beantwoord

Perronaanwijzergs Utrecht Centraal

Reputatie 2
Op Utrecht Centraal heb je twee verschillende intercity's naar Nijmegen, die 1 station verschillen van elkaar. De ene (serie 3000) stopt op Veenendaal-De Klomp, de andere (serie 3100) stopt op Driebergen-Zeist. Op de perronaanwijzers op Utrecht Centraal is het verschil echter niet te zien, doordat alleen Ede-Wageningen en Arnhem C als tussenstations vermeld staan (zie deze foto). Dit terwijl Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist de eerstvolgende stop zijn van beide series én op de perronaanwijzers wel ruimte is om deze tussenstop ook te vermelden.

Met name voor reizigers naar Driebergen-Zeist is het handig als ze op de perronaanwijzers in de perronhal al zouden kunnen zien of de intercity daar wel of niet stopt, of dat ze beter de sprinter kunnen nemen die vanaf het naastgelegen eilandperron vertrekt. Nu moeten die reizigers eerst het perron oplopen om dat te kunnen zien.

Mijn vraag is dan ook: kan NS met ProRail overleggen om op deze perronaanwijzers ook Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp als tussenstop te tonen? De ruimte is er wel voor op die aanwijzers.
icon

Beste antwoord door Chiel NS 30 april 2017, 21:43

Ik heb inmiddels een bericht gekregen van onze reisinformatiedienst, dat er een update uitgevoerd is die dit probleem opgelost zou moeten hebben. Als je er weer een keer langs komt, en het is nog steeds niet in orde hoor ik het graag. Dan ga ik er weer voor je achteraan.
Bekijk origineel

17 reacties

Ik denk dat je dit beter bij Prorail kan neerleggen en anders bij het ministerie . Surf op www.prorail.nl en/of op https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-milieu
Goedenavond Nick8, hele terechte vraag. Ik ga even na of wij hierin wat voor je kunnen betekenen, zodra ik meer weet laat ik het weten.
Dag Nick8,

het is inmiddels besproken, en als het goed is staat het op de reisinformatieborden voor de 3100 op de borden. Zie jij dit ook terug? Zo niet, hoor ik het graag en ga ik dieper graven.
Reputatie 2
Dag Nick8,

het is inmiddels besproken, en als het goed is staat het op de reisinformatieborden voor de 3100 op de borden. Zie jij dit ook terug? Zo niet, hoor ik het graag en ga ik dieper graven.
Vandaag voor het eerst kunnen kijken: nee, op de perronaanwijzers boven de (rol)trappen staan voor zowel de 3000 als de 3100 nog altijd alleen Ede-Wageningen en Arnhem Centraal vermeld. De Klomp (3000) en Driebergen (3100) staan er nog altijd niet bij.
Dan ga ik er nog een keer achteraan. Ik laat weer van me horen zodra ik meer weet!
Ik heb helaas nog niets gehoord, maar ik blijf ermee bezig.
Ik heb inmiddels een bericht gekregen van onze reisinformatiedienst, dat er een update uitgevoerd is die dit probleem opgelost zou moeten hebben. Als je er weer een keer langs komt, en het is nog steeds niet in orde hoor ik het graag. Dan ga ik er weer voor je achteraan.
Ik reis regelmatig tussen Utrecht en Driebergen-Zeist en zou het ook prettig vinden als de borden in de stationshal weer zouden aangeven of de trein stopt op Driebergen-Zeist of Veenendaal-De Klomp. Vroeger kon je het onthouden aan de bestemming, Arnhem of Nijmegen, nu gaan beide treinen naar Nijmegen.. Vanmiddag zag ik het in elk geval bij één trein wel aangegeven staan op de vertrektijdenborden in de stationshal (alleen in het Engels) maar vanavond stond er weer helemaal niks. Ook niet bij de perronaanwijzers in de hal (op het spoor zelf gaat wel goed).
Badge +3
De borden in de hal gaven het niet aan (inmiddels wel?) maar in de avonduren stoppen ze zowel in Driebergen-Zeist als in Veenendaal-De Klomp en dan is er dus geen probleem.

