Pakketafleverenpunten op NS stations

• 11 mei 2019
  • 22 reacties
  • 916 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Zoals menig Nederlander bestel ik steeds meer spullen online en loop ik af en aan naar pakketpunten om mijn post op te halen. Vaak heb ik dan te maken met openingstijden die niet goed combineren met een fulltime baan. Aangezien NS stations bijna altijd open zijn en ik elke dag op een NS station kom, zou het heel handig zijn als ik hier ook mijn pakket kan meenemen.

Inmiddels zijn er mogelijkheden om dit onafhankelijk van de verzendpartij (DHL/PostNL etc.) aan te bieden. Een voorbeeld hiervan is: https://www.bringme.com/nl/retail

Ik heb geen zakelijk belang bij deze partij, maar het zou mij als reiziger veel tijd schelen en het is ook nog eens ontzettend duurzaam omdat verzendpartijen de pakketten op 1 punt kunnen afleveren in plaats van op verschillende adressen.

22 reacties

Bij deze heb ik hem aangepast.
Badge +3
De spatie tussen "pakket" en "afleverpunten" verwijderen: "pakketafleverpunten".
Wat had je graag gewenst? Zodoende kunnen reizigers die hier naar op zoek zijn wel dit topic vinden en zodoende erachter komen wat de huidige stand van zaken is over dit onderwerp.
Badge +3
Vraag aan een moderator.

Is het mogelijk om de titel van dit topic aan te passen? Door de spatie tussen "pakket" en "afleverpunten" lijkt het alsof er een heel pakket aan afleverpunten op NS stations is. En dat terwijl die pakketafleverpunten nu juist nog niet zijn. 😀
Reputatie 7
Badge +3
Misschien qua winkels waar ze zijn gevestigd maar vooral de grote webshops versturen met PostNL en DHL. Bij sommige kleinere webshops heb ik wel eens iets bij een DPD punt afgehaald en het dichtsbijzijnde punt is dan verder weg voor mij dan PostNL of DHL. Nu zit er eentje in Leiden Zuid-West maar eerst moest ik ervoor naar de binnenstad. Als ik dan hetzelfde kan bestellen bij een webshop die per post verzend dan kies ik liever daarvoor, want dan heb ik in een straal van een paar minuten fietsen 3 afleverpunten.
Badge +3
DPD is ook geen kleine speler, met meer dan 700 ''parcelshops'. Helaas veelal kleinere winkels (fotozaak, bloemist...) dus loop je weer tegen openingstijden aan.
Reputatie 7
Badge +3
In Nederland is het vooral PostNL en DHL, dan zijn de grote spelers. Die hebben nu ook de meeste afleverpunten in winkels.
In sommige winkelcentra zitten die zelfs naast elkaar (bv in Voorschoten PostNL in the Read shop en pal er naast DHL in de Dierenspeciaalzaak).
Reputatie 5
Het is zeker niet de bedoeling, dat de stations vol komen met allerhande pakjesautomaten.

Dan kan je beter een posttrein neerzetten: iedereen kan dan zijn eigen pakje uit het zakje, rekje of vakje halen. Dat hadden ze destijds bij de P.T.T. ook niet kunnen bedenken, dat die wagons nu nog nut hebben. ;-)

Enfin, hoe dan ook... met alleen Post NL kom je een heel eind, toch ? Het valt me de laatste tijd op, dat ik pakjes uit het buitenland krijg met (voornamelijk) een DHL-trackingnummer, maar uiteindelijk wordt de laatste kilometer toch nog door BPOST afgelegd. Die hebben zich toch weer terug in de markt gevochten.
Reputatie 7
Badge +3
Van versnippering wordt je als consument ook niet altijd beter.

Van het initiatief wat Robert gaf (De Buren) is bv in mijn woonplaats geen locatie, heb ik dus niets aan. En ik lees of hoor wel vaker dat er dit soort initiatieven worden opgezet. Dan heb je straks behalve misschien 10 of meer pakketvervoerders, ook 10 of meer partijen van onafhankelijke afleverpunten. Maar die moeten dan misschien weer per vervoerder een contract hebben en mogelijk doen dan niet alle vervoerders mee met alle afleverpuntpartijen, waardoor je als consument nog niet overal terecht kunt. Voor vervoerder A kun je dan bij het afleverpunt van partij X bij die box iets afhalen, maar voor vervoerder B moet je weer bij het punt van Y zijn, wat misschien aan de andere kant van de stad is.

