Beste antwoord door Jouke NS
Bekijk origineelOverstappen op Amsterdam Sloterdijk
Ik heb inmiddels ook de afdeling gemaild die hierover gaat. Het lijkt me vooral belangrijk dat de tekst in de app duidelijker wordt, aangezien dit toch nog veel onduidelijkheid oproept.
Diefstal? Nee!
Je betaalt bij NS de prijs van een reis op basis van de afstand. Als je dus omreist (via Sloterdijk bijvoorbeeld) én daarbij door poortjes moet (of kiest dat te doen) dan betaal je dus (logisch) meer dan via de kortere route (via bijv. Beverwijk).
Maar omdat de reisplanner die (soms onzinnige, want je kunt soms ook gewoon in Zaandam cross-platform en poortjesvrij overstappen zonder die extra kosten) adviezen geeft omdat ze sneller zijn, jaag je mensen die dat niet weten op kosten.
Die je overigens wel terug kunt krijgen, maar dat wordt niet actief gecommuniceerd ("U heeft een reis gemaakt via Sloterdijk en dat was niet de kortste weg. Via {deze link} kunt u het teveel betaalde bedrag terug krijgen")...
Op Amsterdam Zuid kun je:
- met de roltrap zonder langs een poortje te gaan overstappen van het ene naar het andere perron.
- met de 'centrale' trap, moet je wel uitchecken en weer inchecken.
- met de trappen aan de kant van de Parnassusweg kun je wel van het ene naar het andere perron (maar die liggen voor overstappen erg uit de route).
Die roltrap is nu dus buiten gebruik maar dan komen er wel gewone trappen om zonder langs een poortje te gaan over te stappen.
En nu tijdelijk moet via de trappen richting de Parnassusweg dus wel lukken. Mooi! Dank voor het terugzoeken,
Volgens deze (oude) plattegrond zou dat inderdaad lukken https://plattegrondstation.nl/plattegrond/41.jpg
Zie ook Google maps waarop de poortjes aan de ene kant goed zichtbaar zijn. Het is wellicht wel wat verder lopen op het perron of strategisch instappen in de trein zodat je dichter bij die trappen zit.
Over de reisplanner (waar je een keurige cross-platform hebt op Zaandam op precies dezelfde trein bij sommige routes) hoor je ook niemand verder.
Balletje ligt echt bij de NS dus, of inmiddels weten ‘we’ (in ieder geval de vaste reizigers) het wel, en trekken een eigen plan.
Het balletje ligt er al heel lang en is inmiddels wel leeggelopen denk ik. NS kiest er voor in meerdere opzichten om het probleem Sloterdijk volstrekt te negeren.
Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.
Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo.
De vervoerders hebben de vrije hand gekregen om het ov-chipkaart systeem vorm te geven en hebben voor dit gedrocht gekozen.
NS heeft bepaald dat een reis van A naar B een bepaalde vaste prijs kost, ook wanneer deze reis langs Sloterdijk wordt gemaakt.
NS heeft ervoor gekozen de poortjes op Sloterdijk zo te plaatsen dat de reiziger deze bij een overstap wel moet passeren (of een belachelijke omweg moet nemen).
NS heeft ervoor gekozen alle poortjes te sluiten om zo de overstappende reiziger te dwingen tot een uit- en incheck.
NS heeft ervoor gekozen reizigers niet pro-actief te compenseren, ook niet degenen bij wie pas achteraf het tarief wordt bepaald en het dus kinderlijk eenvoudig is om het probleem op te lossen.
NS heeft ervoor gekozen om hier nooit open en transparant over te zijn ondanks talloze verzoeken hiertoe.
NS heeft ervoor gekozen het allemaal wel prima te vinden zo en het probleem niet op te lossen.
NS heeft dus wel degelijk bedacht dat dit wel een lucratieve business is.
Je vergelijking raakt bovendien kant noch wal, jij noemt een voorbeeld waarbij de klant de boel probeert op te lichten, terwijl het bij Sloterdijk juist NS is die haar klanten oplicht.
