beantwoord

Overstappen op Amsterdam Sloterdijk

• 12 april 2019
  • 43 reacties
  • 3732 Bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

@Jouke NS Wat dacht u van informatie op het station zelf? De daarvoor ontworpen posters zijn na korte tijd weer weggehaald.

Ongeveer een jaar geleden heeft NS bureau Mijksenaar gevraagd om de “wayfinding” op Sloterdijk te verbeteren. Wat heeft dat opgeleverd?

Die posters zijn inderdaad weg gehaald, daar is in een ander topic het nodige over geschreven. Wat er uit het onderzoek is gekomen weet ik helaas niet, ik zal navraag doen. 

Ik heb in elk geval grotendeels een antwoord voor jullie m.b.t. station Amsterdam Sloterdijk: 

1. De informatie in de reisplanner is op dit moment alles wat mogelijk is. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om bij reizen via Amsterdam Sloterdijk met een genoemde overstap een pop-up te tonen (in zowel de app als online) maar dit blijkt niet mogelijk. 
  2. Er hangen posters op het station Amsterdam Sloterdijk, op de glazen barrières. Daarnaast zijn er extra borden geplaatst met routes en informatie over de wayfinding.
  3. In de loop van deze of volgende maand volgt er een evaluatie van de situatie hoe hij nu is op station Amsterdam Sloterdijk. Hiervoor zijn NS Stations, NS Reizigers en ProRail uitgenodigd. Na deze evaluatie volgen er wellicht maatregelen. 
  4. De wijze waarop de reisadviezen worden gegenereerd, en dus niet via Zaandam maar via Amsterdam Sloterdijk lopen, is erg complex en lastig aan te passen. Vooralsnog is het niet mogelijk om in de rekenmodule iets aan te passen, waardoor er dus geen mogelijkheden zijn om dit nu op te lossen. Er wordt wel gezocht naar een alternatieve oplossing hiervoor maar die is nu niet voorhanden.

Helaas kan ik dus verder weinig voor jullie doen m.b.t. Amsterdam Sloterdijk. Het is en blijft een complex station waarbij er met name een uitdaging ligt op het gebied van routing. 

Ik heb nogmaals navraag gedaan bij de Stationsmanager en heb een foto gekregen van de posters. Ik hoop dat we hiermee de discussie over het wel of niet hebben van posters op het station voor eens en voor altijd kunnen afsluiten. 

Meer dan dit gaat er niet veranderen. Het is een lastig station maar de gewenste oplossing: het verwijderen van de poortjes of anders plaatsen gaat niet gebeuren. Wellicht worden er op termijn nog wel extra borden of meer informatie geplaatst maar daarover is NS nog in gesprek met ProRail en andere partijen. 

Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.

Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???  

Reputatie 5

Een “grove leugen” is in dit verband overdreven - maar onjuist is constatering 2 zeker. Er zijn tweemaal posters vervaardigd, opgehangen en weer weggehaald.

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Het is andersom. Als je gaat uitchecken krijg je juist extra kosten.

Wilt u overstappen? Dan kunt u vaak een omlooproute volgen waarbij u geen poortjes passeert. U betaalt dan niet te veel.

Van spoor 3/4 naar 11/12 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal.

Nou weet ik niet wat ze met omlopen via de stationshal bedoelen, maar je moet die dus juist vermijden volgens mij en de omlooproute naar 11/12 volgen.

Je kunt ook gewoon via Den Haag - Amsterdam Centraal - Haarlem reizen. Dat duurt wel iets langer. Of je neemt de IC direct van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal en neemt daar de IC naar Schagen. Dat kost je dan wel €1,40 of €2,40 toeslag.

Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.

Die informatie komt van de stationsmanager. Die geeft dit aan. 

Hallo Makro en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Robert B je reeds heeft voorzien van een passend antwoord. Kun je hiermee vooruit?
Ja, ik had het verkeerd begrepen, het is me nu duidelijk. Bedankt voor je reactie.

Die informatie komt van de stationsmanager. Die geeft dit aan. 

Nou goed om het dan te nuanceren, dan heeft de stationsmanager een loopje met de waarheid genomen. Ik ben hier nogal verdrietig over omdat al in meerdere topics is aangegeven dat op Sloterdijk al meer dan een half jaar enige informatie ontbreekt. Er zijn ook geen extra borden met informatie en wayfinding geplaatst. Ik vind dit antwoord derhalve zeer teleurstellend en verzoek derhalve rectificatie. 

Indien deze er niet hangen snap ik je teleurstelling. Ik zal dit signaal doorzetten dat deze informatie die aan ons is gegeven niet klopt.

Ik ben afgelopen zondag gereisd van Hillegom naar Alkmaar met fiets en bepakking. Het was nogal vol in de trein en op tijd uitstappen lukte net aan. 

Het hele overstapgebeuren is nu erg 'ondoorzichtig' vind ik. Geen idee hoe ik dit aan had moeten pakken met fiets en al. Ik heb nu de tekening gedownload dat biedt wel enigszins duidelijkheid, maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. Ik reis niet vaak genoeg om hier handigheid in te hebben. 

Zoals aangegeven neem ik het topic over van Laura NS. Vooralsnog nog geen inhoudelijke reactie verder! 

Ik heb inmiddels al 4 verwijzingen gehad intern, dus ik denk dat ik bijna bij de juiste persoon ben hiervoor. Gezien de feedback die ik intern kreeg tussendoor zie ik dit rooskleurig in en ben ik erg dankbaar dat dit hier werd aangekaart!

Gefeliciteerd hoor Jouke:

Ik heb ze gevonden. Beetje jammer alleen dat het er maar 2 zijn en dat ze ook nog compleet buiten de looproutes op het station hangen. Kortom er is hier geen sprake van het informeren van de reiziger. Afgelopen weekend vanaf vliegveld Rotetrdam-The Hague via Sloterdijk moeten reizen. (ipv via Leiden-Haarlem). In de trein ook geen enkele info over dit probleem gekregen. Met mij stapte ca. 10 man door de poortjes over op de trein richting Haarlem. Aangezien ik weekend vrij heb, gaat dat voor mij geheel kostenloos. Ik vraag mij ernstig af of dit ook voor de 10 andere personen het geval was.

Reputatie 7

Om de poortjes te vermijden moet je de trap naar de centrale hal bij sporen 7/8 nemen, dan de trap naar sporen 11/12, die aan de andere kant van de hal weer naar beneden nemen en dan naar beneden met de trap naar sporen 3/4. Heb je de lift nodig, dan moet je dus in- en uitchecken. Mocht je daarvoor te veel hebben betaald, kun je de klantenservice terugbellen.

maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. 

Ik ga je ervaring doorgeven! Dit is goed om te weten. Bedankt!

Ik heb een reminder gestuurd! Het contact is ineens gestagneerd, wat jammer is. Ik ga er achteraan.

Edit 23.01.2020: Juiste naam is naar voren gekomen. Plan is om dit hier verder uit te vragen, hoe het zit met de rode overstapteksten.

Edit 30.01.2020: Jouke neemt dit van me over, want ik ga met zwangerschapsverlof. Ik hoop dat er spoedig een antwoord komt! :)

Reageer