En, om weer op NS en stations terug te komen, als er een groot aantal diverse afleverpunten zijn zal NS (wanneer ze dit uberhaupt gaan doen) wellicht met maar 1 partij in zee.
Reputatie 7
Badge +3
Het zou goed zijn wanneer er één, misschien twee grote partijen komen die overal door het land in iedere plaats zitten, waaronder ook stations, ipv dat er allerlei kleine, soms alleen lokale initiatieven komen.
Monopolies zijn een idee uit het communisme die de burger altijd geld kosten.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt mij gemakkelijk om mijn pakketje op het station te kunnen ophalen wanneer ik uit m'n werk kom, i.p.v. dan ook nog eerst langs de winkel te moeten (inderdaad in de hoop dat de winkel dan nog open is). Goed idee dus als je het mij vraagt! Zo'n automaat is ook een goede optie.
Het lijkt mij inderdaad ook makkelijk om een pakketje op een station op te kunnen halen. Maar ik vind dat dat niet tot stations alleen beperkt moet blijven. Het zou goed zijn wanneer er één, misschien twee grote partijen komen die overal door het land in iedere plaats zitten, waaronder ook stations, ipv dat er allerlei kleine, soms alleen lokale initiatieven komen.
Badge +3
De Buren (samenwerkend met o.a. DHL en TNT) heeft ook al de nodige onbemande breng- en afhaalpunten. Hier in Eindhoven eentje bij een tankstation... in de autowasstraat/box! 😂

Keertje foto maken... Eindhoven heeft overigens ook al jaren PostNL kluisjes (buiten, bij het busstation).

Bron: https://www.floship.com/de-buren-teams-up-with-dhl-and-tnt-for-unmanned-parcel-servcie-2 ook handig voor medicijnen en stomerij dus.
Reputatie 1
Het lijkt mij gemakkelijk om mijn pakketje op het station te kunnen ophalen wanneer ik uit m'n werk kom, i.p.v. dan ook nog eerst langs de winkel te moeten (inderdaad in de hoop dat de winkel dan nog open is). Goed idee dus als je het mij vraagt! Zo'n automaat is ook een goede optie.
Reputatie 7
Badge +3
Daarom zou het ook zo mooi zijn als er afleverpunten komen die onafhankelijk van de verzendpartij zijn, al dan niet op stations, met ruime openingstijden. Dan maakt het voor degene die het bestelt niet uit met welke partij ze het verzenden.

Leveranciers bepalen inderdaad met wie ze versturen, maar vooral de grote webshops gebruiken of PostNL of DHL omdat die het grootste netwerk hebben en vaak ook het meeste "kunnen".
Het is al zeker 5 of 6 jaar geleden dat ik iets heb besteld wat door GLS of DPD werd bezorgd of op één van hun punten afgehaald, en dat was dan bij een kleinere webshop.

Bedrijf waar ik werk levert niet aan particulieren maar alleen aan bedrijven, maar wij zitten als het ware al jaren vast aan bepaalde vervoerder omdat zij kunnen wat wij willen en daarin de goedkoopste zijn. Er is wel eerder onderzocht of we ook een andere vervoerder kunnen gebruiken, nog zeer recent zelfs, maar dat ketst telkens af op het feit dat ze het niet kunnen zoals wij willen of ze zijn te duur voor ons.
Reputatie 2
Een groot deel van het probleem is dat leveranciers voortdurend in de race naar de laagste prijs veranderen van pakketbezorger. Werken ze op het ene moment nog met PostNL, ze switchen even gemakkelijk naar DHL of UPC. De bron ligt dus bij de leveranciers, die bepalen wie de pakketten mogen bezorgen en dat zijn nogal wat partijen. Op die manier is het wel erg lastig om te regelen dat elk pakket op een station af te halen valt.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn ook DHL afhaalpunten in supermarkten die tot bv 21.00 of zelfs later zijn geopend. Dat zal niet overal zijn, maar ik heb er zo al 2 gevonden in Den Haag niet ver van het centraal station.
https://www.goedkooppakket.nl/help/pakketpunten/
Zo kun je voor jouw station zoeken waar een dichtstbijzijnd punt is van welke vervoerder en welke openingstijden deze heeft.

PostNL en DHL hebben de meeste afleverpunten, bij andere vervoerders is het vaak even zoeken. Zelf bestel ik liever niet bij webshops die via andere vervoerders leveren. Ik kijk dan eerst waar ze een afleverpunt hebben.
Badge +3
Het probleem lijkt me dat niet ieder pakket door Post.nl wordt bezorgd. Pakketten die geleverd worden via andere dienstverleners kunnen bij zo'n afhaalpunt niet opgehaald worden.

Een veel zinniger optie zijn de postagentschappen in supermarkten. Hier kun je bij de plaatselijke Jumbo terecht tijdens de openingstijden van de Jumbo. Die is op ma/di/wo/do en za open van 8.00 tot 20.00 uur, op vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur en op zondag van 12.00 tot 18.00. Veel handiger dan het station.
Bij de plaatselijke boekhandel kan ik pakketten ophalen die door DHL zijn afgeleverd wanneer ik niet thuis ben. Maar die heeft minder ruime openingstijden dan de Jumbo.

