beantwoord

Overstappen op Muiderpoort

Woensdag gereisd van Naarden-Bussum naar Amsterdam Arena met samenreis korting : € 2,60
Terugreis op advies van NS app via Muiderpoort. Daar kom je aan op perron 8, terwijl de trein naar Naarden-Bussum vertrekt van perron 2. Je moet dus uitchecken en weer inchecken. De hele reis heeft daardoor € 3,10 gekost, namelijk € 1,40 + € 1,70. 50 cent extra omdat je niet van het ene naar het andere perron kan komen, op hetzelfde station, zonder uit- en in te moeten checken. Dat is toch raar? We hadden beter via Duivendrecht of Centraal kunnen reizen zodat je kunt overstappen zonder uit- en incheck. Dan had de reis gewoon € 2,60 gekost. Het gaat natuurlijk niet om die 50 cent, maar om het principe.
Wie heeft er een oplossing?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 30 juni 2017, 16:58

Hallo Biegmama, welkom op het NS Serviceforum!

Amsterdam Muiderpoort heeft inderdaad een geforceerde check wanneer je van perron 8/9 naar perron 2/3 moet gaan voor een overstap, wat een vrij unieke situatie is. Over het algemeen zou dit geen effect mogen hebben op de ritprijs sinds het invoeren van het 'van-rit-naar-reis' principe, maar in jouw geval lag het net even iets anders.

Doordat je via Muiderpoort bent gestuurd, heb je een iets langere reis gemaakt dan wat je normaal zou doen voor dit traject. Hierdoor betaal je ook voor het traject Naarden-Bussum - Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Bijlmer ArenA, in plaats van enkel de bedoelde reis. Dit teveel betaalde bedrag kun je uiteraard terugkrijgen,.

Update: Ik heb inmiddels de teveel betaalde kosten van Biegmama gecompenseerd.

Voor de meelezers: Mocht je zelf tegen een vergelijkbare situatie aan te lopen wil ik adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice.
Bekijk origineel

17 reacties

Ik heb nog steeds geen update ontvangen over de situatie. Zoals ook al eerder aangegeven zijn we druk op zoek naar een oplossing, zeker omdat er steeds meer stations bijkomen waardoor het probleem veroorzaakt zal worden.

Gezien de complexiteit van dit probleem verwacht ik echter niet dat een oplossing spoedig zal komen. Ik zal daarom niet wekelijks meer aangeven dat er nog niets bekend is. Op het moment dat er wél meer informatie is, zal ik dat aangeven in dit topic.
Helaas kan ik nog vrij weinig nieuws vertellen over de situatie. Het is een bekend probleem, maar we zijn nog steeds hard op zoek naar een oplossing.

Mocht het gebeuren dat een reis duurder uitvalt dan wat het zou moeten zijn door zo'n geforceerde check, is het huidige advies om contact op te nemen met onze Klantenservice. Wij kunnen dan de te veel betaalde kosten compenseren.
Ik heb dat topic even doorgenomen en ik zie dat mijn collega heeft uitgelegd waarom en hoe de kosten hoger worden hierdoor. Op dit moment wordt er gekeken naar oplossingen van dit probleem en ik zal in dit topic een update geven zodra ik hier meer over weet.
Reputatie 5
Ik zie namelijk dat (voornamelijk in de avonduren) in ieder geval voor het traject Amsterdam Bijlmer ArenA - Naarden-Bussem een reis via Amsterdam Muiderpoort regelmatig wordt geadviseerd. Ik zal dit intern moeten uitzetten voordat ik deze situatie verder kan toelichten.
Je collega Miriam is met een vergelijkbare vraag (over de toekomstig situatie op Amsterdam Sloterdijk) geconfronteerd. Haar reactie was uiteindelijk -

Miriam NS schreef:UPDATE: Ik heb inmiddels een reactie ontvangen met betrekking tot de tarieven. Bij het reizen op rekening wordt het traject Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest in rekening gebracht. De twee traject delen Haarlem - Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Sloterdijk - Uitgeest worden als twee buitentrajectdelen met Lange Afstandskorting afgerekend. Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept.

