beantwoord

Paaltjes en poortjes verwarring in Leiden

Ik ben een keer in Leiden uitgestapt, loop op het perron langs de check uit paaltjes en vergeet mijn door het NS regime opgelegde handeling, kaartje langs paaltje.

Op de trap naar beneden bedacht ik, shit, vergeten uit te checken! Krijg ik weer een boete van de NS politie!

Maar wacht, beneden zijn de beruchte poortjes. Ik doe gewoon daar de door het NS regime opgelegde en volstrekt overbodige handeling. Dus zo gezegd, zo gedaan. Kaartje langs paaltje bij poortje. Bliep, bliep zegt het paaltje. Wel een iets ander toontje dan ik gewend ben bij de perron paaltjes maar ach zal wel een ander fabricaat zijn met een iets ander speakertje. Who cares.

Nou de NS dus. Wat schetst mijn verbazing! Staat aan het einde van de maand een boete opgeteld bij mijn afrekening voor mijn abonnement bij de NS! WTF. Ik heb een abonnement, reeds lang van te voren betaald en krijg een boete??? Omdat ik mijn kaartje langs een blijkbaar afwijkend paaltje of poortje heb gewapperd???!!

Hoe moet dat dan als later die poortjes dicht zijn? Dan moet ik eerst (niet vergeten, niet vergeten, niet...) uitchecken boven op het perron en weer mijn kaartje voor een poortje houden om er uit te komen??!! Ik wordt gek!

Hallo NS. Ik heb al betaaaaahaaald!
icon

Beste antwoord door Pe_pe 25 juli 2014, 23:43

Bij de kaartlezers aan de buitenkant van de poortjes kan alleen ingecheckt worden, bij de kaartlezers aan de binnenkant van de poortjes kan alleen uitgecheckt worden. In dit geval is dus een extra keer ingecheckt en twee keer niet uitgecheckt, volgens het OV-chipkaartsysteem.

In Leiden staan inderdaad geen paaltjes, maar als die er op een ander station dat met poortjes is afgesloten wel staan, moet men vooral niet uitchecken bij zo'n paaltje, want als daarna de pas aan de binnenkant van het poortje voor de lezer gehouden wordt om hem open te krijgen, wordt er opnieuw uitgecheckt terwijl er niet was ingecheckt en ook dan word je gezien als zwartrijder. Zie ook dit topic.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Op Leiden Centraal zijn er geen paaltjes. Als je in- of uitcheckt bij een poortje is het de bedoeling dat je er door gaat. Als je door een open poortje gaat zonder in of uit te checken kan je dat herstellen door terug er doorheen te lopen en het vervolgens goed te doen.
Bij de kaartlezers aan de buitenkant van de poortjes kan alleen ingecheckt worden, bij de kaartlezers aan de binnenkant van de poortjes kan alleen uitgecheckt worden. In dit geval is dus een extra keer ingecheckt en twee keer niet uitgecheckt, volgens het OV-chipkaartsysteem.

In Leiden staan inderdaad geen paaltjes, maar als die er op een ander station dat met poortjes is afgesloten wel staan, moet men vooral niet uitchecken bij zo'n paaltje, want als daarna de pas aan de binnenkant van het poortje voor de lezer gehouden wordt om hem open te krijgen, wordt er opnieuw uitgecheckt terwijl er niet was ingecheckt en ook dan word je gezien als zwartrijder. Zie ook dit topic.
Heerlijk systeem voor de reiziger. Ook echt over nagedacht...
Ja, ja, dus als ik het goed begrijp Pe_pe, dan moet ik ook nog onthouden hoe vaak ik met mijn pasje langs een paaltje of poortje ga en of ik nu heb ingecheck of uitgechecked of al eerder heb uitgechecked of nog niet.... ja, ja. Nee, nu snap ik het, of toch niet...