In Engeland heb ik al eens gebruik gemaakt van de afhaalautomaat van Amazon. Dat werkt heel goed en heeft als voordeel dat je die automaat ook kunt gebruiken voor kosteloos retourneren.
https://www.amazon.co.uk/Click-and-Collect-with-Amazon-Lockers/b?ie=UTF8&node=2594544031
Reputatie 7
Badge +3
Op in ieder geval station Utrecht CS is al een PostNL servicepoint aanwezig (Utrecht CS Service Point-Spoor 1-4, Stationshal 18 A).
Dus het begin is er.

Overigens bestelt zo ongeveer heel Nederland steeds vaker online en zal er dan ook steeds vaker tegenaan lopen dat men niet altijd haalt om tijdens de openingstijden daar te zijn. Je laat juist iets bezorgen bij een afhaalpunt omdat je overdag niet thuis bent, maar pas om of na 18.00 en vervolgens gaan die de punten om 18.00 dicht. Dan heb je vaak wel de mogelijkheid om het zaterdag of op een koopavond af te halen, maar dezelfde dag na je werk lukt dan inderdaad niet.
Er zijn wel steeds meer punten in supermarkten die wel langere openingstijden hebben.

Maar daar lopen niet alleen treinreizigers tegenaan, ook mensen die met de auto of fiets naar werk gaan.
Ik reis nu bijna 5 jaar met de trein naar werk, daarvoor op de fiets (was half uurtje fietsen). Ook in de tijd dat ik nog op fiets ging haalde ik het vaak niet om voor 18.00 bij een PostNL of DHL punt te zijn, of ik moest eerder van werk weggaan.

Sinds 5 jaar werk ik in Delft (woon zelf in Leiden) en ik heb om dit te omzeilen wel eens een pakketje laten afleveren bij een afhaalpunt in Delft wat dan in de buurt van het station was. Ik neem vaak een trein van rond half 6 en dan kon ik het voor ik de trein nam deze daar ophalen. Maar dat doe ik niet met grote pakketten omdat ik dit te onhandig vind in de trein.

Er zullen met de huidige trend van online bestellen nieuwe initiatieven moeten komen waarbij mensen hun pakket ook buiten de huidige openingstijden kunnen ophalen. Dit kan natuurlijk op een station zijn maar ook op andere plekken zodat iedereen hier gebruik van kan maken. Wanneer zo'n afleverpunt op loopafstand van een station is, dan is dat ook iets waar je als treinreiziger gebruik van kan maken.
Postnl heeft ook automaten

https://www.postnl.nl/campagnes/pakket-en-briefautomaat/
Reputatie 7
Badge +4
Het is vooral handig voor mensen die toch al met de trein reizen, mensen zonder ov-chipkaart komen er niet langs en er zijn voor hen alternatieven genoeg. Alles wat er nu al is.

Er moet in de Nederlandse praktijk dan in het station wel een bedrijfje aanwezig zijn dat het er even bij doet. Persoonlijk zou ik het verder een goed idee vinden voor de treinreizigers. Je komt er toch langs en je hoeft na je werk niet nog een keer langs een ophaalpunt ook.

De Belgen zijn zo gek nog niet, maar dat beweerde ik altijd al. 😉
Reputatie 5
Goed idee, inderdaad.
Bij de stations van de SNCB is er meestal EN een afhaalpunt (Postpunt heet dat) EN een volautomatische pakjes-automaat van BPOST.

Daar kan je niet alleen je pakje afhalen, je kan ook je pakje brengen (zelfs in de automaat, als het al correct is gefrankeerd).

De automaat staat vaak in de openbare passerelle (en wordt dan blijkbaar toch niet gevandaliseerd).

Kijk wel even na hoe je dat met Post NL regelt en of die services buiten de poortjes komen. Immers, als Post NL zijn pakje aflevert bij het dichtstbijzijnde Postpunt en dat is een treinstation en dat is binnen de poortjes, dan moet de klant wel een OV chipkaart hebben (en niet alle burgers hebben die). Anders kan hij niet bij zijn pakje komen - maak je geen vrienden mee.
Hoi RSN en welkom bij de NS Community!

Je slaat de spijker op zijn kop, hoe handig zal het zijn om op het station nog even snel je pakketje af te halen alvorens je het laatste stukje naar huis toe gaat.
Ik durf je niet te vertellen waarom dit er niet is, maar ik ga je suggestie zeker doorgeven, bedankt!

Reageer