beantwoord

Overstappen op Amsterdam Sloterdijk

  • 12 April 2019
  • 66 reacties
  • 7494 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

Gefeliciteerd hoor Jouke:

 

Ik heb ze gevonden. Beetje jammer alleen dat het er maar 2 zijn en dat ze ook nog compleet buiten de looproutes op het station hangen. Kortom er is hier geen sprake van het informeren van de reiziger. Afgelopen weekend vanaf vliegveld Rotetrdam-The Hague via Sloterdijk moeten reizen. (ipv via Leiden-Haarlem). In de trein ook geen enkele info over dit probleem gekregen. Met mij stapte ca. 10 man door de poortjes over op de trein richting Haarlem. Aangezien ik weekend vrij heb, gaat dat voor mij geheel kostenloos. Ik vraag mij ernstig af of dit ook voor de 10 andere personen het geval was.

Ik heb nogmaals navraag gedaan bij de Stationsmanager en heb een foto gekregen van de posters. Ik hoop dat we hiermee de discussie over het wel of niet hebben van posters op het station voor eens en voor altijd kunnen afsluiten. 


Meer dan dit gaat er niet veranderen. Het is een lastig station maar de gewenste oplossing: het verwijderen van de poortjes of anders plaatsen gaat niet gebeuren. Wellicht worden er op termijn nog wel extra borden of meer informatie geplaatst maar daarover is NS nog in gesprek met ProRail en andere partijen. 

Indien deze er niet hangen snap ik je teleurstelling. Ik zal dit signaal doorzetten dat deze informatie die aan ons is gegeven niet klopt.

Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.

Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???  

Die informatie komt van de stationsmanager. Die geeft dit aan. 

Nou goed om het dan te nuanceren, dan heeft de stationsmanager een loopje met de waarheid genomen. Ik ben hier nogal verdrietig over omdat al in meerdere topics is aangegeven dat op Sloterdijk al meer dan een half jaar enige informatie ontbreekt. Er zijn ook geen extra borden met informatie en wayfinding geplaatst. Ik vind dit antwoord derhalve zeer teleurstellend en verzoek derhalve rectificatie. 

Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.

Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???  

Die informatie komt van de stationsmanager. Die geeft dit aan. 

Reputatie 6

Een “grove leugen” is in dit verband overdreven - maar onjuist is constatering 2 zeker. Er zijn tweemaal posters vervaardigd, opgehangen en weer weggehaald.

Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.

Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???  

Ik heb in elk geval grotendeels een antwoord voor jullie m.b.t. station Amsterdam Sloterdijk: 

  1. De informatie in de reisplanner is op dit moment alles wat mogelijk is. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om bij reizen via Amsterdam Sloterdijk met een genoemde overstap een pop-up te tonen (in zowel de app als online) maar dit blijkt niet mogelijk. 
  2. Er hangen posters op het station Amsterdam Sloterdijk, op de glazen barrières. Daarnaast zijn er extra borden geplaatst met routes en informatie over de wayfinding.
  3. In de loop van deze of volgende maand volgt er een evaluatie van de situatie hoe hij nu is op station Amsterdam Sloterdijk. Hiervoor zijn NS Stations, NS Reizigers en ProRail uitgenodigd. Na deze evaluatie volgen er wellicht maatregelen. 
  4. De wijze waarop de reisadviezen worden gegenereerd, en dus niet via Zaandam maar via Amsterdam Sloterdijk lopen, is erg complex en lastig aan te passen. Vooralsnog is het niet mogelijk om in de rekenmodule iets aan te passen, waardoor er dus geen mogelijkheden zijn om dit nu op te lossen. Er wordt wel gezocht naar een alternatieve oplossing hiervoor maar die is nu niet voorhanden.

Helaas kan ik dus verder weinig voor jullie doen m.b.t. Amsterdam Sloterdijk. Het is en blijft een complex station waarbij er met name een uitdaging ligt op het gebied van routing. 

@Jouke NS Wat dacht u van informatie op het station zelf? De daarvoor ontworpen posters zijn na korte tijd weer weggehaald.

Ongeveer een jaar geleden heeft NS bureau Mijksenaar gevraagd om de “wayfinding” op Sloterdijk te verbeteren. Wat heeft dat opgeleverd?

Die posters zijn inderdaad weg gehaald, daar is in een ander topic het nodige over geschreven. Wat er uit het onderzoek is gekomen weet ik helaas niet, ik zal navraag doen. 

Reputatie 6

@Jouke NS Wat dacht u van informatie op het station zelf? De daarvoor ontworpen posters zijn na korte tijd weer weggehaald.

Ongeveer een jaar geleden heeft NS bureau Mijksenaar gevraagd om de “wayfinding” op Sloterdijk te verbeteren. Wat heeft dat opgeleverd?

Het balletje ligt er al heel lang en is inmiddels wel leeggelopen denk ik. NS kiest er voor in meerdere opzichten om het probleem Sloterdijk volstrekt te negeren. 

Dat is een behoorlijke aanname en strookt niet helemaal met de reden waarom dit topic opgepakt is door Laura NS en nu door mij. Wat ik wel kan garanderen is dat een vaak gewenste oplossing: poortjes weghalen op Amsterdam Sloterdijk, niet gaat gebeuren. We zullen dus op een andere manier moeten zorgen dat de overstappen zo worden gemaakt dat de overlast geminimaliseerd wordt. Een van de acties die we hebben genomen is de waarschuwingsteksten in de reisplanner. Ik ben van mening dat er daarnaast ook nog iets met reisadviezen kan worden gedaan maar of dit haalbaar is moet nog blijken. Ik blijf hierover in gesprek. 

