beantwoord

P+R parkeren en internationaal reizen


Binnenkort gaan wij een weekend met de trein van Amersfoort naar Hamburg. Het e-ticket hiervoor is aangeschaft via de Treinreiswinkel en op het e-ticket staat het logo van DB. Het vertrek vanuit Amersfoort is zo vroeg, dat we het eerste deel van de reis naar Amersfoort wel met de auto moeten. Op de pagina https://www.ns.nl/deur-tot-deur/parkeer-en-reis/hoe-werkt-het.html staat letterlijk “De korting geldt niet voor internationale treinreizen.” dus een P+R op normaal tarief wordt een dure grap.

Maar als ik het goed begrijp, kunnen we de auto ook op de P+R van bijvoorbeeld Amersfoort Schothorst zetten en dan met een gewone OV-chipkaart naar Amersfoort CS verder reizen. Telt de terugweg van Amersfoort CS naar Amersfoort Schothorst op diezelfde OV-chipkaart dan wel om gebruik te kunnen maken van het kortingstarief?

icon

Beste antwoord door Robert B 15 July 2022, 19:53

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 6

Voor zover mij bekend wel omdat het slechts gaat om 1 treinreis met een andere check in bestemming dan het station waar je geparkeerd staat. 

Goedemiddag WouterA en welkom bij de NS Community!

Voor zover bij mij bekend krijg je het kortingstarief bij een QPark P+R terrein als je met de gescande OV-chipkaart op die dag een reis hebt gemaakt. Het lijkt niet eens uit te maken op welk traject die treinreis is geweest. Wat jij voorstelt zou dus gewoon moeten werken.

Badge +3

Goedemiddag WouterA en welkom bij de NS Community!

Voor zover bij mij bekend krijg je het kortingstarief bij een QPark P+R terrein als je met de gescande OV-chipkaart op die dag een reis hebt gemaakt. Het lijkt niet eens uit te maken op welk traject die treinreis is geweest. Wat jij voorstelt zou dus gewoon moeten werken.

Op zich zou dat werken als Schothorst een P+R had met korting voor treinreizigers, maar dat is volgens mij niet zo. Die zou dan aan het Inputplein zijn maar kan ik nergens vinden.

De P+R Mondriaanplein en Barchman Wuytierslaan wél. Je zult dan dus even op en neer moeten naar Schothorst met de trein om de korting te krijgen (reizigerstarief € 6,00 per dag).

Edit: Zie mijn volgende reactie.

Reputatie 7
Badge +1

In feite heeft NS die korting voor treinreizigers beperkt tot reizigers met chipkaart en binnenlands e-ticket omdat ze geen zin hadden om iets voor internationale reizigers te bedenken.

Vroeger gold die korting bij mijn weten voor alle reizigers met een geldig kaartje.

Badge +3

@WouterA Goed nieuws.

https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/park-and-ride-p-r/

Het P+R-terrein bij Amersfoort Schothorst is gratis (en niet van Q-Park dus vandaar dat ik het niet kon vinden) 🤣

Badge +3

In feite heeft NS die korting voor treinreizigers beperkt tot reizigers met chipkaart en binnenlands e-ticket omdat ze geen zin hadden om iets voor internationale reizigers te bedenken.

Vroeger gold die korting bij mijn weten voor alle reizigers met een geldig kaartje.

Volgens Q-Park mag het ook een (binnenlands) e-ticket zijn voor de datum waarop je de de P+R verlaat, dus dan hoef je niet eens daadwerkelijk met de trein aan te komen?

Als je dus per se bij Amersfoort Centraal wilt parkeren (€ 6,00 per dag voor treinreizigers) koop je een e-ticket vanaf Schothorst en krijg je ook die korting. https://www.ns.nl/kaartje-kopen/amfs/amf/# (datum terugreis natuurlijk) en Samenreisticket Dal aanvinken, dan kost het € 1,50) voor ‘de trein’.

Bedankt voor alle tips! Dit weekend is het zover; we gaan zien hoe het gaat. Ik zal onze ervaringen posten als we terug zijn.

Reputatie 7
Badge +3

In feite heeft NS die korting voor treinreizigers beperkt tot reizigers met chipkaart en binnenlands e-ticket omdat ze geen zin hadden om iets voor internationale reizigers te bedenken.

Vroeger gold die korting bij mijn weten voor alle reizigers met een geldig kaartje.

Volgens Q-Park mag het ook een (binnenlands) e-ticket zijn voor de datum waarop je de de P+R verlaat, dus dan hoef je niet eens daadwerkelijk met de trein aan te komen?

Als je dus per se bij Amersfoort Centraal wilt parkeren (€ 6,00 per dag voor treinreizigers) koop je een e-ticket vanaf Schothorst en krijg je ook die korting. https://www.ns.nl/kaartje-kopen/amfs/amf/# (datum terugreis natuurlijk) en Samenreisticket Dal aanvinken, dan kost het € 1,50) voor ‘de trein’.