Amsterdam Sloterdijk is een belangrijk overstapstation in de relatie Alkmaar-Leiden en verder en wordt in de reisplanner regelmatig geadviseerd. Veel reizen op saldo zullen duurder worden bij verplicht "omchecken" op Sloterdijk, duurder dan de reisplanner aangeeft, duurder dan een e-ticket en duurder dan een losse eenmalige chipkaart. Mij lijkt dat ongewenst.
Badge +3
Dank Rudi voor reactie #12, helder!

Ik maak die reis (Abcoude via Bijlmer) regelmatig vanuit Eindhoven, zodat ik niet naar een sprinter hoef te zoeken in Utrecht, met mogelijk zelfs nog een extra overstap in godvergeten Breukelen ;)

Mijn kennis van tariefeenheden is minimaal, en de prijs maakt me ook niet zoveel uit, want ik reis ook nog met 40% korting (en trouwens 9 van de 10 keer met een dagkaartje van AH, Hema, Kruidvat etc.)
Reputatie 6
Badge
Binnen 35 minuten overstappen (ofwel opnieuw door de poortjes bij NS) is als het ware een 'overstap ok'. Een reis die afgerekend is, kan niet meer gecorrigeerd worden. Hoogstens het doortellen na opnieuw inchecken gaat anders. Dit gaat goed, zolang niet afgeweken wordt van de kortste route. Een route via een (korte) omweg resulteert gelijk tot een (in totaal) hogere ritprijs.

De ovchipkaart rekent als het ware statisch en niet dynamisch.
Reputatie 5
Overigens geeft de NS planner geen prijs als ik Utrecht CS - Abcoude via Bijlmer ArenA plan, maar rechtstreeks is in ieder geval € 5,00 (zonder korting).
Via 9292 zie ik dat de reis via Bijlmer dan € 8,10 zou kosten? Dat is wel een substantieel verschil! Klopt dit wel?

De reisplanner geeft geen prijs voor omwegen.
De rechtstreekse reis Utrecht-Abcoude is 24 tariefeenheden (€ 5,00), voor de omweg via Amsterdam Bijlmer ArenA komen er 10 tariefeenheden bij. Wanneer je daar binnen 35 minuten weer incheckt blijft de lange-afstandkorting bestaan en kost de reis € 6,70. 9292 geeft de prijs als twee afzonderlijke enkele reizen, waarschijnlijk uitgaande van een verblijf langer dan 35 minuten op het via-station. Dan wordt de prijs inderdaad € 8,10.
Badge +3
Op zich logisch dat Muiderpoort wordt aangegeven, want CS is verder. En verplicht via Duivendrecht is ook niet handig.

Misschien dat net als in de bus de poortjes op Muiderpoort bij inchecken binnen 35 minuten "overstap OK" kunnen aangeven, en het zien als vervolg van een eerder aangevangen reis (dus in feite de eerdere uitcheck ongedaan maken)?
De problemen die dit soort stations veroorzaken waren voorheen voornamelijk wanneer een reizigers op het standaard traject gebruik maakte van dit station, maar dus moest uit- en opnieuw inchecken om te reis voort te zetten in verband met een overstap. Wanneer deze checks plaatsvonden tijdens een anders tariefmoment dan de oorspronkelijke incheck, resulteerde dat in een onjuiste totale ritprijs. De meeste problemen die we tegen kwamen bij dit soort stations waren van dit type, en deze zijn opgelost met het van-rit-naar-reis principe.

