beantwoord

Parkeren Fatbike toegestaan in overdekte fietsenstallingen van NS?

  • 19 August 2022
  • 8 reacties
  • 1196 Bekeken

Hallo,

 

Ik overweeg een elektrische fatbike (E-Fatbike) aan te schaffen voor o.a. vervoer naar het station. Deze zijn wat groter van formaat dan een gewone fiets/e-bike.

Is het toegestaan deze te stallen in de overdekte fietsenstallingen zoal bijvoorbeeld bij Den Haag Holland Spoor en Centraal Station?

icon

Beste antwoord door Lies87 19 August 2022, 17:28

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6

Kijk even goed naar het soort stalling. Er zijn plekken voor "buiten model fietsen" ofwel fietsen die niet in het rek passen. Bij stallingen met medewerkers zijn deze plekken doorgaans duurder. Zie ook deze prijzenlijst onder aan de pagina https://www.ns.nl/fietsenstallingen/abonnementen/jaarabonnement-fietsenstalling.html

Er moet echter wel plek zijn dus check even op een reguliere forenzendag hoe druk het is op die speciale plekken. 

Hoi AMeijer, welkom bij onze Community!

Ik zie deze dingen regelmatig fietsen en leerde door jouw topic dat dit dus een fatbike heet. Weer wat geleerd! Of deze fiets in de stalling past is echt afhankelijk van de stalling, maar voor het gros van de stallingen ben ik bang dat het al begint bij het feit dat de banden een stuk breder zijn. Ik vraag me echt af of dit gaat passen, want de rekken zijn niet erg breed.

De tip van Lies87 is een hele goeie, want een groot aantal stallingen heeft ook plekken voor buitenmodel fietsen. Ik persoonlijk zou inderdaad eerst even bij de stalling gaan kijken.

Bedankt voor de nuttige reacties!

ik ga eens op onderzoek bij de fietsenstallingen en infomeren naar de plekken voor buiten model fietsen.

-update-

ik ben bij Den Haag Centraal gaan kijken.

Daar is inderdaad een aparte ruimte voor “grotere fietsen”. Je mag daar ook parkeren zonder extra abbonnement. Wat ook handig is dat de ingang geen smalle poortjes heeft maar een open ruinte ( wel beveiligd) is. Je hoeft daar dus nooit bang te zijn dat je fiets te breed is om binnen te komen.

In Hoorn worden fatbikes geweigerd door het personeel van de NS fietsenstalling!

Reputatie 6

@Tjidse Ik snap dat niet. Als een fatbike (fiets) binnen de maten valt zoals die in de WVW beschreven staat zou je, lijkt mij niet geweigerd mogen worden. Nergens heb ik kunnen vinden dat de NS niet de zelfde maten voor fietsen aanhoud dan de overheid. Fietsen mogen volgens de wet maximaal 75 cm breed zijn, er is geen maximum stuurhoogte of lengte wettelijk vastgesteld. 

Badge +3

Hoorn heeft helemaal geen plek voor buitenmodel fietsen, zie https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/hoorn

Buitenmodel begint al bij een transportfiets met een krat voorop, en een fatbike krijg je natuurlijk helemaal niet in een standaard rek want de banden zijn veel te breed.

Bij moderne stallingen worden bezette plekken geregistreerd door sensoren (voorwiel in klem).

Reputatie 7

@Tjidse Ik snap dat niet. Als een fatbike (fiets) binnen de maten valt zoals die in de WVW beschreven staat zou je, lijkt mij niet geweigerd mogen worden. Nergens heb ik kunnen vinden dat de NS niet de zelfde maten voor fietsen aanhoud dan de overheid. Fietsen mogen volgens de wet maximaal 75 cm breed zijn, er is geen maximum stuurhoogte of lengte wettelijk vastgesteld. 

Dat klopt, maar dan nog krijg je een fatbike niet in een standaard fietsenrek gepropt. Zoals @Robert B aangeeft: blijkbaar heeft Hoorn alleen maar standaard fietsenrekken.

Reageer