We lijken nog steeds geen notificaties te krijgen van het editen van een bericht, jammer in dit geval. Alsnog veel geluk geweest,
Er is een ander topic over, waaruit blijkt dat de ‘stationshal’ toch een stuk groter is dan alleen maar waar je binnenkomt (en door poortjes zou moeten). Echt duidelijk was het niet maar de beschrijving in de app klopt.
Wil je richting de stationshal met een (rol)trap of lift, dan kan je soms alsnog van 3\4 naar 5/6/7/8 zonder poortjes tegen te komen, en dat is iets handiger dan helemaal de omlooproute via spoor 11/12.
Dat is ook waar
On topic: ik ben nu heel benieuwd. Ik kom toch zeer regelmatig op Sloterdijk en ken geen andere wegen dan door de poortjes en via spoor 11/12. Ga eens kijken.
Over de reisplanner (waar je een keurige cross-platform hebt op Zaandam op precies dezelfde trein bij sommige routes) hoor je ook niemand verder.
Balletje ligt echt bij de NS dus, of inmiddels weten ‘we’ (in ieder geval de vaste reizigers) het wel, en trekken een eigen plan.
Het balletje ligt er al heel lang en is inmiddels wel leeggelopen denk ik. NS kiest er voor in meerdere opzichten om het probleem Sloterdijk volstrekt te negeren.
Het balletje ligt er al heel lang en is inmiddels wel leeggelopen denk ik. NS kiest er voor in meerdere opzichten om het probleem Sloterdijk volstrekt te negeren.
Dat is een behoorlijke aanname en strookt niet helemaal met de reden waarom dit topic opgepakt is door Laura NS en nu door mij. Wat ik wel kan garanderen is dat een vaak gewenste oplossing: poortjes weghalen op Amsterdam Sloterdijk, niet gaat gebeuren. We zullen dus op een andere manier moeten zorgen dat de overstappen zo worden gemaakt dat de overlast geminimaliseerd wordt. Een van de acties die we hebben genomen is de waarschuwingsteksten in de reisplanner. Ik ben van mening dat er daarnaast ook nog iets met reisadviezen kan worden gedaan maar of dit haalbaar is moet nog blijken. Ik blijf hierover in gesprek.
Ongeveer een jaar geleden heeft NS bureau Mijksenaar gevraagd om de “wayfinding” op Sloterdijk te verbeteren. Wat heeft dat opgeleverd?
Ongeveer een jaar geleden heeft NS bureau Mijksenaar gevraagd om de “wayfinding” op Sloterdijk te verbeteren. Wat heeft dat opgeleverd?
Die posters zijn inderdaad weg gehaald, daar is in een ander topic het nodige over geschreven. Wat er uit het onderzoek is gekomen weet ik helaas niet, ik zal navraag doen.
Ik heb in elk geval grotendeels een antwoord voor jullie m.b.t. station Amsterdam Sloterdijk:
- De informatie in de reisplanner is op dit moment alles wat mogelijk is. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om bij reizen via Amsterdam Sloterdijk met een genoemde overstap een pop-up te tonen (in zowel de app als online) maar dit blijkt niet mogelijk.
- Er hangen posters op het station Amsterdam Sloterdijk, op de glazen barrières. Daarnaast zijn er extra borden geplaatst met routes en informatie over de wayfinding.
- In de loop van deze of volgende maand volgt er een evaluatie van de situatie hoe hij nu is op station Amsterdam Sloterdijk. Hiervoor zijn NS Stations, NS Reizigers en ProRail uitgenodigd. Na deze evaluatie volgen er wellicht maatregelen.
- De wijze waarop de reisadviezen worden gegenereerd, en dus niet via Zaandam maar via Amsterdam Sloterdijk lopen, is erg complex en lastig aan te passen. Vooralsnog is het niet mogelijk om in de rekenmodule iets aan te passen, waardoor er dus geen mogelijkheden zijn om dit nu op te lossen. Er wordt wel gezocht naar een alternatieve oplossing hiervoor maar die is nu niet voorhanden.
Helaas kan ik dus verder weinig voor jullie doen m.b.t. Amsterdam Sloterdijk. Het is en blijft een complex station waarbij er met name een uitdaging ligt op het gebied van routing.
Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.
Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???
Een “grove leugen” is in dit verband overdreven - maar onjuist is constatering 2 zeker. Er zijn tweemaal posters vervaardigd, opgehangen en weer weggehaald.
Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.
Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???
Die informatie komt van de stationsmanager. Die geeft dit aan.
Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.
Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???
Die informatie komt van de stationsmanager. Die geeft dit aan.
Nou goed om het dan te nuanceren, dan heeft de stationsmanager een loopje met de waarheid genomen. Ik ben hier nogal verdrietig over omdat al in meerdere topics is aangegeven dat op Sloterdijk al meer dan een half jaar enige informatie ontbreekt. Er zijn ook geen extra borden met informatie en wayfinding geplaatst. Ik vind dit antwoord derhalve zeer teleurstellend en verzoek derhalve rectificatie.
Indien deze er niet hangen snap ik je teleurstelling. Ik zal dit signaal doorzetten dat deze informatie die aan ons is gegeven niet klopt.
Ik heb nogmaals navraag gedaan bij de Stationsmanager en heb een foto gekregen van de posters. Ik hoop dat we hiermee de discussie over het wel of niet hebben van posters op het station voor eens en voor altijd kunnen afsluiten.
Meer dan dit gaat er niet veranderen. Het is een lastig station maar de gewenste oplossing: het verwijderen van de poortjes of anders plaatsen gaat niet gebeuren. Wellicht worden er op termijn nog wel extra borden of meer informatie geplaatst maar daarover is NS nog in gesprek met ProRail en andere partijen.
