beantwoord

Perronaanduiding station Den Bosch: reisplanner, borden en daadwerkelijke stopplek treinen

De perrons van station Den Bosch zijn enorm lang. Soms is het daardoor niet duidelijk waar ik ongeveer moet wachten op mijn trein. Zo stond bijvoorbeeld in de reisplanner spoor 7, en op het station stond de trein in ieder geval aangekondigd op het 1e bord van 7a. Ik heb niet niet gekeken bij 7b en overige borden 7a stonden op zwart, maar ik ging er vanuit dat ik bij dat bord van 7a goed stond. Vervolgens rijdt de trein door naar 7b, terwijl ik bij 7a sta. Gevolg: trein is weg voordat ik daar ben. Zuur, want ik stond keurig op tijd de wachten. Het is niet de eerste keer dat ik moet rennen op dit station, omdat ik niet weet waar de trein stopt en die ver doorrijdt. Kan de vertrekplaats duidelijker aangegeven worden, zodat ik op de goede plek wacht en niey daardoor mijn trein mis?
icon

Beste antwoord door Danny NS 1 februari 2019, 18:08

Hoi Pinklady en welkom op de community!

Op station Den Bosch bestaat de mogelijkheid om 2 treinen aan 1 perron te laten stoppen. Bijvoorbeeld aan spoor 1a en 1b.
Op borden met vertrektijden, maar bijvoorbeeld ook in de app, kan je zien of jouw trein vanaf a of b vertrekt.
Mocht je alleen het cijfer zien staan (dus zonder een a of b) dan gaat het om een lange trein die het hele perron nodig heeft. De trein zal dan te midden van het gehele perron komen te staan.

Helaas komt het soms voor dat zo'n lange trein iets te ver naar voren of naar achteren staat. Ik zal hier een melding van maken! Ik kan goed begrijpen dat het vervelend is dat je hierdoor de trein mist.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het probleem in Den Bosch is en blijft de chaos bij de spoorindeling. Ook machinisten snappen vaak niet meer wat de bedoeling is.
Tamzin schreef:

Het probleem in Den Bosch is en blijft de chaos bij de spoorindeling. Ook machinisten snappen vaak niet meer wat de bedoeling is.

Dan lijkt het me dat zowel naar de reizigers als naar de machinist helder gecommuniceerd moet worden waar de trein zal stoppen. Een lang perron is voor mij geen probleem (ik ben gelukkig goed ter been!) en naar het einde van het perron wandelen ook niet (als ik van tevoren weet dat ik daar moet zijn, zodat ik op tijd ben). Naar het andere einde van het perron moeten wandelen als de trein al aan komt rijden, kan ik helaas niet op tijd. Op mijn vouwfiets springen om de trein alsnog te halen, vindt de NS ook niet leuk (en ik ook niet als daar een boete op volgt).
Reputatie 7
Badge +3
De verkeeersleiding van ProRail zou dat moeten communiceren maar doet dat vaak niet.
Hoi Pinklady en welkom op de community!

Op station Den Bosch bestaat de mogelijkheid om 2 treinen aan 1 perron te laten stoppen. Bijvoorbeeld aan spoor 1a en 1b.
Op borden met vertrektijden, maar bijvoorbeeld ook in de app, kan je zien of jouw trein vanaf a of b vertrekt.
Mocht je alleen het cijfer zien staan (dus zonder een a of b) dan gaat het om een lange trein die het hele perron nodig heeft. De trein zal dan te midden van het gehele perron komen te staan.

Helaas komt het soms voor dat zo'n lange trein iets te ver naar voren of naar achteren staat. Ik zal hier een melding van maken! Ik kan goed begrijpen dat het vervelend is dat je hierdoor de trein mist.
Danny NS schreef:

Het was alleen een cijfer volgens de reisplanner, maar beslist geen lange sprinter! Die had zeker geen heel perron nodig.

Dank voor het melden in ieder geval!
Reputatie 1
Ook gisteren weer totale chaos. De sprinter naar Dordrecht van 18u03 stond aangegeven op de borden aangegeven op spoor 7A. In de reisplanner stond spoor 7 en volgens de omroep op 7A. En waar stopt de trein? Volledig op spoor 7B!

Wanneer gaat hier wat aan veranderen? Want dit is echt onhandig en zorgt voor chaos en onveilige situaties.
Reputatie 7
Badge +3
Deze chaos is niet nodig maar is een gevolg van de zg opvolgingsregels die ProRail heeft verzonnen. Het is gewoon mogelijk om alle treinen naar Tilburg van spoor 7a te laten vertrekken en alle intercity's naar Eindhoven van spoor 6a. Maar ja, die opvolgingsregels.

Reageer