trein willen nemen. Het ging zelfs zo ver dat voor de herfstvakantie alle hbo-studenten werden opgeroepen om hun fiets gedurende een week in de openluchtstalling te zetten. Ook toen werd de stalling op slot gedaan, en dit terwijl iedereen zijn fiets voor maximaal 14 dagen in de overdekte stalling mag zetten.
Ik wil er dan ook graag aan herinneren dat studenten ook gewoon betalende reizigers zijn, zij het dan via de studiefinanciering. Het zou daarom erg fijn zijn als er geen klassediscriminatie wordt toegepast bij het verlenen van toegang tot de overdekte stalling.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 23 oktober 2016, 22:39

Delft is nog altijd in ontwikkeling en in de toekomst zal er meer stallingsruimte komen. Ik heb begrepen dat er zeker niet bewust op een categorie reizigers wordt gestuurd in de stalling. Wij herkennen dit beeld niet. Desalniettemin is de feedback doorgegeven aan de stallingsbeheerder. We hopen volgend jaar extra stallingsruimte te kunnen aanbieden.

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 4
Het vervelende is dat studenten hun fiets tijdens de hele vakantieperiode in de stalling laten staan. Dat is het nadeel van gratis stallingen, het is beter toch weer betaling in te voeren.
Dan nog kunnen de fietsen van vakantiegangers na 14 dagen gewoon worden verwijderd. Als dit niet gebeurt, ligt dit niet aan de studenten.
Maar verder is dit geen reden om studenten uit de overdekte stalling te weren.
Zoals elders ook aangegeven ga ik dit proberen uit te zoeken.
Delft is nog altijd in ontwikkeling en in de toekomst zal er meer stallingsruimte komen. Ik heb begrepen dat er zeker niet bewust op een categorie reizigers wordt gestuurd in de stalling. Wij herkennen dit beeld niet. Desalniettemin is de feedback doorgegeven aan de stallingsbeheerder. We hopen volgend jaar extra stallingsruimte te kunnen aanbieden.
Reputatie 2
Zojuist weer toegang tot de fietsenstalling geweigerd. Zogenaamd vol. Via stationshal alsnog naar binnen gegaan met fiets. Eerste rij waar ik keek zag ik op de eerste paar meter al 3 lege plekken.

Laat de medewerkers eens wat doen aan verkeerd gestalde fietsen weghalen ipv mensen weigeren die wel netjes een plekje zoeken. Er is altijd plek en er komen constant plekken vrij.

Overigens is er best wat loze ruimte in de stalling. Kunnen makkelijk 100 plekken bij. (En dan bedoel ik niet de gereserveerde ruimtw voor de trap naar andere perron.)
Jammer dat de toegang je opnieuw werd geweigerd. Ik zet het topic op de naam van KJ zodat hij dit kan terugkoppelen aan de stallingsbeheerder. Hopelijk wordt de stallingsruimte zsm vergroot volgend jaar.
Reputatie 2
Minke NS schreef:

Hopelijk wordt de stallingsruimte zsm vergroot volgend jaar.

Uitbreiding is natuurlijk hard nodig, maar laat men de huidige capaciteit in ieder geval geheel benutten!
Reputatie 6
Minke NS schreef:

Jammer dat de toegang je opnieuw werd geweigerd. Ik zet het topic op de naam van KJ zodat hij dit kan terugkoppelen aan de stallingsbeheerder. Hopelijk wordt de stallingsruimte zsm vergroot volgend jaar.

Al wordt de stallingsruimte volgend jaar vergroot tot 100.000 plekken, de huidige "stallingsbeheerder" en zijn medewerkers (die in plaats van hun werk doen, in de stationshal koffie naar binnen slobberen, buiten gaan roken om zich daarna in de stationshal op te warmen), zijn gewoon niet in staat hun werk naar behoren te doen en een oplossing daarvoor hoeft geen jaar te duren. Sussende woorden en het probleem bagataliseren helpen niet, integendeel...