Gefeliciteerd hoor Jouke:
Ik heb ze gevonden. Beetje jammer alleen dat het er maar 2 zijn en dat ze ook nog compleet buiten de looproutes op het station hangen. Kortom er is hier geen sprake van het informeren van de reiziger. Afgelopen weekend vanaf vliegveld Rotetrdam-The Hague via Sloterdijk moeten reizen. (ipv via Leiden-Haarlem). In de trein ook geen enkele info over dit probleem gekregen. Met mij stapte ca. 10 man door de poortjes over op de trein richting Haarlem. Aangezien ik weekend vrij heb, gaat dat voor mij geheel kostenloos. Ik vraag mij ernstig af of dit ook voor de 10 andere personen het geval was.
Uit de hele discussie en de informatie daarin blijkt voor mij (voor de zoveelste keer) dat de NS - en in het algemeen het openbaar vervoer - in informatie en communicatie uitgaat van de dagelijkse, of in elk geval frequente reiziger. Dat was ik ooit, maar nu niet meer. De incidentele reiziger moet zelf maar uitzoeken wat de cryptische mededeling “Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal en perron 11/12” betekent die in de reisplanner in rood verschijnt, zonder verdere toelichting (en die bij ov9292 al helemaal niet verschijnt). Dan volg je toch gewoon de borden naar spoor 4 en ondertussen betaal je teveel. Ja, dat kun je dan terugvragen: opbellen, wachtrij, uitleggen. Het gaat natuurlijk niet om die paar Euro als dit je sporadisch overkomt. Wat mij ergert is dat de klant ondergeschikt gemaakt wordt aan het systeem. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om bij iemand die binnen een minuut door twee poortjes gaat, deze via software tegen elkaar weg te strepen; is dit incompetentie of heeft geïnstitutionaliseerd wantrouwen dit gedoe bepaald ?
Het wantrouwen is er op zich helemaal niet, want een systeem kan dat niet bepalen.
Als je omreist betaal je extra (op zich logisch) “Ja maar de reisplanner zei dat het zo moest terwijl er een kortere route is!”
Prima, dan heb je dus teveel betaald, krijg je van oNS terug. Neem maar contact op…
Heb het ook niet bedacht, en soms kan je ook gewoon op Zaandam overstappen zonder poortjes op dezelfde trein aan de overkant van het perron, je moet het maar weten.
Kan inderdaad beter, op Sloterdijk is het via spoor 11/12 omlopen inderdaad om poortjes te ontwijken. Moet je van/naar spoor 9/10 dan heb je pech, dat is ‘Sloterdijk 2’ bijna, dus ander station ongeveer.
Lang geleden kwam over dit onderwerp de mogelijkheid ter sprake achteraf te bepalen door welke geadviseerde overstappen te veel is betaald en reizigers daar automatisch te compenseren. Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen, met als gevolg dat reizigers in deze gevallen nog altijd om moeten lopen, óf zelf restitutie aan moeten vragen, óf te veel betalen.
In een ander topic is inmiddels eindelijk duidelijk dat NS reisgegevens wel degelijk mag gebruiken om reizen correct in rekening te brengen. Geldt hier niet hetzelfde en moet deze optie dan niet alsnog serieus bekeken worden?
Lang geleden kwam over dit onderwerp de mogelijkheid ter sprake achteraf te bepalen door welke geadviseerde overstappen te veel is betaald en reizigers daar automatisch te compenseren. Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen, met als gevolg dat reizigers in deze gevallen nog altijd om moeten lopen, óf zelf restitutie aan moeten vragen, óf te veel betalen.
In een ander topic is inmiddels eindelijk duidelijk dat NS reisgegevens wel degelijk mag gebruiken om reizen correct in rekening te brengen. Geldt hier niet hetzelfde en moet deze optie dan niet alsnog serieus bekeken worden?
Bij reizen op saldo is het lastig compenseren, maar bij reizen op rekening (o.a. NS Flex) is het kinderlijk eenvoudig.
Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).
Bij de proef met treinreizen met GPS lijkt e.e.a. wel goed te gaan (omreizen via Sloterdijk kost je niets extra, als er een bijbehorend reisadvies bestaat).
Bij reizen op saldo is het lastig compenseren, maar bij reizen op rekening (o.a. NS Flex) is het kinderlijk eenvoudig.
Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).
Ben het geheel met je eens
Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).
Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen
Deze kan in het grote smoezen-van-NS-boek
Gewoon de poortjes voor of achter de rode deuren van de ingang zetten en het is opgelost.
In ieder geval is de redenering dat de computer het kan doen en privacy dús geen issue is, juridisch onjuist. Ook bij automatische gegevensverwerking is privacywetgeving van toepassing.
Die informatie kwam van een moderator die zei dat ze niet 'zomaar’ in iemands reisgegevens mochten ‘snuffelen’ (wat natuurlijk waar is) maar dat je om iets te laten corrigeren expliciet toestemming moest geven (zelf contact opnemen dus, elke keer weer).
Dat is volgens mij niet waar, want in ieder geval bij NS Flex heb je die toestemming in feite al gegeven. Bovendien heeft NS de gegevens al en is het doel tot verwerking (een correcte factuur opstellen en in dit geval de druk op de Klantenservice verminderen) ook duidelijk.
TLS/OV-chipkaart heeft al vaker grote groepen reizigers (studenten) automatisch gecompenseerd omdat ze onterecht (teveel) betaald hadden, dus ik zie niet in waarom NS dat niet zou mogen doen voor hun eigen klanten.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.