beantwoord

Overstap scanners op schiphol perron 1-2

Is het mogelijk om op perron 1-2 een paar ov-scanners te plaatsen ivm het feit dat je bij overstappen van thalys naar perron 2 nu eerst snel naar boven moet om je ov-chip kaart in te scannen en dan weer terug moet naar 'hetzelfde' perron?
icon

Beste antwoord door Denice NS 30 mei 2017, 14:31

Ik heb inmiddels onderstaande reactie mogen ontvangen:

Er zijn op Schiphol geen overstappalen op het perron vanwege de veiligheid. De perrons zijn erg smal en druk. Er hebben check in/check uit palen gestaan, echter deze zijn op verzoek van ProRail weggehaald.

Dit mede vanwege ongewenste rijvorming doordat de vele incidentele reizigers denken hier te moeten uitchecken in plaats van op Plaza.

Daarbij komt dat het aantal overstappers voor de Thalys op Schiphol zeer beperkt is.

Tip voor de reiziger is om de volledige reis op de website van NS International te boeken. Hier kan namelijk ook het voortraject (rekening houdend met kortingen) worden meegeboekt en is tussentijds in- en uitchecken niet nodig.
Bekijk origineel

22 reacties

Badge +3
Dat lijkt me een terecht verzoek. Zeker omdat op de andere stations waar Thalys stopt er wel overstappaaltjes staan.
Hi kcflojo. Welkom op het Serviceforum!

Ik heb je verzoek doorgemaild naar de stationsmanager van Schiphol. Zodra ik een reactie heb ontvangen zal ik deze in dit topic posten 🙂
De stationsmanager heeft het intussen uitgevraagd bij iemand anders. Ik heb er zojuist nog wel even weer achteraan gemaild 🙂 Hopelijk kan ik jullie snel van een inhoudelijke reactie voorzien 🙂
Ik heb inmiddels onderstaande reactie mogen ontvangen:

Er zijn op Schiphol geen overstappalen op het perron vanwege de veiligheid. De perrons zijn erg smal en druk. Er hebben check in/check uit palen gestaan, echter deze zijn op verzoek van ProRail weggehaald.

Dit mede vanwege ongewenste rijvorming doordat de vele incidentele reizigers denken hier te moeten uitchecken in plaats van op Plaza.

Daarbij komt dat het aantal overstappers voor de Thalys op Schiphol zeer beperkt is.

Tip voor de reiziger is om de volledige reis op de website van NS International te boeken. Hier kan namelijk ook het voortraject (rekening houdend met kortingen) worden meegeboekt en is tussentijds in- en uitchecken niet nodig.
Reputatie 3
De toeslagpalen ook maar weghalen van de perrons? Veel te gevaarlijk.
Reputatie 6
Badge
Als dat als gevolg heeft dat je geen toeslag meer hoeft te betalen, ruk ik ze met plezier uit de grond.
Reputatie 3
Als dat als gevolg heeft dat je geen toeslag meer hoeft te betalen, ruk ik ze met plezier uit de grond.LOL
Badge +3
[/i]

Dat laatste is een goede tip maar natuurlijk alleen relevant wanneer je je reis in Nederland boekt.
Reputatie 6
Badge +1
...en wanneer je geen Nederlands én Duits kortingsproduct tegelijkertijd wilt gebruiken, want dat werkt niet...
Wat een onzin antwoord van de stationsmanager. Ik ren me nu suf om in en uit te kunnen checken. Er zijn genoeg andere stations die nog smaller zijn waar je wel kan in en uit checken.
En niet veel reizigers. Veel van mijn collega's mopperen er ook over. Die hebben net als ik een business kaart. En ik zie veel reizigers net als ik naar boven gaan om in en uit te checken!

Ik verzoek de stationsmanager nog een kritisch te kijken naar de mogelijkheden.
Badge +3
Ik krijg uit het antwoord van NS nu juist de indruk dat de overstappaaltjes op last van ProRail zijn weggehaald. Met als argument dat het te druk is op de perrons wanneer mensen daar gaan inchecken. Zonder instemming van ProRail denk ik niet dat de overstappaaltjes weer terugkomen, hoe graag de stationsmanager dat misschien zou willen.