Toen ik vanmiddag de fietsenstalling verliet, reed ik me bijna te pletter op een bord, dat door de medewerkers (of de "stallingbeheerder") midden op de inrit was geplaatst. Hoe verzinnen ze het? En vooral: hoe lang wordt dit nog getolereerd ?
Reputatie 6
Badge
Ik snap überhaupt niet waarom men zijn fiets perse bij de fietsenstalling moet stallen als er toch niemand is die de fietsen bewaakt. Wat voor voordeel heeft die stalling dan tegenover je fiets bij een lantaarnpaal zetten 20 meter verderop?
Reputatie 6
Op de straten rondom het station wordt veel strenger gehandhaafd. Fietsen die daar worden neergezet worden verwijderd.
Ik heb inmiddels van de stallingsbeheerder teruggekoppeld gekregen dat men strenger zal toezien op foutief geparkeerde fietsen en beschikbare plaatsen. Het zal nog een keer onder de aandacht gebracht worden.
Beste KJ en andere moderators,
Gisteren werd ik weer eens de toegang geweigerd bij de ingang van de overdekte stalling. Zoals gewoonlijk gaven de elektronische borden aan dat er nog meer dan genoeg plek was...
Helaas moet ik concluderen dat het management van de NS dit probleem geen enkele prioriteit geeft, aangezien er sinds 23-10-2015 toen ik lid werd op dit forum nog niets is veranderd.
Verder ben ik er nog steeds van overtuigd dat er sprake is van discriminatie jegens studenten, omdat er juist op vrijdagmiddag, zaterdagochtend en -middag mensen worden ingezet om de stalling af te sluiten voor publiek.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, op zich vind ik het wel logisch dat fietsenstalling wordt afgesloten voor mensen de daar hun fiets het hele weekend gaan parkeren en daarmee de hele rijwielstalling in beslag nemen zodat anderen er niet terecht kunnen.

Het was beter geweest om de stalling alleen voor dagparkeerders gratis te maken en bij stalling over meerdere dagen te laten betalen.
Reputatie 7
Badge +2
Het is echt niet alleen juist op vrijdagmiddag, zaterdagochtend en-middag. Afgelopen week was het ook iedere ochtend toen ik daar rond 8 uur de stalling verliet. En dat kun je dan toch geen discriminatie van studenten noemen want dan zijn het juist forensen die hun fiets willen stallen om elders naar hun werk te gaan.
En ook op andere dagen dan vrijdag worden mensen rond 5 uur 's middags tegengehouden.

Ik merk nu wel dat ze goed kijken naar hoeveel mensen de stalling verlaten en vervolgens laten ze weer een groepje toe. Zo werd ik zelf vrijdag middag ook eerst met een groepje andere fietsers een aantal minuten tegengehouden en nadat er weer een tiental mensen de stalling hadden verlaten mochten we naar naar binnen.

Ook is het zo dat naar verwachting in mei de 2e ondergrondse stalling open zal gaan, momenteel zijn ze druk bezig met het afmontereren hiervan. Dit is mij vertelt door een medewerker van Delft Bouwt.
Dus hopelijk is er over een maand of 3 wel degelijk iets veranderd.

En het is ook zeker een issue voor de gemeenteraad van Delft, zie:
http://ris.delft.nl/mobiel/vergaderagenda-detail_3575/agendapunt/brief-college-inzake-stand-van-zaken-fietsparkeren-station-delft-centraalwk-10-nr-2734501_21550.html
Beste Momo,
Mijn punt van discriminatie blijft dan helaas wel overeind. Toen ik gisteren niet naar binnen mocht, vertrokken er op het moment dat ik aankwam namelijk een aantal fietsers. Blijkbaar wordt er toch echt op studenten/jongeren geselecteerd.
Verder blijft het ook onbegrijpelijk dat men dan zegt dat de stalling vol is terwijl de elektronische borden aangeven dat er nog tientallen plaatsen vrij zijn.
Fijn dat het ook zeker een issue is voor de gemeenteraad, helaas duurt het nu al anderhalf jaar. Ik hoop dat er over drie maanden na opening van de nieuwe stalling aan de Coendersstraat dan in ieder geval niet meer wordt geselecteerd op studenten bij de ingang van beide stallingen.
Hoi Reiziger2015, het blijft natuurlijk een erg vervelend situatie. Goed dat je je hier weer meldt! Ik ga Klaas Jan even een bericht sturen aangezien hij eerder contact heeft gehad met de stallingsbeheerder. En dan gaan we toch even kijken of we nog weer een terugkoppeling van de beheerder kunnen ontvangen. Bedankt voor de aanvulling Momo. Ik hoop dat er snel verbetering zal komen.
Reputatie 7
Badge +2
Tamzin schreef:

Tja, op zich vind ik het wel logisch dat fietsenstalling wordt afgesloten voor mensen de daar hun fiets het hele weekend gaan parkeren en daarmee de hele rijwielstalling in beslag nemen zodat anderen er niet terecht kunnen.