Het balletje ligt er al heel lang en is inmiddels wel leeggelopen denk ik. NS kiest er voor in meerdere opzichten om het probleem Sloterdijk volstrekt te negeren. 

Badge +3

Over de reisplanner (waar je een keurige cross-platform hebt op Zaandam op precies dezelfde trein bij sommige routes) hoor je ook niemand verder.

Balletje ligt echt bij de NS dus, of inmiddels weten ‘we’ (in ieder geval de vaste reizigers) het wel, en trekken een eigen plan. 

Reputatie 7
Badge

Dat is ook waar @Robert B, maar vooral moderators hier lijken nog wel eens interessante toevoegingen te doen in een edit en dan is dat wel jammer.

On topic: ik ben nu heel benieuwd. Ik kom toch zeer regelmatig op Sloterdijk en ken geen andere wegen dan door de poortjes en via spoor 11/12. Ga eens kijken.

Badge +3

Er is een ander topic over, waaruit blijkt dat de ‘stationshal’ toch een stuk groter is dan alleen maar waar je binnenkomt (en door poortjes zou moeten). Echt duidelijk was het niet maar de beschrijving in de app klopt.

Wil je richting de stationshal met een (rol)trap of lift, dan kan je soms alsnog van 3\4 naar 5/6/7/8 zonder poortjes tegen te komen, en dat is iets handiger dan helemaal de omlooproute via spoor 11/12.

Reputatie 7
Badge

We lijken nog steeds geen notificaties te krijgen van het editen van een bericht, jammer in dit geval. Alsnog veel geluk geweest,@Laura NS.

Zoals aangegeven neem ik het topic over van Laura NS. Vooralsnog nog geen inhoudelijke reactie verder! 

Ik heb een reminder gestuurd! Het contact is ineens gestagneerd, wat jammer is. Ik ga er achteraan.

 

Edit 23.01.2020: Juiste naam is naar voren gekomen. Plan is om dit hier verder uit te vragen, hoe het zit met de rode overstapteksten.

Edit 30.01.2020: Jouke neemt dit van me over, want ik ga met zwangerschapsverlof. Ik hoop dat er spoedig een antwoord komt! :)

Ik heb inmiddels al 4 verwijzingen gehad intern, dus ik denk dat ik bijna bij de juiste persoon ben hiervoor. Gezien de feedback die ik intern kreeg tussendoor zie ik dit rooskleurig in en ben ik erg dankbaar dat dit hier werd aangekaart!

Ik heb inmiddels ook de afdeling gemaild die hierover gaat. Het lijkt me vooral belangrijk dat de tekst in de app duidelijker wordt, aangezien dit toch nog veel onduidelijkheid oproept. 

maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. 

Ik ga je ervaring doorgeven! Dit is goed om te weten. Bedankt!

Ik ben alleen bang dat NS er niets mee gaat doen Christie B.

In onderstaand topic van een jaar geleden is het ook nog steeds wachten op een reactie vanuit NS-zijde. De posters die enige informatie aan reizigers boden zijn al meer dan een half jaar geleden weggehaald.

NS doet er juist van alles aan om dit in de doofpot te sturen. Ik snap derhalve de reactie van Laura niet.

https://community.ns.nl/op-het-station-17/door-poortjes-bij-sloterdijk-extra-betalen-47136

 

maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. 

Ik ga je ervaring doorgeven! Dit is goed om te weten. Bedankt!

Om de poortjes te vermijden moet je de trap naar de centrale hal bij sporen 7/8 nemen, dan de trap naar sporen 11/12, die aan de andere kant van de hal weer naar beneden nemen en dan naar beneden met de trap naar sporen 3/4. Heb je de lift nodig, dan moet je dus in- en uitchecken. Mocht je daarvoor te veel hebben betaald, kun je de klantenservice terugbellen.

Ik ben afgelopen zondag gereisd van Hillegom naar Alkmaar met fiets en bepakking. Het was nogal vol in de trein en op tijd uitstappen lukte net aan. 

Het hele overstapgebeuren is nu erg 'ondoorzichtig' vind ik. Geen idee hoe ik dit aan had moeten pakken met fiets en al. Ik heb nu de tekening gedownload dat biedt wel enigszins duidelijkheid, maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. Ik reis niet vaak genoeg om hier handigheid in te hebben. 

Badge +3
Nog een oplossing voor wie vroeg in de ochtend(spits) verplicht via Sloterdijk moet en geen zin heeft om om te lopen via 11/12, geen overstapmogelijkheid in Zaandam heeft, en daarbij geen Altijd Voordeel of Traject Vrij heeft (dus normaal toch voltarief zou betalen of gewoon vrij door poortjes kan)... Een e-ticket!

Overigens vind ik het bizar dat mensen met Traject Vrij nog steeds niet automatisch gecompenseerd worden voor het 'omreizen' via Sloterdijk, en gedwongen door de poortjes/stationhal moeten (om een overstap te halen of zo...)

De NS zeggen dan vrolijk "de volgende komt zo" (binnen een kwartier) en dat is natuurlijk waar, maar niet iets wat je als reiziger wilt horen natuurlijk!

Reageer