Lang geleden kwam over dit onderwerp de mogelijkheid ter sprake achteraf te bepalen door welke geadviseerde overstappen te veel is betaald en reizigers daar automatisch te compenseren. Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen, met als gevolg dat reizigers in deze gevallen nog altijd om moeten lopen, óf zelf restitutie aan moeten vragen, óf te veel betalen.
In een ander topic is inmiddels eindelijk duidelijk dat NS reisgegevens wel degelijk mag gebruiken om reizen correct in rekening te brengen. Geldt hier niet hetzelfde en moet deze optie dan niet alsnog serieus bekeken worden?
I know, maar het is vergelijkbaar met omlopen (voor die bonus-korting) of er gewoon 4 aftikken als je toch besluit door poortjes te gaan (of moet..)
Ik vind het ook suf en heb het niet bedacht. Dat de NS daar (achteraf) dingen voor moet compenseren -geen coulance of zo dus- vind ik veel ernstiger.
Je maakt een reis volgens de planner die duurder is dan zou moeten van A naar B? Regel dat dan in het systeem (overstap/omreis) telt niet mee.
Maar goed, zie het (lange) topic dat
En het is ernstig stil qua verbeteringen (nee, een poster hier en daar 'loop maar via 11/12' is niet de oplossing).
Laat staan een (volkomen fout) advies in de reisplanner dat zegt 'via stationshal'... Wie dat bedacht heeft kent Sloterdijk niet...
En heeft dus een 'klok en klepel' probleem overgedragen aan veel reizigers (niet allemaal, want soms maakt het helemaal niks uit en soms kan je dezelde overstap gewoon op Zaandam doen).
Bij reizen op saldo is het lastig compenseren, maar bij reizen op rekening (o.a. NS Flex) is het kinderlijk eenvoudig.
Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).
Bij de proef met treinreizen met GPS lijkt e.e.a. wel goed te gaan (omreizen via Sloterdijk kost je niets extra, als er een bijbehorend reisadvies bestaat).
Bij reizen op saldo is het lastig compenseren, maar bij reizen op rekening (o.a. NS Flex) is het kinderlijk eenvoudig.
Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).
Ben het geheel met je eens
Inmiddels vier jaar sinds dit topic geopend werd, en nog steeds worden reizigers gedwongen om te lopen of extra te betalen… Gewoon toestaan om daar uit- en weer in te checken zonder extra kosten kan toch niet zo moeilijk zijn? Duidelijk dat de NS geen enkel respect voor reizigers heeft.
Klopt, maar je bent dan wel (iets) langer onderweg natuurlijk.
Plus (heel) vroeg in de ochtend is via Sloterdijk ook de enige optie soms.
We zijn het er allemaal mee eens dat die poortjes daar gewoon nooit geplaatst hadden moeten worden dus (althans, niet waar ze nu al een paar jaar staan).
Of ze veel mensen met kwade bedoelingen tegen houden laat ik even in het midden.
Woerden was het eerst met besloten binnengebied, en dat is ook nooit echt een succes geweest of geworden.
Amsterdam en Utrecht vind ik helemaal bizar. Een plethora aan poortjes waar goedwillende reizigers zich nog veel te vaak in vergissen ('ja maar ik kwam uit het buitenland en wilde graag naar buiten" en zo)...
Als we het daar allemaal over eens waren, waren ze allang weggehaald.
NS vindt het wel prima zo en dat maakt het nu juist zo kwalijk.
Het balletje ligt er al heel lang en is inmiddels wel leeggelopen denk ik. NS kiest er voor in meerdere opzichten om het probleem Sloterdijk volstrekt te negeren.
Dat is een behoorlijke aanname en strookt niet helemaal met de reden waarom dit topic opgepakt is door Laura NS en nu door mij. Wat ik wel kan garanderen is dat een vaak gewenste oplossing: poortjes weghalen op Amsterdam Sloterdijk, niet gaat gebeuren. We zullen dus op een andere manier moeten zorgen dat de overstappen zo worden gemaakt dat de overlast geminimaliseerd wordt. Een van de acties die we hebben genomen is de waarschuwingsteksten in de reisplanner. Ik ben van mening dat er daarnaast ook nog iets met reisadviezen kan worden gedaan maar of dit haalbaar is moet nog blijken. Ik blijf hierover in gesprek.