Het probleem wat TS heeft ervaren heeft inderdaad niets te maken met het 'van-rit-naar-reis' principe, wat ik eerder ook al aangaf. Na er iets verder ingedoken te zijn zie ik echter dat ik iets heb onderschat over hoe vaak dit voorkomt. Ik zie namelijk dat (voornamelijk in de avonduren) in ieder geval voor het traject Amsterdam Bijlmer ArenA - Naarden-Bussen een reis via Amsterdam Muiderpoort regelmatig wordt geadviseerd. Ik zal dit intern moeten uitzetten voordat ik deze situatie verder kan toelichten.
Badge +3
Overigens geeft de NS planner geen prijs als ik Utrecht CS - Abcoude via Bijlmer ArenA plan, maar rechtstreeks is in ieder geval € 5,00 (zonder korting).

Via 9292 zie ik dat de reis via Bijlmer dan € 8,10 zou kosten? Dat is wel een substantieel verschil! Klopt dit wel? :?

Vanuit Eindhoven trouwens € 17,50 (rechtstreeks) en volgens 9292 via Bijlmer € 20,40.
Reputatie 5
Amsterdam Muiderpoort heeft inderdaad een geforceerde check wanneer je van perron 8/9 naar perron 2/3 moet gaan voor een overstap, wat een vrij unieke situatie is. Over het algemeen zou dit geen effect mogen hebben op de ritprijs sinds het invoeren van het 'van-rit-naar-reis' principe, maar in jouw geval lag het net even iets anders.
Beste Stijn. Ik begrijp niet wat dit "probleem" met het van 'rit-naar-reis-principe' te maken heeft. Door uit- en weer in te checken op Amsterdam Muiderpoort heeft de TS een via-station aan zijn reis toegevoegd en wordt de ritprijs over de langere reisafstand (25 i.p.v. 20 tariefeenheden) berekend, onder handhaving van de lange-afstandkorting. Dit is echter geen "extreem uitzonderlijke situatie", zoals u dat noemt, maar zal altijd voorkomen wanneer de reisplanner een reis aangeeft die niet via de (in afstand) kortste route gaat én het aanbevolen overstapstation afzonderlijk afgesloten perrons heeft, zoals Amsterdam Muiderpoort.

Over enige tijd zal deze situatie veel vaker voorkomen wanneer ook Amsterdam Sloterdijk afzonderlijk afgesloten perrons krijgt en voor veel reizen bij de prijsberekening als via-station zal worden opgevat. In een ander topic is daarvoor aandacht gevraagd, maar een antwoord van een moderator blijft nog uit.
@kukkie: In principe is dit probleem al opgelost met het 'van-rit-naar-reis' systeem. Wat Biegmama is overkomen is echter een extreem uitzonderlijke situatie, wat we graag bij onze Klantenservice afzonderlijk oplossen.
Badge +3
Overigens heb je hetzelfde 'probleem' als je bijv. Utrecht - Abcoude reist via Bijlmer ArenA (terugsteken). Maar ik geloof dat de reisplanner die optie alleen bij uitzondering geeft, en veel geld scheelt het inderdaad niet.
Reputatie 3
Is de NS bezig om dit beetje rare probleem op te lossen?
Ik heb de teveel betaalde kosten van Biegmama gecompenseerd.

Voor de meelezers: Mocht je zelf tegen een vergelijkbare situatie aan te lopen wil ik adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice.

Bedankt voor de supersnelle service Stijn.
Hallo Biegmama, welkom op het NS Serviceforum!

Doordat je via Muiderpoort bent gestuurd, heb je een iets langere reis gemaakt dan wat je normaal zou doen voor dit traject. Hierdoor betaal je ook voor het traject Naarden-Bussum - Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Bijlmer ArenA, in plaats van enkel de bedoelde reis. Dit teveel betaalde bedrag kun je uiteraard terugkrijgen,.

Update: Ik heb inmiddels de teveel betaalde kosten van Biegmama gecompenseerd.

Reputatie 6
Badge
Wat je zelf zegt: voortaan dus gewoon via Duivendrecht of Centraal.

Reageer