Je gaat op deze manier denken dat er eerst poortjes is in de hal van Schiphol Plaza moeten worden geplaatst voordat overstappaaltjes weer in beeld komen. Het plaatsen van poortjes heeft weer heel andere nadelen. Maar het heeft wel als belangrijk voordeel dat iedereen incheckt voordat het perron betreden wordt. De eigenaar van de Plaza zal hoogstwaarschijnlijk geen zin hebben in ontsierende poortjes in de hal en zal NS geen toestemming verlenen om poortjes te plaatsen. Anders hadden die er al lang gestaan.
Bedankt voor jullie feedback. Ik zal het in ieder geval intern doorzetten. Op de korte termijn zal het eerst nog wel rennen blijven. Mijn excuses voor het ongemak!

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik begrijp het wel. Als je op het schiphol-perron een paar paaltjes zet om in-uit te checken dan gaat iedereen op het perron in-uit checken en duurt het minuten voor ik aan de buurt ben. Dan moet ik wellicht alsnog heen en weer naar boven om snel in-uit te checken en op tijd te zijn voor de Thalys… Dat schiet niet veel op dus.

@ schraper, die toeslagpaaltjes zijn natuurlijk bij lange na niet zo druk als de in-uitcheck paaltjes. Daardoor is daar geen rijvorming, en is daar ook geen gevaar. Maar ik neem aan dat het grappig was bedoeld...

@ Robschiphol. Op andere kleinere stations is het niet zo druk als op schiphol en daardoor vindt er op die andere kleinere stations minder grote rijvorming plaats op het perron. Het ontstane gevaar is daardoor klein op die andere kleine stations, maar wel reëel op schiphol.

Een groter probleem vind ik het door de poortjes komen na thalys reis bij aankomst op Amsterdam CS of Rotterdam CS. Dan moet je namelijk een uitgeprint ticket hebben van thalys om te scannen bij de poortjes. Maar Thalys maakt juist reclame met zijn ‘ticketless’ reizen. Dus héb je dat ticket niet uitgeprint! Ik loop daar altijd gewoon achter iemand aan…. Als iemand er wat van zegt dan leg ik het wel uit...

Door de poortjes geraken vóór je reis kan wel; dan kan je door de NS-poortjes met een normale OV-chipkaart, en meteen daarna weer uitchecken bij dezelfde poortjes, maar niet door de poortjes teruglopen. Dan ben je uitgecheckt bij NS, maar ben je toch binnen de poortjes zodat je op zoek kan naar je ‘ticketless’ thalys-trein… Maar dit trucje werkt niet na aankomst vanuit een thalys-reis… (om na aankomst door de poortjes te komen moet je namelijk eerst uitchecken, echter ben je niet ingecheckt bij NS, dus wordt er geld afgeschreven van de OV-chipkaart...Ja, die fout heb ik al 's gemaakt...).

Thalys-NS zouden idealiter de thalys-pas scanbaar moeten laten maken door de NS-poortjes… 

@jurmeister 

Is er dan geen QR code beschikbaar in de app of van het ticket zelf? Vanaf je telefoon kan je immers ook de code door de poortjes laten scannen. 

Tailgaten is een strafbaar feit en daar kan je voor bekeurd worden, ook al heb je een geldig vervoersbewijs.

Reputatie 4

Bij mijn beste weten is inmiddels al lang geleden de paaltjes van perron naar boven verplaatst op last van de (bedrijfs)brandweer, waarop ProRail slechts ja kon knikken. Om dezelfde reden mochten er ook nooit poortjes komen-te gevaarlijk bij een spoed-evacuatie. Het aantal overstappers op die Tls net op de airport lijkt me uitermate gering, temeer daar voor de meeste relaties andere alternatieven zijn. En je kan dan veelal ook een alternatief ticket printen. Bij de aangekondigde grootscheepse volgende verbouwing van het spoordeel op de airport zou een en ander moeten worden bijgewerkt. Maar dat gaat nog jaaaaaren duren voor het zover is.