Samenreisticket is alleen geldig als je iemand samen reist, dus als enige ticket geen geldig ticket 😉

Badge +3

Samenreisticket is alleen geldig als je iemand samen reist, dus als enige ticket geen geldig ticket 😉

Een e-ticket is een e-ticket en een parkeerautomaat zal echt niet gaan vragen om de ov-chipkaart met het NS abonnement of Studentenreisproduct waarmee je samengereisd hebt, want wie zegt dat diegene bij je in de auto zit?

Dat werkt dus gewoon.

Reputatie 7
Badge +2

Een e-ticket is een e-ticket en een parkeerautomaat zal echt niet gaan vragen om de ov-chipkaart met het NS abonnement of Studentenreisproduct waarmee je samengereisd hebt, want wie zegt dat diegene bij je in de auto zit?

Zover mijn ervaring met die P+R locaties op stations moet je daadwerkelijk je chipkaart invoeren in de betaalautomaat om de korting te krijgen, dus volgens mij werkt dat helemaal niet met een E-ticket.

Badge +3

Zover mijn ervaring met die P+R locaties op stations moet je daadwerkelijk je chipkaart invoeren in de betaalautomaat om de korting te krijgen, dus volgens mij werkt dat helemaal niet met een E-ticket.

Toch wel, want een e-ticket met de juiste datum (met misschien verplicht als bestemming die van de P+R ter controle ) zou moeten werken, zie https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r Zie filmpje om je e-ticket te scannen https://www.youtube.com/watch?v=mD8Vhz_T62Y

Bij het uitrijden bied{t} je eerst je OV-chipkaart, je NS-Business Card of een e-ticket aan voor reizigerskorting.

Of er met dat e-ticket (samen)gereisd is doet er niet toe, en anders kan je de korting claimen via https://www.q-park.nl/nl-nl/klantenservice/restitutieformulier/ (niet verkregen P+R korting).

Laten we even de ervaringen van @WouterA afwachten (maar die zal wel gratis parkeren bij station Schothorst als dat een optie is met de treintijden) 🤣

Hoe dan ook (vrij vertaald):
Je verlaat het P+R terrein op dezelfde dag als de terugreis met de trein. En dat mag elk e-ticket zijn dat geldig is om te mogen ‘treinen’ binnen Nederland, op die dag.

Niet om dingen te (willen) omzeilen… 

Het mag alleen geen internationale reis zijn (naar Amersfoort), maar valt dus te overzien/omzeilen.

Dus wat je wilt mag gewoon (parkeren op Amersfoort Centraal met treinreiziger korting)

That’s all! 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Omdat e-tickets wel geaccepteerd worden, is het nog nogal knullig dat er voor internationale tickets niets door NS geregeld is. Met een binnenlands kaartje kun je blijkbaar tot 28 dagen parkeren tegen P+R-tarief, op voorwaarde dat je een geldige uitcheck of e-ticket hebt van de dag dat je weer wilt vertrekken met de auto.

Een update: dit werkt gewoon. We hebben vrijdag de auto geparkeerd op de P+R bij Amersfoort CS en vanmorgen één e-ticket Amersfoort Schothorst - Amersfoort CS gekocht (à € 2,50). Bij het uitrijden verscheen eerst een bedrag van in de 60 euro, maar na het scannen van het e-ticket bleef daar € 24,- van over. Nogmaals bedankt voor de tip.

Hadden we de auto geparkeerd bij Schothorst, dan was het waarschijnlijk gratis geweest. Maar dat was qua tijden en logistiek voor ons erg onpraktisch.

Badge +3

Een update: dit werkt gewoon. We hebben vrijdag de auto geparkeerd op de P+R bij Amersfoort CS en vanmorgen één e-ticket Amersfoort Schothorst - Amersfoort CS gekocht (à € 2,50). Bij het uitrijden verscheen eerst een bedrag van in de 60 euro, maar na het scannen van het e-ticket bleef daar € 24,- van over. Nogmaals bedankt voor de tip.

Mooi zo, geen kristallen bol voor nodig.

Met een e-ticket van € 1,50 (samenreiskorting) was het ook wel gelukt maar op het totaal maakt dat natuurlijk weinig uit.

Als men simpelweg geen zin heeft om ondersteuning te bieden voor internationale reizigers, zou ik niet weten waarom je als reiziger ook maar een cent meer over zou moeten maken dan strikt noodzakelijk om het doel te bereiken. Ook als die euro extra voor de reis op zich een druppel op de gloeiende plaat is.

Eigenlijk is het in zijn geheel van de zotte dat het nodig is om een separaat binnenlands e-ticket te kopen.

Reageer