FYI, ik heb aan de binnenkant van het poortje met mijn kaartje gewapperd. Ik loop namelijk het station UIT en dus wapper ik aan de binnenkant. Dat is toch correct dan?
Ik begreep uit het verhaal dat je eerst de chipkaartlezers boven passeerde (dat moeten dan de poortjes boven bij spoor 1/2 geweest zijn, andere chipkaartlezers zijn er niet voordat men de trap afloopt), daarna de trap afliep en vervolgens terugliep naar de poortjes beneden. Dan kom je dus vanaf de buitenkant.

Als je wel aan de binnenkant hebt uitgecheckt, is het uitchecken om een andere reden fout gegaan: te weinig saldo, kaart niet goed gelezen, niet ingecheckt, ...
Dag Peertje, wat vervelend om te lezen dat dit gebeurd is. Er zijn op enkele stations inderdaad incheckpoortjes en uitcheckpoortjes. Ik kan me voorstellen dat dit niet voor elke reiziger altijd even duidelijk is. Het toeval wil dat ik toevallig onderdeel uitmaak van de NS politie 😉 Hierdoor kan ik kijken of ik iets voor je kan betekenen. Kreeg je een Uitstel van Betaling? Of bedoel je dat er instaptarief van je OV-chipkaart werd afgeschreven? In beide gevallen mag je je NAW-gegevens, OV-chipkaartnummer en Iban aan me doorgeven. Ik kan kijken wat er teveel van je saldo is afgeschreven en dit restitueren aan je. Groet Ramon
Reputatie 1
Welkom bij het NS regime Peertje. Maakt inderdaad helemaal niks uit of je abonnement hebt of niet: als je vergeet in- of uit te checken ben je voor de NS gewoon een misdadiger, ook al heb je van te voren al betaald voor je abonnement.
En Leiden wordt straks helemaal een hel als die klote poortjes dicht gaan .... denk dat die krengen een boel keer open getrapt gaan worden, zeker aan de ziekenhuis kant waar ZO verschrikkelijk veel mensen doorheen moeten. Nu al zonder dichte poortjes staan er af en toe rijen vanwege in- en uitchecken. En dat wordt nog erger als er besloten wordt dat het busstation naar die kant van het station te verhuizen 😞
Ramon,

Ik heb een Traject Vrij jaar abonnement en heb als zodanig altijd (!) betaald voor mijn dagelijkse traject. Ik kreeg een boete van 0,01 euro. Dat kan ik vanuit mijn reisbudget nog wel betalen. Waar het om gaat is een principe kwestie. Namelijk dat ik al heb betaald (ik ben tot nu toe altijd een heel integer persoon geweest maar ga nu ernstig nadenken of dat wel slim was) en dan toch, zoals de vreemdeling hierboven zegt, als een misdadiger een boete krijg!

O ja, en ik heb begrepen dat als eenmaal iedereen aan het inchecken en uitchecken is gewend dat bedrag de hoogte van een echte boete krijgt! Misschien moet ik gerust gesteld zijn door de (in ieder geval bij ons reizigers) wetenschap dat aan dit systeem nooit iemand gaat wennen en de boete dus ook op 0,01 euro blijft. Maar er knaagt iets aan die wetenschap...

FYI, ik heb aan de binnenkant van het poortje met mijn kaartje gewapperd. Ik loop namelijk het station UIT en dus wapper ik aan de binnenkant. Dat is toch correct dan?

Een eenvoudige vuistregel:
Als je door het poortje het station UIT loopt, dan check je UIT.
Loop je door het poortje het station IN, dan check je IN.

Overigens staat op het display of die kant van het poortje is ingesteld op inchecken dan wel uitchecken.
Misschien had NS gewoon het systeem aan kunnen houden dat als je niet incheckt, je ook niet kan uitchecken...

En ik ga niet na 8 jaar opeens op een lezer kijken wat er gebeurt.

1 piep = goed ingecheckt
2 piepen = goed uitgecheckt.

Zo simpel kan het zijn
@ macca728: zoals ik al in mijn verhaaltje schrijf: bliep, bliep zegt het paaltje. maar blijkbaar zijn er meer bliep bliepjes. zou toch maar even op het display kijken af en toe...
Ja bij de NS wel, achterlijk systeem gebruiken ze daar.

Reageer