@Loes, In de thalys app zijn wel kaartjes in te zien, maar het ‘ticketless’ kaartje in de thalys-app heeft geen QR-code. De thalys-kaartjes met QR code zijn enkel diegene die naar je e-mail adres worden gestuurd. Het Thalys ticket dat in de thalys-app verschijnt heeft dus geen QR code. Maar mensen die vrijwel dagelijks met de thalys reizen boeken hun reizen maanden van tevoren (dan zijn ze nog betaalbaar). Men kan dus enkel legaal door de poortjes komen door de tickets (die je maanden geleden per e-mail toegestuurd heb gekregen) te printen. Sorry, maar dat is zo'n gedoe met zoeken door vele e-mails van thalys door al die tickets die ik boek, dat vertik ik. of je moet direct bij het boeken je tickets meteen uitprinten en goed gesorteerd houden voor de reis die 3 maanden later plaatsvind. Maar ook dat is echt veel te veel werk om praktisch te zijn…

Je kan ook het kaartje via NS-international kopen, dan komt je kaartje met QR code terecht in de NS-international app. Dat werkt inderdaad, maar dan mis je het verzamelen van thalyspunten. Je treinticket kost dan eigenlijk een euro extra. En je mist dan op den duur je thalyspass en priveleges, omdat je dan niet via je thalys-account boekt...

Om eerlijk te zijn. Ik sorteer zelfs de thalyskaartje met de QR code's in mapjes op mijn telefoon. Dus ik heb inderdaad mijn tickets met QR code altijd digitaal bij me. Dat is al best veel werk om voor elkaar te krijgen, want na elke boeking moet ik het kaartje uit mijn e-mail halen en in een mapje op mijn telefoon sorteren. Dan zou ik best deze willen opzoeken en laten scannen door de poortjes, maar de poortjes scannen mijn telefoon niet. Mijn scherm is te klein daarvoor (het is een ‘atom’ telefoon van het merk unihertz, zoek maar op, is erg klein). De kaartjes kunnen via mijn telefoon wel door de treinconductrice worden gescand (heb ik getest). Het spijt me, maar toen ik dat merkte was het voor mij redelijk klaar met die poortjes. Ik doe mijn best, maar het moet wel praktisch blijven. Als die poortjes niet kunnen scannen wat een conductrice wél kan scannen… Iemand die mij in deze situatie bekeurd voor het ‘tailgaten’ zols u het noemt wens ik een fijne dag.

Het gaat er ook om wat andere reizigers zien en horen. Persoonlijk vind ik dat het makkelijk in orde gemaakt moet worden. Zoals u schrijft doet u er veel aan, dus iets is er in het systeem niet handig. Officieel mag u daarom nog steeds niet gaan tailgaten, anders mag iedereen alles. Per situatie zal men hier anders mee omgaan, maar ik moet nu eenmaal aangeven wat officieel is. 

Badge +3

Kan je in de Thalys van de conducteur(s) geen uitstapkaartjes krijgen zoals in de treinen uit Duitsland?

Vooral omdat de codes op een (geprint) internationaal ticket sowieso vaak veel te klein zijn om poortjes mee te openen.

Reputatie 7
Badge +3

Tailgaten mag zoals Loes al aangeeft niet. De oplossing die NS voor dit soort issues (o.a. ook voor gewone e-tickets die niet te scannen zijn) biedt is de info knop op de service zodat iemand op afstand het poortje open kan doen voor u. 

Wat betreft Schiphol, dit station wordt op termijn verbouwd en dan komen er poortjes. Het zou dan logisch zijn om bij de perrons van internationale treinen een CiCo paaltje te plaatsen zoals ook op andere stations met poortjes en internationale treinen.

Badge +3

Hier wat meer informatie over de (zoveelste) verbouwing van station Schiphol: https://www.parool.nl/amsterdam/station-schiphol-ondergaat-grote-facelift~b38b957b/

Er komen inderdaad poortjes en dan is het een randvoorwaarde dat er ook CiCo-paaltjes komen. Op termijn wordt het probleem van het gesjees van het perron naar de hal om daar in te checken voor een vervolgreis met een binnenlandse trein dus opgelost.

Ik heb zo mijn vraagtekens bij het plan om ook het busstation te voorzien van poortjes. Betekent dat iets voor het inchecken in de bussen? Of wordt het inchecken in de bus zelf dan als overstap gezien? En hoe kom je als buitenlander zonder OV-Chipkaart bij de bussen? Moet je eerst buiten het busstation een kaartje kopen?

Ah, ik heb een oplossing bedacht voor mijn uitcheck probleem na een thalysreis bij aankomst op amsterdam CS of Rotterdam CS. ik kan na een thalys reis inchecken bij NS via een overstap paaltje die op het perron staat. dan kan ik bij NS uitchecken bij de poortjes, en dan gaan ze natuurlijk gewoon open en kost het me niets...

Reageer