beantwoord

Papiergeld

• 4 februari 2017
  • 19 reacties
  • 605 Bekeken

Waarom kan je niet met papiergeld betalen, alleen met pin of muntgeld?
icon

Beste antwoord door Tamzin 4 februari 2017, 08:09

Veiligheidsredenen, automaten worden opengebroken als daar grotere hoeveelheden cash in zitten.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Veiligheidsredenen, automaten worden opengebroken als daar grotere hoeveelheden cash in zitten.
Maar waarom kan dat bv dan wel in ern parkeergarage?
Reputatie 7
Badge +3
Bij veel parkeergarages kan dat ook niet meer. Om dezelfde reden.
Reputatie 2
De machines in parkeergarages staan 24 uur onder cameratoezicht, vandaar dat daar vaak wel briefgeld in zit, maar voor alle NS stations zal dat een gigantische investering zijn
Reputatie 6
Badge
Het zal verder een afweging tussen veiligheid en service zijn. Los van risico's kost (samenhangend) waardetransport ook veel geld. Zo kun je bij het GVB wel briefgeld in de automaat stoppen, terwijl het bij RET bij soortgelijke oplaadautomaten niet kan. En bij NS dus ook niet.

Vraag mij af, of er nog veel contant betaald wordt bij zulke automaten. Bijna alles gaat toch tegenwoordig met bankpas. Voor een treinkaartje, moet je dan verder een hele zak met munten meenemen.
Reputatie 2
Bij de parkeergarages waar ik werk is contant afgomen naar +-40%
Hallo Sinneke75 en welkom op het forum.

Tamzin en Raymond123 hebben gelijk. Het heeft inderdaad te maken met veiligheid en diefstal. Een automaat met veel briefgeld heeft het risico om gekraakt te worden. Bij de servicebalie kun je wel betalen met briefgeld. Een uitgebreid antwoord kun je vinden in dit topic.

P.s.Ik heb je topic verplaatst naar Op het station zodat je topic beter is te vinden voor andere lezers.
Reputatie 4
https://waroncash.nl hierop staat wat achtergrondinformatie over het afschaffen van briefgeld.
@Raymond in Amsterdam wordt door toeristen nog veel cash betaald.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de parkeergarages waar ik werk is contant afgomen naar +-40%
Bij die mij om de hoek met 100%. Na een serie inbraken waarbij de roldeuren total loss werden geramd (schade anderhalve ton) accepteert de exploitant helemaal geen cash meer, ook geen munten. Alleen nog pasjes en creditcards.
Laat ik dan iets anders vragen. Waarom kan je bij de ns automaat nog niet draad loos pinnen. Met de nieuwe app op de mobiel gaat draadloos pinnen veel sneller dan het normaal pinnen.
Reputatie 7
Badge +3

Vraag mij af, of er nog veel contant betaald wordt bij zulke automaten. Bijna alles gaat toch tegenwoordig met bankpas. Voor een treinkaartje, moet je dan verder een hele zak met munten meenemen.

Ik denk dat juist daarom TS met papiergeld zou willen betalen, heb je geen zak met munten nodig.

En wat betreft het betalen bij een servicebalie met papiergeld, de meeste stations hebben geen servicebalie, alleen automaten.

Het schijnt wel dat er op bepaalde stations een wisselautomaat waarin je papiergeld kunt wisselen voor munten. Iemand deed daar vorig jaar een melding van betreffende station Delft.
https://forum.ns.nl/op-station-17/wisselautomaat-delft-23865
Reputatie 7
Jammer dat je bijna nergens meer mogelijkheid hebt in een automaat met papiergeld te betalen. Ik snap het wel. Het is blijkbaar onveiliger dan elders. In Duitsland kan het bij vele automaten (nog) wel, daar heb ik zelfs weleens van zulke automaten in de trein zelf gezien (regionale treinen) . Ook in Zweden, Oostenrijk kan het nog goed en Zwitserland spant de kroon met vele keuzes uit betaalmogelijkheden in de automaat. En wie er behoefte aan heeft kan er op vele stations nog gewoon een kaartje aan het loket kopen. Ook in de Postbus daar kan je gewoon vrij grote bedragen met briefgeld betalen. No problem. Echt triest dat zoiets in Nederland helaas niet meer verantwoord is en het dus om veiligheidsredenen cashloos zal moeten!
Reputatie 7
Badge +3
Je moet ook niet zien hoe duur de trein in Zwitserland is.
Ik denk dat juist daarom TS met papiergeld zou willen betalen, heb je geen zak met munten nodig.
Dat werkt alleen als de prijs van je treinkaartje precies op 5 hele euro's afgerond is. Anders hoef je weliswaar geen zak met munten mee te nemen naar het station, maar neem je wel een zak met munten mee terug als wisselgeld.
Reputatie 7
@Tamzin
Alle kwaliteit heeft zijn prijs. Betrouwbaarheid van spoor en materieel is ook heel wat waard.
Reputatie 7
Badge +3
Bij Zwitserse prijzen ga ik wel met de auto.
Reputatie 7
Alsof dat goedkoop is. Nederland is vrijwel het duurste land van Europa om een auto te bezitten en te rijden.
Tamzin vergeet dat het inkomen van de gemiddelde Zwitser het hoogste van Europa is en dus dat de trein omgerekend niet veel duurder daar is dan hier.
Reputatie 4
Alsof dat goedkoop is. Nederland is vrijwel het duurste land van Europa om een auto te bezitten en te rijden.
In Zwitserland zijn de kosten om auto te rijden vergelijkbaar met die in Nederland.

Reageer