overstap zwolle van Deventer naar Groningen

• 28 juni 2019
  • 15 reacties
  • 276 Bekeken

Een overstap waar om te beginnen met 4 minuten overstaptijd dit al krap is, maar net haalbaar met een sprintje. Maar om 19:11 aankomen om vervolgens de deuren gesloten te houden tot 19:14?

Nee, dat is geen enkel fatsoen. Bedankt voor de half uur vertraging. Top service zoals we dit van de NS gewend zijn.

15 reacties

Hoi Stef87,

Ik ben met je eens dat de overstap vanuit de IC Roosendaal op de IC naar Groningen zeer krap is. Persoonlijk heb ik zelf ook vaak te maken met deze overstap.
Ongeveer 30 seconden voor het vertrek begint de conducteur met de vertrekprocedure en zal de trein vertrekken. Uit jouw bericht maak ik op dat de deuren gesloten waren maar de trein nog enige tijd stil stond?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, uit zijn bericht maken we op dat de trein uit Deventer aankwam om 19.11 uur en de deuren gesloten hield tot 19.14 uur, waardoor de overstaptijd 1 minuut werd en dus alsnog niet gehaald werd. Eigenlijk precies zoals hij het heeft verwoord 😉

Nee, uit zijn bericht maken we op dat de trein uit Deventer aankwam om 19.11 uur en de deuren gesloten hield tot 19.14 uur, waardoor de overstaptijd 1 minuut werd en dus alsnog niet gehaald werd. Eigenlijk precies zoals hij het heeft verwoord 😉

Dankjewel! Helaas is mij niet bekend waarom de deuren gesloten bleven. Mocht er afgekoppeld of aangekoppeld worden dan blijven de deuren gesloten tot dit proces is voltooid, dit kan helaas even tijd in beslag nemen.
Mijn excuses hiervoor!

Nee, uit zijn bericht maken we op dat de trein uit Deventer aankwam om 19.11 uur en de deuren gesloten hield tot 19.14 uur, waardoor de overstaptijd 1 minuut werd en dus alsnog niet gehaald werd. Eigenlijk precies zoals hij het heeft verwoord 😉Dankjewel! Helaas is mij niet bekend waarom de deuren gesloten bleven. Mocht er afgekoppeld of aangekoppeld worden dan blijven de deuren gesloten tot dit proces is voltooid, dit kan helaas even tijd in beslag nemen.
Mijn excuses hiervoor!

Dit was inderdaad wat er gebeurde. Maar welk helder licht heeft bedacht dat het een verstandig idee is om dit te doen VOOR je de reizigers de kans geeft hun overstap te halen...

Nota bene, de trein naar Groningen van 19:45 rijdt ook pas met 19:59 weg. Top avond weer. Bedankt NS. Drie kwartier vertraging dankzij dit grapje. Excuses dan ook niet aanvaard, hoewel jij daar persoonlijk natuurlijk ook weinig aan kunt doen.
Badge
Dit zal geen bewuste actie geweest zijn maar helaas komt het wel eens voor bij een eindstation van de trein dat je als machinist de trein afbreekt (alles uit zet en instelt dat de trein daar op de juiste manier blijft staan) dat je vergeet om de deuren te ontgrendelen of de draaiknop niet helemaal goed bediend.

Als je daar achter komt of een seintje krijgt van de Hc moet je bij sommige treinen de trein eerst weer aanzetten voordat de knop werkt.

Het is dan extra spijtig als je door zo iets de aansluiting mist, maar opzet sluit ik echt uit, dit is een menselijk foutje die je als machinist af en toe overkomt.

Edit: Koppelen van deze trein met een ander stel had moeten gebeuren met het stel wat gereed stond op Zwolle en niet met de binnenkomende trein. Hierdoor hadden de deuren wel meteen geopend kunnen worden. Als uw trein niet koppelde maar de andere trein dan is de machinist zoals ik hierboven aangaf bij het uitzetten vergeten de deuren te ontgrendelen.
Bedankt voor je reactie Jeroen! Dit wist ik nog niet.
Menselijke fout die je als machinist af en toe overkomt, klinkt naar mijn oren toch nog altijd als ruimte voor verbetering.

Morgen maar weer restitutie aanvragen voor de reisvertraging...
Badge
Menselijke fout die je als machinist af en toe overkomt, klinkt naar mijn oren toch nog altijd als ruimte voor verbetering.

Morgen maar weer restitutie aanvragen voor de reisvertraging...

Dit gebeurt nieuwe machinisten maar ook machinisten die er al 40 jaar rijden, maar het is niet zo dat het je elke maand gebeurt maar misschien 1 á 2 keer per jaar en dat is de menselijke factor.
Een zelfde fout 1 a 2x per jaar? Ik mag toch hopen dat dit niet op machinisten basis is. En ach, foutje bedankt, menselijke factor. Tsja, als ik 1 a 2x per jaar een fout op basis van pure stompzinnigheid maak dan mag ik mijzelf binnen no-time voor de tuchtrechter vetantwoorden.

Zeker indien het 1 a 2x per jaar gebeurd betekend het juist dat er iets gedaan zou moeten worden om dit te doorbreken.