Ongeveer een jaar geleden heeft NS bureau Mijksenaar gevraagd om de “wayfinding” op Sloterdijk te verbeteren. Wat heeft dat opgeleverd?
Ongeveer een jaar geleden heeft NS bureau Mijksenaar gevraagd om de “wayfinding” op Sloterdijk te verbeteren. Wat heeft dat opgeleverd?
Die posters zijn inderdaad weg gehaald, daar is in een ander topic het nodige over geschreven. Wat er uit het onderzoek is gekomen weet ik helaas niet, ik zal navraag doen.
Ik heb in elk geval grotendeels een antwoord voor jullie m.b.t. station Amsterdam Sloterdijk:
- De informatie in de reisplanner is op dit moment alles wat mogelijk is. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om bij reizen via Amsterdam Sloterdijk met een genoemde overstap een pop-up te tonen (in zowel de app als online) maar dit blijkt niet mogelijk.
- Er hangen posters op het station Amsterdam Sloterdijk, op de glazen barrières. Daarnaast zijn er extra borden geplaatst met routes en informatie over de wayfinding.
- In de loop van deze of volgende maand volgt er een evaluatie van de situatie hoe hij nu is op station Amsterdam Sloterdijk. Hiervoor zijn NS Stations, NS Reizigers en ProRail uitgenodigd. Na deze evaluatie volgen er wellicht maatregelen.
- De wijze waarop de reisadviezen worden gegenereerd, en dus niet via Zaandam maar via Amsterdam Sloterdijk lopen, is erg complex en lastig aan te passen. Vooralsnog is het niet mogelijk om in de rekenmodule iets aan te passen, waardoor er dus geen mogelijkheden zijn om dit nu op te lossen. Er wordt wel gezocht naar een alternatieve oplossing hiervoor maar die is nu niet voorhanden.
Helaas kan ik dus verder weinig voor jullie doen m.b.t. Amsterdam Sloterdijk. Het is en blijft een complex station waarbij er met name een uitdaging ligt op het gebied van routing.
Ik heb nogmaals navraag gedaan bij de Stationsmanager en heb een foto gekregen van de posters. Ik hoop dat we hiermee de discussie over het wel of niet hebben van posters op het station voor eens en voor altijd kunnen afsluiten.
Meer dan dit gaat er niet veranderen. Het is een lastig station maar de gewenste oplossing: het verwijderen van de poortjes of anders plaatsen gaat niet gebeuren. Wellicht worden er op termijn nog wel extra borden of meer informatie geplaatst maar daarover is NS nog in gesprek met ProRail en andere partijen.
Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.
Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???
Een “grove leugen” is in dit verband overdreven - maar onjuist is constatering 2 zeker. Er zijn tweemaal posters vervaardigd, opgehangen en weer weggehaald.
Het is andersom. Als je gaat uitchecken krijg je juist extra kosten.
Wilt u overstappen? Dan kunt u vaak een omlooproute volgen waarbij u geen poortjes passeert. U betaalt dan niet te veel.
Van spoor 3/4 naar 11/12 en andersom, dan kunt u omlopen via de stationshal.
Nou weet ik niet wat ze met omlopen via de stationshal bedoelen, maar je moet die dus juist vermijden volgens mij en de omlooproute naar 11/12 volgen.
Je kunt ook gewoon via Den Haag - Amsterdam Centraal - Haarlem reizen. Dat duurt wel iets langer. Of je neemt de IC direct van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal en neemt daar de IC naar Schagen. Dat kost je dan wel €1,40 of €2,40 toeslag.
Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.
Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???
Die informatie komt van de stationsmanager. Die geeft dit aan.
Ik zie dat Robert B je reeds heeft voorzien van een passend antwoord. Kun je hiermee vooruit?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.