beantwoord

Perronkaartje

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
De NS kan voor kinderen een e-ticket maken voor 2,50. Waarom kunnen ze dan niet een perronkaartje als e ticket maken voor bijvoorbeeld een euro. Heb je geen OV pas nodig die in basis 7,50 kost en waar je 20 euro tegoed op moet storten.

Een perron e-ticket lijkt me een mooi klantvriendelijk systeem waarbij de NS geen extra investeringen in nieuwe systemen hoeft te doen. Tevens "verdienen" ze dan direct aan zo'n e-ticket. Persoonlijk ben ik best bereid om max. 2 euro voor zo'n ticket te betalen.
Ik hoor graag de reactie van de NS hierop.
icon

Beste antwoord door Thom 25 april 2017, 11:17

Als u incheckt met uw chipkaart, wordt er saldo afgeschreven, maar als u weer uitcheckt binnen een uur, wordt het teruggestort. Het kost dan niets. Dat is per saldo goedkoper.
U kunt er ook geld opzetten en het na het uitchecken weer ophalen bij de balie maar dat kost een euro en is veel gedoe. Per saldo bent u dus niets of een euro voor een 'perronkaartje' kwijt. Vijftig jaar geleden was het een kwartje en dat was meer dan een euro nu. Met de chipkaart werkt prima, maar die moet je inderdaad hebben. In de praktijk kun je er niet zonder in het openbaar vervoer.

Wat denkt u wat er gebeurt als in bepaalde steden een perronkaartje voor een euro te koop is? Er zijn bevolkingsgroepen die daarmee het poortje openen en in de trein stappen zonder te betalen. Dan is het met de de ov-chipkaart een stuk eerlijker. Ik denk niet dat NS dit zal invoeren.

De meeste mensen frauderen niet maar van de mensen die parasitair reizen, zijn er net wat te veel om in de planning geen rekening mee te houden. Het is wel goed bedacht.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 5
Perronkaartje? Dat is iets van heel lang geleden. Waarom zou iemand een perronkaartje kopen?
Reputatie 7
Badge +4
Als u incheckt met uw chipkaart, wordt er saldo afgeschreven, maar als u weer uitcheckt binnen een uur, wordt het teruggestort. Het kost dan niets. Dat is per saldo goedkoper.
U kunt er ook geld opzetten en het na het uitchecken weer ophalen bij de balie maar dat kost een euro en is veel gedoe. Per saldo bent u dus niets of een euro voor een 'perronkaartje' kwijt. Vijftig jaar geleden was het een kwartje en dat was meer dan een euro nu. Met de chipkaart werkt prima, maar die moet je inderdaad hebben. In de praktijk kun je er niet zonder in het openbaar vervoer.

Wat denkt u wat er gebeurt als in bepaalde steden een perronkaartje voor een euro te koop is? Er zijn bevolkingsgroepen die daarmee het poortje openen en in de trein stappen zonder te betalen. Dan is het met de de ov-chipkaart een stuk eerlijker. Ik denk niet dat NS dit zal invoeren.

De meeste mensen frauderen niet maar van de mensen die parasitair reizen, zijn er net wat te veel om in de planning geen rekening mee te houden. Het is wel goed bedacht.
Reputatie 4
@Thom, een beetje vreemde redenering om te zeggen dat iets niet zou kunnen omdat er misschien mensen misbruik van kunnen maken. Als alle ondernemers zo zouden denken zou er geen winkel meer open zijn.... er zou wel eens iemand iets mee kunnen nemen zonder te betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Naar analogie redeneren is ook een beetje vreemd als de analogie niet op gaat. Het betalingssysteem van NS is niet analoog aan dat van een normaal winkelbedrijf. Ik beschouw redeneren naar analogie ook niet bij voorbaat als logisch, maar dat zal mijn achtergrond zijn ;-)

Geen rekening houden met optioneel misbruik is voor NS heel dom en heel duur. Terecht dat ze dat wel doen. Al kan het gemakkelijk veel beter. Vertrauen is gut, Kontrolle ist besser. Nog veel beter is de structuren zo te verbeteren dat alle misbruikopties onaantrekkelijk worden.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem met perrontickets is dat zwartrijders dan alsnog voor €1 op reis kunnen naar een station zonder poortjes. Zoiets zou alleen werken als alle stations poortjes zouden hebben.
Badge +3
Het perronkaartje bestaat de facto gewoon. Een kwestie van het goedkoopste kaartje kopen en in- en uitchecken en niet op reis gaan. Dat kost €2,30 als e-ticket en is een euro duurder wanneer gekocht bij automaat of balie.

Grijsrijders kunnen nog steeds tegen heel lage kosten op pad. Zeker als ze van plan zijn om naar een station te reizen waar geen poortjes zijn. Of het minimumbedrag €1 voor een perronkaartje of €3,30 voor het goedkoopste kaartje uit de automaat is, maakt voor de brakheid van het systeem van NS niet veel uit.
We zullen geen perronkaartjes meer invoeren. Met een ov-chipkaart met genoeg saldo kun je kosteloos maximaal een uur op een station verblijven waar poortjes gesloten zijn. Ik kan me het voorstel best voorstellen, maar de overheid heeft nou eenmaal de keuze gemaakt voor dit systeem en we proberen dit in zo goed mogelijke banen te leiden.
Reputatie 4
@iMark Het is inderdaad een systeem wat aan alle kanten rammelt. De klant is de dupe daarvan. Kijk alleen maar hoeveel moeite je moet doen bij gtbv, de starheid van abbo's. Het zou allemaal beter en makkelijker kunnen en moeten.
Reputatie 5
Kan topicstarter mij het nut uitleggen van perronkaartjes? Waarom moeten kinderen in staat zijn om perronkaartjes te kopen?
Badge +3
Er zijn kinderen die het heel leuk vinden om te 'trainspotten'. Voor kinderen bestaat er eigenlijk al een perronkaartje in de vorm van het Railrunnerkaartje à €2,50. Dat is maar €0,50 meer dan HAST bereid is om te betalen. 🙂
Vareo, je hebt de vraag niet helemaal precies gelezen.

