beantwoord

Overslaan Intercity stop Den Haag Laan van NOI dienstregeling 2017

• 29 februari 2016
  • 12 reacties
  • 1990 Bekeken

Reputatie 4
Badge
In de brief van 13 november 2015 van NS aan het Locov
http://www.locov.nl/Images/Locov%202015-231827%20Adviesaanvraag%20intercity%20Brussel%20in%20dienstregeling%202017_tcm311-372361.pdf

Staat het volgende:
"De intercity Leiden-Dordrecht kan in zuidelijke richting één keer per uur niet in Den Haag Laan van NOI stoppen."

In de Bijlage bij brief "adviesaanvraag dienstregeling 2017" van 26 januari 2016 van NS aan het Locov
http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-20534.01%20Bijlage%201%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202017_tcm311-372113.pdf

Staat het volgende in paragraaf 2.8:
"Op station Den Haag Laan van NOI kunnen reizigers overstappen tussen de Sprinter van/naar Leiden en de Intercity van/naar Rotterdam. In dienstregeling 2016 biedt NS deze aansluiting twee keer per uur, met een overstaptijd van vier minuten. Vanaf dienstregeling 2017 biedt NS deze overstap vier keer per uur, met een overstaptijd van vier tot zeven minuten."

In het eerste document is sprake dat Den Haag Laan van NOI 1x per uur wordt overgeslagen als intercity stop. In het tweede document staat dat er vier keer per uur een overstap tussen de intercity en de sprinter wordt aangeboden. Deze twee documenten zijn dus in tegenspraak met elkaar.

Is er al te zeggen hoe vaak de intercity in de dienstregeling 2017 per uur in Den Haag Laan van NOI gaat stoppen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 7 maart 2016, 20:12

De brief van 13 november 2015 is een voorstel waar NS nog met diverse partijen over in gesprek is. Op dit moment mogen jullie vooralsnog uitgaan van de adviesaanvraag dienstregeling 2017 (brief 26 januari 2016).
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Op Laan van NOI is niet alleen een overstap op de metro, ook is er een overstap op de sprinters van en naar Den Haag CS. Dit is van belang voor reizigers van en naar de sprinterstations Mariahoeve, Voorschoten en De Vink.
In de 2016 dienstregeling is er 2 keer per uur een overstap, in de nieuwe dienstregeling wordt dat 4 keer per uur.
Reputatie 3
De reden hiervoor is heel simpel. De IC's vanuit Leiden richting HS komen niet langs Centraal. NOI heeft juist een perfecte verbinding met de RandstadRail richting Zoetermeer en Rotterdam. Anders moet je eerst naar HS en dan weer terugsteken. Vooral de overstapfunctie is dus belangrijk, niet zozeer het station zelf. Overige stations idem, gewoon een overstapstation, en een stop bespaart zo extra reistijd voor die overstappers op de metro.
Ik vraag mij wel af waarom intercity's in Laan van NOI moeten stoppen. Dat station ligt nog geen 2 minuten van HS en heeft verder prima verbindingen. Het doet af aan het idee van de intercity. De stop kost extra tijd datzelfde geldt voor Blaak en Schiedam.
Tussen Rotterdam/Den Haag HS en Schiphol/Amsrerdam rijden vijf intercity's per uur. Vier daarvan stoppen in Laan van Noi. De vijfde is Intercity Brussel en die stopt er niet, maar ook niet in Schiedam, Delft en Leiden. In 2017 veranderd daar niks aan.

Dat de IC Brussel niet stopt in Laan van NOI is duidelijk. Het gaat mij hier om de IC's Leiden-Laan van NOI-HS-Delft die nu over dit traject met een strakke kwartierdienstregeling rijden. Dat zijn nu de 2600 en 2200 series. Volgens het eerste document waarnaar ik verwijs, is er wel degelijk een plan (geweest) om deze IC's 1x per uur niet in Laan van NOI te laten stoppen.

Waarom er aan de vier stops (met zekerheid) niets veranderd in 2017 is met niet helemaal duidelijk. Heb je daar een bron van?

Er is een advies aanvraag geweest om de intercity Brussel te versnellen. Dit advies is afgewezen wegens te veel negatieve effecten voor binnenlandse reizigers. NS heeft dit negatief advies overgenomen. Daardoor gaat de versnelling van de ic Brussel niet door. En blijven de 4 intercity's gewoon op Laan van Nieuw Oostindie stoppen.
t
Reputatie 4
Badge
Bedankt voor de reactie.

Ter aanvulling de blog van Arriën Kruyt van vandaag gaat gedeeltelijk ook over item, zie de laatste paragraaf.
https://rover.nl/actueel/blog/1015-blog-de-hsl-en-beneluxtrein-hoe-verder
De brief van 13 november 2015 is een voorstel waar NS nog met diverse partijen over in gesprek is. Op dit moment mogen jullie vooralsnog uitgaan van de adviesaanvraag dienstregeling 2017 (brief 26 januari 2016).
Reputatie 4
Badge
Tussen Rotterdam/Den Haag HS en Schiphol/Amsrerdam rijden vijf intercity's per uur. Vier daarvan stoppen in Laan van Noi. De vijfde is Intercity Brussel en die stopt er niet, maar ook niet in Schiedam, Delft en Leiden. In 2017 veranderd daar niks aan.

Dat de IC Brussel niet stopt in Laan van NOI is duidelijk. Het gaat mij hier om de IC's Leiden-Laan van NOI-HS-Delft die nu over dit traject met een strakke kwartierdienstregeling rijden. Dat zijn nu de 2600 en 2200 series. Volgens het eerste document waarnaar ik verwijs, is er wel degelijk een plan (geweest) om deze IC's 1x per uur niet in Laan van NOI te laten stoppen.

Waarom er aan de vier stops (met zekerheid) niets veranderd in 2017 is met niet helemaal duidelijk. Heb je daar een bron van?
Reputatie 2
Reputatie 7
Badge +3
Ik mag toch hopen dat het 2e document juist is en dat er inderdaad vier keer per uur een overstap tussen de intercity en de sprinter komt op Laan van NOI. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat er op zo'n druk overstapstation nu maar twee keer per uur een overstap mogelijkheid is.
De vraag staat uit en ik hoop volgende week met een terugkoppeling te kunnen komen.
Ik schat in dat het document dat als tweede geciteerd is het meest juist is. Het eerste document is niet alleen ouder, het plan dat er in staat is natuurlijk niet serieus te nemen. Dat is bewust hete soep opdienen om de te eten soep lauwer te laten lijken zodat het voor Rover lijkt of ze iets bereikt hebben, net zoals NS een paar jaar geleden heeft gedaan met de bediening van Hnk en vorig jaar nog met het treinaanbod op de Kennemerlijn.
Reputatie 4
Dus de intercity's gaan wel 4 keer per uur stoppen in beide richtingen te laan van noi?
Ik vraag het na want ik heb het gerucht wel is eerder gehoord.

Reageer