beantwoord

Overgang Naarden Bussum

  • 8 november 2018
  • 9 reacties
  • 642 Bekeken

Wanneer wordt de spoorwegovergang naast station Naarden Bussum gesloten?

Deze wordt, in tegenstelling tot elke andere overgang die door de computer wordt bedient, nu nog door de treindienstleider bedient. Ik zou graag weten tot wanneer deze in dienst is voordat hij wordt vervangen met een smallere overgang die met de computer wordt bedient.
icon

Beste antwoord door iMark 8 november 2018, 14:03

Meer informatie over de verbouwing van het spoor tussen het Naardermeer en Bussum Zuid is te vinden op de website van ProRail: https://www.prorail.nl/projecten/gooisemeren

Alle overwegen worden één voor één tijdelijk gesloten om het aantal sporen terug te brengen van 5 naar 2. Uit het overzicht maak ik op dat alle overwegen na de ombouw blijven bestaan.

Tegelijkertijd wordt de boog tussen Naarden-Bussum en het Naardermeer verruimd zodat de baanvaksnelheid verhoogd kan worden. Een nadeel van de ombouw is dat spoor 3 in Naarden-Bussum komt te vervallen, net als de keervoorzieningen.

Ik weet niet of er regelgeving is met betrekking tot het maximum aantal sporen dat mag worden gekruist d.m.v. een overweg. Bijvoorbeeld bij station Baarn is een overweg met 3 sporen. Een situatie met 5 sporen als bij de Comeniuslaan en de Generaal de la Reijlaan in Bussum is onwenselijk.
Bekijk origineel

9 reacties

Interresante vraag, zeker als je het onderschrift bij het bericht er ook bij leest....
Waarom wilt u dit stukje prachtige spoorhistorie weg hebben ?
Overigens wordt een "normale" overweg niet door een computer bedient, maar door de trein, waarbij nog bijna altijd veel analoge techniek komt kijken, juist omdat dat zo betrouwbaar is.
Volgens mij is dit vanwege het aantal sporen wat er is
Inderdaad, een overweg mag niet meer dan 3 sporen breed zijn.
Badge +3
Meer informatie over de verbouwing van het spoor tussen het Naardermeer en Bussum Zuid is te vinden op de website van ProRail: https://www.prorail.nl/projecten/gooisemeren

Alle overwegen worden één voor één tijdelijk gesloten om het aantal sporen terug te brengen van 5 naar 2. Uit het overzicht maak ik op dat alle overwegen na de ombouw blijven bestaan.

Tegelijkertijd wordt de boog tussen Naarden-Bussum en het Naardermeer verruimd zodat de baanvaksnelheid verhoogd kan worden. Een nadeel van de ombouw is dat spoor 3 in Naarden-Bussum komt te vervallen, net als de keervoorzieningen.

Ik weet niet of er regelgeving is met betrekking tot het maximum aantal sporen dat mag worden gekruist d.m.v. een overweg. Bijvoorbeeld bij station Baarn is een overweg met 3 sporen. Een situatie met 5 sporen als bij de Comeniuslaan en de Generaal de la Reijlaan in Bussum is onwenselijk.
Badge
Hier een stukje informatie over deze speciale overweg waarvan er nog 2 zijn in Nederland (en 1 bij station Naarden Bussum ligt), een zogenaamde EBO - Elektrisch bediende overwegbomen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_bediende_overwegbomen

Deze EBO wordt bediend aan de hand van camera toezicht, een niet gemelde bijzonderheid in het stuk op wikipedia is dat je als machinist voor een EBO geen 'aanwijzing overweg' kan krijgen maar dat je hier alleen een 'aanwijzing Voorzichtig Rijden' voor kan krijgen in het geval de camera's bij de overweg niet werken.

Mochten de overwegbomen niet werken dan wordt het treinverkeer op deze overweg gestaakt, ook dit is een afwijking t.o.v. een reguliere beveiligde overweg.
Badge +3
@Jeroen
Je lijkt me de ideale kandidaat om deze kennis toe te voegen aan het Wikipedia-artikel. Dat zal in 2019 toch al herschreven moeten worden wanneer de EBO bij Naarden-Bussum verdwijnt en alleen nog die in Roermond overblijft.
Badge
Overigens is de andere overweg in Naarden Bussum voorzien van een 'eiland' in het midden van de sporen waar je 'veilig' zou kunnen staan, dat is de reden dat daar een reguliere beveiligde overweg wel is toegestaan en dat die overweg geen EBO is.

@iMark, van mij mag jij het toevoegen ik ben daar nooit zo van. :D


En voor de echte spoorliefhebbers, hier ook nog een bijzonderheid in het Nederlandse spoor, een spoorkruizing waarbij er gewerkt wordt met een beweegbare bovenleiding. Hier een video er van bij Blauwkapel:

https://twitter.com/OvDRail_Jan/status/1017490938472615936
Badge +3
Ik zal kijken of ik het kan toevoegen. Ik hoop niet dat je het een probleem vindt wanneer ik je tekst uit je eerdere bijdrage dan zo letterlijk mogelijk overneem. 😀
https://www.prorail.nl/sites/default/files/presentatie_inloopavond_juli_2016.pdf

In dit document staat dat de EBO inderdaad wordt vervangen door een AHOB. Ik denk dat dat tegelijkertijd gebeurt met de verbouwing in augustus dit jaar.

Reageer