beantwoord

Overstappen trein-metro Amstelstation

• 10 december 2014
  • 13 reacties
  • 1858 Bekeken

Ik stap dagelijks op Amsterdam Amstel over van trein naar metro en vv. Het moeten in- en uitchecken bij het overstappen levert veel irritaties (duwen en trekken) op en kost door de drukte veel tijd.

Het is me regelmatig gebeurt dat ik op tijd op het station ben, maar door het moeten in- en uitchecken de trein of metro mis. Met name op zulke momenten irriteert het mij dat ik door bureaucratische bullshit bedacht door kantoormensen die zelf niet met het OV reizen een trein of metro mis die ik makkelijk had kunnen halen.

Punten van irritatie:
- Het zou niet nodig moeten zijn om in- en uit- te moeten checken bij deze overstap. Inchecken in de Amsterdamse Metro en uitchecken op een NS station moet voldoende zijn om mijn rit te kunnen bepalen. Ook technisch gezien moet het te realiseren zijn. Ik begrijp niet waarom dit niet het geval is nog.
- Je moet je pasje langs twee paaltjes halen. Waarom kan dit niet één paaltje zijn? Een overstap paaltje? Ook dit moet technisch mogelijk zijn om van twee paaltjes een paaltje te maken. Ik begrijp ook niet waarom dit niet gerealiseerd is.
- Er staan te weinig van die dingen. Op het hele perron staan 6 van die overstappunten.
- Op de uiteindes van de perrons staan geen overstappunten. Daardoor maken de voorste en achterste kwart van de trein gebruik van de uiterste overstappunten en zijn die extreem druk.
- De paaltjes lopen echt heel vaak vast, helemaal als er op een moment heel snel achter elkaar pasjes langs gehaald worden.
- Soms is het onduidelijk of de paaltjes de pas gescand hebben of niet of dat de tekst op het scherm nog van de voorganger is. De tekst en het groene lampje blijven soms het zelfde ("Goede reis" en een groen lampje), alleen een piepje moet duidelijk maken dat het volgende pasje succesvol gescand is. Kan de tekst van de voorganger dan ook even verdwijnen en het lampje even uit, zodat ook visueel duidelijk is dat er een nieuw pasje gescand is en dat het niet de tekst van de voorganger is?
- Het is regelmatig tweerichtingsverkeer. Daar zijn die punten niet op gemaakt.

Gewenste oplossing (betere oplossingen eerst):
- In- en uitchecken bij overstap overbodig maken. Dit is technisch mogelijk en ik begreep dat er ergens een proef loopt. Graag proef uitbreiden naar Amsterdam en/of proef versnellen en snel overal invoeren.
- Van twee paaltjes één paaltje maken.
- Meer paaltjes
- Ook paaltjes aan de uiteindes van de perrons
- Technisch de paaltjes verbeteren zodat ze nooit meer vastlopen
- Ook visueel moet goed zichtbaar zijn dat de pasjes gescand zijn. Piepjes zijn soms niet te horen en de tekst op het scherm is vaak nog hetzelfde.

Graag zsm verbetering en bovenstaande irritaties oplossen.

Als het er op aan komt ga ik anders het in- en uitchecken skippen en wél mijn trein of metro halen.

Joost
icon

Beste antwoord door Thijs NS 11 december 2014, 10:43

Wat betreft de technische haalbaarheid van je suggesties kan ik niet zoveel zeggen. Wellicht is het mogelijk, maar ik kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld één omcheckpaal nu technisch teveel gevraagd is. Wel is het erg jammer dat je door de OV-chipkaart je aansluiting mist, dat zou echt niet de bedoeling moeten zijn.
Het aantal poortjes kan natuurlijk makkelijker worden aangepast, ik zal hier aangeven dat daar behoefte aan is.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je moet je pasje langs twee paaltjes halen. Waarom kan dit niet één paaltje zijn? Een overstap paaltje? Ook dit moet technisch mogelijk zijn om van twee paaltjes een paaltje te maken. Ik begrijp ook niet waarom dit niet gerealiseerd is.
De vraag is dan wel of de informatie over het uit- en inchecken allemaal op één scherm past, en de reiziger genoeg tijd krijgt om alles te lezen.
De vraag is dan wel of de informatie over het uit- en inchecken allemaal op één scherm past, en de reiziger genoeg tijd krijgt om alles te lezen.
Dit is sowieso nu al niet mogelijk. Er staan zoveel mensen rond de paaltjes, dat niemand de schermen kan lezen. Daarnaast wordt er zo snel achter elkaar in- en uitgecheckt, dat de teksten op de schermen zo snel veranderen dat niemand het kan lezen.

Als je al moeite doet om het te lezen wordt je gewoon heel grof door anderen aan de kant gebeukt die willen in-/uitchecken.
Reputatie 6
Badge +2
Gelukkig is de frequentie van de metro hoog in de spits, dus de volgende nemen is niet zo erg. Omgekeerd kan je een eerdere metro nemen om op je gemak een bepaalde trein te halen.

