beantwoord

Overstap trein-metro te Schiedam

• 12 augustus 2014
  • 10 reacties
  • 1421 Bekeken

Dag,

van de week reisde ik van den haag naar rotterdam, waarbij ik in schiedam uit de trein ben gestapt om voor het laatste stuk de metro te nemen. Als je in Schiedam het perron afloopt naar de metro passeer je een in/uitcheck poortje. Hier ben ik dus door gegaan. Toen ik de ov-kaart bij dit poortje hield kreeg ik de boodschap: overstap oke. Vervolgens zie ik in mijn transactieoverzicht dat ik dus ben ingecheckt in den haag bij de ns, niet ben uitgecheckt bij ns, maar wel ben in- en uitgecheckt bij de RET.

Dus de volgende keer dat ik via Schiedam reis, moet ik dan eerst door een ander poortje? Of mijn OV kaart 2x voor een poortje houden? Dit lijkt me namelijk ook niet de bedoeling, zo moet ik iedere keer geld terug vragen voor vergeten uit te checken, terwijl ik dat wel gedaan heb.
icon

Beste antwoord door Thom 12 augustus 2014, 16:04

U moet inchecken bij NS in Den Haag, uitchecken bij NS in Schiedam en dan inchecken bij de RET en ook bij de RET weer uitchecken. Ik denk dat u het uitchecken bij NS heeft vergeten. U kunt dan wel inchecken bij de RET maar dan is de incheck bij NS niet meer te verrekenen en bent u het instaptarief kwijt.

Overstap ok betekent niet dat u bij de vorige vervoerder bent uitgecheckt.
Bekijk origineel

10 reacties

Ik ken de situatie in Schiedam niet, dus ik kan u niet vertellen waar de in/uitcheckpalen/poortjes van de NS zijn op dit station, maar in zijn algemeenheid geldt dat u bij een overstap eerst moet uitchecken bij de vervoerder die u verlaat en vervolgens moet inchecken bij de vervoerder waarmee u verder reist. Dat eerste hebt u nu niet gedaan.
Reputatie 7
Badge +4
U moet inchecken bij NS in Den Haag, uitchecken bij NS in Schiedam en dan inchecken bij de RET en ook bij de RET weer uitchecken. Ik denk dat u het uitchecken bij NS heeft vergeten. U kunt dan wel inchecken bij de RET maar dan is de incheck bij NS niet meer te verrekenen en bent u het instaptarief kwijt.

Overstap ok betekent niet dat u bij de vorige vervoerder bent uitgecheckt.
Reputatie 6
Badge +2
Als je in Schiedam rechtstreeks van een NS-perron naar een RET-perron gaat heb je geloof ik een RET-poortje met ervoor een NS-paal. Je moet dan dus eerst uitchecken bij de paal en dan inchecken bij het poortje. Het is wat verwarrend, je zou kunnen denken dat een poortje tussen NS- en RET-gebied een dubbelfunctie heeft.
De poortjes (als deze straks sluiten) op station Schiedam zijn sowieso een discussie waard. Ga eens bij de achteringang naar binnen, als je alleen met de metro wil reizen.
Checkin NS, gang doorlopen, trap af naar de poortjes en NIET door de metro poortjes gaan, maar eerst rechtdoor, weer uitchecken bij NS en dan 2x links om de andere Metro poortjes te kiezen.

Omgekeerd, kom je uit de Metro, de roltrap af en wil je met de trein? Niet de korte route nemen, poortjes Metro uitchecken en rechtsaf, maar linksaf (richting hoofduitgang station) dan 2 maal rechts en weer op de NS-poortjes aflopen om in te checken.
OOK als je niet met de trein wil, maar alleen naar de achteruitgang wil, want die poortjes bij de achteruitgang zullen hoogstwaarschijnlijk niet open gaan als je niet (voor jan doedel) bent ingecheckt bij NS.

Maar, dat zullen ze voordat ze Schiedam afsluiten wel prima veranderd hebben, toch?
Reputatie 4
Badge
DOOK als je niet met de trein wil, maar alleen naar de achteruitgang wil, want die poortjes bij de achteruitgang zullen hoogstwaarschijnlijk niet open gaan als je niet (voor jan doedel) bent ingecheckt bij NS.

Wanneer je zonder NS check-in door een NS poortje het station probeert te verlaten kost je dat de NS borg (10 of 20 euro) omdat je door NS als zwartrijder wordt aangemerkt.
Als je in Schiedam rechtstreeks van een NS-perron naar een RET-perron gaat heb je geloof ik een RET-poortje met ervoor een NS-paal. Je moet dan dus eerst uitchecken bij de paal en dan inchecken bij het poortje. Het is wat verwarrend, je zou kunnen denken dat een poortje tussen NS- en RET-gebied een dubbelfunctie heeft.

Dat geldt alleen op spoor 1 waar een min of meer gelijkvloerse verbinding heeft met het eerste perron van het metrostation.
In de reizigerspassage van Schiedam Centraal staan bij elke trap naar de perrons CICO's waar je bij NS kun in- en uitchecken, zodat je daarmee de kortste route via de RET poortjes naar het metrostation kunt nemen.
Beste liza, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor je inbreng. Het antwoord van Thom is juist. Je dient altijd in- en uitgecheckt te zijn bij de vervoerder waarmee je reist. Wanneer alle stations definitief worden afgesloten met poortjes, zullen we er uiteraard voor zorgen dat de doorloopmogelijk- en in/uitcheckmogelijkheden zo gunstig mogelijk zijn.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het Station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Beste liza, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor je inbreng. Het antwoord van Thom is juist. Je dient altijd in- en uitgecheckt te zijn bij de vervoerder waarmee je reist. Wanneer alle stations definitief worden afgesloten met poortjes, zullen we er uiteraard voor zorgen dat de doorloopmogelijk- en in/uitcheckmogelijkheden zo gunstig mogelijk zijn.

Bedankt. De volgende keer zal ik eerst de NS paal zoeken of door de NS poortjes lopen, om vervolgens door de RET poortjes te gaan.
Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het Station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/voorkom-dubbel-inchecken-vanaf-schiedam-centrum-4957.
Nu de CICOs zijn verdwenen is het voor de gemiddelde reiziger: Je kunt nu dus blijkbaar door een poortje het NS station verlaten (Station is van de NS, ik mag daar niet zijn zonder NS vervoersbewijs), maar niet uitchecken (Het poortje checkt je alleen maar in bij de NS.

Aangezien de enige uitleg (softwarematig) van mijn in-/uitcheck actie bij dat poortje kan zijn dat ik uitcheck bij de NS en incheck bij de RET (immers, het poortje leidt van het NS staion naar het RET perron) lijkt dit mij een triviale oplossing hebben. In afwezigheid van deze softwarekoppeling lijkt het mij belangrijk dat de poortjes heel duidelijk aangeven dat je daar niet uitcheckt bij de NS!.

Mvgr,
Maarten

Reageer