Ruimte op de borden in de hal is beperkt, en op de perrons de onderste (blauwe) regel "stopt ook in..." hetzelfde. Of ze moeten er "stopt ook in Db en Klp" op zetten, maar da's ook niet handig. 😛
Die avonduren beginnen pas tegen 22u 😉 Dan wisselen ook de tijden voor de trein die op Driebergen-Zeist stopt (dan moet je juist wel de tijden hebben waarop de trein normaal alleen op Veenendaal-De Klomp stopt), vandaar het belang van het vermelden op de borden. Overigens zou het voor de stops op Driebergen-Zeist logischer zijn als de treinen van .09 en .39 gewoon zouden blijven rijden. Nu vertrekken intercity en de sprinter 1 minuut na elkaar en de volgenden een half uur later.

Ik snap dat de ruimte beperkt is, maar op andere borden staat gewoon "via A, B, C, D enz.". Waarom staat er op de perronborden voor Nijmegen dan "stopt ook op B, C". "Via" scheelt weer een paar letters. Als het echt niet past, dan lijkt het me belangerijker dat de stations worden vermeld waar de trein soms wel stopt dan stations waar de trein altijd stopt.
Reputatie 3
Het is ook raar dat ze om en om stoppen op die stations. Ze kunnen beter een serie op beide laten stoppen en de andere als een 'sneldienst' alleen in Ede te laten stoppen. Pak dan gelijk ook Maarn erbij. Nu us er geen directe verbinding Driebergen/Maarn - Ede-Wageningen.
Het is ook raar dat ze om en om stoppen op die stations. Ze kunnen beter een serie op beide laten stoppen en de andere als een 'sneldienst' alleen in Ede te laten stoppen. Pak dan gelijk ook Maarn erbij. Nu us er geen directe verbinding Driebergen/Maarn - Ede-Wageningen.

Ik ga het noteren! Interessante gedachtegang InterCityNederland.
Badge +3
Maarn - Ede is inderdaad een bizarre verbinding (via Utrecht dus, of met sprinter via Driebergen-Zeist).

Dan ben je sneller met de bus.
Daar ben ik dus een keer achter gekomen toen ik op de bonnefooi met alleen een spoorkaart in mijn hoofd in een sprinter ging zitten naar Veenendaal Centrum, ik wilde naar Ede-Wageningen. Stapte uit in Maarn. Ik dacht vanaf daar een trein te kunnen nemen naar Ede-Wageningen, niet mogelijk dus zonder gewoon maar weer terug te reizen...
Reputatie 2

Ik ga het noteren! Interessante gedachtegang InterCityNederland.
Liever niet doen, dat gaat ten koste van de aansluitingen op Arnhem Centraal en/of Utrecht Centraal.

's Avonds kost het 1 minuutje extra, maar dat is ook omdat het dan veel rustiger is. Maar zelfs met dat ene minuutje wordt de overstap in Arnhem ri. Doetinchem al krap.

Overdag kan dat niet gedaan worden door de IC Nijmegen-Den Helder, omdat die 1x per 2 uur al iets verlaat moet vertrekken uit Arnhem in verband met de ICE. Als je de IC naar Schiphol dit laat doen, gaat dat direct ten koste van de overstap ri. Amsterdam Centraal op station Utrecht Centraal. Die overstap is met 2 minuten al vrij krap.
Volgens mij is Arriva wel gebaat bij even wachten op de IC voor overstap Arnhem ri. Doetichem.

Met 6 intercity's per uur van Utrecht naar Amsterdam, lijkt me laatste ook al geen probleem meer. Nu haal je die overstap op Utrecht CS al vaak genoeg niet, vanwege vertraging van de IC.

Ik vraag me wel eens af wat de reizigersaantallen voor deze intercity's zijn op Ede-Wageningen t.o.v. Driebergen-Zeist. De eerste is een intercitystation, de tweede niet, maar voor mijn gevoel staat het perron van Driebergen-Zeist minstens evenvol.

Terugkomend op het eigenlijk onderwerp, er wordt wel iets genoteerd over de stops van de Intercity's, maar wordt er ook iets aan de tekst op de perronaanwijzers gedaan?
Reputatie 2
Arriva is niet gebaat bij even wachten, aangezien het op een propvol enkelsporig traject rijdt en daardoor dan alles vertraagd kan raken ;-)

Dat Driebergen-Zeist net zo vol oogt kan er wellicht ook mee te maken hebben dat Ede-Wageningen 2x zo intercity's heeft. Ede-Wageningen heeft namelijk vrijwel 2x zo veel reizigers (en dat is nog excl. de Valleilijn):

Ede-Wageningen heeft 17.758 dagelijkse in/uitstappers (excl. Valleilijnreizigers)
Driebergen-Zeist heeft 9.330 dagelijkse in/uitstappers

Reageer