Een perronkaartje tegen betaling om alleen op het perron te mogen verblijven vind ik een overdreven idee. Als je er nou gratis koffie/thee bij de kiosk mee kon halen, dan zou het misschien wat interessanter worden.
Kan topicstarter mij het nut uitleggen van perronkaartjes? Waarom moeten kinderen in staat zijn om perronkaartjes te kopen?
Heel simpel iemand wegbrengen of ophalen. Persoonlijk vind ik het niet leuk om iemand tot het hek te brengen en dan afscheid te nemen of achtere een hek te staan om iemand op te halen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat hoeft dus ook helemaal niet, zie boven.
Badge +3
Heel simpel iemand wegbrengen of ophalen. Persoonlijk vind ik het niet leuk om iemand tot het hek te brengen en dan afscheid te nemen of achtere een hek te staan om iemand op te halen.
Mijn vriendin en ik hebben laatst iemand weggebracht naar het station. Gewoon inchecken, bekende in de trein uitzwaaien en weer uitchecken. Dat kost helemaal niets. Met een OV-chipkaart met voldoende saldo is dit (nog steeds) geen probleem op stations waar de poortjes gesloten zijn.

Overigens is het strikt genomen sinds jaar en dag (en ruim voor de invoering van de OV-chipkaart en poortjes) niet toegestaan om je je op het perron te bevinden zonder geldig vervoerbewijs. NS heeft echter nooit de consequentie getrokken door voor wegbrengers en afhalers perronkaartjes in te voeren. Wegbrengen en afhalen werd altijd oogluikend toegestaan. Maar zo inconsequent als de pest is het wel.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een pragmatisch standpunt en het werkt zonder iemand te benadelen.
Badge +3
Het is een pragmatisch standpunt en het werkt zonder iemand te benadelen. Het werkt niet voor mensen zonder OV-chipkaart op stations met poortjes.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Dan moet die maar een OV-chipkaart aanschaffen. Stations zijn bedoeld voor mensen die op reis gaan, niet voor koffieleuten, shoppers en andere stations-toeristen.
Badge +3
@Tamzin
Vertel je dat ook even aan NS? Die exploiteren horeca, winkels etc en trekken daarmee stationstoeristen aan.
Reputatie 6
Die regel " alleen met geldig vervoerbewijs mag je je op het perron bevinden" is die uniek voor Nederland? Te handhaven is het niet, zeker niet op de vele poortloze stations. Wat is het nut dan.
Badge +3
Het komt in andere landen ook voor dat het perron betreden mag worden met een kaartje. Dat kan een vervoerbewijs of een perronkaartje zijn.

In Duitsland bijvoorbeeld kan er een bord ""Zutritt nur mit güligem Fahrausweis" hangen. Volgens een Duitse bron zijn er alleen in Hamburg en München gedeeltes waar je niet mag komen zonder kaartje.
http://www.gutefrage.net/frage/duerfen-mich-kontrolleure-am-bahnsteig-kontrollieren

In Groot-Brittannië zul je op sommige stations een perronkaartje moeten kopen om de perrons te betreden. Op een aantal grotere stations zijn poortjes. In ieder geval heeft men in Groot-Brittannië wel nagedacht over situaties als afhalen/wegbrengen en fotografen wanneer er poortjes zijn.
http://www.nationalrail.co.uk/stations_destinations/51952.aspx

Wat in Groot-Brittannië een probleem kan opleveren is het feit dat stations door verschillende vervoerders worden beheerd. Sommige vervoerders verkopen wel perronkaartjes, anderen weer niet. Er is geen nationaal duidelijk beleid.

De vraag naar perronkaartjes is helemaal niet zo gek en het is dan ook een beetje vreemd dat NS daar helemaal niet over wil nadenken.
Reputatie 5
Ik reis vaak in Groot Brittannie maar ik heb nooit geweten dat ze daar perronkaartjes verkopen.
Reputatie 7
Badge +4
Met de ov-chipkaart heb je een de facto perronkaartje, dat bovendien het oneigenlijk gebruik ervan bemoeilijkt.
Badge +3
Met de ov-chipkaart heb je een de facto perronkaartje, dat bovendien het oneigenlijk gebruik ervan bemoeilijkt.
Waar het om gaat is dat niet iedereen een OV-chipkaart heeft.
Reputatie 7
Badge +4
Zeker, maar daar is met weinig moeite aan te komen. Wie die moeite niet wil doen, neemt afscheid bij de poortjes. Op Schiphol zeurt daar niemand over.
Badge +3
Maar iemand die nooit met de trein reist zal dan een OV-Chipkaart van €7,50 moeten kopen en daar dan ook nog eens €20 aan saldo op moeten zetten. Prima plan.

Op Schiphol is heel duidelijk dat afhalers en wegbrengers niet mee kunnen naar de gate. Maar dat is puur om veiligheids- en immigratieredenen. Dat kun je niet met stations vergelijken.

Reageer