En tussen de druktegolven door zal het wel wat rustiger zijn bij de paaltjes.
Reputatie 6
Badge +2
Soms is het onduidelijk of de paaltjes de pas gescand hebben of niet of dat de tekst op het scherm nog van de voorganger is. De tekst en het groene lampje blijven soms het zelfde ("Goede reis" en een groen lampje), alleen een piepje moet duidelijk maken dat het volgende pasje succesvol gescand is. Kan de tekst van de voorganger dan ook even verdwijnen en het lampje even uit, zodat ook visueel duidelijk is dat er een nieuw pasje gescand is en dat het niet de tekst van de voorganger is?
Goed idee. Vermelding van het saldo en/of een deel van het nummer van de OV-chipkaart kan ook helpen.
Gelukkig is de frequentie van de metro hoog in de spits, dus de volgende nemen is niet zo erg. Omgekeerd kan je een eerdere metro nemen om op je gemak een bepaalde trein te halen.
Dit begrijp ik. Maar het is gewoon frustrerend dat je in principe je overstap gemakkelijk met rustig lopen kunt halen, maar door zo'n dom bureaucratisch rot dingetje niet haalt.
Ik bouw genoeg marge in, maar het gebeurt wel eens dat je tram vertraagd is, waardoor je een metro later hebt of dat de metro vertraagd is...
Het niet hoeven omchecken zou technisch gezien wellicht mogelijk zijn. Al waag ik dat op dit moment te betwijfelen. GVB en NS werken met twee los van elkaar staande systemen. Die systemen moeten dan compatibel worden en NS zou gegevens van het GVB moeten krijgen en andersom. Anders kan het tarief bij het uitchecken niet worden berekend. Dat zal problemen opleveren. Daarnaast is het zonder omchecken onduidelijk of er op Amstel, Duivendrecht, Bijlmer of zelf Amsterdam Zuid is overgestapt, waardoor NS en GVB het niet eens zullen worden over de vergoeding.

Het ombouwen van 2 tot 1 omcheckpaal lijkt me niet handig. Dan krijgen we er weer een nieuwe paal bij en dat leidt weer tot verwarring. In andere delen van het land is het immers noodzakelijk dat er eerst bij de ene vervoerder wordt uitgecheckt en vervolgens bij de andere ingecheckt. Terwijl aldaar dezelfde palen ook gebruikt kunnen worden voor reizen met slechts 1 vervoerder. Het lijkt me toch het beste als omchecken overal hetzelfde gaat en er geen verwarrende uitzonderingen ontstaan.

Het uitbreiden van het aantal omcheckpunten lijkt me voorlopig de beste oplossing.
Wat betreft de technische haalbaarheid van je suggesties kan ik niet zoveel zeggen. Wellicht is het mogelijk, maar ik kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld één omcheckpaal nu technisch teveel gevraagd is. Wel is het erg jammer dat je door de OV-chipkaart je aansluiting mist, dat zou echt niet de bedoeling moeten zijn.
Het aantal poortjes kan natuurlijk makkelijker worden aangepast, ik zal hier aangeven dat daar behoefte aan is.
Thijs, deze klacht heeft geen betrekking op de poortjes, maar op de paaltjes op de perrons waar men kan overstappen van trein naar metro en vice versa.

Beste Thijs,

Inmiddels zijn we 3 maanden verder. Wat is de status? Heb je updates?

Ik mis namelijk nog altijd structureel 3x in de week een aansluitende metro of trein vanwege een rij van meer dan 30 man bij ieder paaltje of paaltjes die vastlopen.

Kan ik compensatie krijgen voor de vertraging die hierdoor ontstaan? Cumulatief kom ik namelijk dik boven 1 uur vertraging.

Gr
Joost
Reputatie 4
Badge
Technisch is het natuurlijk geen probleem. Het gaat er om wat de vervoerders het waard is, om het op te lossen.
En misschien willen ze dit helemaal niet oplossen.

Er zijn gewoon veel te weinig paaltjes op Amstel. Ik heb al tig keer een trein gemist, die ik anders had gehaald.
Ns moderators hebben elders al opgemerkt dat wachten voor de paaltjes er bij hoort....

NS gaat natuurlijk uit van het gemiddeld aantal gebruikers per dag.
Reputatie 4
Badge
Als dat zo is, dan moeten de Reisplanner en OV9292 ook extra tijd inplannen in verband met in- en uitchecken bij iedere overstap waar men van vervoerder wisselt. Dat doen ze nu niet.
Ns moderators hebben elders al opgemerkt dat wachten voor de paaltjes er bij hoort....

NS gaat natuurlijk uit van het gemiddeld aantal gebruikers per dag.

In dat geval hoort niet ingecheckt zijn ivm drukte bij de paaltjes er ook bij. De reiziger staat toch op plek 1,2 en 3, dus daar zullen ze dan wel begrip voor hebben.

Reageer