En dankzij de additionele vetraging met het vertrek vanuit Zwolle naar Groningen als kers op de taart ook de verdere Arriva aansluiting gemist. Totale vertraging, circa 1.5 uur.

Maar ach, een machinist had even een momentje van verstandsverbijstering, moet kunnen bij NS kennelijk. Tsja, als dit de kwaliteit is die je nastreeft...
Badge +3
Ik rijd taxi en maak ook een paar keer per jaar wel een foutje omdat ik niet goed gekeken heb of zo... (automatische piloot, nog niet helemaal wakker of juist vermoeid na een lange dag).

"Oeps, persoon X vergeten op te halen!", terwijl die gewoon in de (redelijk vaste) route/weekplanning staat. Of andersom "Hey Robert, haal jij ook even X op, want die is je collega vergeten".

Tuchtrechter? Welnee... Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Almere Buiten wordt nog steeds regelmatig overgeslagen en treinen vertrekken nog steeds regelmatig te vroeg.

Daar hoef je het personeel niet meteen voor te straffen (vind ik), tenzij het door een bepaalde persoon té vaak gebeurt. Gewoon zoiets als punten op je rijbewijs, en dan is het op een gegeven moment over en sluiten... Lever je kniptang en fluitje maar in, je mag verder op kantoor werken.😅
Badge
Een zelfde fout 1 a 2x per jaar? Ik mag toch hopen dat dit niet op machinisten basis is. En ach, foutje bedankt, menselijke factor. Tsja, als ik 1 a 2x per jaar een fout op basis van pure stompzinnigheid maak dan mag ik mijzelf binnen no-time voor de tuchtrechter vetantwoorden.

Zeker indien het 1 a 2x per jaar gebeurd betekend het juist dat er iets gedaan zou moeten worden om dit te doorbreken.

En dankzij de additionele vetraging met het vertrek vanuit Zwolle naar Groningen als kers op de taart ook de verdere Arriva aansluiting gemist. Totale vertraging, circa 1.5 uur.

Maar ach, een machinist had even een momentje van verstandsverbijstering, moet kunnen bij NS kennelijk. Tsja, als dit de kwaliteit is die je nastreeft...

Heb je enig idee hoe vaak wij de deuren per jaar openen? Dan is 1 á 2 keer per jaar per machinist echt een verwaarloosbaar percentage van ik denk nog geen 0,02%.uitgaande van 2x per jaar de deuren vergeten.
Reputatie 7
Badge +3
Edit: Koppelen van deze trein met een ander stel had moeten gebeuren met het stel wat gereed stond op Zwolle en niet met de binnenkomende trein. Hierdoor hadden de deuren wel meteen geopend kunnen worden. Als uw trein niet koppelde maar de andere trein dan is de machinist zoals ik hierboven aangaf bij het uitzetten vergeten de deuren te ontgrendelen.
Aankoppelen is rond 19.15 minder waarschijnlijk. Dat is meer een tijdstip waarop treinen na de spits juist worden ingekort. Vergeten te ontgrendelen klinkt dan ook logischer.
Badge

Edit: Koppelen van deze trein met een ander stel had moeten gebeuren met het stel wat gereed stond op Zwolle en niet met de binnenkomende trein. Hierdoor hadden de deuren wel meteen geopend kunnen worden. Als uw trein niet koppelde maar de andere trein dan is de machinist zoals ik hierboven aangaf bij het uitzetten vergeten de deuren te ontgrendelen.Aankoppelen is rond 19.15 minder waarschijnlijk. Dat is meer een tijdstip waarop treinen na de spits juist worden ingekort. Vergeten te ontgrendelen klinkt dan ook logischer.

TS geeft aan dat er gecombineerd of gesplitst werd, even nagezocht en er is niet gekoppeld of gesplitst de trein is als DDZ-6 binnen gekomen en weer vertrokken volgens de reisplanner.
Badge +3
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de deuren dicht bleven wegens 'inzet politie'.

Dat bleek dus om V&S te gaan, omdat er reizigers bestolen waren (zak/tasjesrollers) en natuurlijk werd dat niet omgeroepen.

Achteraf wel, toen we eenmaal (met +10 op de klok) verder gingen. De HC deelde koffie/thee bonnen van Kiosk uit en maakte excuses.

Kan me voorstellen dat je (als enige HC) een grote groep zwartrijders ook liever even overdraagt aan V&S op een station. Ontgrendel je de deuren dan zijn ze foetsie...

Maar goed, dat zal hier weinig mee te maken hebben denk ik.
Heb je enig idee hoe vaak wij de deuren per jaar openen? Dan is 1 á 2 keer per jaar per machinist echt een verwaarloosbaar percentage van ik denk nog geen 0,02%.uitgaande van 2x per jaar de deuren vergeten.

Voor het incidenteel een keer vergeten de deuren te openen heb ik stukken meer begrip dan de onverlaat die ik deze week in de trein had, die hield een deur open om nog iemand in te laten stappen waardoor de deur in storing ging. Gevolg: 4 minuten vertraging en ik miste mijn overstap

Reageer