Vind ik niet logisch. Een groot deel van de mensen die hun fiets er stallen werkt in Delft en woont elders. Die moeten hun fiets ook in het weekend toch gewoon in de stalling kwijt kunnen? Waar heb je andere een stalling voor?

Tamzin schreef:

Het was beter geweest om de stalling alleen voor dagparkeerders gratis te maken en bij stalling over meerdere dagen te laten betalen.

Daarover is de gemeente Delft bezig, samen met NS. Al zijn daarvoor wel diverse bezwaren, zoals het feit dat hiermee het doorgaande fietspad wat er zal zijn wanneer de 2e stalling ook in gebruik is in het geding komt. En ander bezwaar zijn de kosten ervoor.
Een alternatief zou zijn een klein gedeelte voor bv 400 fietsen in de toekomst wanneer er voldoende capaciteit is betaald en bewaakt maken.

Voor de liefhebbers, dit is na te lezen op:
http://ris.delft.nl/document.php?m=1&fileid=327373&f=6e543e7ad8b7ba7b0d454aa51163b105&attachment=0&c=62740
Reputatie 6
Het zijn écht niet alleen studenten die worden tegen gehouden.

Als ik de trein pak, neem ik altijd de fiets naar het station en ook vorige week werd me de toegang geweigerd met als argument dat fout geparkeerde fietsen werden verwijderd.

Twee dagen eerder zag ik op de elektronische borden dat er in rij 5, 3 legen plekken zouden zijn. Maar, door een geparkeerde fiets met achterop een werkelijk gigantisch ding, waarschijnlijk bestemd voor een reuzenbabytweeling, maar groot genoeg om een mud aardappelen te vervoeren, waren de plekken links en rechts én het rek boven het desbetreffende gevaarte niet te gebruiken.

Het "personeel" dat ik hier op wees, keek elkaar glazig aan en besloten "buiten een peuk te paffen".. Toen ik rond 20:00 uur huiswaarts ging, stond de fiets er nog... Dat "toezicht" heeft NS toch goed geregeld :?
Reputatie 6
Badge
Dat toezicht heeft met de hakken over de sloot Nederlands op 2F niveau gehaald, daar hoef je niets van te verwachten.
UPDATE: We zijn nog in afwachting van een reactie van de beheerder. Zodra er een terugkoppeling is zal ik dit laten weten.
Vandaag weer hetzelfde probleem.
Overal plek en toch word je tegen gehouden door een minkukel met n portofoon. Aan t andere eind is n mannetje bezig met vrije plekken doorgeven. Dit gaat uiteraard behoorlijk traag en voor elke 10 fietsers die naar buiten komen mag er 1 naar binnen.
Ik snap dat er drones worden ingezet voor dit soort taken, maar tellen moet toch nog wel lukken.
Kan er aub gestopt worden met deze belediging? Als n fiets niet in het rek staat haal je hem weg en verder kan de reiziger dit zelf prima oplossen.
Reputatie 7
Badge +2
Ik ben benieuwd hoe het straks rond 5 uur is wanneer ik de trein wil nemen naar huis.

Het frappante was dat woensdag rond 5 uur / half 6 toen er een (weer loze) brandmelding in de tunnel was en er geen treinen reden en dus ook geen reizigers arriveerden die hun fiets haalden er helemaal niemand bij de ingang stond om fietsers tegen te houden.. Bij bijna alle paden werd VOL aangegeven, maar iedereen kon er gewoon in terwijl er niemand wegging en er dus ook geen enkele plek vrijkwam. Na zo’n 10 minuten vond ik nog ergens helemaal achterin pad 15 een vrij plekje.
Waren de medewerkers soms de enige die gehoor gaven aan wat er via een bandje omgeroepen werd “Er is brand op het perron. Verlaat onmiddellijk dit gebouw”?

Even een update over de 2e stalling, op Twitter is een foto geplaatst van deze nieuwe stalling waar nu de eerste rekken worden geplaatst.

https://twitter.com/spoorzonedelft/status/834776200832774145
Het is gewoon totaal onnodig en eem belediging voor de reiziger om te gaan staan blokkeren terwijl iedereen kan zien dat er plek zat is. Dat moet echt stoppen. Met de 2e stalling zal het hopelijk minder druk zijn in de stalling, maar tot die tijd dient er gewoon een beetje gezond verstand gebruikt te worden.
Vervelend dat dit nog steeds gaande is venderbroeck. Ik heb nog geen volledig bericht, maar zal jullie op de hoogte houden.
UPDATE: Ik heb deze situatie bij de locatiemanager neergelegd en ben in afwachting van een terugkoppeling.

Reageer